BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 02-2011

Używane BMW X3 drugiej generacji można mieć za mniej niż 50 tys. zł. Kusząca oferta czy skarbonka bez dna? Zobaczmy, co o BMW X3 (F25) sądzą ich użytkownicy.

Opisywane wcielenie BMW X3 pojawiło się w salonach 10 lat temu. Kolejna generacja miała swój debiut w 2017 roku, czym pociągnęła ceny używanych X3 II mocno w dół. Jeszcze rok temu właściwie nie można było znaleźć w pełni sprawnych aut za mniej niż 55 tys. zł, dzisiaj kwoty najtańszych bezwypadkowych egzemplarzy X3 (F25) spadły o kolejne 10 tys. zł. Generację F25 wytwarzano w fabryce BMW w Stanach Zjednoczonych, co niestety widać w środku (amerykańska niedbałość wykończenia). Pojawiło się wiele innowacyjnych opcji wyposażenia (zwykle dodatkowo płatnego) i ostatecznie „wypleniono” z gamy (choć nie od razu) świetny, wolnossący silnik R6 o pojemności 3 litrów. Patrząc na długą listę możliwych usterek X3 generacji F25 nie sposób oprzeć się wrażeniu, że BMW przesadziło z unowocześnieniem doskonałego przecież poprzednika – E83. Młody wiek tym razem nie idzie w parze z bezstresową eksploatacją, chyba że… trafimy na auto z wykupionym pakietem serwisowym.

BMW X3 F25
BMW X3 II jest tylko o 2 cm krótsze od pierwszego X5 (E53) – mierzy 465 cm. Rozstaw osi względem poprzednika (X3 E83) urósł tylko o 1 cm, natomiast rozmiary zewnętrzne już o co najmniej kilka cm w każdym zakresie.

Polskich odbiorców niewątpliwie kusi wizja posiadania tak świetnie wyposażonego SUV-a bawarskiej marki w cenie nowego samochodu miejskiego. Na co się nastawić podczas oględzin używanego BMW X3 (F25)? Jakie silniki wybrać, by nie żałować? Zobaczmy, co o tym samochodzie sądzą jego właściciele.

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 02-2011
Napęd na 4 koła xDrive nie trafił tylko do najsłabszych wersji silnikowych oznaczonych sDrive – 20i (184 KM) i 18d (143-150 KM). Rzecz jasna posiadają one napęd na tylną oś.

Używane BMW X3 (F25) – wnętrze

Za sterami X3 od razu odnajdą się osoby przesiadające się z innego BMW. Kierowcy użytkujący wcześniej inne auta szybko docenią uporządkowany kokpit z wygodnym kontrolerem iDrive obsługującym system multimedialny. Zastrzeżenia płyną… do jakości wykonania. Niektóre plastiki bardziej przystoją tańszym samochodom niż BMW, niemiecka marka nie ustrzegła się też wpadek, np. rysującego się centralnego wyświetlacza. Wszystkie auta z polskich salonów posiadają automatyczną klimatyzację, ale na innych rynkach wymagała ona dopłaty. W myśl zasady „nie zepsuje się coś, czego nie ma” poszukiwania maksymalnie wyposażonego BMW wydaje się zbyteczne. Na co dzień przydają się tylko wybrane opcje, np. aktywny tempomat.

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 02-2011
Tak naprawdę… niełatwo znaleźć używane X3 (F25) ze skrzynią manualną. Zestawiano ją tylko ze słabszymi silnikami. Nie szkodzi: 8-stopniowy automat uchodzi za udaną konstrukcję, pod warunkiem pilnowania czynności serwisowych.

Poprzednie X3 zachwycało niezwykle przestronnym wnętrzem przy doskonale dobranych wymiarach nadwozia. Większe X3 II pod tym kątem również nie odstaje. W obu rzędach mało kto skarży się na ciasnotę, pasażerowie kanapy w dodatku mają sporo miejsca na nogi. Występowało kilka rodzajów przednich foteli. Za najwygodniejsze uchodzą te z rozsuwanym siedziskiem i lepszym podparciem ciała (na zdjęciu poniżej). 550-litrowy bagażnik stanowi klasową czołówkę niemal pod każdym względem – pojemności, wykończenia, regularnego kształtu. W tym modelu nigdy nie oferowano trzeciego rzędu siedzeń.

Używane BMW X3 (F25) – silniki benzynowe

Niezależnie od rodzaju paliwa, gama silnikowa BMW X3 obejmuje jednostki 2.0 (R4) i 3.0 (R6). Pośród benzynowych tylko jeden nie posiada turbodoładowania – to 3-litrowy silnik (258 KM) z tradycyjnym wtryskiem paliwa (pozostałe mają bezpośredni). Już w 2012 roku zastąpił go turbodoładowany 2.0 o mocy 245 KM. W odmianie 184 KM pełnił on rolę podstawowego silnika benzynowego w X3. Przez niemal cały okres produkcji oferowano także innego 3.0 R6 (rodzina N55 o pojemności 2979 cm³). Dzięki obecności dwóch turbosprężarek generował 306 KM i obligatoryjnie łączył się ze skrzynią automatyczną i napędem xDrive. Uwaga: najsłabsza wersja sDrive20i ma napędzaną tylko oś tylną!

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 02-2011
Najmocniejszy, najrzadszy i najdroższy silnik benzynowy w BMW X3, czyli 3.0 biturbo/306 KM.

Używane BMW X3 (F25) – silniki Diesla

Słabsze, 2-litrowe turbodiesle mają jedną pojemność – 1995 cm³. Do 2014 roku pod maskami BMW montowano jednostki z rodziny N47 (143 i 184 KM), później – B47 (150 i 190 KM). Odmiany 3-litrowe (R6) mają albo pojedyncze (30d/258 KM) albo podwójne turbodoładowanie (35d/313 KM). Szkoda, że te dopracowane i pięknie brzmiące jednostki tak rzadko trafiają się na rynku wtórnym. Zawsze mają napęd xDrive i „automat”. Napęd na tylną oś zestawiano tylko z bazowymi odmianami sDrive (2.0 143 i 150 KM).

BMW X3 F25 FL xDrive20d M-Pakiet 2.0d 190KM 8AT WY0369W 09-2015
2-litrowy turbodiesel to najczęściej spotykany silnik w BMW X3 II. Nie jest zły, ale kulturą pracy nie równa się z 3.0 R6.

Używane BMW X3 (F25) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przyjemnie się nim jeździ. Bardzo wygodne fotele, duży podłokietnik, przemyślana obsługa”

„Mimo tylko 184 KM silnik daje radę ze sporym X3 i łagodnie obchodzi się z paliwem”

„Zawieszenie zestrojono z nastawieniem na przyczepność w zakrętach. Nadwozie, pomimo znacznej wysokości, nie przechyla się w nadmiernym stopniu”

„Trwały i nienagannie pracujący automat. Cieszę się, że go wybrałem”

 Wady 

„Kupując BMW liczyłem na dobre wyciszenie. Niestety, zawiodłem się w tej kwestii”

„Plastiki na drzwiach i dolnej części kabiny wyglądają jak z minimum dwa razy tańszego samochodu”

„Kanapa nie ma regulacji oparcia. Osadzono ją trochę zbyt nisko”

„Ceny napraw w ASO – mocno przesadzone. Lepiej poszukać warsztatów specjalizujących się w BMW”

Używane BMW X3 (F25) – awaryjność, typowe usterki

2-litrowe silniki benzynowe okryły się złą sławą z powodu nietrwałej pompy olejowej. Niedostateczne smarowanie odbija się na trwałości turbosprężarki. Nadmierne wydłużanie interwałów wymiany oleju może się przyczynić do przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu – to z kolei w turbodieslach 2.0. Wersje 3-litrowe pozbawione są słabych stron, ale skomplikowana budowa (m.in. układ biturbo) nie wróży taniego serwisowania. Podobnie jak w innych BMW, warto sprawdzić historię czynności wykonywanych przy napędzie xDrive, m.in. czy w skrzyni rozdzielczej wymieniano olej. Względnie młode BMW X3 już zdążyły napsuć krwi właścicielom za sprawą stukających przekładni kierowniczej (wymieniano je na gwarancji, ale problem i tak powraca) albo denerwujących przypadłości związanej z elektryką, np. niedziałającym systemem otwierania klapy bagażnika. Rozbudowana elektronika pokładowa skutecznie „pożera” prąd z akumulatora. Dłuższy postój najprawdopodobniej będzie oznaczał konieczność naładowania baterii.

BMW X3 F25 FL xDrive20d M-Pakiet 2.0d 190KM 8AT WY0369W 09-2015
8-biegowe skrzynie automatyczne pochodzą od firmy ZF. Polecamy je – świetnie dostosowują się do zamiarów kierowcy i nie sprawiają częstych problemów.

Używane BMW X3 (F25) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w BMW X3 (F25) wytłoczono na wzmocnieniu bocznym prawym obok silnika, w okolicach wlewu zbiornika płynu do spryskiwaczy (fot.).

BMW X3 F25 FL xDrive20d M-Pakiet 2.0d 190KM 8AT WY0369W 09-2015

 

Używane BMW X3 (F25) – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach figuruje kilkanaście bezwypadkowych egzemplarzy za 45-50 tys. zł: zwykle z 2-litrowymi dieslami i przebiegami wyraźnie przekraczającymi 200 tys. km. Kwoty szybko rosną do pułapu 60-70 tys. zł i dopiero w tych okolicach można rozglądać się za ciekawymi i uszanowanymi autami, także z polskich salonów. Ok. 75-80 tys. zł powinno wystarczyć na X3 po liftingu. Zaledwie co 10. auto ma pod maską silnik benzynowy. Podobnie rozkłada się udział 3-litrowych jednostek napędowych (na korzyść słabszych).

Używane BMW X3 (F25) – podsumowanie

Druga generacja X3 dla wielu wciąż stanowi barierę finansową nie do przejścia. Ostrzegamy tych, których stać „na styk”: długa lista koniecznych do wyeliminowania usterek skutecznie przyćmi reklamowaną radość z jazdy. Nie oznacza to, że BMW X3 (F25) jest nieudanym samochodem. Ma bardzo przemyślane wnętrze z ogromnym bagażnikiem, nie koroduje i pomimo 10 lat „na karku” pozwala poczuć się jak w prawdziwym samochodzie na miarę XXI wieku.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie

Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – opinie

Używane BMW X5 (E70; 2006-2013) – opinie

BMW X3 xDrive20d F25 2.0d 184KM 8AT 2012r. DD

BMW X3 (F25) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.465/188/166 cm
Rozstaw osi281 cm
Pojemność bagażnika550-1600 l
BMW X3 (F25) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 (20i)2.0 (28i)3.0 (28i)3.0 (35i)
Pojemność1997 cm³1997 cm³2996 cm³2979 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz., biturbo
Maks. moc184 KM245 KM258 KM306 KM
Maks. moment270 Nm350 Nm310 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s6,7 s6,9 s5,7 s
Prędkość maks.210 km/h230 km/h230 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km7,5 l/100 km9,0 l/100 km8,8 l/100 km
BMW X3 (F25) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 (18d)2.0 (20d)3.0 (30d)3.0 (35d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc143 KM184 KM258 KM313 KM
Maks. moment360 Nm380 Nm560 Nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s8,5 s6,2 s5,8 s
Prędkość maks.195 km/h210 km/h230 km/h244 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,6 l/100 km6,0 l/100 km6,1 l/100 km

BMW X3 (F25) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here