Druga generacja „Dwójki” uchodzi za najmniej problematyczną współczesną Mazdę. Czy dorównuje konkurentom przestronnością i jakością wykonania? Oto opinie o Maździe 2.
Zaprezentowane w 2007 r. drugie wcielenie Mazdy 2 zerwało z wizerunkiem mikrovana na rzecz upodobnienia się do typowych reprezentantów klasy miejskiej. Pomimo lekko sportowego nastawienia modelu, nie brakuje w nim nawiązań do tego typowo praktycznego segmentu: fotele Mazdy 2 II umieszczono wysoko, podobnie jak lewarek biegów, dzięki czemu wręcz wpada on w ręce. Wizualnie samochód nabrał lekkości, co zresztą… ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, bo względem poprzedniczki Mazda 2 II „schudła” o 100 kg. Zredukowanie masy własnej korzystnie wpłynęło na parametry techniczne, lecz nadwozie nie było już tak przestronne jak w pierwszej „dwójce”. Opisywane auto dzieli wiele rozwiązań konstrukcyjnych z Fordem Fiestą wytwarzaną w latach 2008-2017. Wspólne są m.in. silniki wysokoprężne opracowane przez koncern PSA – 1.4 HDi i 1.6 HDi, w nomenklaturze Mazdy oznaczane jako MZ-CD. Jednostki benzynowe to dla odmiany konstrukcje autorskie: wystarczająco dynamiczne i niewysilone, choć zbytnio paliwożerne.
Mimo dobrej opinii o marce i pokrewieństwu technicznemu z Fordem i PSA, Mazda 2 na rynku wtórnym stanowi propozycję niemal niszową. Po części to zasługa wygórowanych cen, jakich dealerzy żądali w salonach. W przypadku miejskiej Mazdy można śmiało stwierdzić, że duże koszty ponosi się tylko… podczas zakupu: eksploatacja później przebiega w sposób przewidywalny, bez nadwyrężania portfela. Zobaczmy zatem, co o Maździe 2 II sądzą osoby użytkujące je od lat.
Używana Mazda 2 II – wnętrze
Kokpitowi Mazdy nie można odmówić ciekawego, choć nie zawsze idącego z parze z ergonomią wzornictwa. Dominują krągłości i twarde tworzywa, na szczęście zmontowane bardzo solidnie i nie generujące irytujących hałasów. Element charakterystyczny stanowi umieszczony na wyniesionej konsoli środkowej lewarek zmiany biegów. Przełożenia zmienia się zatem wygodnie, lecz podczas dłuższych wyjazdów doskwiera brak miejsca na nogi w obrębie kolan – kierowca opiera je na plastiku okalającym konsolę. Należy pochwalić odpowiednie przeszklenie przedniej części karoserii i dającą świetną widoczność pozycję za kierownicą. Plus za pojemne i licznie rozlokowane schowki.
Pod względem przestronności w środku Mazda 2 nie równa się z klasowymi liderami, niemniej nie można jej uznać za ciasny samochód. Nawet jeśli z przodu podróżuje osoba mierząca ok. 190 cm, za nią bez większych problemów zmieści się dorosły pasażer. Maździe udało się zniwelować wysokość tunelu centralnego w drugim rzędzie, zwiększając komfort jazdy osoby pośrodku (mimo wszystko miejsce w środku trzeba traktować jako awaryjne). Trochę rozczarowuje zaledwie 250-litrowy bagażnik. Jest dość krótki, ale za to głęboki. Dzięki możliwości ustawienia w dwóch płaszczyznach podłogi, po złożeniu kanapy otrzymujemy skromną (787 l), ale równą przestrzeń ładunkową.
Używana Mazda 2 II – silniki
W odróżnieniu od Forda Fiesty czy Peugeota 207, w Maździe gama silnikowa prezentuje się raczej skromnie. Benzynowe jednostki obejmują autorskie konstrukcje producenta – wolnossące 1.3 MZR (75-86 KM) i 1.5 MZR (102-103 KM). Choć w katalogach nie zachwycają osiągami, w rzeczywistości te silniki lubią wysokie obroty i dają sporo radości z jazdy, zwłaszcza mocniejszy 1.5. Tylko on opcjonalnie łączył się z 4-biegową skrzynią automatyczną: w pozostałych montowano ręczne przekładnie o 5 przełożeniach. Turbodiesle to dla odmiany jednostki opracowane przez PSA – 1.4 MZ-CD (68 KM) i 1.6 MZ-CD (90-95 KM). Dzięki zapasowi momentu obrotowego optymalnie spisują się na drogach szybkiego ruchu, podczas gdy w mieście spalają minimalne ilości paliwa. Wysokoprężne Mazdy 2 II występowały tylko w połączeniu z 5-stopniową skrzynią ręczną.
Używana Mazda 2 II – opinie użytkowników
Zalety
„Podoba mi się krótki i wygodnie umiejscowiony lewarek biegów. Sam wpada w dłonie!”
„Naprawdę ładne i zgrabne auto, a w dodatku totalnie bezawaryjne. Jestem w szoku”
„Jestem dość wysoki (190 cm). By się usadowić za kierownicą, nie muszę odsuwać fotela do końca. Z tyłu zostaje trochę miejsca”
„Jak na tę klasę auta, Mazda zaskakuje wyposażeniem. Mam m.in. tempomat, podgrzewane fotele i radio z 6 głośnikami”
Wady
„Mojej Maździe (1.3) w dolnym zakresie brakuje mocy. Silnik trzeba kręcić w okolice 4 tys. obr./min., by żwawo jechał”
„Lakier bardzo podatny na zarysowania. Dobrze, że przynajmniej auto nie koroduje”
„Zbiornik paliwa mieści zaledwie 30 l. Benzynowe Mazdy 2 często odwiedzają stacje paliw”
„Fabrycznie moja Mazda miała niskie opony 195/45 R16. Nie dało się nimi jeździć po drogach gorszej jakości, dlatego zmieniłem na 15-calowe”
Używana Mazda 2 II – awaryjność, typowe usterki
W benzynowych Mazdach awarie mają wymiar sporadyczny i jak już, dotyczą mało znaczących kwestii, np. falowania obrotów wskutek zabrudzenia modułu przepustnicy. Turbodiesle też są bezawaryjne, dopóki nie wyposażono je w filtr cząstek stałych. DPF stał się obowiązkowym elementem w 2010 r. i w doświadczeń użytkowników wynika, że nie toleruje on jazdy typowo miejskiej, bez okazjonalnych wyjazdów na drogi szybkiego ruchu. W dzisiejszych czasach filtr sadzy można na szczęście niedrogo zregenerować (ok. 600 zł). Do nielicznych niedoróbek Mazdy należy niedomykająca się klapka wlewu paliwa, podatna na zarysowania powłoka lakiernicza i przeciągająca biegi skrzynia automatyczna (tylko jako opcja w 1.5 MZR). Eksploatowane na polskich drogach „dwójki” mogą wymagać drobnych napraw w zawieszeniu (np. wymiany łączników stabilizatora).
Używana Mazda 2 II – gdzie jest nr VIN?
Dostęp do numeru VIN uzyskamy po otwarciu przednich drzwi pasażera. Numer identyfikacyjny umieszczono na podłodze przed fotelem lub obok niego. Poza tym na słupku środkowym prawym znajduje się naklejka, z której też odczytamy numer VIN.
Używana Mazda 2 II – sytuacja rynkowa
3-drzwiowe Mazdy z podstawowym turbodieslem (ewentualnie benzynowym 1.3) kosztują minimum 10 tys. zł. Zwiększenie budżetu do 15 tys. zł daje dostęp do aut z silnikami 1.5/1.6 MZ-CD w ciekawszych kolorach i z lepszym wyposażeniem. Poliftowe Mazdy wystawiane są od 17 tys. zł, zaś najmłodsze i najmniej zużyte egzemplarze – w okolicach 25 tys. zł. Co 10. samochód posiada nadwozie 3-drzwiowe i ma pod maską turbodiesla.
Używana Mazda 2 II – podsumowanie
Rynek wtórny nie obfituje w wiele miejskich Mazd i przez to ich zakup zajmuje więcej czasu niż u popularniejszych konkurentów. Warto jednak poszukać zadbanej Mazdy 2, bo to nadzwyczaj solidny i jednocześnie urodziwy samochód z niezłym wyposażeniem. Najlepiej rozglądać się samochodami 5-drzwiowymi z benzynowymi jednostkami 1.3: taka konfiguracja najłatwiej znajdzie później kolejnego właściciela.
Przeczytaj również opinie o innych używanych Mazdach:
Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie
Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie
Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie
Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie
Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie
Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie
Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie
Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 388/169/147 cm |
Rozstaw osi | 249 cm |
Pojemność bagażnika | 250-787 l |
Silnik | 1.3 MZR | 1.3 MZR | 1.3 MZR | 1.5 MZR |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1349 cm³ | 1349 cm³ | 1349 cm³ | 1498 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 84 KM | 86 KM | 102 KM |
Maks. moment | 119 Nm | 121 Nm | 122 Nm | 133 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 13,6 s | 12,9 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 172 km/h | 172 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.4 MZ-CD | 1.6 MZ-CD | 1.6 MZ-CD |
---|---|---|---|
Pojemność | 1399 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 95 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 212 Nm | 205 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 12,0 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 170 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,2 l/100 km |