Volkswagen Polo V 37

Volkswagen Polo zawsze pozostawał w cieniu kompaktowego Golfa. Oferuje jednak podobną jakość wykonania w zgrabniejszym nadwoziu. Co na temat używanych VW Polo 5. generacji sądzą ich właściciele?

Produkowane w latach 2009-2017 piąte wcielenie Volkswagena Polo producent oznaczył kodem 6R i 6C. Wymiarami samochód zbliżył się niemal do 4 metrów, ale rozstawem osi wyraźnie odstaje od np. Renault Clio IV (zaledwie 247 cm). Polo zachowało swój charakterystyczny element, czyli dodatkowe okienko za tylnymi drzwiami w wersji 5d i, co ciekawe, przez cały okres produkcji wytwarzano go również w odmianie 3-drzwiowej. Przewidziano zarówno warianty megaoszczędne (1.2 TDI), jak i usportowione (GT i GTI, a także R WRC). W 2014 roku Volkswagena Polo poddano niewielkiej modernizacji wizualnej, która od strony technicznej oznaczała dominację silników TSI. Na szczęście to poprawione jednostki, znacznie trwalsze od montowanych przed liftingiem.

Volkswagen Polo V 24

Używane Volkswageny Polo V kosztują zauważalnie więcej od bliźniaczych konstrukcyjnie Skód Fabii i Seatów Ibiza, ale i wolniej od nich tanieją. Czy to wystarczający powód, by skusić się na ten miejski samochód z drugiej ręki?

Volkswagen Polo V 10
Cztery na pięć wystawianych Volkswagenów Polo V ma funkcjonalne, 5-drzwiowe nadwozie. Ten typ występował także w Polo GTI.

Używany Volkswagen Polo V – wnętrze

W dzisiejszych czasach docenia się konserwatyzm panujący na deskach rozdzielczych używanych Volkswagenów. Każdy z wielu przycisków ma tu swoje stałe miejsce i obsługa poszczególnych funkcji odbywa się intuicyjnie. Pedanci docenią o wiele przyjemniejsze w dotyku plastiki, które też mniej trzeszczą niż u tańszych „braci” z tego samego koncernu. Auta z polskich salonów mogą niemiło rozczarować nieprzystającym do współczesnych realiów poziomem wyposażenia. Na klimatyzację i elektryczne szyby można jednak liczyć.

Volkswagen Polo V 15
Polo po liftingu (fot.) otrzymało zegary umieszczone w tubach i ciekawsze stylistycznie detale, m.in. lakierowane wstawki na kierownicy.

Mimo niewielkiego rozstawu osi Polo nie można uznać za ciasny samochód, chociaż na tle konkurentów nie ma do zaoferowania nadzwyczajnej ilości miejsca. Z przodu siedzi się wysoko, ale w trasach doskwiera zbyt słabe podparcie boczne i krótkie siedzisko standardowego fotela. W tylnej części kabiny zmieszczą się niezbyt rośli pasażerowie, ewentualnie fotelik dziecięcy (pod warunkiem przesunięcia przedniego fotela). Należy pochwalić przyzwoitą widoczność (spore szyby + tylne okienko) i obszerny, 280-litrowy bagażnik. W większości aut można liczyć na podwójną podłogę.

Używany Volkswagen Polo V – silniki

Gama silnikowa Polo obejmuje jednostki o pojemności od 1 do 2 litrów w wyczynowej odmianie R WRC (2.0 TSI/220 KM). Poza tą limitowaną serią wytwarzano Polo GTI o mocy 180 (1.4 TSI) i 192 KM (1.8 TSI, po liftingu) oraz usportowione Polo GT, wykorzystujące silnik 1.4 TSI (140/150 KM). Do modernizacji z 2014 r. do „zwykłych” Polo montowano wolnossące jednostki benzynowe 1.2 (R3), 1.4 i 1.6 oraz 1.2 TSI z łańcuchem rozrządu (seria EA111). Po liftingu wprowadzono udoskonalone wersje tych silników z rozrządem napędzanym paskiem (rodzina EA211), a pozostałe jednostki wyparły znane z Volkswagena Up!-a 3-cylindrowe 1.0 MPI wraz z turbodoładowanymi odmianami 1.0 TSI.

Volkswagen Polo V 02
Volkswageny Polo GTI z lat 2009-2014 napędza obarczony złą sławą silnik 1.4 TSI Twincharger (180 KM). Po liftingu zastąpiono go 192-konnym 1.8 TSI.

Z dieslami sprawa była prostsza. Przedliftowe wysokoprężne Polo V wytwarzano z oszczędnym 1.2 TDI (R3) oraz 1.6 TDI w trzech wersjach: 75, 90 i 105 KM. Od 2014 roku stosowano już tylko 3-cylindrowego 1.4 TDI z takimi samymi wariantami mocy. Wszystkie turbodiesle w używanych Polo V mają filtr cząstek stałych, zasilanie common rail i paskowy rozrząd. Ze skrzynią DSG łączył się tylko 90-konny 1.6 TDI. oraz następujące benzynowe silniki: 1.4, 1.0/1.2/1.4 TSI oraz 1.8 TSI w poliftowym GTi.

Volkswagen Polo V 25
Następca 1.9 TDI – montowany w Polo 1.6 TDI – dał się poznać jako dopracowana i oszczędna jednostka napędowa.

