UżywaneOpinieUżywany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników, dane techniczne, typowe usterki

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników, dane techniczne, typowe usterki

Volkswagen Polo zawsze pozostawał w cieniu kompaktowego Golfa. Oferuje jednak podobną jakość wykonania w zgrabniejszym nadwoziu. Co na temat używanych VW Polo 5. generacji sądzą ich właściciele?

Produkowane w latach 2009-2017 piąte wcielenie Volkswagena Polo producent oznaczył kodem 6R i 6C. Wymiarami samochód zbliżył się niemal do 4 metrów, ale rozstawem osi wyraźnie odstaje od np. Renault Clio IV (zaledwie 247 cm). Polo zachowało swój charakterystyczny element, czyli dodatkowe okienko za tylnymi drzwiami w wersji 5d i, co ciekawe, przez cały okres produkcji wytwarzano go również w odmianie 3-drzwiowej. Przewidziano zarówno warianty megaoszczędne (1.2 TDI), jak i usportowione (GT i GTI, a także R WRC). W 2014 roku Volkswagena Polo poddano niewielkiej modernizacji wizualnej, która od strony technicznej oznaczała dominację silników TSI. Na szczęście to poprawione jednostki, znacznie trwalsze od montowanych przed liftingiem.

Volkswagen Polo V 24

Używane Volkswageny Polo V kosztują zauważalnie więcej od bliźniaczych konstrukcyjnie Skód Fabii i Seatów Ibiza, ale i wolniej od nich tanieją. Czy to wystarczający powód, by skusić się na ten miejski samochód z drugiej ręki?

Volkswagen Polo V 10
Cztery na pięć wystawianych Volkswagenów Polo V ma funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie. Ten typ występował także w Polo GTI.

Używany Volkswagen Polo V – wnętrze

W dzisiejszych czasach docenia się konserwatyzm panujący na deskach rozdzielczych używanych Volkswagenów. Każdy z wielu przycisków ma tu swoje stałe miejsce i obsługa poszczególnych funkcji odbywa się intuicyjnie. Pedanci docenią o wiele przyjemniejsze w dotyku plastiki, które też mniej trzeszczą niż u tańszych „braci” z tego samego koncernu. Auta z polskich salonów mogą niemiło rozczarować nieprzystającym do współczesnych realiów poziomem wyposażenia. Na klimatyzację i elektryczne szyby można jednak liczyć.

Volkswagen Polo V 15
Polo po liftingu (fot.) otrzymało zegary umieszczone w tubach i ciekawsze stylistycznie detale, m.in. lakierowane wstawki na kierownicy.

Mimo niewielkiego rozstawu osi Polo nie można uznać za ciasny samochód, chociaż na tle konkurentów nie ma do zaoferowania nadzwyczajnej ilości miejsca. Z przodu siedzi się wysoko, ale w trasach doskwiera zbyt słabe podparcie boczne i krótkie siedzisko standardowego fotela. W tylnej części kabiny zmieszczą się niezbyt rośli pasażerowie, ewentualnie fotelik dziecięcy (pod warunkiem przesunięcia przedniego fotela). Należy pochwalić przyzwoitą widoczność (spore szyby + tylne okienko) i obszerny, 280-litrowy bagażnik. W większości aut można liczyć na podwójną podłogę.

Używany Volkswagen Polo V – silniki

Gama silnikowa Polo obejmuje jednostki o pojemności od 1 do 2 litrów w wyczynowej odmianie R WRC (2.0 TSI/220 KM). Poza tą limitowaną serią wytwarzano Polo GTI o mocy 180 (1.4 TSI) i 192 KM (1.8 TSI, po liftingu) oraz usportowione Polo GT, wykorzystujące silnik 1.4 TSI (140/150 KM). Do modernizacji z 2014 r. do „zwykłych” Polo montowano wolnossące jednostki benzynowe 1.2 (R3), 1.4 i 1.6 oraz 1.2 TSI z łańcuchem rozrządu (seria EA111). Po liftingu wprowadzono udoskonalone wersje tych silników z rozrządem napędzanym paskiem (rodzina EA211), a pozostałe jednostki wyparły znane z Volkswagena Up!-a 3-cylindrowe 1.0 MPI wraz z turbodoładowanymi odmianami 1.0 TSI.

Volkswagen Polo V 02
Volkswageny Polo GTI z lat 2009-2014 napędza obarczony złą sławą silnik 1.4 TSI Twincharger (180 KM). Po liftingu zastąpiono go 192-konnym 1.8 TSI.

Z dieslami sprawa była prostsza. Przedliftowe wysokoprężne Polo V wytwarzano z oszczędnym 1.2 TDI (R3) oraz 1.6 TDI w trzech wersjach: 75, 90 i 105 KM. Od 2014 roku stosowano już tylko 3-cylindrowego 1.4 TDI z takimi samymi wariantami mocy. Wszystkie turbodiesle w używanych Polo V mają filtr cząstek stałych, zasilanie common rail i paskowy rozrząd. Ze skrzynią DSG łączył się tylko 90-konny 1.6 TDI. oraz następujące benzynowe silniki: 1.4, 1.0/1.2/1.4 TSI oraz 1.8 TSI w poliftowym GTi.

Volkswagen Polo V 25
Następca 1.9 TDI – montowany w Polo 1.6 TDI – dał się poznać jako dopracowana i oszczędna jednostka napędowa.

Używany Volkswagen Polo V – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobrze zestrojone zawieszenie. Auto pewnie trzyma się drogi na zakrętach.”

„Bagażnik foremny, ustawny i pojemny. Dobry dla rodziny 2+1.”

„85-konny 1.4 żwawo przyspiesza i nie zamula. Do tej pory nie miałem z nim żadnych problemów.”

„Na kokpicie nie trzeba niczego szukać ani zastanawiać się, do czego jest dany guzik lub pokrętło.”

„Doskonała widoczność z miejsca kierowcy. Szerokie szyby i rozległe możliwości regulacji fotela.”

 Wady 

„Zderzak z nisko umieszczonym spojlerem łatwo uszkodzić o krawężnik.”

„Skrytykuję fotele z przodu: brak podparcia lędźwi, mała szerokość i zdecydowanie za krótkie siedzisko. Ciężko znaleźć na nich dogodną pozycję.”

„W środku mocno słychać hałasy dobiegające z zawieszenia. Mogli to lepiej wyciszyć.”

„W manewrowaniu Polówką na pewno nie pomagają malutkie lusterka wsteczne.”

„Mam Polo 1.2 TDI. Silnik porażka: wibruje, jest głośny i bardzo powolny.”

Używany Volkswagen Polo V – awaryjność, typowe usterki

W starszych 1.2 TSI i 1.4 TSI (do 2014 r.) przedwcześnie wyciągał się łańcuch rozrządu: niekiedy wymieniano go jeszcze na gwarancji. Podobny problem objawiał się także w bazowym 1.2. Ten słaby silnik nie jest też wolny od zużywania oleju, co zresztą jest też typową przypadłością intensywnie eksploatowanych Polo z TSI. Generalnie: im późniejsze TSI, tym lepsze, choć mimo wszystko warto zainteresować się miejskim Volkswagenem ze „świeżym” 1.0 TSI. Podobnie jak w innych Volkswagenach, skrzynie DSG nie są wieczne. Po 200 tys. km trzeba się liczyć z drogimi naprawami mechatroniki lub wymianą sprzęgieł. Z kolei w dieslach 1.6 TDI przy większych przebiegach poddają się bezpośrednie wtryskiwacze. Zawieszenie Volkswagena Polo nieźle znosi jazdę po polskich drogach, niemniej wiele aut wymaga już wymiany łożysk kół lub łączników stabilizatora.

Używany Volkswagen Polo V – sytuacja rynkowa

Minimum 15 tys. zł za 10-letnie, miejskie auto? Dużo, zwłaszcza że Fabie i Ibizy z tego samego rocznika kosztują kilka tys. zł mniej. Polo odnotowało jednak najmniejszy spadek wartości (ok. 2 tys. zł w rok), co dobrze wróży przy późniejszej odsprzedaży. Ładniejsze samochody, tj. z alufelgami i bez czarnych klamek, zaczynają się od 20 tys. zł, a na Polo po lifcie trzeba „dorzucić” kolejne 10 tys. zł. Najdroższe auta „podchodzą” pod 50 tys. zł, ale ładny egzemplarz można kupić za dwa razy mniej (rocznik 2011/2012). Silnik Diesla ma co trzecie wystawiane używane Polo.

Volkswagen Polo V 16
Volkswagena Polo V po liftingu (fot.) poznamy po atrapie chłodnicy z trzema żeberkami (wcześniej – jedno) i zmienionym dole zderzaka.

Używany Volkswagen Polo V – PODSUMOWANIE

Porządne wykończenie i powolna utrata wartości sprawiają, że zakup używanego Polo można potraktować nawet jako małą inwestycję. Aby cieszyć się z możliwości, jakie dają silniki TSI, prześledźmy uważnie ich historię serwisową. A jeśli chcemy mieć spokój, wybierzmy wolnossącego 1.4 lub 1.6.

Volkswagen Polo V – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 397/168/145-148 cm
Rozstaw osi 247 cm
Pojemność bagażnika 280-952 l
Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 1.4 16V 1.0 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI (GTI)
Pojemność 1198 cm³ 1390 cm³ 999 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 60 KM 86 KM 95 KM 110 KM 180 KM
Maks. moment 108 Nm 132 Nm 160 Nm 175 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,1 s 11,3 s 10,5 s 9,3 s 6,9 s
Prędkość maks. 157 km/h 177 km/h 191 km/h 196 km/h 229 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 4,1 l/100 km 4,9 l/100 km 5,9 l/100 km
Volkswagen Polo V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 TDI 1.4 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Pojemność 1199 cm³ 1422 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 75 KM 90 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 180 Nm 210 Nm 230 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 12,9 s 10,9 s 11,5 s 10,4 s
Prędkość maks. 170 km/h 173 km/h 184 km/h 180 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,4 l/100 km 3,4 l/100 km 3,7 l/100 km 4,2 l/100 km

Używany Volkswagen Polo V – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji