BMW serii 5 (F10) - dynamiczne (2)

To auto wywołuje dwie skrajne emocje: jednocześnie budzi pożądanie i przeraża potencjalną awaryjnością skomplikowanej elektroniki. Jeśli wybierzemy odpowiednią wersję silnikową – nie będzie tak źle. Oto opinie o używanym BMW serii 5 generacji F10.

Chociaż w 2017 roku zaprezentowano następcę (G30/31), czas obchodzi się z BMW serii 5 (F10) wyjątkowo łaskawie. To długie i szerokie auto z imponującym rozstawem osi (297 cm), lecz niekoniecznie nadaje się do komfortowego przewozu kompletu osób. Jak na BMW, ta generacja serii 5 prezentuje szeroki wachlarz wersji silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych. Właściwie nie ma na rynku dwóch identycznie skonfigurowanych egzemplarzy: to jednak w dużej mierze efekt indywidualnego doposażania swoich aut przez pierwszych właścicieli. Poza sedanem (F10) i kombi (F11) BMW zaproponowało odbiorcom funkcjonalną serię 5 GT (F07) z dwoma rodzajami dostępu do bagażnika, jednak nie jest ona częstym bywalcem w ogłoszeniach.

BMW serii 5 (F10) - dynamiczne (15)
Linia nadwozia BMW F10 to dzieło Jacka Frohlicha – Polaka pracującego w zespole projektowym BMW.

BMW F10 kiedyś zachwycało, dziś przeraża stopniem zaawansowania technicznego. I istotnie, elektronika potrafi zepsuć przyjemność z użytkowania tego samochodu. Dobrze przynajmniej, że przy wyborze właściwego silnika będziemy mieli przynajmniej „spokój” od strony mechaniki. W tym materiale wyjaśnimy, które wersje używanych BMW serii 5 (F10) najlepiej odrzucić, a które warto rozważyć.

BMW serii 5 (F10) - dynamiczne (8)
BMW serii 5 Touring (kombi) sprzedawało się gorzej od sedana, ale w ogłoszeniach popularnością ustępują im tylko nieznacznie.
BMW serii 5 (F10) - dynamiczne (7)
Nadwozie BMW serii 5 (F10) wykonano w dużej mierze ze stopów lekkich. Stalowe są: dach, pokrywa bagażnika i tylne błotniki.

Używane BMW serii 5 (F10) – deska rozdzielcza

Kokpit to kwintesencja nieśmiertelnej klasyki BMW. Pomimo dosyć niskiej, zachęcającej do szybkiej jazdy pozycji za kierownicą, jest tutaj bardziej luksusowo niż sportowo. Delikatnie skierowana w stronę kierowcy konsola środkowa, ekran systemu multimedialnego w górnej części (występowały dwa rozmiary) i wygodny kontroler iDrive to już standard BMW. Wyświetlacz, poza parametrami samochodu, może służyć też do wyświetlania statusu pojazdu z menu diagnostycznego. Często spotyka się „Piątki” z 8-stopniową przekładnią automatyczną, umożliwiającą zmianę przełożeń łopatkami za kierownicą.

BMW serii 5 (F10) - deska rozdzielcza (4)
Na zdjęciu deska rozdzielcza auta wyposażonego w pakiet M, obejmującego m.in. inną kierownicę z logo M. Kokpit niewiele się zmienił przez cały okres produkcji serii 5 F10.
BMW serii 5 (F10) - skrzynia biegów
Kontroler iDrive (z prawej) to standard we wszystkich F10. W niektórych przekładniach automatycznych na gwarancji wymieniano soft oraz uszczelniano wycieki.

Używane BMW serii 5 (F10) – wnętrze

O ile do jakości spasowania deski rozdzielczej nie można mieć zastrzeżeń, to do trwałości niektórych tapicerek – już tak. Występowały warianty półskórzane i całkowicie skórzane kilku kolorach, w tym nawet pomarańczowe. Pełna „elektryka” foteli wcale nie należy do rzadkości. W fotelach siedzi się niżej niż w Audi A6 i Mercedesie klasy E. Z tyłu – dobrze, ale pod warunkiem, że podróżują tam dwie osoby. Trzeciej przeszkadza tunel środkowy. Każda wersja nadwoziowa BMW serii 5 (F10) zabierze w bagażniku ponad 500 l pakunków. Najwięcej, rzecz jasna, Touring, bo 560/1670 l. Ciekawostkę stanowią alternatywne możliwości dostępu do bagażnika. W kombi można uchylić wyłącznie tylną szybę, a w liftbacku (GT) – sam dół klapy, jak w sedanie.

BMW serii 5 (F10) - fotel kierowcy (2)
Fotelom niczego nie brakuje, może poza lepszą trwałością skóry. Są idealne na długie trasy.
BMW serii 5 (F10) - bagażnik (5)
Foremny, świetnie wykończony i pojemny bagażnik Touringa. Po złożeniu kanapy powstaje płaska powierzchnia.

Używane BMW serii 5 (F10) – silniki benzynowe

Benzynowe „Piątki” F10 mają oznaczenia od 520i do 550i, nie licząc M5 i jej odmian. Wszystkie wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa. Tylko jeden silnik ma 4 cylindry – to „dwulitrówka” o mocy 184 KM (520i) i 245 KM (z turbo; 528i od 2011 r.). Jednostki R6 delikatnie różnią się pojemnością. 523i oraz 528i (do 2011)/530i mają 2996 cm³, a 306-konne 535i – 2979 cm³. Ostatniego oferowano przez cały okres produkcji generacji F10 i na jego bazie stworzono hybrydową serię 5 Active Hybrid (340 KM), którą należy traktować wyłącznie jako ciekawostkę. 550i napędza już 4,4-litrowe V8 generujące 408/450 KM (po liftingu). Ten sam silnik wykorzystuje również BMW M5, lecz jego moc podniesiono do 560, 575 (M5 Competition) oraz 600 KM (M5 „30 Jahre M5”). Silniki łączono z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-biegową automatyczną (w M5 ma 7 biegów).

BMW serii 5 (F10) - M5
BMW M5 (F10) przyspiesza do 100 km/h w nieco ponad 4 sekundy. Cenowo stanowi zupełnie inną ligę. W ogłoszeniach widnieje kilkadziesiąt używanych M5 tej generacji.

Używane BMW serii 5 (F10) – silniki Diesla

Diesle można podzielić na dwie kategorie: 2-litrowe R4 i 3-litrowe R6. Najczęściej w ogłoszeniach trafiają się pierwsze z nich. Nazwano je 518d (najsłabsze, 143/150 KM, pojawiły się po liftingu), 520d oraz 525d (z biturbo). Uwaga: oznaczenie 525d do 2011 roku dotyczyło silnika 3.0 R6 w bazowej wersji (204 KM). Już w 520d można liczyć na niezłe osiągi, ale i tak radzimy poświęcić więcej czasu na znalezienie zadbanej „3-litrówki” – od dawna należy on do ścisłej czołówki najlepszych silników BMW. W wersji z pojedynczym turbodoładowaniem ma 245/258 KM (530d), podwójnym – 299/313 KM (535d), potrójnym – 381 KM (M550d). Z doświadczenia wiemy, że lepiej pozostać 530d. To optymalna opcja, jeśli weźmiemy pod uwagę osiągi, spalanie oraz koszty utrzymania.

BMW serii 5 (F10) - silnik
BMW 530d (3.0d R6) łączono z napędem na tył i xDrive. To jedna z najmniej problematycznych jednostek w tym modelu.

Używane BMW serii 5 (F10) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mam dwulitrowego diesla. Jest cichy, kulturalnie pracuje i mało pali. Częsta zmiana oleju i zapominam o rozrządzie”

„BMW trzyma się drogi jak przyklejone. Napęd xDrive daje poczucie bezpieczeństwa i bywa pomocny”

„Kamery i duże lusterka ułatwiają manewrowanie tym sporym autem”

„Bardzo cicha praca zawieszenia: prawie nie czuć dziur czy torów tramwajowych”

 Wady 

„Automat wymaga zmieniania oleju co ok. 60 tys. km. Przełożenia wcale nie są idealnie dobrane”

„Oparcie kanapy mogłoby być ustawione pod większym kątem, w końcu to auto na długie trasy”

„Reflektory zaczynają parować. Słaba jakość lakieru. Na piastach pojawiła się już rdza”

„Ramka wokół ekranu head-up odbija się w szybie”

Używane BMW serii 5 (F10) – awaryjność, typowe usterki

W nowoczesnym samochodzie klasy wyższej mającym 9-letni staż na rynku jest się co popsuć. Zaczniemy od silników. Nie mamy dobrych wieści dla zwolenników jak najtańszej jazdy serią 5 – silniki benzynowe nie nadają się do założenia gazu, a dwulitrowe diesle (N47) trapią problemy z nietrwałym łańcuchem rozrządu. Wymianę utrudnia lokalizacja od strony skrzyni biegów (3-4 tys. zł). Warto przygotować się też na konieczność regeneracji/wymiany turbosprężarki (przy przebiegach przekraczających 200 tys. km). Benzynowe 2.0 z kolei mają nietrwałą pompę oleju, a 3.0d – pompę cieczy (wszystko przez słabej jakości plastikowy wirnik).

Na tym nie kończą się bolączki używanej serii 5 (F10). Napęd xDrive nie dorównuje solidnością do quattro w Audi. Zdecydowanie nie sprzyja mu zwlekanie z wymianą oleju w skrzyni rozdzielczej oraz długotrwała jazda z nierównym ciśnieniem w oponach. Część samochodów dotyka problem ściągania w prawą stronę i to wcale nie musi być efekt nieudolnej naprawy powypadkowej. Przeważnie dotyczy to BMW z aktywnym układem kierowniczym Integral Active Steering – rozwiązaniem jest kalibracja systemu. Rozbudowana elektronika „pożera” prąd z akumulatora i lubi „żyć własnym życiem”. Użytkowników denerwuje zwłaszcza opcjonalny system bezkluczykowego otwierania drzwi, który bez powodu otwiera lub blokuje zamki: pomaga odpięcie wtyczki lub wymiana anteny dostępu w przednich drzwiach (1000 zł). Do tego dochodzą awarie skraplacza klimatyzacji.

BMW serii 5 (F10) - akumulator
Zaawansowana elektronika w BMW F10 samoistnie pobiera dużo prądu z akumulatora. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli planuje się dłuższy postój auta.

Używane BMW serii 5 (F10) – sytuacja rynkowa

Zaledwie 1/5 oferty rynkowej dotyczy aut z liczbą cylindrów większą niż 4. Przytłaczająca przewaga diesli, oczywiście dwulitrowych. Ceny najtańszych aut z pierwszego roku produkcji spadły do poziomu 40 tys. zł, ale lepiej brać po uwagę auta o 10 tys. zł droższe. Na serię 5 po liftingu trzeba dołożyć przeważnie drugie tyle. Niektórzy dealerzy wystawiają kilkuletnie używane BMW F10 z przebiegami mniejszymi niż 100 tys. km. Bez sześciocyfrowej kwoty nie ma co jednak do nich „podchodzić”.

BMW serii 5 (F10) - przód FL
Lifting z 2013 roku niewiele odmienił BMW F10 od strony wizualnej. Zmodernizowano wlot powietrza w zderzaku oraz „nerki”. Na liście wyposażenia seryjnego pojawiły się reflektory ksenonowe, a w bogatszych wersjach – LED-owe.

Używane BMW serii 5 (F10) – PODSUMOWANIE

Choć to nie będzie łatwe (i tanie) zadanie, warto poświęcić więcej czasu na poszukiwania BMW F10 z 6-cylindrowym silnikiem, najlepiej dieslem. Rynek jest zalany przez „2-litrówki”, ale one trochę nie pasują do sportowego nastawienia serii 5. Szukajmy możliwie najprostszych wersji, tj. bez xDrive i bez systemu tylnej osi skrętnej. Chcąc kupić tak naszpikowane elektroniką auto trzeba zawczasu przygotować trochę gotówki na doprowadzenie jej do porządku.

BMW serii 5 (F10) – dane techniczne

BMW serii 5 (F10) – wymiary
Dł./szer./wys. 490/186/147 cm
Rozstaw osi 297 cm
Pojemność bagażnika sed 520 l, kmb 560-1670 l, ltb 440-590/1700 l
BMW serii 5 (F10) – silniki benzynowe
Silnik 520i 523i 528i 528i 535i
Pojemność 1997 cm³ 2996 cm³ 1997 cm³ 2996 cm³ 2979 cm³
Paliwo benz. turbo benz. benz. turbo benz. benz. turbo
Maks. moc 184 KM 204 KM 245 KM 258 KM 306 KM
Maks. moment 270 Nm 270 Nm 350 Nm 310 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 7,9 s 6,2 s 6,6 s 6,0 s
Prędkość maks. 227 km/h 238 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 7,6 l/100 km 6,8 l/100 km 7,8 l/100 km 8,5 l/100 km
BMW serii 5 (F10) – silniki Diesla
Silnik 518d 520d 525d 530d 535d
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 143 KM 184 KM 204 KM 245 KM 300 KM
Maks. moment 360 Nm 380 Nm 450 Nm 540 Nm 600 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,7 s 8,1 s 7,2 s 6,3 s 5,7 s
Prędkość maks. 218 km/h 227 km/h 236 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,1 l/100 km
BMW serii 5 (F10) – inne wersje silnikowe
Silnik A. Hybrid M550d M5 M5 Competition
Pojemność 2979 cm³ 2993 cm³ 4395 cm³ 4395 cm³
Paliwo benz. + elektr. diesel triturbo benz. biturbo benz. biturbo
Maks. moc 340 KM 381 KM 560 KM 575 KM
Maks. moment 450 Nm 740 Nm 680 Nm 680 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s 4,7 s 4,3 s 4,2 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,3 l/100 km 9,9 l/100 km 9,9 l/100 km

BMW serii 5 (F10) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

2 KOMENTARZE

  1. Mowimy o egzemplarzach z pelnym serwisem i doinewstowanych, bo jak ktos kupi trupa bo chce miec bmw to nie szans na bezawaryjna jazde

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here