Mazda 2 II

Druga generacja „Dwójki” uchodzi za najmniej problematyczną współczesną Mazdę. Czy dorównuje konkurentom przestronnością i jakością wykonania? Oto opinie o Maździe 2.

Zaprezentowane w 2007 r. drugie wcielenie Mazdy 2 zerwało z wizerunkiem mikrovana na rzecz upodobnienia się do typowych reprezentantów klasy miejskiej. Pomimo lekko sportowego nastawienia modelu, nie brakuje w nim nawiązań do tego typowo praktycznego segmentu: fotele Mazdy 2 II umieszczono wysoko, podobnie jak lewarek biegów, dzięki czemu wręcz wpada on w ręce. Wizualnie samochód nabrał lekkości, co zresztą… ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, bo względem poprzedniczki Mazda 2 II „schudła” o 100 kg. Zredukowanie masy własnej korzystnie wpłynęło na parametry techniczne, lecz nadwozie nie było już tak przestronne jak w pierwszej „dwójce”. Opisywane auto dzieli wiele rozwiązań konstrukcyjnych z Fordem Fiestą wytwarzaną w latach 2008-2017. Wspólne są m.in. silniki wysokoprężne opracowane przez koncern PSA – 1.4 HDi i 1.6 HDi, w nomenklaturze Mazdy oznaczane jako MZ-CD. Jednostki benzynowe to dla odmiany konstrukcje autorskie: wystarczająco dynamiczne i niewysilone, choć zbytnio paliwożerne.

Mazda 2 II
Wymiarami nadwozia i wnętrza Mazda 2 II nie wyróżnia się na tle rywali. Przy długości 3,9 m trudno wygospodarować pojemną kabinę, model za to punktuje świetną zwrotnością i niezłą widocznością do przodu i na boki.

Mimo dobrej opinii o marce i pokrewieństwu technicznemu z Fordem i PSA, Mazda 2 na rynku wtórnym stanowi propozycję niemal niszową. Po części to zasługa wygórowanych cen, jakich dealerzy żądali w salonach. W przypadku miejskiej Mazdy można śmiało stwierdzić, że duże koszty ponosi się tylko… podczas zakupu: eksploatacja później przebiega w sposób przewidywalny, bez nadwyrężania portfela. Zobaczmy zatem, co o Maździe 2 II sądzą osoby użytkujące je od lat.

Mazda 2 II
Topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe otrzymywały 16-calowe felgi z oponami o nietypowym rozmiarze – 195/45. Na polskich drogach komfortowo jeździ się na wyższych „15-stkach”.

Używana Mazda 2 II – wnętrze

Kokpitowi Mazdy nie można odmówić ciekawego, choć nie zawsze idącego z parze z ergonomią wzornictwa. Dominują krągłości i twarde tworzywa, na szczęście zmontowane bardzo solidnie i nie generujące irytujących hałasów. Element charakterystyczny stanowi umieszczony na wyniesionej konsoli środkowej lewarek zmiany biegów. Przełożenia zmienia się zatem wygodnie, lecz podczas dłuższych wyjazdów doskwiera brak miejsca na nogi w obrębie kolan – kierowca opiera je na plastiku okalającym konsolę. Należy pochwalić odpowiednie przeszklenie przedniej części karoserii i dającą świetną widoczność pozycję za kierownicą. Plus za pojemne i licznie rozlokowane schowki.

Mazda 2 II
Deskę Mazdy „zdobią” połacie niewykorzystanego plastiku. Niełatwo trafić auto z kolorowym ekranem nawigacji.

Pod względem przestronności w środku Mazda 2 nie równa się z klasowymi liderami, niemniej nie można jej uznać za ciasny samochód. Nawet jeśli z przodu podróżuje osoba mierząca ok. 190 cm, za nią bez większych problemów zmieści się dorosły pasażer. Maździe udało się zniwelować wysokość tunelu centralnego w drugim rzędzie, zwiększając komfort jazdy osoby pośrodku (mimo wszystko miejsce w środku trzeba traktować jako awaryjne). Trochę rozczarowuje zaledwie 250-litrowy bagażnik. Jest dość krótki, ale za to głęboki. Dzięki możliwości ustawienia w dwóch płaszczyznach podłogi, po złożeniu kanapy otrzymujemy skromną (787 l), ale równą przestrzeń ładunkową.

Używana Mazda 2 II – silniki

W odróżnieniu od Forda Fiesty czy Peugeota 207, w Maździe gama silnikowa prezentuje się raczej skromnie. Benzynowe jednostki obejmują autorskie konstrukcje producenta – wolnossące 1.3 MZR (75-86 KM) i 1.5 MZR (102-103 KM). Choć w katalogach nie zachwycają osiągami, w rzeczywistości te silniki lubią wysokie obroty i dają sporo radości z jazdy, zwłaszcza mocniejszy 1.5. Tylko on opcjonalnie łączył się z 4-biegową skrzynią automatyczną: w pozostałych montowano ręczne przekładnie o 5 przełożeniach. Turbodiesle to dla odmiany jednostki opracowane przez PSA – 1.4 MZ-CD (68 KM) i 1.6 MZ-CD (90-95 KM). Dzięki zapasowi momentu obrotowego optymalnie spisują się na drogach szybkiego ruchu, podczas gdy w mieście spalają minimalne ilości paliwa. Wysokoprężne Mazdy 2 II występowały tylko w połączeniu z 5-stopniową skrzynią ręczną.

