BMW serii 3 E90 - otwierające

Używane BMW 3 (E90) to samochód godny polecenia, pod warunkiem że wybierzemy konfigurację typową dla BMW – z napędem na tył i silnikiem sześciocylindrowym. Inaczej narazimy się na potencjalne koszty i nie zaznamy przyjemności z jazdy, jaką oferuje to auto.

BMW serii 3 generacji E90 stanowi wyraźny krok naprzód w porównaniu do bardzo popularnego poprzednika – serii 3 E46. I, podobnie jak on, nadal jest jednym z najciaśniejszych i najlepiej prowadzących się samochodów klasy średniej. Owa wada i zaleta wynika z konstrukcji tego auta. BMW E90 ma bowiem umieszczone wzdłużnie silniki, sięgające niemal do kokpitu. To oczywiście przełożyło się na ograniczoną przestronność, niemniej korzystnie wpłynęło na rozkład mas i, w efekcie, na właściwości jezdne. Serię 3 E90 lepiej nie rozpatrywać w kategorii samochodu rodzinnego, nawet jeśli do wyboru są aż 4 wersje nadwoziowe. Każda z nich ma swoje oznaczenie: E90 to sedan, E91 – kombi, E92 – coupe, E93 – kabriolet.

BMW serii 3 E90 - dynamiczne (5)
BMW serii 3 E90 seryjnie wyposażano w opony runflat, stąd nie przewidziano w nim miejsca na koło zapasowe. Utrudnia to montaż LPG, który tolerują wczesne silniki benzynowe z tradycyjnym wtryskiem paliwa.

W niezwykle obfitej gamie silnikowej łatwo się pogubić, a większość jednostek przeczy zasadzie, że „im słabszy, tym prostszy i tańszy w naprawach”, stąd kluczem do przyjemnej eksploatacji używanego BMW E90 jest wybór polecanej jednostki napędowej, najlepiej z klasycznym napędem na tylną oś. W dalszej części objaśnimy, na jakie silniki warto zwrócić uwagę.

Polecamy również: opinie o używanym BMW serii 5 (F10)

BMW serii 3 E90 - dynamiczne (7)
Końcówki wydechu skierowane poziomo oznaczają, że BMW E90 wyposażono go w filtr DPF (od 2007 r.). Auta bez filtra cząstek stałych mają rury wydechowe skierowane w dół.

Używane BMW serii 3 (E90) – deska rozdzielcza

Wzornictwo kokpitu BMW E90 zależy od tego, jak bardzo „hojny” był właściciel podczas konfigurowania swojego wymarzonego samochodu. Dopiero pod koniec produkcji BMW zaczęło stosować systemy pakietowe, stąd właściwie ciężko znaleźć dwa identycznie wyposażone auta. Potencjalni nabywcy polują na trzy istotne elementy: fotele z rozsuwaną podpórką ud, sportową kierownicę (z węższym środkiem) i wielki, centralny ekran systemu multimedialnego iDrive. Jego obsługa odbywa się za pośrednictwem wygodnie umieszczonego pokrętła. W wielu autach można liczyć na kremową tapicerkę i wykończenie drewnem, a co do jakości tworzyw rzadko płyną jakiekolwiek zażalenia.

BMW serii 3 E90 - deska rozdzielcza
Elegancja idzie w parze z wykończeniem godnym marki premium. O wartości używanego BMW E90 często decyduje obecność pożądanego przez nabywców ekranu nawigacji.
BMW serii 3 E90 - kluczyk
Każde BMW serii 3 E90 posiada port na kluczyk i przycisk uruchamiający silnik.

Używane BMW serii 3 (E90) – wnętrze

BMW serii 3 E90 nawet nie próbuje konkurować z przestronniejszymi konkurentami marek popularnych. To samochód dosyć krótki i z niewielkim rozstawem osi, dlatego ilość miejsca jest co najwyżej wystarczająca. Owa ciasnota dla kierowcy może jednak stanowić… zaletę, bo ma on poczucie silnej integracji z autem. Najprzestronniej będą mieli pasażerowie kanapy w Touringu, najmniej miejsca – oczywiście w coupe. Bagażniki: przeciętne, ale przyjemnie wykończone i praktyczne (np. brak zawiasów w sedanie).

BMW serii 3 E90 - kanapa
W Touringu panują najlepsze warunki do podróżowania, ale wciąż nie idealne. Przeszkadza ogromny tunel środkowy.
BMW serii 3 E90 - bagażnik (4)
1385 l, jakie można uzyskać po złożeniu kanapy w Touringu, to najwyższy rezultat w BMW E90. Kompaktowe kombi oferują dużo więcej przestrzeni bagażowej.

Polecamy również: opinie o używanym BMW X3 (E83)

Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe

Gamę silników benzynowych „Trójki” stanowią jednostki 4-, 6- i 8-cylindrowe. 4-cylindrowe mają pojemność 1.6 i 2.0 (316i, 318i i 320i, oznaczenia N43, N45, N46), moc od 122 do 173 KM. Od 323i zaczynają się BMW z 6-cylindrowymi jednostkami w układzie rzędowym (N52, N53, N54, N55). Ich pojemności to 2.5 oraz 3.0 (177-306 KM; 323i, 325i, 328i, 330i, 335i). Łączono je także z dołączanym napędem na 4 koła – informuje o tym dopisek „x” lub „xDrive” w nazwie modelu. W 2007 roku wszystkie jednostki otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa, co w zasadzie nie wpłynęło na zużycie paliwa, a wyeliminowało możliwość montażu instalacji gazowej. Ukoronowaniem palety silnikowej zostaje napęd stosowany w BMW M3 – 4-litrowe V8 generujące 420 KM. Co ciekawe, BMW M3 (E90) występuje jako sedan i coupe, a od 2008 r. także jako kabriolet.

BMW serii 3 E90 - silnik 325i
Zainteresowanie wolnossącymi silnikami R6 od BMW już jest duże i w dobie downsizingu będzie tylko rosnąć. Na zdjęciu: odmiana 325i (2.5/218 KM).

BMW serii 3 (E90) – silniki Diesla

Diesle w BMW E90 mają wyłącznie układ rzędowy. Bazowe odmiany 4-cylindrowe o pojemności 1995 cm³ noszą oznaczenie 316d, 318d i 320d (ostatni także z xDrive; 116-184 KM), 6-cylindrowe (325d, 330d, 335d; 197-286 KM) – 2993 cm³. W ramach rewolucji w gamie silnikowej z 2007 r. wszystkie diesle otrzymały filtr cząstek stałych. Zmieniono też lokalizację układu rozrządu – przeniesiono go na tył silnika, utrudniając w ten sposób wymianę i podnosząc koszty tego typu usługi (jak się później okazało – koniecznej ze względu na niską trwałość). Starsze silniki wysokoprężne BMW oznaczało kodem M47 (R4) i M57 (R6), nowsze to już rodziny N47 i N57.

BMW serii 3 E90 - silnik 320d
Cieszące się lepszą opinią przedliftowe diesle M47 (fot.) poznamy po czarnej, prostokątnej obudowie.

Używane BMW serii 3 (E90) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Po 11 latach auto wewnątrz wygląda jak nowe. Skóry nie są poprzecierane, tapicerka nie wypłowiała.”

„Wygodne fotele. Nie odczuwam na nich dyskomfortu ani zmęczenia.”

„Prowadzi się znakomicie. Elektryczne wspomaganie kierownicy spisuje się świetnie. Dobry komfort resorowania.”

„Za kierownicą wszystko mam w zasięgu ręki.”

 Wady 

„Zimą przydałby się napęd 4×4. Absolutnie nie wolno oszczędzać na oponach.”

„4-osobowej rodzinie ciężko będzie zapakować się nawet do Touringa.”

„Mam BMW 330xi. W moim aucie nie ma bagnetu oleju – poziom sprawdza się w komputerze pokładowym.”

Używane BMW serii 3 (E90) – awaryjność, typowe usterki

Niestety, w rozległej ofercie silnikowej BMW E90 wiele jednostek zyskało miano awaryjnych. W wielu z nich nieszczególną trwałością cechuje się łańcuchowy rozrząd: o ile w 316i winny jest przeważnie tylko napinacz łańcucha, o tyle w pozostałych silnikach objętych ryzykiem najczęściej trzeba wymienić cały zestaw (koszt 3-4 tys. zł ze względu na konieczność wymontowania silnika). Mowa m.in. o 4-cylindrowych dieslach po liftingu (rodzina N47) lub 6-cylindrowych z dużymi przebiegami. Oprócz tego typowym problemem wysokoprężnych BMW E90 są urywające się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym. Sam kolektor kosztuje ok. 2 tys. zł, ale owe klapki można zastąpić zaślepkami (300 zł), co trochę pogorszy kulturę pracy jednostki. Wytrzymałość napędu xDrive zależy od tego, jak traktował go poprzedni właściciel. Wybitnie nie służy mu jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu. Naprawę skrzyni rozdzielczej liczy się w tysiącach złotych.

BMW serii 3 E90 - spód (4)
Zawieszenie BMW serii 3 (E90) składa się z kolumn McPhersona z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Niestraszne mu duże przebiegi.

Używane BMW serii 3 (E90) – sytuacja rynkowa

Najtańsze używane BMW serii 3 (E90) kosztują już 15 tys. zł – istnieje duże prawdopodobieństwo, że pod maską takiego samochodu ujrzymy dwulitrowego diesla. Warto dopłacić kilka tys. zł za zadbaną „Trójkę” sprzed liftingu, niż na siłę szukać bardziej zużytego, ale po modernizacji (od ok. 18 tys. zł). Diesle stanowią 2/3 polskiej oferty BMW z drugiej ręki, z kolei 6-cylindrowe BMW E90 (oba rodzaje zasilania) – zaledwie 1/6. Kosztują też zauważalnie więcej, bo przynajmniej 23 tys. zł. Najrzadsze i najdroższe są coupe i kabriolety (nawet 80 tys. zł). Od takiej kwoty można już zacząć myśleć o M3.

Przeczytaj także: opinie o używanym BMW serii 1 (E87/E81)

Używane BMW serii 3 (E90) – PODSUMOWANIE

Seria 3 E90 jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez Polaków samochodów używanych. Nic dziwnego, bo pod kątem wykończenia, przyjemności z jazdy i wyposażenia reprezentuje poziom godny auta premium. Jeśli zainwestujemy więcej pieniędzy w auto z 6-cylindrowym silnikiem i tylnym napędem – nie powinniśmy się zawieść. Ewentualnie odłóżmy kilka tys. zł na naprawę rozrządu w 4-cylindrowym dieslu i cieszmy się umiarkowanym zużyciem paliwa. Najsłabsze benzynowe „Trójki” w tym przypadku mają najmniej sensu.

Używane BMW serii 3 (E90) – dane techniczne

Używane BMW serii 3 (E90) – wymiary
Dł./szer./wys.453-462/178-182/142-146 cm
Rozstaw osi276 cm
Pojemność bagażnikased 460 l, kmb 460-1385 l, cpe 440 l, cab 210-350 l
Używane BMW serii 3 (E90) – silniki benzynowe
Silnik318i320i323i325i330i
Pojemność1995 cm³1995 cm³2497 cm³2497 cm³2996 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc129 KM150 KM177 KM218 KM258 KM
Maks. moment180 Nm200 Nm230 Nm250 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s8,8 s8,0 s7,0 s6,3 s
Prędkość maks.208 km/h220 km/h228 km/h245 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km7,4 l/100 km8,3 l/100 km8,4 l/100 km8,7 l/100 km
Używane BMW serii 3 (E90) – silniki Diesla
Silnik318d (N47)320d (N47)325d330d335d
Pojemność1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc143 KM177 KM204 KM245 KM286 KM
Maks. moment320 Nm350 Nm430 Nm520 Nm580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s7,9 s7,0 s6,1 s6,0 s
Prędkość maks.210 km/h230 km/h242 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,9 l/100 km6,0 l/100 km6,8 l/100 km7,8 l/100 km

Używane BMW serii 3 (E90) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 3.6]

2 KOMENTARZE

  1. Jeśli zainwestujemy więcej pieniędzy w auto z 6-cylindrowym silnikiem i tylnym napędem – nie powinniśmy się zawieść.

    Kto to pisał? Silnik 325i (przed liftem) to największa paść BMW, lista usterek jest dłuższa od wszystkich artykułów z tego miesiąca. Nawet w serwisie autoryzowanym potwierdzają, że jest to silnik wstydu dla firmy niestety.

  2. Posiadam E91 2.0 (n46 150km) benzyna z 2006r, po zakupie zamontowałem LPG.
    Po 4000km poleciały uszczelniacze zaworów. Wymiana w warsztacie 1200zł.
    Od tamtej pory zrobiłem 40000km, i nic oprócz oleju, świec, filtrów.
    Może model nie zmęczony życiem, a może konstrukcja solidna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here