BMW serii 3 F30

W obszernej gamie silnikowej „Trójki” trudno wskazać jednostki godne polecenia. Jaki silnik wybrać w używanym BMW serii 3 F30? Oto przegląd wszystkich wersji.

BMW podjęło wiele starań, by udoskonalić swój kultowy model klasy średniej. Seria 3 F30 otrzymała wydłużone nadwozie ze zwiększonym rozstawem osi, a w wyborze auta na miarę swoich potrzeb pomagała wyjątkowo rozległa – nie tylko w tym segmencie – paleta wersji nadwoziowych. Obejmowała sedana (F30), kombi (F31), liftbacka Gran Turismo (F34; z jeszcze wydłużonym rozstawem osi) oraz warianty zakwalifikowane jako seria 4: kabriolet (F33), coupe (F32) oraz liftback ze ściętą linią dachu (Gran Coupe; F36).

Po wybraniu idealnego dla siebie typu karoserii chętni na BMW F30 musieli też się zastanowić nad najbardziej odpowiednim silnikiem – a tych było naprawdę sporo. Gama jednostek napędowych przy tym systematycznie ewoluowała, zwłaszcza po wprowadzeniu modelu po liftingu (2015 r.). Wtedy silniki z rodziny N (niektóre znane choćby z poprzedniej serii 3 E90) ustąpiły miejsca modularnym jednostkom serii B, których parametry zwiększano, dodając kolejne cylindry. Czy rozważając używane BMW serii 3 F30 należy postawić na starsze warianty czy można bez obaw kupować odmiany poliftowe? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom w tym modelu i wybierzmy najlepsze.

Używane BMW serii 3 F30 – silniki benzynowe

W benzynowych egzemplarzach z lat 2012-2015 spotkamy trzy silniki. Bazowy 1.6 N13 (136/170 KM) jest konstrukcją opracowaną wspólnie z PSA, znaną w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 THP. Dalej montowano 2.0 N20 (184/245 KM) oraz 6-cylindrowego (układ rzędowy) 3.0 N55 (2979 cm³; 306 KM). Ten ostatni w podwójnie turbodoładowanej odmianie (S55) trafił pod maski opracowanego na tym modelu BMW M3 F80 i generował w nim 431/450/460 KM. Pozostał tym samym w ofercie do końca produkcji samochodu. Wykorzystano go również do opracowania hybrydowej serii 3 (Active Hybrid), która w połączeniu z silnikiem elektrycznym generuje łącznie 340 KM.

W latach 2015-2019 zadebiutowały zupełnie nowe, modularne silniki z rodziny B. Najsłabszy B38 ma zaledwie 3 cylindry i z pojemności 1.5 rozwija 136 KM. Pośrodku ponownie ulokowano „2-litrówkę” B48 o minimalnie zwiększonej pojemności (1998 cm³; N20 – 1997 cm³), ale również występującej w odmianie 184-konnej (mocniejsza: 252 KM). Na szczęście opracowano jeszcze odmianę 6-cylindrową, konkretnie 3.0 B58 o mocy 326 KM. Po liftingu wycofano z oferty wariant Active Hybrid na rzecz hybrydy plug-in opartej na silniku 2.0 B48. Ta wersja, określana jako 330e, dysponuje łączną mocą 252 KM i jest w stanie przejechać ok. 30 km wyłącznie „na prądzie”.

BMW serii 3 F30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 200 KM)
Silnik1.5 R3 (318i)1.6 (316i)1.6 (320i)2.0 (320i)2.0 (320i)
Pojemność1499 cm³1598 cm³1598 cm³1997 cm³1998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc136 KM136 KM170 KM184 KM184 KM
Maks. moment220 Nm220 Nm250 Nm270 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,9 s7,6 s7,3 s7,2 s
Prędkość maks.210 km/h210 km/h230 km/h235 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,3 l/100 km6,3 l/100 km5,9 l/100 km
BMW serii 3 F30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe od 200 KM)
Silnik2.0 (328i)2.0 (330i)3.0 R6 (335i)3.0 R6 (340i)
Pojemność1997 cm³1998 cm³2979 cm³2998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc245 KM252 KM306 KM326 KM
Maks. moment350 Nm350 Nm400 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s5,9 s5,5 s5,2 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km6,5 l/100 km7,9 l/100 km7,7 l/100 km
BMW serii 3 F30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik2.0 (330e iPerformance)3.0 R6 (Active Hybrid 3)3.0 R6 (M3)3.0 R6 (M3 Competition)3.0 R6 (M3 CS)
Pojemność1998 cm³2979 cm³2979 cm³2979 cm³2979 cm³
Paliwobenz., turbo + elektr.benz., turbo + elektr.benz., biturbobenz., biturbobenz., biturbo
Maks. moc252 KM340 KM431 KM450 KM460 KM
Maks. moment420 Nm450 Nm550 Nm550 Nm600 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,1 s5,3 s4,3 s4,2 s3,9 s
Prędkość maks.225 km/h250 km/h250 km/h250 km/h280 km/h
Śr. zużycie paliwa2,1 l/100 km5,9 l/100 km9,1 l/100 km9,1 l/100 km8,3 l/100 km

Niestety, odnośnie awaryjności wielu silnikom można coś zarzucić. Główny problem stanowi rozrząd wersji 1.6 N13 i 2.0 N20, choć rozciągnięcia łańcucha zdarzają się również w 2.0 B48 (choć rzadziej). Ponadto wariant N20 sprawia problemy z pompą oleju, a w N13 zbiera się nagar na zaworach ssących (pokłosie standardowego montowania bezpośredniego wtrysku paliwa). W obydwu nie można również wykluczyć spalania oleju. Starszy silnik 3.0 R6 (N55) wypada na ich tle o wiele lepiej, lecz odnotowywano problemy z układem sterowania zaworami Valvetronic (możliwe również w wariantach 4-cylindrowych). Jednostki B38/B48/B58 nie zmagają się z tyloma usterkami nie tylko z powodu młodszego wieku – dały się poznać jako dość dopracowane, choć na ostateczny werdykt w tej kwestii należy poczekać do czasu, gdy poliftowe BMW F30 osiągną większe przebiegi. Do tej pory właściciele zgłaszali głównie awarie pomp paliwowych.

Poniżej przedstawiamy podział silników benzynowych BMW F30 wg nazewnictwa modelu:

  • BMW 316i F30: 1.6 N13 (136 KM);
  • BMW 318i F30: 1.5 B38 (136 KM);
  • BMW 320i F30: 1.6 N13 (170 KM), 2.0 N20 (184 KM), 2.0 B48 (184 KM);
  • BMW 328i F30: 2.0 N20 (245 KM);
  • BMW 330i F30: 2.0 B48 (252 KM);
  • BMW 335i F30: 3.0 N55 (306 KM);
  • BMW 340i F30: 3.0 B58 (326 KM);
  • BMW 330e F30: 2.0 B48 + silnik elektryczny (łączna moc: 252 KM);
  • BMW F30 Active Hybrid 3: 3.0 N55 + silnik elektryczny (łączna moc: 340 KM);
  • BMW M3 F80: 3.0 S55 (431 KM);
  • BMW M3 Competition F80: 3.0 S55 (450 KM);
  • BMW M3 CS F80: 3.0 S55 (460 KM).
BMW serii 3 F30
Trudno polecić przedliftowe silniki 2.0 N20 z uwagi na wadliwy rozrząd, problematyczne pompy oleju i pobór środka smarnego. Niestety, słabszy 1.6 N13 wcale nie jest lepszy.
BMW serii 3 F30
W każdym BMW M3 F30 znajdziemy 6-cylindrowego 3.0 biturbo o mocy ponad 400 KM. Warianty z jedną turbosprężarką rozwijają 306 KM i trafiały do przedliftowej wersji 335i. Po modernizacji zastąpił go 3.0 B58 (326 KM; 340i).

Używane BMW serii 3 F30 – silniki Diesla

W gamie wersji wysokoprężnych nastąpiła podobna rewolucja, lecz nie dotknęła ona topowych Diesli. Do 2015 roku BMW montowało 2-litrowe jednostki N47 (116/143/163/184 KM), później zamieniło je na 2.0 B47 o takiej samej pojemności (1995 cm³). Bardzo łatwo z tego powodu o pomyłkę, zwłaszcza że niektóre warianty rozwijają taką samą moc jak starsze (B47 generują 116/150/163/190 KM). Zarówno 2.0 N47, jak i B47 występowały w wariantach biturbo (odpowiednio 218/224 KM) i oferowano je w BMW F30 jako 325d. Wersje 330d i 335d to jedyne 6-cylindrowe turbodiesle w ofercie tego modelu (3-litrowe). Kierowca do dyspozycji ma 258 KM lub aż 313 KM w wariancie podwójnie turbodoładowanym. Co ciekawe, przez cały okres produkcji F30 diesel 3.0 R6 stanowił jedną konstrukcję – N57 o pojemności 2993 cm³.

