Każde z tych aut ma swój indywidualny charakter, ale łączy je fakt, że przestały już tanieć. Oto 8 najciekawszych samochodów do 20 tys. zł, które niebawem staną się pełnoprawnymi youngtimerami.
Nie każdy samochód po przekroczeniu pewnego wieku „z automatu” staje się youngtimerem: dzisiaj trudno nazwać nim np. Volkswagena Golfa III, który pomimo że ma już swoje lata (produkcję rozpoczęto 27 lat temu!), wciąż jest bardzo popularnym samochodem, do którego bez problemu dostaniemy części. Nie ma też żadnej charakterystycznej cechy odróżniającej go od innych starszych kompaktów, chyba że weźmiemy pod uwagę mocniejsze wersje silnikowe (np. VR6) lub nadwoziowe (kabriolet).
Wiek to nie wszystko
Przykład Golfa pokazuje, że wiek samochodu nie jest głównym powodem uzyskania przez samochód statusu youngtimera. Coraz bardziej liczy się ograniczona popularność modelu na danym rynku (uwarunkowana m.in. krótkim okresem produkcji), powoli rosnące koszty utrzymania (głównie ze względu na brakujące części), a także dostępność ciekawych wariantów wyposażeniowych/silnikowych/nadwoziowych. Przyszły youngtimer musi się przy tym czymś wyróżniać. Pole manewru jest szerokie: może być to albo ciekawy zabieg stylistyczny, albo doskonałe własności jezdne, albo nietuzinkowe rozwiązania techniczne lub nawet ciekawa historia producenta (np. upadek Saaba w 2011 r.). Z tego powodu samochody mające potencjał na klasyka mogą nie mieć nawet 20 lat, ale jednocześnie spełniać wszystkie wymienione wyżej warunki. O tym, że przyszedł czas rozważania ich w tej kategorii, informuje nas wzrost cen (albo ich wyhamowanie) i kurcząca się podaż.
Inwestycja połączona z przyjemną eksploatacją bez wyrzeczeń
Zakup przyszłego youngtimera niesie ze sobą szereg zalet. Takie auta nie wymagają specjalnych wyrzeczeń od strony komfortu jazdy, wyposażenia czy bezpieczeństwa, a jednocześnie dają satysfakcję poruszania się motoryzacyjną ciekawostką, którą jeszcze da się bez obaw serwisować w większości warsztatów. Takich udogodnień nie mają właściciele pełnoprawnych zabytków, którzy są nieraz skazani na długotrwałe poszukiwania niektórych części i wyspecjalizowanych zakładów. Z kolei młody wiek przekłada się na względnie niedużą awaryjność, a powiązanie konstrukcyjne z popularniejszymi modelami – na tańsze części. Jeśli odpowiednio zadbamy o taki samochód, dzielnie nam posłuży przez lata, a przy okazji później na nim zarobimy.
Oto 8 najlepszych propozycji z zadatkami na youngtimera. Jako barierę cenową przyjęliśmy kwotę 20 tys. zł.
1. Saab 9-3 Cabrio (2003-2011)
Kabriolet to najrzadsza wersja nadwoziowa Saaba 9-3 (był również sedan i kombi), a w połączeniu z barwną historią nieistniejącej już marki to niemal pewny youngtimer. Obcowanie z Saabem to zupełnie co innego niż jazda konkurencyjnym autem popularnej marki. Auto ma ciekawie rozplanowaną deskę rozdzielczą, jest nieźle wykończone i pełno w nim ciekawostek, typu charakterystyczny, wysuwany uchwyt na napoje lub funkcja Night Panel, wygaszająca zielone podświetlenie kokpitu. 9-3 opracowano na płycie podłogowej Opla Vectry C, więc podstawowe części dostaniemy bez problemu. Gorzej z tymi, które pasują tylko do Saaba: z roku na rok drożeją. Te auta coraz częściej „lądują” w rękach pasjonatów marki. Przymykają oni oko na kapryśną elektronikę pokładową i niską trwałość przedniego zawieszenia z aluminiowymi wahaczami. Warto rozglądać się za Saabami od miłośników, bo często nie wymagają one dodatkowych inwestycji. Z jednostek benzynowych najczęściej poleca się 2.0 Turbo (konstrukcja Saaba), z diesli – fiatowskie 1.9 TiD.

Saab 9-3 Cabrio – polecany silnik: 2.0 Turbo
Polecany silnik | 2.0 Turbo |
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1998 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 175 KM |
Maks. Moment obrotowy | 265 Nm |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,9 l/100 km |
Saab 9-3 Cabrio – galeria
2. Land Rover Discovery 2 (1998-2004)
Wizualnie Discovery 2 to w zasadzie duży lifting pierwszej generacji, ale jego nadwozie „urosło” aż o 18 cm. Korzystnie wpłynęło to na przestrzeń w środku, pomimo że rozstaw osi nie uległ zmianie (nadal mierzy 254 cm). Discovery bazuje na ramie, w jego zawieszeniu pracują dwa sztywne mosty, a niektóre auta mają blokadę centralnego mechanizmu różnicowego (przez okres produkcji pojawiała się i znikała). Niebywałym udogodnieniem dla osób użytkujących to auto w terenie i na szosie jest układ sterowania sztywnością amortyzatorów ACE, z którego z czasem zaczyna wyciekać olej. Źródłem wycieków są również przekładnie kierownicze i jednostki napędowe. Producent przewidział trzy: dwa silniki V8 (4.0 i 4.6) oraz 5-cylindrowego diesla 2.5 z czterema świecami żarowymi i pompowtryskiwaczami. To najoszczędniejsza (ale wciąż paliwożerna) propozycja, zwłaszcza że silniki benzynowe niezbyt „lubią” LPG. Trwałość wszystkich jednostek wypada jednak przyzwoicie.

Land Rover Discovery 2 – polecany silnik: 2.5 TD5
Polecany silnik | 2.5 TD5 |
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2496 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R5/10 |
Moc maksymalna | 138 KM |
Maks. Moment obrotowy | 300 Nm |
Prędkość maksymalna | 157 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,4 l/100 km |
Land Rover Discovery 2 – galeria
3. Volvo C30 (2006-2012)
Volvo produkowało tego niewielkiego hatchbacka (425 cm długości) przez zaledwie 6 lat. Stylistycznie samochód nawiązuje do legendarnego Volvo 1800 ES z lat 70.: ma m.in. wznoszącą się w górę linię tylnych okien oraz całkowicie szklaną tylną klapę. Pod nazwą C30 oferowano tylko 3-drzwiowego hatchbacka, popularniejsze sedan i kombi nazywają się odpowiednio S40 i V50. Mocniejsze wersje tego auta mają 5-cylindrowe jednostki 2.4 i 2.5 (diesle: 2.0, 2.4) o mocy nawet 230 KM. Słabsze silniki wysokoprężne (1.6 i 2.0) to konstrukcje PSA, określane w Citroenach i Peugeotach jako HDi: pierwszym z nich dość szybko poddają się turbosprężarki. W kompaktowym Volvo lubi szwankować elektronika: zawiesza się radio, włącza alarm, psują się czujniki obecności pasażera na fotelach. Użytkownicy skarżą się na zbyt częstą konieczność wymiany łożysk kół. Poziomem wykończenia w środku auto stanowi jednak klasową czołówkę.

Volvo C30 – polecany silnik: 2.4
Polecany silnik | 2.4 |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2435 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 170 KM |
Maks. Moment obrotowy | 230 Nm |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,4 l/100 km |
Volvo C30 – galeria
4. BMW Z3 (1995-2002)
Z3 już dawno przestało tanieć, ale jeszcze da się kupić rozsądny egzemplarz za mniej niż 20 tys. zł. Siedzi się w nim wyjątkowo nisko (wysokość niecałe 1,3 m) i ma tylko dwa miejsca, nawet w rzadszej i wyposażonej w mocniejsze silniki odmianie coupe. W tym aucie z powodzeniem wystarczy silnik 4-cylindrowy: auto jest wtedy lepiej wyważone, a ze 140-konnym, benzynowym 1.9 również wystarczająco dynamiczne. Oferowano także rzędowe „szóstki” o pojemności 2.0, 2.8 i 3.0, a w wersji M – 3.2/321 KM. Rozglądając się za Z3 Cabrio dokładnie obejrzyjmy składany dach pod kątem szczelności i łatwości składania (były dwa rodzaje: składane elektrycznie i mechanicznie), oceńmy kondycję tylnej szyby (matowieje: niektóre są wszyte w dach, niektóre mocowane zamkiem błyskawicznym) i elementów blacharskich, które bardzo ciężko dostać. Inne typowe wady modelu? Hałasujący dyferencjał i luzujące się mocowania foteli.

BMW Z3 – polecany silnik: 1.9
Polecany silnik | 1.9 |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1895 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM |
Maks. Moment obrotowy | 180 Nm |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,2 l/100 km |
BMW Z3 – galeria
Na następnej stronie:
Mazda MX-5 NB, Audi Cabriolet, Smart Roadster, MG ZR
co w tym zestawieniu robi C30 ?? hahahah
ciemna maso robi to ze tych aut wyprodukowano tylko okolo 200tys egzemplarzy i wyglada nietypowo.
MG ZR że zmiennymi fazami rozrządu i ew. klekoczącymi młynkami występuje tylko w najmocniejszej wersji 160, a nie tak jak napisano we wszystkich.