Brytyjsko-chińska marka niedawno wkroczyła na polski rynek, od razu wprowadzając do sprzedaży trzy modele. Sprawdziliśmy, co do zaoferowania ma najtańszy z nich. W naszym teście MG ZS z wolnossącym silnikiem 1.5 VTi-Tech.
Chińskie koncerny coraz śmielej poczynają sobie w Europie i w końcu zawitały także do Polski. Jedną z marek, które w ostatnim czasie zadebiutowały na naszym rynku, jest MG. Na start ten niegdyś brytyjski producent zaproponował polskim klientom trzy modele – dwa benzynowe SUV-y i elektrycznego crossovera.
Przez tydzień gościliśmy w naszej redakcji najtańsze auto z gamy MG, czyli miejskiego SUV-a o nazwie ZS. Testowany przez nas egzemplarz w wersji Exclusive (bogatszej z dwóch dostępnych) został wyposażony w 106-konny, wolnossący silnik benzynowy 1.5 VTi-Tech, który połączono z 5-biegową skrzynią manualną. Oto nasze wrażenia z jazdy tym samochodem.
MG ZS (2024) – nadwozie, wymiary
MG ZS mierzy 432,3 cm długości, 180,9 cm szerokości (204,8 cm z lusterkami) i 164,4 cm wysokości (165,3 cm z relingami dachowymi), a jego rozstaw osi wynosi 258,0 cm. Ten chiński SUV ma zatem podobne gabaryty co Dacia Duster 2. generacji, ale trzeba zaznaczyć, że w rumuńskim aucie odległość między osiami jest o ponad 9 cm większa.
Prezentowany samochód został zaprojektowany nieco zachowawczo, a patrząc na niego, trudno nie ulec wrażeniu, że styliści wyraźnie zapatrzyli się na konkurencyjne modele z Japonii i Korei. Przód MG ZS przypomina pierwszą Mazdę CX-5, linia boczna przywodzi na myśl Hyundaia ix35, a z kolei tył budzi skojarzenia z Kią Sportage 3. generacji. Krótko mówiąc, opisywany model prezentuje się całkiem dobrze (zwłaszcza w niebieskim kolorze), jednak przydałoby mu się trochę więcej charakteru i oryginalności.
MG ZS Exclusive – wnętrze, bagażnik
Gdy po raz pierwszy wsiada się do MG ZS, największe wrażenie robi wykończenie wnętrza, które jest na naprawdę dobrym poziomie, zdecydowanie powyżej oczekiwań od auta z tej półki cenowej. Producent zastosował miękkie i całkiem miłe w dotyku materiały, a co więcej tapicerowane są tu zarówno przednie, jak i tylne boczki drzwi. Kokpit nieźle wypada też pod względem ergonomii i łatwości obsługi. Prosty system multimedialny oferuje wszystkie potrzebne funkcje (w tym Android Auto i Apple CarPlay za pośrednictwem kabla USB), ale jego interfejs i szybkość działania kojarzą się z najtańszymi tabletami sprzed dekady. Seryjne w wersji Exclusive cyfrowe zegary ładnie wyglądają i są czytelne, ale brakuje im wskaźnika temperatury zewnętrznej i chwilowego spalania.
Zdecydowanie na plus wypada za to przestronność kabiny i to w obu rzędach siedzeń – tym autem spokojnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby z bagażami na tygodniowy wyjazd. Przednie fotele mają trochę za krótkie siedziska i za mały zakres regulacji, jednak podczas dalszej trasy okazują się całkiem komfortowe, choć do pozycji za kierownicą trzeba się przyzwyczaić (kolumnę kierowniczą reguluje się tylko w płaszczyźnie góra-dół). Z tyłu jest dużo miejsca w każdym kierunku, ale dla trzech pasażerów może być już trochę za ciasno. 448-litrowy bagażnik wyposażono w podwójną podłogę, a wokół zestawu naprawczego we wnęce na koło zapasowe można zmieścić sporo rzeczy. Po złożeniu tylnego oparcia (dzielone 60:40) pojemność kufra zwiększa się do 1375 l.
MG ZS 1.5 VTi-Tech – silnik, zużycie paliwa
Pod maską opisywanego MG ZS znalazł się benzynowy silnik 1.5 VTi-Tech, który ma 4 cylindry, 16 zaworów i zwykły, wielopunktowy wtrysk paliwa. Ta wolnossąca jednostka legitymuje się mocą 106 KM i momentem obrotowym 141 Nm, a siła napędowa jest kierowana na przednie koła za pośrednictwem 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód w takiej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s i osiąga maksymalnie 175 km/h, a obiecywane przez producenta średnie spalanie wynosi 6,6 l/100 km.
Testowanym autem przejechaliśmy w sumie 980 km, uzyskując średnie zużycie paliwa na poziomie 7,5 l/100 km. Najniższa wartość, jaką zobaczyliśmy na ekranie komputera pokładowego po 40 km spokojnej jazdy drogami lokalnymi, to 5,4 l/100 km. W mieście osiągaliśmy z kolei spalanie rzędu 8,0-10,0 l/100 km, a na obwodnicy Warszawy uzyskaliśmy średnią 6,7 /100 km, podróżując na odcinku 90 km z prędkością 100-110 km/h. Na „ekspresówce” przy 120 km/h zużycie paliwa wynosi ok. 7,5 l/100 km, natomiast na autostradzie przy 140 km/h – ok. 9,0 l/100 km. Na trasie Warszawa-Kraków MG potrzebowało średnio 8,1 l/100 km, a w drodze powrotnej, pokonanej trochę wolniej ze względu na występujące lokalnie opady śniegu, spalanie spadło do 7,4 l/100 km.
MG ZS 1.5 VTi-Tech – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Na drodze MG ZS zaskakuje dojrzałym układem jezdnym, nie odbiegając pod względem komfortu czy prowadzenia od europejskich rywali. Zawieszenie sprawnie wybiera nierówności, a jedynie na pojedynczych dziurach można usłyszeć wyraźne dudnienie od strony kół. Auto pewnie pokonuje zakręty, choć oczywiście próżno szukać za jego kierownicą jakichkolwiek sportowych wrażeń z jazdy. Pozytywnie należy ocenić także przyczepność i stabilność na śniegu, na co z pewnością istotny wpływ miały opony zimowe Bridgestone Blizzak LM005, w które wyposażono testowany egzemplarz.
Do udanego podwozia nie dorasta niestety jednostka napędowa o pojemności 1,5 litra, która co prawda jest całkiem oszczędna, ale rozczarowuje elastycznością. Wolnossący silnik dość leniwie wkręca się na obroty i wymaga częstych redukcji biegów. Najbardziej jaskrawym tego przykładem jest fakt, że na drodze ekspresowej podczas jazdy z tempomatem ustawionym na 120 km/h samochód miał problem z utrzymaniem zadanej prędkości i gdy tylko na horyzoncie pojawiało się nawet niewielkie wzniesienie, konieczna okazywała się zmiana przełożenia z 5. na 4.
MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – cena, wyposażenie
Rozsądnie skalkulowany cennik jest jednym z głównych atutów MG ZS. Za auto w podstawowej wersji wyposażenia Excite z silnikiem 1.5 VTi-Tech o mocy 106 KM i ręczną skrzynią biegów trzeba zapłacić 79 800 zł. Model ten oferuje seryjnie m.in. 17-calowe alufelgi, manualną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, tylne czujniki parkowania, przednie światła LED, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz system multimedialny z 10,1-calowym ekranem dotykowym i 4 głośnikami.
Opisywana przez nas odmiana Exclusive została wyceniona na 86 200 zł i zapewnia dodatkowo m.in. przednie światła przeciwmgielne, skórzaną tapicerkę, cyfrowe zegary, nawigację i 6 głośników, a jedyne za co można dopłacić to lakier metalik (2250 zł). Co ciekawe, ta sama wersja Exclusive, ale w połączeniu z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 111 KM (od 91 000 zł) posiada bogatsze wyposażenie, w tym m.in. system monitorowania martwego pola, kamery 360 stopni czy podgrzewane przednie fotele. W aucie ze słabszym motorem te elementy nie są w ogóle dostępne.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik MG ZS:
MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – PODSUMOWANIE
Po tygodniu spędzonym z MG ZS wiemy już, że lista jego zalet nie ogranicza się wyłącznie do atrakcyjnej ceny. Ten chiński SUV ma bowiem do zaoferowania jeszcze obszerną i dobrze wykończoną kabinę, pokaźny bagażnik oraz niezłe wyposażenie seryjne, a w czasie jazdy punktuje całkiem komfortowym zawieszeniem i przewidywalnym zachowaniem na drodze. Wolnossący silnik zapewnia dość mizerne osiągi, ale dla wielu potencjalnych klientów większe znaczenie może mieć jego prosta konstrukcja i niewygórowane zużycie paliwa.
MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – plusy i minusy
ZALETY
+ sporo miejsca w obu rzędach siedzeń
+ przyjemnie wykończone wnętrze
+ duży bagażnik
+ prosta obsługa
+ korzystna cena
+ 7 lat gwarancji, assistance i bezpłatnych przeglądów
WADY
– słaba elastyczność silnika
– powolne i przestarzałe multimedia
– braki w wyposażeniu względem wersji 1.0 T-GDI
MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R4, 16V, 1498 cm³), moc maksymalna 106 KM, maksymalny moment obrotowy 141 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s, prędkość maksymalna 175 km/h, średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | MG ZS 1.5 VTi-Tech |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1498 cm³ |
Moc maksymalna | 106 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 141 Nm/4500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/manualna, 5-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,32/1,81/1,65 m |
Rozstaw osi | 2,58 m |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa własna/ładowność | 1239/456 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 448/1375 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l (Pb 95) |
Opony | 215/55 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,6 l/100 km |
CENA | |
Wersja | MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive |
Cena wersji podstawowej (1.5 VTi-Tech Excite) | 79 800 zł |
Cena wersji testowanej (1.5 VTi-Tech Exclusive) | 86 200 zł |
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) | 88 450 zł |