Mazda 2 II
Do przeznaczonej dla Mazdy 2 eksploatacji miejskiej z powodzeniem wystarczy silnik 1.3 w dowolnej wersji mocy. Zarówno on, jak i mocniejszy 1.5, należą do grona jednostek niemal całkowicie bezawaryjnych.
Mazda 2
Francuskie turbodiesle punktują oszczędnym charakterem i łatwym dostępem do wielu części. Szkoda, że w Mazdach eksploatowanych w mieście często trzeba zaglądać do filtra cząstek stałych (nie wszystkie auta go mają).

Używana Mazda 2 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Podoba mi się krótki i wygodnie umiejscowiony lewarek biegów. Sam wpada w dłonie!”

„Naprawdę ładne i zgrabne auto, a w dodatku totalnie bezawaryjne. Jestem w szoku”

„Jestem dość wysoki (190 cm). By się usadowić za kierownicą, nie muszę odsuwać fotela do końca. Z tyłu zostaje trochę miejsca”

„Jak na tę klasę auta, Mazda zaskakuje wyposażeniem. Mam m.in. tempomat, podgrzewane fotele i radio z 6 głośnikami”

 Wady 

„Mojej Maździe (1.3) w dolnym zakresie brakuje mocy. Silnik trzeba kręcić w okolice 4 tys. obr./min., by żwawo jechał”

„Lakier bardzo podatny na zarysowania. Dobrze, że przynajmniej auto nie koroduje”

„Zbiornik paliwa mieści zaledwie 30 l. Benzynowe Mazdy 2 często odwiedzają stacje paliw”

„Fabrycznie moja Mazda miała niskie opony 195/45 R16. Nie dało się nimi jeździć po drogach gorszej jakości, dlatego zmieniłem na 15-calowe”

Używana Mazda 2 II – awaryjność, typowe usterki

W benzynowych Mazdach awarie mają wymiar sporadyczny i jak już, dotyczą mało znaczących kwestii, np. falowania obrotów wskutek zabrudzenia modułu przepustnicy. Turbodiesle też są bezawaryjne, dopóki nie wyposażono je w filtr cząstek stałych. DPF stał się obowiązkowym elementem w 2010 r. i w doświadczeń użytkowników wynika, że nie toleruje on jazdy typowo miejskiej, bez okazjonalnych wyjazdów na drogi szybkiego ruchu. W dzisiejszych czasach filtr sadzy można na szczęście niedrogo zregenerować (ok. 600 zł). Do nielicznych niedoróbek Mazdy należy niedomykająca się klapka wlewu paliwa, podatna na zarysowania powłoka lakiernicza i przeciągająca biegi skrzynia automatyczna (tylko jako opcja w 1.5 MZR). Eksploatowane na polskich drogach „dwójki” mogą wymagać drobnych napraw w zawieszeniu (np. wymiany łączników stabilizatora).

Mazda 2
O utrzymanie porządku w bagażniku dba przydatny organizer. Można w nim przewozić np. narzędzia, jednak w przypadku Mazdy rzadko będą one do czegokolwiek potrzebne.

Używana Mazda 2 II – gdzie jest nr VIN?

Dostęp do numeru VIN uzyskamy po otwarciu przednich drzwi pasażera. Numer identyfikacyjny umieszczono na podłodze przed fotelem lub obok niego. Poza tym na słupku środkowym prawym znajduje się naklejka, z której też odczytamy numer VIN.

Mazda 2 II

Używana Mazda 2 II – sytuacja rynkowa

3-drzwiowe Mazdy z podstawowym turbodieslem (ewentualnie benzynowym 1.3) kosztują minimum 10 tys. zł. Zwiększenie budżetu do 15 tys. zł daje dostęp do aut z silnikami 1.5/1.6 MZ-CD w ciekawszych kolorach i z lepszym wyposażeniem. Poliftowe Mazdy wystawiane są od 17 tys. zł, zaś najmłodsze i najmniej zużyte egzemplarze – w okolicach 25 tys. zł. Co 10. samochód posiada nadwozie 3-drzwiowe i ma pod maską turbodiesla.

Używana Mazda 2 II – podsumowanie

Rynek wtórny nie obfituje w wiele miejskich Mazd i przez to ich zakup zajmuje więcej czasu niż u popularniejszych konkurentów. Warto jednak poszukać zadbanej Mazdy 2, bo to nadzwyczaj solidny i jednocześnie urodziwy samochód z niezłym wyposażeniem. Najlepiej rozglądać się samochodami 5-drzwiowymi z benzynowymi jednostkami 1.3: taka konfiguracja najłatwiej znajdzie później kolejnego właściciela.

Przeczytaj również opinie o innych używanych Mazdach:

Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie

Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie

Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie

Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie

Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie

Mazda 2 II

Mazda 2 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.388/169/147 cm
Rozstaw osi249 cm
Pojemność bagażnika250-787 l
Mazda 2 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.3 MZR1.3 MZR1.3 MZR1.5 MZR
Pojemność1349 cm³1349 cm³1349 cm³1498 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM84 KM86 KM102 KM
Maks. moment119 Nm121 Nm122 Nm133 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,9 s13,6 s12,9 s10,4 s
Prędkość maks.168 km/h172 km/h172 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,1 l/100 km6,9 l/100 km5,8 l/100 km
Mazda 2 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 MZ-CD1.6 MZ-CD1.6 MZ-CD
Pojemność1399 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM90 KM95 KM
Maks. moment160 Nm212 Nm205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,5 s12,0 s11,5 s
Prędkość maks.162 km/h170 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,1 l/100 km4,2 l/100 km

Używana Mazda 2 II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here