Audi A5 I - otwierające

Piękna linia nadwozia i doskonały napęd quattro zachęcają do zakupu sportowego modelu Audi. Oto opinie o pierwszej generacji Audi A5, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Wejście na rynek Audi A4 generacji B8 przyniosło jednocześnie światu nowy sportowy model marki. W tym samym roku premierę miało Audi A5, bezpośrednio bazujące na popularnym modelu klasy średniej. Samochód otrzymał dwudrzwiowe, nieco krótsze od A4 nadwozie, którego rysy są powielane przez producenta do dnia dzisiejszego. Sportowy charakter auta podkreślają szyby boczne pozbawione ramek okiennych. Deskę rozdzielczą niemal w całości przejęto z A4, a to oznacza wzorową ergonomię i świetne wykończenie. Sukces rynkowy modelu skłonił producenta do zaprezentowania pięciodrzwiowego liftbacka o nazwie Sportback i kabrioleta, dostępnego również w topowych odmianach S5 i RS 5. Jego wewnętrzne oznaczenie to 8F, coupe – 8T. W 2011 roku samochód przeszedł lifting, który objął głównie przednią część nadwozia.

Wnętrze Audi A5

Trudno od tego samochodu oczekiwać nadzwyczajnej funkcjonalności, ale przecież nie został do tego zaprojektowany. Mimo długości ponad 4,5 metra, z tyłu nie da się wygodnie jechać: mowa oczywiście o wersji dwudrzwiowej. Nisko schodząca linia dachu ogranicza miejsce nad głową, choć jest i tak o niebo lepiej niż w innym sportowym Audi – TT. W Sportbacku jest znacznie lepiej, ale jeśli komuś zależy na przestronności, powinien zdecydować się na A4. Na przednich fotelach w A5 nikt nie powinien narzekać. Bagażniki obu wersji są zaskakująco pojemne i ustawne, chociaż wygodny dostęp do niego to raczej domena Sportbacka.

Audi A5 silniki benzynowe

Jak przystało na Audi, w A5 montowano mnóstwo silników. Gamę benzyniaków otwierają owiane złą sławą 1.8 TFSI i 2.0 TFSI. O ich typowych przypadłościach pisaliśmy już tutaj. W skrócie: te silniki po prostu biorą olej. Dopiero jednostki po modernizacji z 2011 roku można uznać za polecane, bo producent przekonstruował w nich tłoki i pierścienie, a zużycie oleju zostało zminimalizowane. Zaletą silników TFSI jest umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo, czego nie można powiedzieć o jednostkach V6 (3.0 w S5 oraz 3.2) i V8 (4.2 w RS 5). Trudno im cokolwiek zarzucić pod względem awaryjności, dlatego polecamy go osobom akceptującym wysokie spalanie i traktującym jazdę nimi raczej hobbystycznie.

Silnik 1.8 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 3.2 V6 4.2 V8
Pojemność 1798 ccm 1984 ccm 1984 ccm 3197 ccm 4163 ccm
Paliwo turbo benz. turbo benz. turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 170 KM 180 KM 211 KM 265 KM 354 KM
Maks. moment 250 Nm 320 Nm 350 Nm 330 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 7,8 s 6,9 s 6,6 s 5,1 s
Prędkość maks. 228 km/h 236 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 8,2 l/100 km 12,1 l/100 km

Audi A5 silniki Diesla

Podstawowe diesle pochodzą z Volkswagenów i innych aut koncernu VAG. 2.0 TDI montowane w A5 to na szczęście poprawione jednostki z zasilaniem common rail, które nie sprawiają już takich problemów jak wcześniejsze z pompowtryskiwaczami. Rozwijają od 136 do 190 KM. To dobry wybór dla osób oczekujących oszczędności nawet w tego typu aucie. Kolejne pozycje w gamie to widlaste, sześciocylindrowe 2.7 i 3.0 TDI. Druga z nich dysponuje niesamowitym momentem obrotowym, wynoszącym nawet 500 Nm. Mimo względnie niedużej mocy jej osiągi są więcej niż zadowalające. Tym silnikiem warto się zainteresować, ale ważne jest, by miał udokumentowaną historię serwisową. I, najlepiej, wymieniony rozrząd – zastosowane w nim łańcuchy (do 2010 roku cztery, później dwa) wytrzymują ok. 200 tys. km, a koszt wymiany wyniesie nawet 6 tys. zł. Jednostka 2.7 to ta sama konstrukcja, dlatego ewentualne naprawy wcale nie będą tańsze. A osiągi ma zauważalnie gorsze.

3.0 V6 TDI - poszukiwany silnik w A5.
3.0 V6 TDI – poszukiwany silnik w A5.
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.7 TDI 3.0 TDI
Pojemność 1968 ccm 1968 ccm 2698 ccm 2967 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 170 KM 190 KM 240 KM
Maks. moment 320 Nm 350 Nm 400 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 8,3 s 7,9 s 5,9 s
Prędkość maks. 212 km/h 230 km/h 239 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 6,0 l/100 km 6,6 l/100 km

Audi A5 napęd

W słabszych wersjach A5 stosowano napęd na przód. W mocniejszych można liczyć na dumę marki, czyli niezawodny napęd quattro. Spisuje się doskonale zwłaszcza w połączeniu z dieslem V6. Potrafi nieco ujarzmić jego niesamowitą moc i tym samym zapewnić bezpieczną jazdę. Audi montowało do tego modelu aż cztery rodzaje skrzyń biegów: ręczną 6-biegową, 7-biegową dwusprzęgłową S tronic, Multitronic (bezstopniowa, z napędem na przód) i, w niektórych wersjach, Tiptronic. W używanych A5 często znajdziemy S tronic i jeśli samochód przejechał więcej niż 200 tys. km, może już zacząć wymagać pierwszych napraw. Niestety, oscylujących w tysiące złotych.

Audi A5 I opinie użytkowników

 Zalety 

„Skrzynia dostosowuje się do stylu jazdy. Biegi zmienia komfortowo i zawsze znajdzie optymalne przełożenie.”

„Napęd quattro sprawia, że tym samochodem ciężko wypaść z zakrętu. Przydaje się też zimą.”

„W środku jest bardzo cicho, można rozmawiać nawet przy 200 km/h.”

„Z przodu wręcz idealnie – sportowe fotele nie męczą w długiej trasie, a ergonomia zasługuje na piątkę.”

 Wady 

„Spalanie silników benzynowych przy szybkiej jeździe to pomyłka. W mieście oscyluje w granicach 20 l/100 km, na autostradzie 15 l/100 km. Mały zbiornik paliwa nie zapewnia dużego zasięgu.”

„A5 Sportback nie nadaje się na auto reprezentacyjne. Z tyłu jest mało miejsca i ma twardo zestrojone zawieszenie.”

„Silniki TFSI od nowości miały problem z zużyciem oleju – nawet 1l/1000 km.”

Audi A5 – awaryjność i koszty eksploatacji

Jak to w Audi, nadwozie A5 jest doskonale zabezpieczone przed korozją i mimo, że najstarsze auta mają ponad 10 lat, rdza się na nich nie pojawia. Zawieszenie to konstrukcja wielowahaczowa wykonana ze stopów lekkich. Przy dużym przebiegu unikniemy jego naturalnego zużycia, a gdy przyjdzie czas napraw, zostawimy w warsztacie kilka tysięcy złotych. Zawieszenia właściwie się nie naprawia, a wymienia jego kompletne elementy lub nawet zestawy. Poza tym pokrewieństwo z A4 daje gwarancję szerokiego wyboru części, także w rozsądnych cenach.

Audi A5 – sytuacja rynkowa

Oferty używanych A5 są liczone w setkach, ale spora część z nich to samochody po wypadkach i sprowadzone, także „angliki”. Da się kupić ten samochód za mniej niż 40 tys. zł, ale będzie to 1.8/2.0 TFSI z początku produkcji, czyli auta obarczone kiepską opinią. Oczywiście mówimy o wariancie dwudrzwiowym. Sportbacki ze względu na młodszy wiek i bardziej użytkowy charakter wyceniane są za minimum 45 tys. zł. Co ciekawe, jest ich niemal dwa razy więcej od klasycznych coupe. Najmłodsze auta mają zaledwie dwa lata i trzeba za nie zapłacić ponad 100 tys. zł. Odmiany V6 i V8 stanowią 25% wszystkich ofert. Kabriolety są prawdziwymi rodzynkami.

Kabriolet - najrzadsza wersja nadwoziowa A5.
Kabriolet – najrzadsza wersja nadwoziowa A5.

Audi A5 podsumowanie

Jeśli komuś nie przeszkadza ciasnota na tylnej kanapie, a ceni osiągi i ponadczasowy wygląd, A5 będzie dla niego idealnym autem. Przestrzegamy przed okazjami, zwłaszcza jeśli mają silnik obarczony problemem zużycia oleju. Polecamy odmiany V6 z napędem quattro, ewentualnie diesla 2.0. Dla hobbysty: 4.2 V8.

Audi A5 I – dane techniczne: wymiary
Dł./szer./wys. 464-471/185/137-138 cm
Rozstaw osi 275-281 cm
Pojemność bagażnika 455 l (coupe), 480 l (Sportback), 320 l (kabriolet)

Audi A5 I oceny użytkowników

Audi A5 I ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Audi A5 I ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 3.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here