Seria skrzyń biegów DSG produkcji Volkswagena otworzyła nowy rozdział w historii automatów. Jak te przekładnie spisują się przy większych przebiegach? Czy trzeba się bać skrzyń DSG?

To był przełom. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów, montowane do tej pory w drogich samochodach (m.in. w Porsche) z czasem trafiły do przystępniejszych cenowo modeli, by w końcu stać się realną alternatywą dla przekładni manualnych. Udało się to dzięki Volkswagenowi, który w 2003 roku przedstawił dwusprzęgłową przekładnię automatyczną, nazwaną DSG. Innowacyjną, bo bardzo szybką – sprawnością nie odbiegającą od skrzyń ręcznych. Automat wreszcie przestał się kojarzyć z ospałym, przeciągającym nadmiernie biegi mechanizmem. W ślad za Volkswagenem poszło wielu innych producentów, którzy zaprezentowali własne skrzynie dwusprzęgłowe. Takie konstrukcje spotkamy m.in. w Fiatach (TCT), Kiach (DCT), Fordach (Powershift), Renault (EDC) czy BMW (DCT).

Co się psuje w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów? Jak wydłużyć jej żywotność?

Jakie są rodzaje skrzyń biegów DSG?

DSG DQ250DSG DQ250

Kolejne lata przynosiły coraz to nowsze generacje dwusprzęgłowych skrzyń Volkswagena. Pierwszą, wprowadzoną w 2003 r., była 6-biegowa odmiana DQ250 z tzw. mokrymi sprzęgłami, czyli pracującym w kąpieli olejowej. Skrzynia wytrzymywała spory moment obrotowy i początkowo trafiała głównie do sportowych samochodów, typu Audi TT czy Volkswagen Golf R32, z czasem też do modeli z mocniejszymi dieslami 2.0 TDI. DSG DQ250 łatwo rozpoznać po liczbie biegów – ma ich 6. Późniejsze warianty DSG oferowały już 7 przełożeń.

Popularne modele ze skrzynią DQ250: Volkswagen Golf/Golf GTI/Golf R32, Volkswagen Caddy, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat; Skoda Octavia/Octavia RS; Audi TT, Audi S3.

DSG DQ200DSG DQ200

W 2008 roku pojawiła się nowa, lżejsza skrzynia DQ200. Co prawda miała już 7 biegów, ale wytrzymywała jedynie 250 Nm momentu obrotowego silnika (jej poprzedniczka – 350 Nm), stąd zestawiano ją głównie z jednostkami 1.2 TSI i 1.4 TSI, a także 1.8 TSI i 1.6 TDI. W przekładni DQ200 Volkswagen zastosował zestaw sprzęgieł nie pracujący w kąpieli olejowej, tzw. suche sprzęgła. Obie opisane do tej pory skrzynie DSG – DQ250 i DQ200 – powstały we współpracy Volkswagena z firmami BorgWarner i LUK.

Popularne modele ze skrzynią DQ200: Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Volkswagen Caddy, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat; Skoda Fabia, Skoda Octavia.

DSG DQ500DSG DQ500

Pierwszą skrzynią DSG opracowaną wyłącznie przez producenta z Wolfsburga była zaprezentowana w 2009 r. przekładnia DQ500. Zaprojektowano ją do większych modeli, w tym do dostawczych Transporterów. Skrzynia mogła współpracować z silnikami generującymi aż 550 Nm momentu obrotowego. Powrócono w niej do sprzęgieł typu mokrego.

Popularne modele ze skrzynią DQ500: Volkswagen Transporter T5/T6, Volkswagen Multivan; Audi TT RS.

DSG DL501

DSG DL501Podobne parametry ma skonstruowana dla samochodów Audi skrzynia DL501, zwana S tronic. 7-biegowa przekładnia również wykorzystuje zestaw mokrych sprzęgieł, różni się jednak zabudową (wzdłużna, nie poprzeczna jak w opisanych wcześniej DSG). Najświeższym wcieleniem DSG jest DQ380, montowana w autach koncernu VW od 2014 roku.

Popularne modele ze skrzynią DL501: Audi A4, Audi A5, Audi S5, Audi Q5, Audi RS 5, Audi A6.

Popularne modele ze skrzynią DQ380: Volkswagen Golf VII GTI; Skoda Octavia III/Octavia RS; Audi S3.

Skrzynie biegów DSG – rodzaje, podstawowe dane techniczne
Typ skrzyniDSG DQ250DSG DQ200DSG DQ500DSG DL501 (S tronic)DSG DQ380
W produkcji od:2003 r.2008 r.2009 r.2008 r.2014 r.
Maks. Moment obr.350 Nm250 Nm550 Nm600 Nm380 Nm
Liczba biegów67777
Typ sprzęgiełmokresuchemokremokremokre
Zabudowapoprzecznapoprzecznapoprzecznawzdłużnapoprzeczna
Zestawiana z silnikami:2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR61.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI, 1.6 TDI2.0 TDI, 2.0 TFSI2.0 TDI, 2.0 TFSI2.0 TSI

Co i kiedy może się zepsuć w skrzyni DSG?

W DSG, w odróżnieniu od wielu innych automatów, zastosowano nie tylko zestaw dwóch sprzęgieł, ale również dwumasowe koło zamachowe. Dwumas powinien wytrzymać, w zależności od warunków użytkowania, od 100 do 200 tysięcy kilometrów i trzeba się liczyć z tym, że będzie droższy w zakupie niż element stosowany w samochodach z przekładnią manualną.

Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe do skrzyń DSG kosztuje ok. 2000 zł. Uchodzi za najszybciej zużywający się element związany z przekładnią DSG: czasami wymaga wymiany już przed przekroczeniem 200 tys. km.

Wymiana koła dwumasowego często jest dobrą okazją do sprawdzenia stanu sprzęgieł. Za trwalsze uznawane są tzw. mokre, ponieważ kąpiel w oleju zapewnia im lepsze chłodzenie. Znane są przypadki bezproblemowej pracy tego typu sprzęgieł nawet przy przebiegach rzędu 250 tys. km. Bardziej narażone na przegrzanie sprzęgła suche potrafią nadawać się do wymiany nawet dwa razy wcześniej, lecz przeważnie „wytrzymują” ok. 200 tys. km. Na pocieszenie: są o ok. 1000 zł tańsze od sprzęgieł mokrych.

Suche sprzęgła
Zestaw tzw. suchych sprzęgieł (fot.) kosztuje mniej od sprzęgieł mokrych, ale zazwyczaj „poddaje się” szybciej.

Największe koszty generują jednak inne problemy, mianowicie niedomagania w pracy systemu sterującego pracą przekładni, tzw. mechatroniki. Stanowi on zespół modułów elektronicznych połączonych z mechanicznymi częściami, czyli np. siłownikami i zaworami ciśnieniowymi. Przy wysokich przebiegach pojawiają się m.in. problemy z brakiem kontaktu elektrycznego lub dochodzi do uszkodzeń elektrozaworów w mechatronice. Objawia się to m.in. szarpnięciami, wibracjami i wrażeniem utraty mocy poniżej 2000 obr/min. Warsztaty z reguły praktykują wymianę mechatroniki zamiast podejmowania się napraw. W zależności od rodzaju skrzyni DSG zapłacimy za tą usługę ok. 5-6 tys. zł.

Mechatronika DSG
Mechatronika DSG uchodzi za część wymienną, a nie naprawialną. Kosztuje najwięcej, bo nawet 6 tys. zł.

Naprawy? Tylko w wykwalifikowanym serwisie

Skrzynię DSG nie zawsze naprawi pierwszy lepszy warsztat – do tego potrzebne są specjalistyczne narzędzia i precyzja montażu, stąd wszelkie operacje przy niej warto zlecać wykwalifikowanym mechanikom. ASO nie zawsze jest dobrą opcją: niekiedy, zwłaszcza w przypadku problemów z mechatroniką, autoryzowane serwisy w ogóle nie podejmują się napraw i preferują wymianę skrzyni na nową – a to już podchodzi pod pięciocyfrową kwotę. „Używkę” można kupić już za kilka tys. złotych.

Ile zapłacisz za serwis skrzyni DSG?