Używany Volkswagen Polo V – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobrze zestrojone zawieszenie. Auto pewnie trzyma się drogi na zakrętach.”

„Bagażnik foremny, ustawny i pojemny. Dobry dla rodziny 2+1.”

„85-konny 1.4 żwawo przyspiesza i nie zamula. Do tej pory nie miałem z nim żadnych problemów.”

„Na kokpicie nie trzeba niczego szukać ani zastanawiać się, do czego jest dany guzik lub pokrętło.”

„Doskonała widoczność z miejsca kierowcy. Szerokie szyby i rozległe możliwości regulacji fotela.”

 Wady 

„Zderzak z nisko umieszczonym spojlerem łatwo uszkodzić o krawężnik.”

„Skrytykuję fotele z przodu: brak podparcia lędźwi, mała szerokość i zdecydowanie za krótkie siedzisko. Ciężko znaleźć na nich dogodną pozycję.”

„W środku mocno słychać hałasy dobiegające z zawieszenia. Mogli to lepiej wyciszyć.”

„W manewrowaniu Polówką na pewno nie pomagają malutkie lusterka wsteczne.”

„Mam Polo 1.2 TDI. Silnik porażka: wibruje, jest głośny i bardzo powolny.”

Używany Volkswagen Polo V – awaryjność, typowe usterki

W starszych 1.2 TSI i 1.4 TSI (do 2014 r.) przedwcześnie wyciągał się łańcuch rozrządu: niekiedy wymieniano go jeszcze na gwarancji. Podobny problem objawiał się także w bazowym 1.2. Ten słaby silnik nie jest też wolny od zużywania oleju, co zresztą jest też typową przypadłością intensywnie eksploatowanych Polo z TSI. Generalnie: im późniejsze TSI, tym lepsze, choć mimo wszystko warto zainteresować się miejskim Volkswagenem ze „świeżym” 1.0 TSI. Podobnie jak w innych Volkswagenach, skrzynie DSG nie są wieczne. Po 200 tys. km trzeba się liczyć z drogimi naprawami mechatroniki lub wymianą sprzęgieł. Z kolei w dieslach 1.6 TDI przy większych przebiegach poddają się bezpośrednie wtryskiwacze. Zawieszenie Volkswagena Polo nieźle znosi jazdę po polskich drogach, niemniej wiele aut wymaga już wymiany łożysk kół lub łączników stabilizatora.

Używany Volkswagen Polo V – sytuacja rynkowa

Minimum 15 tys. zł za 10-letnie, miejskie auto? Dużo, zwłaszcza że Fabie i Ibizy z tego samego rocznika kosztują kilka tys. zł mniej. Polo odnotowało jednak najmniejszy spadek wartości (ok. 2 tys. zł w rok), co dobrze wróży przy późniejszej odsprzedaży. Ładniejsze samochody, tj. z alufelgami i bez czarnych klamek, zaczynają się od 20 tys. zł, a na Polo po lifcie trzeba „dorzucić” kolejne 10 tys. zł. Najdroższe auta „podchodzą” pod 50 tys. zł, ale ładny egzemplarz można kupić za dwa razy mniej (rocznik 2011/2012). Silnik Diesla ma co trzecie wystawiane używane Polo.

Volkswagen Polo V 16
Volkswagena Polo V po liftingu (fot.) poznamy po atrapie chłodnicy z trzema żeberkami (wcześniej – jedno) i zmienionym dole zderzaka.

Używany Volkswagen Polo V – PODSUMOWANIE

Porządne wykończenie i powolna utrata wartości sprawiają, że zakup używanego Polo można potraktować nawet jako małą inwestycję. Aby cieszyć się z możliwości, jakie dają silniki TSI, prześledźmy uważnie ich historię serwisową. A jeśli chcemy mieć spokój, wybierzmy wolnossącego 1.4 lub 1.6.

Używany Volkswagen Polo V – dane techniczne

Używany Volkswagen Polo V – wymiary
Dł./szer./wys.397/168/145-148 cm
Rozstaw osi247 cm
Pojemność bagażnika280-952 l
Używany Volkswagen Polo V – silniki benzynowe
Silnik1.21.4 16V1.0 TSI1.2 TSI1.4 TSI (GTI)
Pojemność1198 cm³1390 cm³999 cm³1197 cm³1390 cm³
Paliwobenz.benz.turbo benz.turbo benz.turbo benz.
Maks. moc60 KM86 KM95 KM110 KM180 KM
Maks. moment108 Nm132 Nm160 Nm175 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,1 s11,3 s10,5 s9,3 s6,9 s
Prędkość maks.157 km/h177 km/h191 km/h196 km/h229 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,9 l/100 km4,1 l/100 km4,9 l/100 km5,9 l/100 km
Używany Volkswagen Polo V – silniki Diesla
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1422 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM75 KM90 KM90 KM105 KM
Maks. moment180 Nm210 Nm230 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s12,9 s10,9 s11,5 s10,4 s
Prędkość maks.170 km/h173 km/h184 km/h180 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,4 l/100 km3,4 l/100 km3,7 l/100 km4,2 l/100 km

Używany Volkswagen Polo V – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

1 KOMENTARZ

  1. Silnik 1.4 diesla jedne z lepszych ten o mocy 75km ze starszej wersji, mam i chwalę, filytry i olej ważne aby na czas wymienić, ja zawsze z delphi biore, a reszta nie generuje dużych
    kosztów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here