Poniżej przedstawiamy podział silników Diesla BMW F30 wg nazewnictwa modelu:

  • BMW 316d F30: 2.0 N47 (116 KM), 2.0 B47 (116 KM);
  • BMW 318d F30: 2.0 N47 (143 KM), 2.0 B47 (150 KM);
  • BMW 320d F30: 2.0 N47 (163 KM), 2.0 B47 (163 KM), 2.0 N47 (184 KM), 2.0 B47 (190 KM);
  • BMW 325d F30: 2.0 N47 (218 KM), 2.0 B47 (224 KM);
  • BMW 330d F30: 3.0 N57 (258 KM);
  • BMW 335d F30: 3.0 N57 (313 KM).
BMW serii 3 F30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 200 KM)
Silnik2.0 (316d)2.0 (318d)2.0 (318d)2.0 (320d)2.0 (320d)2.0 (320d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM143 KM150 KM163 KM184 KM190 KM
Maks. moment260 Nm320 Nm320 Nm380 Nm380 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s9,0 s8,6 s8,0 s7,5 s7,3 s
Prędkość maks.202 km/h212 km/h215 km/h230 km/h235 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,4 l/100 km4,1 l/100 km4,6 l/100 km4,4 l/100 km
BMW serii 3 F30 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 200 KM)
Silnik2.0 (325d)2.0 (325d)3.0 R6 (330d)3.0 R6 (335d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwodiesel biturbodiesel biturboturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc218 KM224 KM258 KM313 KM
Maks. moment450 Nm450 Nm560 Nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s6,5 s5,6 s4,8 s
Prędkość maks.245 km/h245 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,9 l/100 km4,9 l/100 km5,4 l/100 km

Choć 2-litrowe diesle N47 przejęto wprost z poprzednika (BMW E90), producentowi z Bawarii nie udało się wyeliminować typowej przypadłości, mianowicie nietrwałego układu napędu rozrządu realizowanego przy użyciu łańcucha. W tym silniku wymiana jest droga z uwagi na umieszczenie rozrządu od strony skrzyni biegów (wymaga wyjęcia całej jednostki napędowej). Co ważne, w 2.0 B47 również zdarzają się postukiwania z okolic rozrządu, lecz nie na aż taką skalę (przynajmniej na razie) Ponadto w N47 trzeba się nastawić na awarie pomp paliwowych. 6-cylindrowe konstrukcje zbierają dobre opinie nie tylko w tym modelu BMW, dlatego można je polecić. Bezpieczniej wybrać jednak wariant z jedną turbosprężarką (258 KM), który połączy niezawodność ze świetnymi osiągami i akceptowalnym spalaniem. Podobnie jak w przypadku benzynowych silników R6, trzeba się nastawić na długie poszukiwania interesującego egzemplarza.

BMW serii 3 F30
Diesle N47 mają swoje za uszami, ale to silniki dość dobrze znane mechanikom. Nie powinno być problemów ze znalezieniem do nich części zamiennych.
BMW serii 3 F30
3-litrowy diesel w zasadzie jako jedyny silnik w gamie F30 nie przejawia uciążliwych dla użytkownika wad konstrukcyjnych. Niestety, jest bardzo rzadki na rynku wtórnym.

Używane BMW serii 3 F30 – który silnik wybrać?

O ile budżet pozwoli, warto postawić na poliftową serię 3 F30 z zupełnie nieźle sprawującymi się modularnymi silnikami serii B. Jak zaakceptujemy wyższe spalanie, można poszukać 6-cylindrowych BMW. Benzynowych N13 i N20 lepiej unikać, a diesla N47 rozważyć przy wynegocjowaniu ceny na wymianę rozrządu (lub gdy już go wymieniono).

Polecamy inne nasze artykuły o używanym BMW serii 3 F30:

Używane BMW serii 3 F30 (2012-2019 – opinie użytkowników

Używane BMW serii 3 E90 i BMW serii 3 F30 – którą generację wybrać?

BMW serii 3 F30

1 KOMENTARZ

  1. Co wy za bzdury piszecie, mam nalatane 220tys w N47 184KM i nic nie słychac z okolic rozdządu. Gdyby faktycznie te silniki miały PROBLEMY z rozrządem to połowa BMW serii 3 5 i X3 stały by po rowach lub u mechaników. Wiadomo zawsze trafi sie jakiś niewypał co ma skrecony licznik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj