TestyTestMG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – opinia, zalety i wady

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – opinia, zalety i wady

Brytyjsko-chińska marka niedawno wkroczyła na polski rynek, od razu wprowadzając do sprzedaży trzy modele. Sprawdziliśmy, co do zaoferowania ma najtańszy z nich. W naszym teście MG ZS z wolnossącym silnikiem 1.5 VTi-Tech.

Chińskie koncerny coraz śmielej poczynają sobie w Europie i w końcu zawitały także do Polski. Jedną z marek, które w ostatnim czasie zadebiutowały na naszym rynku, jest MG. Na start ten niegdyś brytyjski producent zaproponował polskim klientom trzy modele – dwa benzynowe SUV-y i elektrycznego crossovera.

Przez tydzień gościliśmy w naszej redakcji najtańsze auto z gamy MG, czyli miejskiego SUV-a o nazwie ZS. Testowany przez nas egzemplarz w wersji Exclusive (bogatszej z dwóch dostępnych) został wyposażony w 106-konny, wolnossący silnik benzynowy 1.5 VTi-Tech, który połączono z 5-biegową skrzynią manualną. Oto nasze wrażenia z jazdy tym samochodem.

MG ZS - tył

MG ZS (2024) – nadwozie, wymiary

MG ZS mierzy 432,3 cm długości, 180,9 cm szerokości (204,8 cm z lusterkami) i 164,4 cm wysokości (165,3 cm z relingami dachowymi), a jego rozstaw osi wynosi 258,0 cm. Ten chiński SUV ma zatem podobne gabaryty co Dacia Duster 2. generacji, ale trzeba zaznaczyć, że w rumuńskim aucie odległość między osiami jest o ponad 9 cm większa.

MG ZS - bok

Prezentowany samochód został zaprojektowany nieco zachowawczo, a patrząc na niego, trudno nie ulec wrażeniu, że styliści wyraźnie zapatrzyli się na konkurencyjne modele z Japonii i Korei. Przód MG ZS przypomina pierwszą Mazdę CX-5, linia boczna przywodzi na myśl Hyundaia ix35, a z kolei tył budzi skojarzenia z Kią Sportage 3. generacji. Krótko mówiąc, opisywany model prezentuje się całkiem dobrze (zwłaszcza w niebieskim kolorze), jednak przydałoby mu się trochę więcej charakteru i oryginalności.

MG ZS Exclusive – wnętrze, bagażnik

Gdy po raz pierwszy wsiada się do MG ZS, największe wrażenie robi wykończenie wnętrza, które jest na naprawdę dobrym poziomie, zdecydowanie powyżej oczekiwań od auta z tej półki cenowej. Producent zastosował miękkie i całkiem miłe w dotyku materiały, a co więcej tapicerowane są tu zarówno przednie, jak i tylne boczki drzwi. Kokpit nieźle wypada też pod względem ergonomii i łatwości obsługi. Prosty system multimedialny oferuje wszystkie potrzebne funkcje (w tym Android Auto i Apple CarPlay za pośrednictwem kabla USB), ale jego interfejs i szybkość działania kojarzą się z najtańszymi tabletami sprzed dekady. Seryjne w wersji Exclusive cyfrowe zegary ładnie wyglądają i są czytelne, ale brakuje im wskaźnika temperatury zewnętrznej i chwilowego spalania.

Zdecydowanie na plus wypada za to przestronność kabiny i to w obu rzędach siedzeń – tym autem spokojnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby z bagażami na tygodniowy wyjazd. Przednie fotele mają trochę za krótkie siedziska i za mały zakres regulacji, jednak podczas dalszej trasy okazują się całkiem komfortowe, choć do pozycji za kierownicą trzeba się przyzwyczaić (kolumnę kierowniczą reguluje się tylko w płaszczyźnie góra-dół). Z tyłu jest dużo miejsca w każdym kierunku, ale dla trzech pasażerów może być już trochę za ciasno. 448-litrowy bagażnik wyposażono w podwójną podłogę, a wokół zestawu naprawczego we wnęce na koło zapasowe można zmieścić sporo rzeczy. Po złożeniu tylnego oparcia (dzielone 60:40) pojemność kufra zwiększa się do 1375 l.

MG ZS 1.5 VTi-Tech – silnik, zużycie paliwa

Pod maską opisywanego MG ZS znalazł się benzynowy silnik 1.5 VTi-Tech, który ma 4 cylindry, 16 zaworów i zwykły, wielopunktowy wtrysk paliwa. Ta wolnossąca jednostka legitymuje się mocą 106 KM i momentem obrotowym 141 Nm, a siła napędowa jest kierowana na przednie koła za pośrednictwem 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód w takiej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s i osiąga maksymalnie 175 km/h, a obiecywane przez producenta średnie spalanie wynosi 6,6 l/100 km.

MG ZS - silnik
Czterocylindrowy, wolnossący silniki o pojemności 1,5 l rozwija 106 KM i 141 Nm. Nie czyni z MG ZS demona prędkości, ale wykazuje się akceptowalnym spalaniem.

Testowanym autem przejechaliśmy w sumie 980 km, uzyskując średnie zużycie paliwa na poziomie 7,5 l/100 km. Najniższa wartość, jaką zobaczyliśmy na ekranie komputera pokładowego po 40 km spokojnej jazdy drogami lokalnymi, to 5,4 l/100 km. W mieście osiągaliśmy z kolei spalanie rzędu 8,0-10,0 l/100 km, a na obwodnicy Warszawy uzyskaliśmy średnią 6,7 /100 km, podróżując na odcinku 90 km z prędkością 100-110 km/h. Na „ekspresówce” przy 120 km/h zużycie paliwa wynosi ok. 7,5 l/100 km, natomiast na autostradzie przy 140 km/h – ok. 9,0 l/100 km. Na trasie Warszawa-Kraków MG potrzebowało średnio 8,1 l/100 km, a w drodze powrotnej, pokonanej trochę wolniej ze względu na występujące lokalnie opady śniegu, spalanie spadło do 7,4 l/100 km.

MG ZS - skrzynia biegów
Manualna skrzynia łączona z silnikiem 1.5 VTi-Tech ma tylko 5 biegów, ale nawet w trasie nie za bardzo odczuwa się brak „szóstki”. Bardziej przeszkadza umiarkowanie precyzyjna praca dźwigni.

MG ZS 1.5 VTi-Tech – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Na drodze MG ZS zaskakuje dojrzałym układem jezdnym, nie odbiegając pod względem komfortu czy prowadzenia od europejskich rywali. Zawieszenie sprawnie wybiera nierówności, a jedynie na pojedynczych dziurach można usłyszeć wyraźne dudnienie od strony kół. Auto pewnie pokonuje zakręty, choć oczywiście próżno szukać za jego kierownicą jakichkolwiek sportowych wrażeń z jazdy. Pozytywnie należy ocenić także przyczepność i stabilność na śniegu, na co z pewnością istotny wpływ miały opony zimowe Bridgestone Blizzak LM005, w które wyposażono testowany egzemplarz.

MG ZS - wspomaganie kierownicy
Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy układu wspomagania kierownicy. Ustawienie Dynamic zapewnia najlepsze wyczucie tego, co dzieje się z kołami, natomiast Urban ułatwia manewrowanie na parkingu.

Do udanego podwozia nie dorasta niestety jednostka napędowa o pojemności 1,5 litra, która co prawda jest całkiem oszczędna, ale rozczarowuje elastycznością. Wolnossący silnik dość leniwie wkręca się na obroty i wymaga częstych redukcji biegów. Najbardziej jaskrawym tego przykładem jest fakt, że na drodze ekspresowej podczas jazdy z tempomatem ustawionym na 120 km/h samochód miał problem z utrzymaniem zadanej prędkości i gdy tylko na horyzoncie pojawiało się nawet niewielkie wzniesienie, konieczna okazywała się zmiana przełożenia z 5. na 4.

MG ZS - tył

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – cena, wyposażenie

Rozsądnie skalkulowany cennik jest jednym z głównych atutów MG ZS. Za auto w podstawowej wersji wyposażenia Excite z silnikiem 1.5 VTi-Tech o mocy 106 KM i ręczną skrzynią biegów trzeba zapłacić 79 800 zł. Model ten oferuje seryjnie m.in. 17-calowe alufelgi, manualną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, tylne czujniki parkowania, przednie światła LED, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu oraz system multimedialny z 10,1-calowym ekranem dotykowym i 4 głośnikami.

Opisywana przez nas odmiana Exclusive została wyceniona na 86 200 zł i zapewnia dodatkowo m.in. przednie światła przeciwmgielne, skórzaną tapicerkę, cyfrowe zegary, nawigację i 6 głośników, a jedyne za co można dopłacić to lakier metalik (2250 zł). Co ciekawe, ta sama wersja Exclusive, ale w połączeniu z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 111 KM (od 91 000 zł) posiada bogatsze wyposażenie, w tym m.in. system monitorowania martwego pola, kamery 360 stopni czy podgrzewane przednie fotele. W aucie ze słabszym motorem te elementy nie są w ogóle dostępne.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik MG ZS:

MG ZS – opis wersji i cennik

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – PODSUMOWANIE

Po tygodniu spędzonym z MG ZS wiemy już, że lista jego zalet nie ogranicza się wyłącznie do atrakcyjnej ceny. Ten chiński SUV ma bowiem do zaoferowania jeszcze obszerną i dobrze wykończoną kabinę, pokaźny bagażnik oraz niezłe wyposażenie seryjne, a w czasie jazdy punktuje całkiem komfortowym zawieszeniem i przewidywalnym zachowaniem na drodze. Wolnossący silnik zapewnia dość mizerne osiągi, ale dla wielu potencjalnych klientów większe znaczenie może mieć jego prosta konstrukcja i niewygórowane zużycie paliwa.

MG ZS - przód

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – plusy i minusy

 ZALETY 
+ sporo miejsca w obu rzędach siedzeń
+ przyjemnie wykończone wnętrze
+ duży bagażnik
+ prosta obsługa
+ korzystna cena
+ 7 lat gwarancji, assistance i bezpłatnych przeglądów
 WADY 
– słaba elastyczność silnika
– powolne i przestarzałe multimedia
– braki w wyposażeniu względem wersji 1.0 T-GDI

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1498 cm³), moc maksymalna 106 KM, maksymalny moment obrotowy 141 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s, prędkość maksymalna 175 km/h, średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km (WLTP)

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE MG ZS 1.5 VTi-Tech
Silnik benzynowy
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1498 cm³
Moc maksymalna 106 KM/6000
Maks. moment obrotowy 141 Nm/4500
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna, 5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,32/1,81/1,65 m
Rozstaw osi 2,58 m
Średnica zawracania 11,1 m
Masa własna/ładowność 1239/456 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 448/1375 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Opony 215/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 6,6 l/100 km
CENA
Wersja MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive
Cena wersji podstawowej (1.5 VTi-Tech Excite) 79 800 zł
Cena wersji testowanej (1.5 VTi-Tech Exclusive) 86 200 zł
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) 88 450 zł

MG ZS 1.5 VTi-Tech Exclusive – galeria zdjęć

MG ZS - przód
MG ZS – przód
MG ZS - przód
MG ZS – przód
MG ZS - bok
MG ZS – bok
MG ZS - tył
MG ZS – tył
MG ZS - tył
MG ZS – tył
MG ZS - deska rozdzielcza
Projekt deski rozdzielczej nie odbiega od tego, co oferują konkurenci, a materiały wykończeniowe są zaskakująco dobrej jakości. Obszyta skórą kierownica dobrze leży w dłoniach, ale brakuje jej wzdłużnej regulacji.
MG ZS - zestaw wskaźników
Cyfrowe zegary mają całkiem efektowną grafikę, a ich wskazania są czytelne. Ciekawostka – po włączeniu świateł zapalają się one także w aucie na ekranie.
MG ZS - system multimedialny
Pokładowe multimedia obsługuje się za pomocą ekranu dotykowego o przekątnej 10,1 cala. Mają prosty, intuicyjny interfejs, ale nie grzeszą szybkością działania. Do tego brak polskiej wersji językowej.
MG ZS - fotele przednie
Przednie fotele są całkiem wygodne i dobrze sprawdzają się w trasie. Nie brakuje im jednak też wad – to przede wszystkim skokowa regulacja kąta pochylenia oparcia oraz brak regulacji podparcia lędźwiowego.
MG ZS - tylna kanapa
Tylna kanapa oferuje komfortowe warunki podróży dla dwóch dorosłych osób, które mogą liczyć na sporo przestrzeni zarówno na nogi, jak i nad głowami. Do dyspozycji pasażerów są dwa porty USB, ale zabrakło dodatkowych nawiewów.
MG ZS - bagażnik
Bagażnik ma bardzo przyzwoite 448 litrów pojemności. Podłogę można ustawić na jednym z dwóch poziomów.
MG ZS - bagażnik
Po bokach kufra są wnęki na drobne przedmioty, ale nie znajdziemy tutaj żadnych haczyków na torby ani gniazda 12V.
MG ZS - bagażnik
Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 1375 l. Dzięki podwójnej podłodze powstaje równa, płaska powierzchnia.
MG ZS - silnik
Czterocylindrowy, wolnossący silniki o pojemności 1,5 l rozwija 106 KM i 141 Nm. Nie czyni z MG ZS demona prędkości, ale wykazuje się akceptowalnym spalaniem.
MG ZS - skrzynia biegów
Manualna skrzynia łączona z silnikiem 1.5 VTi-Tech ma tylko 5 biegów, ale nawet w trasie nie za bardzo odczuwa się brak „szóstki”. Bardziej przeszkadza umiarkowanie precyzyjna praca dźwigni.
MG ZS - przód
MG ZS – test
MG ZS - tył
MG ZS – test
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji