BMW 125d F20 M-Sport 2.0d 218KM 8AT WY3726V 06-2012

Na ostatnie BMW serii 1 z napędem na tył może sobie pozwolić coraz więcej użytkowników. Oto opinie o używanym BMW serii 1 drugiej generacji (F20/F21).

Patrząc na serię 1 (F20) z daleka, laicy mogą ją wziąć nawet za rozległy lifting poprzednika, czyli serii 1 (E87). Wszystko przez bardzo podobną bryłę nadwozia ze ściętym tyłem i długą maską, kryjącą wzdłużnie umieszczone silniki. Auto jednak trochę urosło (o 10 cm na długość) i przybyło mu aż 9 cm odstępu między kołami, co spodoba się pasażerom kanapy, mogącym cieszyć się dodatkowymi centymetrami na nogi i ramiona. Mimo tego faktu serię 1 (F20) nadal trudno uznać za przestronnego kompakta, zwłaszcza że z tyłu dużo miejsca zabiera tunel środkowy kryjący wał napędowy. Drugie wcielenie najmniejszego BMW jest bowiem ostatnim z przeniesieniem napędu na tylną oś, opcjonalnie zaś łączył się z układem 4×4 xDrive (tylko w odmianach M i kilku dieslach). Jednocześnie po raz pierwszy zdecydowano się wyodrębnić odmiany coupe i cabrio jako oddzielną serię 2. I tak wersja coupe otrzymała oznaczenie F22, kabriolet zaś F23. Pod kryptonimem F21 zawarto z kolei 3-drzwiową serię 1 (niedostępna w aktualnie produkowanym modelu, czyli przednionapędowym BMW F40). Jak to bywa w BMW, modernizacja wizualna (w 2015 r.) pociągnęła za sobą gruntowne porządki w gamie silnikowej. W tym aucie oznaczało to debiut modularnych silników serii B, w których większe parametry uzyskiwano na zasadzie dodawania kolejnych cylindrów (było ich 3, 4 lub 6).

BMW 118i F20 Sport Line 1.6T 170KM 6MT WY2647V 09-2011
W serii 1 (F20) BMW położyło szczególny nacisk na właściwe wyważenie samochodu. By uzyskać dobre proporcje, część elementów (np. akumulator i moduły elektroniczne) przeniesiono do tylnej części nadwozia, pod podłogę bagażnika.

Dzięki serii 1 marzenia o nowoczesnym i młodym BMW można spełnić, dysponując ok. 30 tys. zł. Jak prezentuje się awaryjność tego doskonale prowadzącego się, ale i przyciasnego samochodu? Czy eksperymenty silnikowe bawarskiej marki przyniosły pozytywne efekty? Zobaczmy, co o używanym BMW serii 1 (F20) sądzą użytkownicy.

BMW serii 1 (2021) – opis wersji i cennik

BMW 116i F20 FL 1.5T 109KM 6MT WY0301W 05-2015
Auta po liftingu (po 2015 r.) otrzymały większe reflektory, który ożywiły dotychczas zachowawczą stylizację przedniej części w autach sprzed modernizacji.

Używane BMW serii 1 (F20) – wnętrze

Urządzeniem kokpitu seria 1 udowadnia, że jest prawdziwym BMW. Deskę wyróżniają czytelne, analogowe zegary, szeroka konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy i krótki lewarek biegów niemal idealnie wpadający w dłonie. Znak czasów produkowania tej generacji widać po wielkim wyświetlaczu ponad nawiewami, lecz obsługę powierzono sprawdzonemu na przestrzeni lat kontrolerowi iDrive. Jedynie materiały wykończeniowe mogły by być lepiej dobrane, szczególnie jeśli mowa o plastikach w miejscach trudniej dostępnych (i do których rzadziej zaglądamy). Popularne wersje wyposażeniowe zazwyczaj mają ponurą kolorystykę wnętrza, a na odrobinę ożywiającą ją detali można liczyć głównie w samochodach z pakietem M Sport (obejmującym także sportowe fotele i niebieskie naszywki).

Jak przystało na samochód stworzony do dynamicznej jazdy, BMW zaoferowało nisko zamontowane fotele z dobrym podparciem bocznym już w ich podstawowym typie. Im wyższa wersja wyposażeniowa (lub dostępny pakiet, np. M Sport), zyskiwały one wydatniejsze wyprofilowanie boków i możliwość wysuwania części siedziska. Miejsca nie jest rekordowa ilość, ale większość osób typowego wzrostu powinna wygodnie się tu usadowić. Może być z tym problem na kanapie, ponieważ panują tam dość „przytulne” warunki, jeśli nie powiedzieć ciasne. Odrobinę brakuje przestrzeni na głowy, natomiast trzeci pasażer musi siedzieć okrakiem ponad wysokim tunelem środkowym. Bagażniki hatchbacków zmieszczą 360 l i są dosyć ustawne, poza niewielkim wcięciem tuż za kanapą. Składając ją uzyskujemy równą przestrzeń o pojemności 1200 l.

Używane BMW serii 1 (F20) – silniki

W serii 1 (F20) montowano wyłącznie silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, niezależnie od zasilającego je paliwa. Po stronie benzynowych do liftingu oferowano 4-cylindrowego 1.6 (N13; 102/136/170/177 KM) oraz 2.0 (N20; 218 KM), zaś za napęd topowego BMW M135i odpowiadał jedyny 6-cylindrowy silnik w ofercie – 3.0 (N55; 320/326 KM). Od 2015 r. rozpoczęto montaż jednostek modularnych z rodziny B, czyli 1.5 (R3; B38; 109/136 KM), 2.0 (R4; B48; 184/224 KM) i 3.0 (R6; B58; 340 KM; dla odmiany M140i). Podobne roszady następowały w gamie jednostek wysokoprężnych. BMW sprzed liftingu wykorzystywały popularne silniki N47: 1.6 (95/116 KM) i 2.0 (116/143/184/218 KM), później natomiast 1.5 (R3; B37; 116 KM) oraz 2.0 (B47; 150/190/224 KM). Tego modelu nie sprzedawano już z 6-cylindrowym turbodieslem. Do niemal wszystkich odmian istniała możliwość sparowania z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów, natomiast napęd 4×4 przewidziano tylko dla wersji M i wybranych 2-litrowych turbodiesli (143/150/184/190/224 KM).

BMW 116i F20 FL 1.5T 109KM 6MT WY0301W 05-2015
Po silnikach 1.5 nie da się odczuć, że mają tylko 3 cylindry. Niestety, wcale nie są oszczędniejsze od starszych jednostek 4-cylindrowych.
BMW 118d F21 M-Sport 2.0d 143KM 6MT xDrive WY7360V 03-2014
Montowane do liftingu 2-litrowe diesle N47 spotkamy w wielu innych modelach BMW. Mają swoje przypadłości, ale mechanicy zdołali już je rozgryźć.

Używane BMW serii 1 (F20) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki 50-litrowemu zbiornikowi paliwa na jednym tankowaniu robię aż 1000 km”

„Jak to w BMW, można liczyć na wzorowy rozkład mas. Prowadzenie jest wręcz wyśmienite”

„W porównaniu z poprzednikiem znacznie powiększyli bagażnik. We wnętrzu nie brakuje schowków”

„Dopracowana skrzynia automatyczna odnajduje się w każdych warunkach: jest oszczędna i dynamiczna”

 Wady 

„Kierownicę obszyto materiałem, który powoduje pocenie się rąk. Irytujące na dłuższą metę”

„Jak na BMW, poziom wyciszenia nie zachwyca. Mogłoby być też lepsze wyposażenie”

„Odjęcie jednego cylindra silnikowi 1.5 nie poprawiło wyników spalania”

„Na fotelach siedzi się nisko, czyli dla mnie niezbyt wygodnie. Trochę brakuje przestrzeni na ramiona”

Używane BMW serii 1 (F20) – awaryjność, typowe usterki

Sporo silników BMW serii 1 (F20) zmaga się z awariami łańcuchów rozrządu. Możliwe rozciągnięcia tyczą się benzynowych jednostek 1.6 (N13) i diesli 1.6/2.0 (N47), w których w dodatku umieszczono go od strony skrzyni biegów, co zwiększa koszt wymiany (do ok. 4 tys. zł). Ponadto w 2-litrowych silnikach N20 zawodzą pompy olejowe, wskutek czego nieświadomy odbiorca może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Nie najlepszą trwałością odznaczają się wysokociśnieniowe pompy paliwowe bezpośredniego wtrysku. Część modularnych silników serii B zmaga się z ponadnormatywnym zużyciem oleju, awariami zaworów EGR czy luzami osiowymi na wale korbowym (głównie w jednostkach z początku produkcji, czyli ok. 2015 r.). Jak na razie brak wielu doniesień odnośnie konieczności napraw skrzyń biegów czy zawieszenia. Mimo młodego wieku trzeba się jednak nastawić na „zmęczenie” lakieru karoseryjnego i drobne usterki elektroniki pokładowej.

BMW 116i F20 FL 1.5T 109KM 6MT WY0301W 05-2015
Akumulator w BMW serii 1 (F20) umieszczono pod podłogą bagażnika, stąd nie ma co spodziewać się w tym miejscu schowka na najpotrzebniejsze narzędzia.

Używane BMW serii 1 (F20) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się we wnęce w desce rozdzielczej po lewej stronie oraz w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

BMW 116i F20 FL 1.5T 109KM 6MT WY0301W 05-2015

Używane BMW serii 1 (F20) – sytuacja rynkowa

Systematycznie rośnie pula samochodów wystawianych za 25-30 tys. zł, lecz optymalny budżet na serię 1 (F20) wciąż mieści się w zakresie 35-40 tys. zł. Za tyle mamy duży wybór wersji silnikowych, przebiegi zaś rzadko przekraczają 200 tys. km. Na poliftowe BMW najlepiej przeznaczyć 45-50 tys. zł. Kilkuletnie egzemplarze, które przejechały kilkadziesiąt tys. km, wystawiane są nawet za pięciocyfrowe kwoty. W ogłoszeniach panuje lekka przewaga diesli, natomiast w kwestii nadwozia dominują odmiany 5-drzwiowe.

Używane BMW serii 1 (F20) – podsumowanie

Do problemów z silnikami BMW zdołało już przyzwyczaić we wcześniejszych modelach i wychodzi na to, że nie ustrzeżono się ich także w serii 1 (F20). W ogólnym rozrachunku to przemyślany i solidny samochód skrojony na potrzeby konkretnej grupy odbiorców. Warto go teraz kupić, gdy większość aut nie zdołała jeszcze wiele przejechać, a największą utratę wartości mają już za sobą.

Przeczytaj także opinie o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 1 (E87) i BMW serii 1 (F20) – którą generację wybrać?

Używane BMW serii 1 (E87; 2004-2011) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 3 (F30; 2012-2019) – opinie użytkowników

Używane BMW X1 (E84; 2008-2015) – opinie użytkowników

BMW 114d F20 Urban Line 1.6d 95KM 6MT WY5906V 08-2013

BMW serii 1 (F20) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.432/176/142 cm
Rozstaw osi269 cm
Pojemność bagażnikahtb 360-1200 l
BMW serii 1 (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 180 KM)
Silnik1.5 (116i)1.5 (118i)1.6 (114i)1.6 (116i)1.6 (118i)1.6 (120i)
Pojemność1499 cm³1499 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc109 KM136 KM102 KM136 KM170 KM177 KM
Maks. moment180 Nm220 Nm180 Nm220 Nm250 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s8,5 s11,2 s8,5 s7,4 s7,4 s
Prędkość maks.195 km/h210 km/h195 km/h210 km/h225 km/h225 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,7 l/100 km5,6 l/100 km5,9 l/100 km6,0 l/100 km
BMW serii 1 (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 180 KM)
Silnik2.0 (120i)2.0 (125i)2.0 (125i)3.0 (M135i)3.0 (M135i)3.0 (M140i)
Pojemność1998 cm³1997 cm³1998 cm³2979 cm³2979 cm³2998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc184 KM218 KM224 KM320 KM326 KM340 KM
Maks. moment290 Nm310 Nm310 Nm450 Nm450 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s6,4 s6,1 s5,1 s5,1 s4,8 s
Prędkość maks.230 km/h245 km/h243 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,7 l/100 km5,9 l/100 km8,0 l/100 km8,0 l/100 km7,8 l/100 km
BMW serii 1 (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 150 KM)
Silnik1.5 (116d)1.6 (114d)1.6 (116d)2.0 (118d)2.0 (118d)
Pojemność1496 cm³1598 cm³1598 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM95 KM116 KM143 KM150 KM
Maks. moment270 Nm235 Nm260 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s12,2 s10,3 s8,9 s8,3 s
Prędkość maks.200 km/h185 km/h200 km/h212 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,3 l/100 km4,3 l/100 km4,4 l/100 km4,3 l/100 km
BMW serii 1 (F20) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 150 KM)
Silnik2.0 (120d)2.0 (120d)2.0 (125d)2.0 (125d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc184 KM190 KM218 KM224 KM
Maks. moment380 Nm400 Nm450 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s7,1 s6,5 s6,3 s
Prędkość maks.228 km/h228 km/h240 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,9 l/100 km4,6 l/100 km

Używane BMW serii 1 (F20) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here