Ceny napraw lub wymiany poszczególnych elementów kształtują się od 800 do kilku tysięcy złotych. Najtaniej (od 800 złotych) wychodzi likwidacja problemu fabrycznych tzw. zimnych lutów, powodujących utratę kontaktu elektrycznego. W podobnej cenie wyspecjalizowany warsztat wymieni zawory w sterowniku hydraulicznym, które mogą się uszkodzić przez brudny olej z opiłkami ze zużytych sprzęgieł. Nieco drożej kosztuje wymiana koła dwumasowego (od 2000 złotych) i sprzęgieł – od 3000 zł w przypadku suchych, o 1000 zł więcej przy mokrych, które są jednak trwalsze.

Skrzynie DSG – koszty wymiany podstawowych części
Rodzaj naprawySkrzynia ze sprzęgłami mokrymi (np. DQ250)Skrzynia ze sprzęgłami suchymi (np. DQ200)
Dwumasowe koło zamachowe2 000 zł2 000 zł
Zestaw sprzęgieł4 000 zł3 000 zł
Mechatronika5 000 zł6 000 zł

Na co zwrócić uwagę przed zakupem auta z DSG?

  • Przede wszystkim należy dobrze rozgrzać silnik, bo niektóre usterki nie ujawniają się na zimno.
  • Po rozgrzaniu, sprawdź płynność zmieniania biegów i przyspieszania auta, czy nie towarzyszą temu szarpnięcia. W tym celu kilkakrotnie zatrzymaj się i rusz w trybie D.
  • Podczas jazdy warto zrobić kilka „gazów do dechy” i odjąć gaz na poziomie ok. 3000 obrotów: tym samym zweryfikować, czy skrzynia zmienia biegi i redukuje je z należytą dla niej szybkością.
  • Powoli zwalniając (prawie do zatrzymania) zwróć uwagę na występowanie ewentualnych wibracji lub stuków – jak są, mogą się już odzywać łożyska.
  • Sprawdź kondycję dwumasu: wsłuchaj się w pracę skrzyni podczas jazdy na drugim biegu przy 1400 obr./min. Stuki zwiastują rychłą wymianę koła dwumasowego. Mogą się pojawić także podczas uruchamiania i wyłączania silnika.
  • Dopytaj sprzedającego, czy samochód miał przeprowadzany chiptuning. Większy moment obrotowy skraca żywotność skrzyni biegów.
  • Oprócz tego najlepiej zlecić weryfikację stanu skrzyni w specjalistycznym warsztacie.

Wymiana oleju to konieczność!

Kluczem do bezawaryjnej eksploatacji skrzyni DSG jest regularna wymiana oleju. W odmianach z mokrym sprzęgłem zwykle wymienia się go wraz z filtrem i nie rzadziej niż 60 tys. km. Nie musi to być drogi produkt z ASO, a zamiennik, przeznaczony jednak wyłącznie do skrzyń DSG. Koszt takiej usługi w autoryzowanym serwisie wynosi 850 złotych, poza nim nawet dwa razy taniej (ok. 350 zł). W przypadku przekładni z suchym sprzęgłem warto zmieniać w niej olej i płyn hydrauliczny mechatroniki przy podobnym przebiegu, mimo że producent tego nie zaleca.

Jak przebiega wymiana oleju w skrzyni automatycznej?

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Używane auto z DSG? Warto, ale tylko „pewniak”

Przekładni DSG nie należy się bać – do pewnego przebiegu są trwałe i uchodzą za najlepiej zaopatrzone w części zamienne, lecz mimo wszystko trzeba się liczyć z większymi kosztami utrzymania niż w przypadku skrzyni manualnej. Przebiegi przekraczające 200 tysięcy kilometrów nie są dla nich wyzwaniem, pod warunkiem, że były odpowiednio eksploatowane i serwisowane. Późniejsze awarie wynikają z naturalnego zużycia kooperujących ze sobą elementów. Przed kupnem należy dokładnie zweryfikować dokumentację – jeśli wpisane są w niej regularne wymiany oleju, ewentualnie sprzęgieł i „dwumasu”, samochodem warto się zainteresować.

Polecamy inne nasze materiały na temat skrzyń automatycznych:

Jak jeździć automatem, by go nie zepsuć?

7 najpopularniejszych skrzyń automatycznych w używanych autach

Najtrwalsze skrzynie automatyczne

Oceny czytelników
[Głosów: 46 Średnia: 3.1]