Używane BMW 3 (E90) to samochód godny polecenia, pod warunkiem że wybierzemy konfigurację typową dla BMW – z napędem na tył i silnikiem sześciocylindrowym. Inaczej narazimy się na potencjalne koszty i nie zaznamy przyjemności z jazdy, jaką oferuje to auto.
BMW serii 3 generacji E90 stanowi wyraźny krok naprzód w porównaniu do bardzo popularnego poprzednika – serii 3 E46. I, podobnie jak on, nadal jest jednym z najciaśniejszych i najlepiej prowadzących się samochodów klasy średniej. Owa wada i zaleta wynika z konstrukcji tego auta. BMW E90 ma bowiem umieszczone wzdłużnie silniki, sięgające niemal do kokpitu. To oczywiście przełożyło się na ograniczoną przestronność, niemniej korzystnie wpłynęło na rozkład mas i, w efekcie, na właściwości jezdne. Serię 3 E90 lepiej nie rozpatrywać w kategorii samochodu rodzinnego, nawet jeśli do wyboru są aż 4 wersje nadwoziowe. Każda z nich ma swoje oznaczenie: E90 to sedan, E91 – kombi, E92 – coupe, E93 – kabriolet.
W niezwykle obfitej gamie silnikowej łatwo się pogubić, a większość jednostek przeczy zasadzie, że „im słabszy, tym prostszy i tańszy w naprawach”, stąd kluczem do przyjemnej eksploatacji używanego BMW E90 jest wybór polecanej jednostki napędowej, najlepiej z klasycznym napędem na tylną oś. W dalszej części objaśnimy, na jakie silniki warto zwrócić uwagę.
Polecamy również: opinie o używanym BMW serii 5 (F10)
Używane BMW serii 3 (E90) – deska rozdzielcza
Wzornictwo kokpitu BMW E90 zależy od tego, jak bardzo „hojny” był właściciel podczas konfigurowania swojego wymarzonego samochodu. Dopiero pod koniec produkcji BMW zaczęło stosować systemy pakietowe, stąd właściwie ciężko znaleźć dwa identycznie wyposażone auta. Potencjalni nabywcy polują na trzy istotne elementy: fotele z rozsuwaną podpórką ud, sportową kierownicę (z węższym środkiem) i wielki, centralny ekran systemu multimedialnego iDrive. Jego obsługa odbywa się za pośrednictwem wygodnie umieszczonego pokrętła. W wielu autach można liczyć na kremową tapicerkę i wykończenie drewnem, a co do jakości tworzyw rzadko płyną jakiekolwiek zażalenia.
Używane BMW serii 3 (E90) – wnętrze
BMW serii 3 E90 nawet nie próbuje konkurować z przestronniejszymi konkurentami marek popularnych. To samochód dosyć krótki i z niewielkim rozstawem osi, dlatego ilość miejsca jest co najwyżej wystarczająca. Owa ciasnota dla kierowcy może jednak stanowić… zaletę, bo ma on poczucie silnej integracji z autem. Najprzestronniej będą mieli pasażerowie kanapy w Touringu, najmniej miejsca – oczywiście w coupe. Bagażniki: przeciętne, ale przyjemnie wykończone i praktyczne (np. brak zawiasów w sedanie).
Polecamy również: opinie o używanym BMW X3 (E83)
Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe
Gamę silników benzynowych „Trójki” stanowią jednostki 4-, 6- i 8-cylindrowe. 4-cylindrowe mają pojemność 1.6 i 2.0 (316i, 318i i 320i, oznaczenia N43, N45, N46), moc od 122 do 173 KM. Od 323i zaczynają się BMW z 6-cylindrowymi jednostkami w układzie rzędowym (N52, N53, N54, N55). Ich pojemności to 2.5 oraz 3.0 (177-306 KM; 323i, 325i, 328i, 330i, 335i). Łączono je także z dołączanym napędem na 4 koła – informuje o tym dopisek „x” lub „xDrive” w nazwie modelu. W 2007 roku wszystkie jednostki otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa, co w zasadzie nie wpłynęło na zużycie paliwa, a wyeliminowało możliwość montażu instalacji gazowej. Ukoronowaniem palety silnikowej zostaje napęd stosowany w BMW M3 – 4-litrowe V8 generujące 420 KM. Co ciekawe, BMW M3 (E90) występuje jako sedan i coupe, a od 2008 r. także jako kabriolet.
BMW serii 3 (E90) – silniki Diesla
Diesle w BMW E90 mają wyłącznie układ rzędowy. Bazowe odmiany 4-cylindrowe o pojemności 1995 cm³ noszą oznaczenie 316d, 318d i 320d (ostatni także z xDrive; 116-184 KM), 6-cylindrowe (325d, 330d, 335d; 197-286 KM) – 2993 cm³. W ramach rewolucji w gamie silnikowej z 2007 r. wszystkie diesle otrzymały filtr cząstek stałych. Zmieniono też lokalizację układu rozrządu – przeniesiono go na tył silnika, utrudniając w ten sposób wymianę i podnosząc koszty tego typu usługi (jak się później okazało – koniecznej ze względu na niską trwałość). Starsze silniki wysokoprężne BMW oznaczało kodem M47 (R4) i M57 (R6), nowsze to już rodziny N47 i N57.
Używane BMW serii 3 (E90) – opinie użytkowników
Zalety
„Po 11 latach auto wewnątrz wygląda jak nowe. Skóry nie są poprzecierane, tapicerka nie wypłowiała.”
„Wygodne fotele. Nie odczuwam na nich dyskomfortu ani zmęczenia.”
„Prowadzi się znakomicie. Elektryczne wspomaganie kierownicy spisuje się świetnie. Dobry komfort resorowania.”
„Za kierownicą wszystko mam w zasięgu ręki.”
Wady
„Zimą przydałby się napęd 4×4. Absolutnie nie wolno oszczędzać na oponach.”
„4-osobowej rodzinie ciężko będzie zapakować się nawet do Touringa.”
„Mam BMW 330xi. W moim aucie nie ma bagnetu oleju – poziom sprawdza się w komputerze pokładowym.”
Używane BMW serii 3 (E90) – awaryjność, typowe usterki
Niestety, w rozległej ofercie silnikowej BMW E90 wiele jednostek zyskało miano awaryjnych. W wielu z nich nieszczególną trwałością cechuje się łańcuchowy rozrząd: o ile w 316i winny jest przeważnie tylko napinacz łańcucha, o tyle w pozostałych silnikach objętych ryzykiem najczęściej trzeba wymienić cały zestaw (koszt 3-4 tys. zł ze względu na konieczność wymontowania silnika). Mowa m.in. o 4-cylindrowych dieslach po liftingu (rodzina N47) lub 6-cylindrowych z dużymi przebiegami. Oprócz tego typowym problemem wysokoprężnych BMW E90 są urywające się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym. Sam kolektor kosztuje ok. 2 tys. zł, ale owe klapki można zastąpić zaślepkami (300 zł), co trochę pogorszy kulturę pracy jednostki. Wytrzymałość napędu xDrive zależy od tego, jak traktował go poprzedni właściciel. Wybitnie nie służy mu jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu. Naprawę skrzyni rozdzielczej liczy się w tysiącach złotych.
Używane BMW serii 3 (E90) – sytuacja rynkowa
Najtańsze używane BMW serii 3 (E90) kosztują już 15 tys. zł – istnieje duże prawdopodobieństwo, że pod maską takiego samochodu ujrzymy dwulitrowego diesla. Warto dopłacić kilka tys. zł za zadbaną „Trójkę” sprzed liftingu, niż na siłę szukać bardziej zużytego, ale po modernizacji (od ok. 18 tys. zł). Diesle stanowią 2/3 polskiej oferty BMW z drugiej ręki, z kolei 6-cylindrowe BMW E90 (oba rodzaje zasilania) – zaledwie 1/6. Kosztują też zauważalnie więcej, bo przynajmniej 23 tys. zł. Najrzadsze i najdroższe są coupe i kabriolety (nawet 80 tys. zł). Od takiej kwoty można już zacząć myśleć o M3.
Przeczytaj także: opinie o używanym BMW serii 1 (E87/E81)
Używane BMW serii 3 (E90) – PODSUMOWANIE
Seria 3 E90 jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez Polaków samochodów używanych. Nic dziwnego, bo pod kątem wykończenia, przyjemności z jazdy i wyposażenia reprezentuje poziom godny auta premium. Jeśli zainwestujemy więcej pieniędzy w auto z 6-cylindrowym silnikiem i tylnym napędem – nie powinniśmy się zawieść. Ewentualnie odłóżmy kilka tys. zł na naprawę rozrządu w 4-cylindrowym dieslu i cieszmy się umiarkowanym zużyciem paliwa. Najsłabsze benzynowe „Trójki” w tym przypadku mają najmniej sensu.
Dł./szer./wys. | 453-462/178-182/142-146 cm |
Rozstaw osi | 276 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 460-1385 l, cpe 440 l, cab 210-350 l |
Silnik | 318i | 320i | 323i | 325i | 330i |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 2497 cm³ | 2996 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 129 KM | 150 KM | 177 KM | 218 KM | 258 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 200 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,8 s | 8,0 s | 7,0 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Silnik | 318d (N47) | 320d (N47) | 325d | 330d | 335d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 143 KM | 177 KM | 204 KM | 245 KM | 286 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 350 Nm | 430 Nm | 520 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 7,9 s | 7,0 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 230 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Jeśli zainwestujemy więcej pieniędzy w auto z 6-cylindrowym silnikiem i tylnym napędem – nie powinniśmy się zawieść.
Kto to pisał? Silnik 325i (przed liftem) to największa paść BMW, lista usterek jest dłuższa od wszystkich artykułów z tego miesiąca. Nawet w serwisie autoryzowanym potwierdzają, że jest to silnik wstydu dla firmy niestety.
Posiadam E91 2.0 (n46 150km) benzyna z 2006r, po zakupie zamontowałem LPG.
Po 4000km poleciały uszczelniacze zaworów. Wymiana w warsztacie 1200zł.
Od tamtej pory zrobiłem 40000km, i nic oprócz oleju, świec, filtrów.
Może model nie zmęczony życiem, a może konstrukcja solidna.
Witam Panie Adamie. proszę powiedzieć jaką instalację LPG pan zamontował i jakie było spalanie gazu? Bardzo dZiękuję. Pozdrawiam
To ktorą 3jke proponujecie jestem przy zakupie myśle o tym aucie ale już nie wiem który silnik .
diesel, 6 cylindrów.
Diesel 2.0 183 KM niezawodny i oszczędny silnik.