Wolno się starzeje i wciąż budzi pożądanie, ale ten samochód można polecić tylko w wybranych wersjach silnikowych. Oto opinie o używanym Audi A4 B7.
Patrząc na A4 B7 trudno nie oprzeć się wrażeniu, że to mocno zmodernizowane B6. I tak jest w rzeczywistości. Producent po czterech latach zdecydował się przestylizować przód i tył pojazdu, zachowując jednak ponadczasową linię nadwozia. Określenie liftingu jako nowej generacji nie wzięło się znikąd. Do auta trafiły bowiem nowe silniki TFSI i 2.0 TDI PD – ich świetnymi osiągami i, jeśli trzeba, umiarkowanym apetytem na paliwo zachwycali się wszyscy właściciele nowej generacji A4. Czas jednak pokazał, że to właśnie nowe jednostki zachwiały dobrą opinią o samochodzie. Na szczęście Audi nie wycofało jeszcze w tej generacji „starych wyjadaczy”, takich jak 1.6 8V, 2.0 20V, 1.8 T lub 1.9 TDI. I to właśnie takich silników poszukują dzisiaj chętni na używane A4 B7. Poza klasycznym sedanem oferowano kombi (Avant) oraz kabrioleta z materiałowym dachem. Do napędu odmian S4 i RS4 zarezerwowano jedyny silnik V8 – 4.2 o mocy 344/420 KM. Samochód produkowano bez większych zmian do 2008 r. (sedana: do 2007 r.), ale na tym kariera A4 B7 się nie zakończyła: jeszcze w tym samym roku powrócił on na rynek jako Seat Exeo i pod tą nazwą wytwarzano go aż do 2013 r. Co ciekawe, Seat otrzymał poprawione wersje jednostek 2.0 TDI (z common rail), ale zachował część „pancernych” odmian benzynowych z opisywanego A4 (np. 1.8 Turbo).
Okres dominacji tej generacji A4 na rynku wtórnym już bezpowrotnie minął: teraz pierwsze skrzypce gra zdecydowanie bardziej dopracowane wcielenie B8. Ile trzeba zapłacić za B7, które względnie bezawaryjnie przejeździ jeszcze kilka lat? Jakich silników szukać? Poznajmy opinie licznych właścicieli tego samochodu.
Audi A4 (2021) – opis wersji i cennik
Używane Audi A4 B7 – wnętrze
W porównaniu z poprzednikiem (B6), najmniej zmian zaszło we wnętrzu A4. Design deski właściwie się nie zmienił, a opisywaną generację poznamy właściwie tylko po nowej kierownicy z obwódką nawiązującą do kształtu atrapy chłodnicy. Audi przyzwyczaiło już nas do świetnej jakości wykończenia swoich aut w środku, a to oznacza, że wnętrze dzielnie opiera się intensywnej eksploatacji i ciężko w nim rozpoznać nawet znaczny przebieg. Na uznanie zasługuje trwałość materiałowych tapicerek i spasowanie plastików. Pamiętajmy jednak, że to już kilkunastoletnie auta, po których nie można oczekiwać wnętrza jak z salonu. Ergonomia nie budzi żadnych zastrzeżeń: ten samochód powstał w epoce, gdy cyfryzacja kokpitu dopiero „raczkowała”. Z wyposażenia to często można liczyć na automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy i skórzane obicie kierownicy oraz gałki biegów.
A4 wcale nie jest małym samochodem (ponad 4,5 metra), jednak w środku zaskakuje wyjątkową ciasnotą, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. To efekt mizernego, jak na klasę średnią, rozstawu osi bliższego samochodom kompaktowym (265 cm). Klaustrofobiczne uczucie dodatkowo wzmaga wysoka linia okien i mocno zabudowany środek. Optymalnie jest tylko na przednich fotelach, gwarantujących przystępne podparcie całego ciała. Bagażniki: tylko przeciętne (442 i 460 litrów odpowiednio w kombi i sedanie), ale pojemność rekompensują wykończeniem przyjemnymi materiałami i przemyślanymi rozwiązaniami, m.in. foremnym kształtem, wnękami lub użyciem niewnikających do wnętrza teleskopów w sedanie.
Używane Audi A4 B7 – silniki
Generacja B7 przyniosła do A4 erę silników TFSI, a konkretnie jednego (2.0 TFSI) w różnych wersjach mocy. To na szczęście starsza jednostka serii EA113, nie sprawiająca użytkownikom takich problemów jak jej następca z 2007 roku – 2.0 TFSI serii EA888. Większość interesujących się A4-ką poszukuje samochodów ze sprawdzonymi silnikami 1.6 8V (102 KM) lub 2.0 20V (130 KM) i nie przeszkadza w tym znacznie gorsza dynamika tych jednostek. Złotym środkiem między osiągami a awaryjnością wydaje się być znany i lubiany silnik 1.8 Turbo, który w B7 oferowano już tylko w 163-konnej wersji. Odmiany 3.2 V6 (256 KM) i 4.2 V8 (344/420 KM; S4/RS4) giną w morzu sprowadzonych diesli. Najczęściej są to, niestety, problematyczne 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, w których zawodzą m.in. pompy oleju i zawory EGR. Dobrego słowa nie da się też powiedzieć o topowych dieslach V6 (2.5/2.7/3.0; zawodzi głównie skomplikowany łańcuchowy rozrząd), dlatego w przypadku A4 B7 pozostaje wybór najsłabszego 1.9 TDI (115 KM), najlepiej sprzed 2005 roku. Mocniejsze odmiany (od 140 KM), niezależnie od zasilającego je paliwa, opcjonalnie konfigurowano z napędem 4×4 quattro. Tylko dla takich aut przewidziano 6-stopniową skrzynię automatyczną Tiptronic, do przednionapędowych zaś bezstopniową Multitronic. Ręczne przekładnie mają 5 lub 6 przełożeń.
Używane Audi A4 B7 – opinie użytkowników
Zalety
„Silnik 1.8 T jest bardzo elastyczny, dynamiczny i zużywa niewiele paliwa”
„6-biegowy automat pracuje bardzo poprawnie i nie szarpie, a jeśli zajdzie potrzeba, daje sporo frajdy z jazdy”
„W środku nic nie trzeszczy nawet po kilkunastu latach użytkowania”
„Silniki turbo mają wysoki moment obrotowy i gwarantują bezpieczne wyprzedzanie w trasie bez redukcji biegów”
Wady
„Auto nie jest idealnie wyważone – ma ciężki przód i nie prowadzi się tak dobrze jak A3 z tego samego rocznika”
„A4 wygląda na duże auto, ale w środku jest mocno zabudowane i ma mało miejsca, zwłaszcza z tyłu”
„Zawieszenie wielowahaczowe jest wygodne, ale drogie w naprawach. Z zewnątrz trzeba już zwracać uwagę na postępującą korozję”
Używane Audi A4 B7 – awaryjność, typowe usterki
Awaryjność poszczególnych silników opisaliśmy już w akapicie wyżej. Oprócz tego Audi A4 jest samochodem doskonale zabezpieczonym przed korozją, ale najstarsze egzemplarze skończyły już 14 lat i warto je oglądać również pod tym kątem rdzy na nadwoziu i pod spodem. We wszystkich autach z przodu zastosowano skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe (aż 8 aluminiowych wahaczy) i w większości przypadków wymaga już ono kosztownej regeneracji. Z uwagi na niski prześwit często dochodzi do uszkodzeń aluminiowej miski olejowej. Przestrzegamy przed autami z awaryjnymi skrzyniami Multitronic: jeśli szarpią i nie obsługują trybu manualnego, zapewne nie obejdzie się bez remontu. Na szczęście montowano je tylko w A4 z przednim napędem (quattro mają trwalsze skrzynie Tiptronic). Dostępność części? Doskonała, ale trzeba się liczyć z drogimi naprawami mocniejszych diesli, czasem wręcz nieopłacalnych z uwagi na ceny najtańszych samochodów.
Używane Audi A4 B7 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku ściany grodziowej (wgląd w okolicach akumulatora).
Używane Audi A4 B7 – sytuacja rynkowa
Najtańsze są sprowadzone diesle 2.0 TDI – ich ceny startują od 10 tys. zł. By nie wpaść na „minę”, radzimy rozglądać się za autami od 15 tys. zł wzwyż. Typowy budżet mieści się w okolicach 18-22 tys. zł, z czego nadal dotyczy on aut ok. 15-letnich z przebiegami przekraczającymi 250 tys. km. To wciąż jednak bardzo dużo jak na leciwy samochód, który w dodatku nie zagwarantuje bezawaryjnej eksploatacji. Najdrożej wyceniane są kabriolety i auta z mocniejszymi silnikami w pakiecie S-Line (30-35 tys. zł). Popularność silników benzynowych i Diesli wyrównała się. Pośród wersji nadwoziowych łatwiej o kombi.
Używane Audi A4 B7 – podsumowanie
Lifting może i nieco odświeżył wygląd A4 B6 z 2000 roku, ale pod względem trwałości niektórych silników B7 nie jest w stanie dorównać poprzednikowi. Klienci i tak poszukują aut ze starymi jednostkami benzynowymi, które można w dodatku zasilać gazem. Jeśli komuś podoba się linia nadwozia A4 i koniecznie chce diesla, powinien zainteresować się młodszym, ale wcale nie droższym Seatem Exeo.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Audi:
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – którą generację wybrać?
Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie użytkowników
Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 457-459/177-182/139-145 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 442-1184 l, cab 315 l |
Silnik | 1.6 8V | 1.8 Turbo | 2.0 20V | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 102 KM | 163 KM | 130 KM | 170 KM | 200 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 225 Nm | 195 Nm | 280 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 8,6 s | 9,9 s | 8,3 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 228 km/h | 212 km/h | 230 km/h | 241 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Silnik | 3.2 V6 FSI | 4.2 V8 (S4) | 4.2 V8 (RS4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 3123 cm³ | 4163 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 256 KM | 344 KM | 420 KM |
Maks. moment | 330 Nm | 410 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 5,6 s | 4,8 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,6 l/100 km | 13,3 l/100 km | 13,7 l/100 km |
Silnik | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 285 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,7 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 212 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 2.5 V6 TDI | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2496 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 163 KM | 180 KM | 204 KM | 233 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 380 Nm | 450 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,4 s | 7,2 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 230 km/h | 235 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |