UżywaneOpinieUżywane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Wystawione na sprzedaż BMW E46 to zazwyczaj jeżdżące szroty albo „cacuszka”, które przestają tracić na wartości. Jak ten model sprawuje się w jeździe na co dzień? Poznajmy opinie o używanym BMW serii 3 (E46).

Nie trzeba nikomu uświadamiać, że najlepsze czasy BMW serii 3 (E46) już minęły. Ten model zadebiutował 22 lata temu i po obfitującej we wzloty i upadki karierze osiągnął dwojaki status: stał się jedną z najtańszych propozycji na obcowanie z samochodem segmentu premium, a z drugiej strony – realnym kandydatem na youngtimera, zwłaszcza w wybranych wersjach nadwoziowych i silnikowych. A było ich naprawdę dużo: od 4-cylindrowych poniżej 2 litrów po ponad 3-litrowe R6 oraz odmiany z napędem tylnym lub 4×4. Chętni na BMW E46 mogli też dostosować nadwozie do własnych potrzeb, wybierając sedana, kombi, coupe, kabrioleta lub hatchbacka (Compact). Produkcja E46 trwała do 2005 roku, jednakże 2-drzwiowe odmiany wytwarzano jeszcze przez 2 lata. W 2001 roku samochód poddano drobnym modyfikacjom zewnętrznym, bardziej skupiając się na roszadach w gamie silnikowej i bieżących poprawkach elementów ujawniających słabość w autach z pierwszych roczników. I to właśnie poliftingowe BMW w opinii wielu użytkowników najbardziej zasługują na uznanie, chociaż przypominamy, że wciąż mówimy o kilkunastoletnim samochodzie, w którym może już się wydarzyć niemal wszystko.

BMW 330xi E46 FL Touring 3.0 R6 231KM 6MT xDrive WI80961 09-2003
Kombi (Touring) popularnością plasuje się pomiędzy E46 sedanem i coupe. Nie jest mistrzem przestronności, ale z pewnością cechuje go najbardziej rodzinny charakter, bez wyrzeczeń z zakresu własności jezdnych godnych BMW.

Tak jak wspomnieliśmy, kwoty za używane BMW E46 już dawno przestał kształtować przebieg auta: ten mógł zostać (i najprawdopodobniej został) wcześniej przekręcony. Niemniej rocznik nadal ogrywa tu jakąś rolę (poliftowe auta uchodzą za bardziej dopracowane), ale najbardziej liczy się stan techniczny. Nie brakuje sytuacji, gdy zadbane BMW kosztuje kilka razy więcej od mniej doinwestowanego odpowiednika z tego samego rocznika i z podobnym silnikiem. Przy kupnie tak starego auta weryfikuje się zapisy w książce napraw i dokumentujące je paragony, a podczas jazdy próbnej bacznie wsłuchuje się w pracę układu napędowego, szukając wszelkich niedomagań wynikających z wysłużenia eksploatacyjnego. Czy mimo wszystko wciąż można względnie niedrogo kupić godne zaufania E46 i nie jeździć nim z „duszą na ramieniu”? Zobaczmy, co o swoich autach sądzą właściciele BMW.

BMW serii 3 E46
Jako nowe BMW E46 zachwycało świetną stabilnością w zakrętach i bezpiecznym prowadzeniem. Używane egzemplarze również z tego słyną, pod warunkiem że ich układ kierowniczy i zawieszenie były na bieżąco serwisowane. Coraz mniejsza opłacalność napraw sprawia, że odkładane są one na ostatnią chwilę.

Używane BMW serii 3 (E46) – wnętrze

Prawdę mówiąc, deska rozdzielcza BMW E46 chyba najlepiej zniosła próbę czasu w całym samochodzie. Reprezentuje uwielbiany przez wielu styl charakterystyczny dla bawarskiej marki – z konsolą środkową zwróconą w stronę kierowcy, biegnącą przez całą szerokość ozdobną listwą i w pełni „przyciskową” obsługą. Wiek samochodu zdradza przestarzały panel radia z odtwarzaczem kaset oraz stan najczęściej chwytanych elementów: kierownicy, gałki biegów, przełączników szyb i innych przycisków. Montaż i jakość użytych we wnętrzu materiałów (głównie miękkich obić drzwi i wyściełań schowków) wciąż zasługują na uznanie i rozwiewają wszelkie wątpliwości na temat przynależności BMW do segmentu premium. Ponad 20-letni samochód zawstydza też wiele znacznie młodszych aut pod względem odizolowania wnętrza od zewnętrznych hałasów.

BMW serii 3 E46
Wygląd i kolorystyka kokpitu w dużej mierze zależą od wersji wyposażenia. W wybranych autach sprzed liftingu lista dostępnych funkcji jest jednak zaskakująco krótka: zdarzały się nawet BMW E46 bez klimatyzacji. Standard obejmował jedynie wspomaganie kierownicy i poduszkę powietrzną kierowcy.

W dzisiejszych czasach 4,5-metrowy sedan lub kombi zalicza się do grona samochodów kompaktowych. A właśnie tyle mierzy BMW E46, a co za tym idzie – jest ciasne w środku. Wystarczająco miejsca wygospodarowano jedynie w pierwszym rzędzie, w którym siedzi się stosunkowo nisko, ale przyjemnie komfortowo. Kanapa sama w sobie jest wygodna, ale wysokim pasażerom w każdym obrębie brakuje miejsca: to na głowy, to na nogi, to na szerokość. Piąta osoba musi już rozkraczyć nogi, zostawiając pomiędzy nimi wielki tunel centralny. W odmianach coupe, kabriolet i Compact pod tym względem jeszcze gorzej, ale dla osób o przeciętnym wzroście – względnie komfortowo. Plus za miłe w dotyku obicie słupków i sufitu we wnętrzu oraz przydatne lampki do czytania. Bagażniki? Średnio pojemne (ok. 400-450 l) i niezbyt foremne, ale za to pieczołowicie wykończone.

Używane BMW serii 3 (E46) – silniki benzynowe

Na przestrzeni lat pod maskami BMW E46 przewinęło się mnóstwo silników zasilanych benzyną. Standardowe odmiany wykorzystywały jednostki 4-cylindrowe, mocniejsze i topowe M3 – 6-cylindrowe, wszystkie w układzie rzędowym. Silnik V8 pojawił się tylko w 350-konnym BMW M3 GTR, ale to tylko w ramach ciekawostki. Odmiany R4 nazywają się 316i i 318i, lecz w rzeczywistości napędzają je silniki o następujących pojemnościach: 1.6 i 1.8 (116 KM, po liftingu), 1.9 (105-118 KM, do liftingu) lub 2.0 (143/150 KM) z innowacyjnym systemem sterowania zaworami ssącymi – Valvetronic (ten pojawił się także w 1.8). Co ciekawe, przez pierwsze 2 lata produkcji BMW oferowało także… 2.0 R6 o identycznej mocy (150 KM), ale o pojemności skokowej 1991 cm³. Pozostałe 6-cylindrowe silniki to 2.2 (od 2000 r., 320i, 170 KM), 2.5 (323i/325i, 170/192 KM), 2.8 (do 2000 r., 328i, 193 KM) i montowany niemal przez cały okres produkcji 3.0 (330i, 231 KM). Do napędu BMW M3 zaprzęgnięto z kolei 3.2 R6 generujące 343 KM lub 360 KM w limitowanej serii CSR. Chętni na napęd 4×4 musieli zdecydować się na któryś z dwóch silników – albo 2.5 (325i), albo 3.0 (330i), ewentualnie M3.

BMW 330xi E46 FL Touring 3.0 R6 231KM 6MT xDrive WI80961 09-2003
Najbardziej rozchwytywane są, rzecz jasna, słynące z kultury pracy i pięknego brzmienia jednostki R6. Na rynku wtórnym jest ich dwukrotnie mniej niż 4-cylindrowych, ale istnieje większe prawdopodobieństwo, że takie BMW było rzetelniej serwisowane i mniej rabunkowo eksploatowane.
BMW M3
Zbudowane na bazie E46 BMW M3 zadebiutowało w 2000 r. Wykorzystuje 3,2-litrowy silnik R6 o mocy 343-360 KM. Osiągi: ok. 5 s do 100 km/h, prędkość maksymalna – ograniczona do 250 km/h. Cenowo to zupełnie inna bajka: za takie M3 trzeba już zapłacić powyżej 90 tys. zł.

Używane BMW serii 3 (E46) – silniki Diesla

Tu sprawa jest prostsza: albo 4-cylindrowe 2.0, albo 6-cylindrowe 3.0 (wszystkie w układzie rzędowym). BMW montowało kilka rodzajów turbodiesli. W przypadku 2-litrowych (318d/320d) były to silniki o pojemności 1951 cm³ (M47D20, 116/136 KM, do 2003 r.) i 1995 cm³ (M47D20TÜ, 116/150 KM, od 2001 r.), a wszystkie zestawiano wyłącznie z tylnym napędem. Układ xDrive trafił jako opcja do odmian 3-litrowych (330d). Do 2003 r. w gamie występowała jednostka o pojemności 2926 cm³ (184 KM), później – 2993 cm³ (204 KM). W tej ostatniej zdarzały się nawet filtry cząstek stałych, w zdecydowanej większości z kolei znajdziemy dwumasowe koło zamachowe.

BMW serii 3 E46
Chętni na E46 z dieslem niemal skazani są na zakup wersji 2-litrowej. Odmiana 330d traci zainteresowanie z powodu wysokiego (jak na silnik wysokoprężny) spalania i droższych komponentów, włącznie z kosztami napraw.

Używane BMW serii 3 (E46) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wielofunkcyjna kierownica i konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy ułatwiają codzienną jazdę”

„Materiały wykończeniowe bardzo dobrej jakości. Po 300 tys. km nic nie trzeszczy ani nie puka”

„Rozkład masy wynosi 50/50. Auto prowadzi się jak pod sznurku, pokonywanie zakrętów to sama przyjemność”

„3-litrowy silnik benzynowy daje taką radość, że z BMW nie chce się wysiadać”

 Wady 

„W środku czterem dorosłym osobom może brakować miejsca na nogi”

„Auto ma kilkanaście lat i posiada już trochę rdzy na progach i nadkolach”

„Trochę zawodzi elektronika, m.in. wzmacniacz antenowy, silnik tylnej wycieraczki i moduł komfortu”

„Koszty serwisowania zawieszenia są wysokie z uwagi na konieczność wymiany całych elementów (brak wymiennych sworzni itp.)”

Używane BMW serii 3 (E46) – awaryjność, typowe usterki

Jednostki benzynowe uchodzą za długowieczne i tylko zaniedbania eksploatacyjne prowadzą do poważnych problemów. Dyskusyjnie sprawują się m.in. systemy Vanos/Valvetronic (może być konieczna naprawa głowicy) i tzw. zawór Disa, zmieniający długość kanałów dolotowych. Awarie klapek w dolocie to z kolei częsta przypadłość 3-litrowych turbodiesli (lepiej je wymienić niż zastąpić zaślepkami), a w 2-litrowych zastosowano mniej trwałą turbosprężarkę, zawodzą również pompy wtryskowe (w starszych odmianach). We wszystkich z kolei może dojść do awarii zespołu termostatów (są dwa) i układu chłodzenia. Uważajmy na automatyczne skrzynie biegów dostarczane przez General Motors – nie cieszą się tak dobrą opinią jak przekładnie firmy ZF czy nawet zautomatyzowane skrzynie SMG. Mimo wszystko najwięcej problemów w E46 sprawia wyeksploatowane zawieszenie, stanowiące kolumny McPhersona z przodu i konstrukcję wielowahaczową z tyłu (drogie zamienniki). Z kolei korozja do tego stopnia atakuje podwozie, że doprowadza do całkowitego wyrwania mocowania tylnego dyferencjału (głównie w BMW sprzed liftingu). Co ciekawe, niektóre egzemplarze BMW E46 do tej pory objęte są… akcjami serwisowymi, dotyczącymi np. wadliwych poduszek powietrznych.

BMW serii 3 E46
„Automat” stanowi dość rzadką opcję w BMW E46 – według wielu potencjalnych klientów „zabija” przyjemność z prowadzenia samochodu i ogranicza osiągi. Za najmniej trwałe uchodzą skrzynie produkcji General Motors.

Używane BMW serii 3 (E46) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN na stałym elemencie BMW E46 znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Z kolei tabliczka z numerem VIN znajduje się dokładnie po drugiej stronie – na wzmocnieniu bocznym lewym w pobliżu gniazda osadzenia lewego amortyzatora.

BMW serii 3 E46

Używane BMW serii 3 (E46) – sytuacja rynkowa

Ceny używanych E46 osiągnęły dno: jeżdżące auta z deklarowaną bezwypadkową przeszłością można kupić za jedną pensję i… kolejną (albo dwie) włożyć w doprowadzenie samochodu do stanu jezdnego, co ma znikomy sens. Lepiej od razu zwiększyć pułap do ok. 10 tys. zł i próbować „zapolować” na BMW z 6-cylindrowym silnikiem lub coraz bardziej cenione coupe/kabriolety. Właśnie one coraz częściej kosztują tyle co najtańsze egzemplarze BMW E90 (następca E46), czyli powyżej 15 tys. zł. „Dopieszczone” auta z ostatnich roczników przekraczają nawet 20 tys. zł. Zbudowane na bazie E46 BMW M3 to już zupełnie inna bajka, za którą przyjdzie nam zapłacić sześciocyfrową kwotę.

Używane BMW serii 3 (E46) – podsumowanie

Nie ma się co nastawiać, że kupimy pierwsze BMW E46, jakie przyjdzie nam oglądać. Wybór tak starego auta wymaga cierpliwości i odpowiedniej kalkulacji późniejszych wydatków: te nie zawsze już opłaca się ponosić w przypadku ponad 20-letniego modelu. Z drugiej strony mocne i dobrze wyposażone odmiany niebawem będą swego rodzaju lokatą kapitału. Wzrost cen prawdopodobnie najszybciej dotknie E46 Coupe i Cabrio, potem przyjdzie czas na Touringi. Być może teraz jest idealna okazja na zakup zadbanego egzemplarza w jeszcze rozsądnej kwocie.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie

Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie

Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X5 (E70; 2006-2013) – opinie

BMW serii 3 E46

BMW serii 3 (E46) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 448/174/141 cm
Rozstaw osi 273 cm
Pojemność bagażnika sed 440 l, kmb 435 l, cpe 410 l, htb 310 l
BMW serii 3 (E46) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4-cylindrowe)
Silnik 1.8 (316i) 1.9 (316i) 1.9 (316i) 2.0 (318i) 2.0 (318Ci)
Pojemność 1796 cm³ 1895 cm³ 1895 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. bez.
Maks. moc 115 KM 105 KM 118 KM 143 KM 150 KM
Maks. moment 175 Nm 165 Nm 180 Nm 190 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 12,4 s 10,4 s 9,3 s 9,2 s
Prędkość maks. 206 km/h 200 km/h 206 km/h 213 km/h 219 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km 8,2 l/100 km 7,9 l/100 km 8,2 l/100 km 7,4 l/100 km
BMW serii 3 (E46) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 6-cylindrowe)
Silnik 2.0 (320i) 2.2 (320i) 2.5 (323i) 2.8 (328i) 3.0 (330i)
Pojemność 1991 cm³ 2171 cm³ 2494 cm³ 2793 cm³ 2979 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 150 KM 170 KM 192 KM 193 KM 231 KM
Maks. moment 190 Nm 210 Nm 245 Nm 280 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 8,3 s 7,3 s 7,0 s 6,5 s
Prędkość maks. 219 km/h 226 km/h 240 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 11,0 l/100 km 8,9 l/100 km 8,9 l/100 km 11,0 l/100 km 11,5 l/100 km
BMW serii 3 (E46) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (318d) 2.0 (320d) 2.0 (320Cd) 3.0 (330d) 3.0 (330xd)
Pojemność 1995 cm³ 1951 cm³ 1995 cm³ 2926 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 116 KM 136 KM 150 KM 184 KM 204 KM
Maks. moment 280 Nm 280 Nm 330 Nm 390 Nm 410 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s 9,9 s 8,8 s 7,8 s 7,2 s
Prędkość maks. 204 km/h 207 km/h 221 km/h 227 km/h 242 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 7,0 l/100 km 5,5 l/100 km b.d. 8,0 l/100 km

Używane BMW serii 3 (E46) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

  1. Zakupiłem to BMW niedawno i jak obawiałem się przed zakupem starszego samochodu tak po przejechaniu się nim moje obawy całkowicie zniknęły. Stuninguję sobie go odpowiednio, chcę obniżyć auto i w środku kilka zmian chciałbym wymienić tapicerkę. Kupi co znalazłem sobie tanie OC przez kalkulator https://rankomat.pl/kalkulator/oc-ac/ i jestem zadowolony, ponieważ bałem się, że starsze auta będą mieć większe OC. Ja mam samochód konkretnie z 2005 roku ale w bardzo dobrym stanie.

  2. MAM TAKIE AUTKO CHYBA PONAD 15 LAT I JEST PO CHIPIE OD 5 LAT PRAKTYCZNIE GDYBY O NIE ZADBAĆ TZN WYMIANA OLEJU CO 10TYS I DODATEK NANO KONSERWACJA PROGU TO AUTO JEST NIEZNISZCZALNE ZROBIŁEM NA NIM 500TYS KM A MAM CIĘŻKĄ NOGĘ I CZĘSTO WYMIENIAM OPONY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji