AUDI Q3 I 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO342SV 10-2011

Do momentu debiutu Q2, Audi Q3 dzierżyło miano najmłodszego i najmniejszego SUV-a w ofercie producenta z Ingolstadt. Sprawdźmy, co mają do powiedzenia właściciele używanych Audi Q3.

Audi rozbudowywało swoją gamę SUV-ów w typowy sposób: od największego modelu (Q7) do coraz mniejszych (Q5, Q3 i Q2), chociaż niedawno z tej reguły wyłamał się topowy SUV w stylu coupe – Q8. Audi obrało podobny nurt w projektowaniu, tworząc opisywane w tym materiale Q3 pierwszej generacji: samochód charakteryzuje się pochyloną tylną szybą, zabierająca część miejsca na głowy podróżujących z tyłu, i uwydatnioną przednią częścią nadwozia. Poprzez stosunkowo niewielki rozstaw osi (260 cm) auto nie bryluje w kategorii przestronności, może się za to pochwalić pojemnym, doskonale wykończonym bagażnikiem. Do tego Q3 debiutowało we właściwym dla koncernu Volkswagena momencie – pod maskę trafiły poprawione wersje silników TFSI i 2.0 TDI, a jako wisienkę na torcie Audi zaproponowało ponad 300-konnego RS Q3 z 5-cylindrowym 2.5 TFSI. Co ciekawe, pod względem konstrukcyjnym bliżej mu do Volkswagena Tiguana niż większego Audi Q5: silniki Q3 umieszczono poprzecznie, a nie typowo dla marki z Ingolstadt – wzdłużnie, z kolei napęd quattro stanowi uproszczony układ ze sprzęgłem Haldex i dołączaną tylną osią.

AUDI Q3 I 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO342SV 10-2011
Stylistyka ala-coupe oznacza sporo wyrzeczeń na co dzień, m.in. pogorszoną widoczność w tył, mniej miejsca na głowy pasażerów kanapy i bardzo wysoki próg załadunkowy prowadzący do pojemnego, 460-litrowego bagażnika.

Nie da się ukryć, że Audi Q3 popularnością nie dogania większych braci: dla wielu za mało w nim Audi, inni krytykują ograniczoną funkcjonalność i decydują się dołożyć do Q5. Sprawdźmy, czy ten model zasłużenie jest zamiatany pod dywan. Oto opinie właścicieli używanych Audi Q3 pierwszej generacji.

AUDI Q3 I FL S-Line 2.0TFSI 220KM 7AT S-tronic Quattro PO7H495 04-2015
Lifting (2014 r.) przyniósł niewielkie zmiany w przedniej części nadwozia (zderzak, nowe paski LED w reflektorach). Jednocześnie wprowadzono nowe wersje silników TFSI i TDI, różniących się zwiększoną mocą maksymalną.

Używane Audi Q3 I – wnętrze

Kokpit od razu zdaje się przywodzić skojarzenia ze wzornictwem Audi, jednak da się tu spostrzec nutkę finezyjności („skręcająca” konsola środkowa). Nie zawsze to poszło w parze z ergonomią: wielu właścicieli Q3 krytykuje zwłaszcza wyjątkowo niefortunne umiejscowienie panelu klimatyzacji (tuż za dźwignią zmiany biegów). W pobliżu znajdują się przyciski uruchamiające inne funkcje, np. zmiany trybu jazdy (drive select) lub dezaktywacji systemu Start&Stop. Na szczęście Audi jak zwykle nie zawodzi pod kątem doboru materiałów wykończeniowych. Kokpity używanych samochodów nie zdradzają przebiegów i zazwyczaj nie skrzypią na nierównościach. Miłym dodatkiem są kolorowe tapicerki (jak na zdjęciu poniżej).

AUDI Q3 I 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO342SV 10-2011
Poza wpadką z panelem klimatyzacji, kokpit jest czytelny i prosty w obsłudze, a przy tym całkiem nieszablonowy (jak na Audi).

Wsiadając do Q3 i wysiadając z niego nie musimy się martwić o to, że ubrudzimy sobie nogawki o progi: Audi skutecznie je osłoniło przed brudem poprzez zaprojektowanie specjalnie wyprofilowanych drzwi. Przednie fotele zbierają same plusy, zwłaszcza jeśli „upolujemy” egzemplarz z elektryczną regulacją i wysuwaną podpórką pod uda. Siedzi się jak to w SUV-ie, czyli dość wysoko. W drugim rzędzie wygodnie będzie dwójce niezbyt wysokich osób. Trzeciej przeszkadza spory tunel środkowy, a wszystkim nisko opadająca linia dachu (efekt stylizacji nawiązującej do coupe). Pochwały natomiast zbiera bagażnik. Raz że zaskakująco wielki (460 l przy kompaktowych wymiarach), dwa że pieczołowicie wykończony, trzy – wzorowo ustawny.

Używane Audi Q3 I – silniki benzynowe

Audi przewidziało dwie benzynowe jednostki napędowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, obie w kilku wersjach mocy – 1.4 TFSI (125/150 KM) oraz 2.0 TFSI (170-220 KM). Silniki pochodzą z nowszych serii produkcyjnych, o czym w przypadku 1.4 TFSI informuje odpowiednie nazewnictwo – EA211 oznacza jednostki o pojemności 1395 cm³ z paskiem rozrządu zamiast stosowanego dotychczas łańcucha. Z kolei 2.0 TFSI zachowało starą nazwę (EA888), ale zastosowano w nim poprawione tłoki, eliminując ryzyko spalania oleju lub je mocno ograniczając. Q3 1.4 TFSI nigdy nie łączyło się z napędem 4×4, a ze skrzynią dwusprzęgłową S tronic – tylko odmiana 150 KM. Z kolei dla 2.0 TFSI/200 KM przewidziano wyłącznie klasyczny „automat” Tiptronic, a przekładnie manualne tylko dla odmian 170/180 KM.

AUDI Q3 I 2.0TFSI 211KM 7AT S-tronic Quattro PO342SV 10-2011
Chociaż tylko 2.0 TFSI dawał pełną możliwość konfiguracji z różnymi skrzyniami i napędem 4×4, w ogłoszeniach sporo ustępuje popularnością słabszemu 1.4 TFSI. Obydwa są godne polecenia – zlikwidowano w nich „choroby wieku dziecięcego”.

Używane Audi Q3 I – silniki Diesla

Tutaj z kolei całą paletę opracowano na bazie jednej jednostki napędowej – 2.0 TDI z zasilaniem common rail i całym arsenałem poprawek, dzięki którym odeszły w niepamięć starsze wersje tych silników z pompowtryskiwaczami. Wszystko dzięki m.in. nowej pompie oleju, zapewniającej wreszcie właściwe smarowanie silnika. 2.0 TDI występował w następujących odmianach mocy: 120, 140, 150, 177 i 184 KM. Tylko dla wersji 150 KM Audi nie przewidziało standardowego połączenia ze skrzynią S tronic i napędem quattro: ten nie trafiał też do 2.0 TDI/120 KM, ale dwusprzęgłowa skrzynia – już tak. Dobra opinia o nowszych 2.0 TDI wpływa na ich znaczą popularność w ogłoszeniach: wysokoprężne samochody stanowią 2/3 internetowych ofert.

Audi Q3 2.0 TDI
Jednostka 2.0 TDI w wersjach powyżej 140 KM zapewnia już więcej niż wystarczające osiągi. Jej charakterystykę polubią kierowcy pokonujący długie dystanse po autostradach.

Używane Audi Q3 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nie znam żadnego kompaktowego SUV-a, który by prowadził się tak dobrze jak Audi Q3”

„Użytkuję Audi Q3 zazwyczaj na marnych jakościowo drogach. Mimo tego samochód nie sprawia wrażenia zużytego”

„Skrzynia S tronic płynnie i szybko zmienia przełożenia. Jestem z niej zadowolony”

„Nie narzekam na ilość miejsca w pierwszym rzędzie. Warto docenić obszerne fotele z dobrym podparciem i trwałym obiciem”

 Wady 

„Jazda w trybie Sport oznacza nieustanne trzymanie silnika na obrotach minimum 3000. Wtedy jest trochę głośno”

„Czujniki parkowania głupieją, przestało działać ogrzewanie lusterka i zawiesza się ekran centralny – a auto ma dopiero kilka lat”

„Osoby powyżej 170 cm z tyłu mogą poczuć pewien dyskomfort”

„Irytujące belki dachowe szumią już przy 60-70 km/h”

Używane Audi Q3 I – awaryjność, typowe usterki

Audi systematycznie rozwijało swoje doświadczenie w budowaniu SUV-ów i na przykładzie Q3 widać, że zamierzony rezultat w większości udało się osiągnąć. Samochód nie sprawia poważnych problemów do czasu przekroczenia bariery kilometrowej uznawaną za graniczną dla wielu podzespołów. Po 200 tys. km. trzeba się nastawić na naprawę lub regenerację skrzyni S tronic, wielowahaczowego zawieszenia z tyłu i mocno obciążonych elementów osprzętu silników wysokoprężnych (filtry DPF, sprzęgło z kołem dwumasowym). Newralgicznym punktem modelu pozostaje oświetlenie zewnętrzne, a im jest ono bardziej zaawansowane, tym droższe w przywróceniu do sprawności. Inna typowa usterka dotyka samochody wyprodukowane przed 2014 rokiem, mianowicie rozszczelniają się w nich chłodnice EGR. By uniknąć niepotrzebnych kłopotów, wymieńmy ją profilaktycznie (koszt ok. 1500 zł) lub potwierdźmy fakt tej naprawy w interesującym nas samochodzie.

AUDI Q3 I FL S-Line 2.0TFSI 220KM 7AT S-tronic Quattro PO7H495 04-2015
Dopóki działają, skrzynie S tronic dają wiele powodów do radości. Przywrócenie ich później do porządku pochłonie z portfela nawet 5 tys. zł.

Używane Audi Q3 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Audi Q3 ukryto pod klapką przy wzmocnieniu bocznym prawym w okolicach gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.). Numer identyfikacyjny na tabliczce znajduje się na słupku środkowym prawym (okolice progu przy fotelu pasażera).

AUDI Q3 I FL S-Line 2.0TFSI 220KM 7AT S-tronic Quattro PO7H495 04-2015

Używane Audi Q3 I – sytuacja rynkowa

Należy przyjąć, że trzeba mieć minimum 50 tys. zł, by móc rozglądać się za bezwypadkowym Audi Q3 z początku produkcji. Najszersze spektrum wyboru znajduje się w przedziale 60-80 tys. zł, w którym znajdziemy zarówno zadbane przedliftowe Q3, jak i „polifty” w bazowych wersjach. Ostatnie roczniki ze skromnymi przebiegami „podchodzą” nawet pod 100 tys. zł. Zaledwie co trzecie Q3 napędzane jest silnikiem benzynowym, mniej więcej połowa z kolei dysponuje napędem na 4 koła.

Używane Audi Q3 I – podsumowanie

Wciąż bardzo drogi, ale wygląda na to, że i ponadprzeciętnie dopracowany model Audi. Niektórym zapewne będzie przeszkadzało zbyt mocne pokrewieństwo z Volkswagenem, niemniej wiąże się to też ze stosunkowo przystępnymi, jak na Audi, kosztami serwisowania. Szukajmy takich wersji, które później łatwo znajdą nowego właściciela, czyli z napędem quattro i popularnym turbodieslem 2.0 TDI, ewentualnie z doinwestowaną skrzynią S tronic.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:

Używane Audi A1 (2010-2018) – opinie

Używane Audi A3 II (2003-2012) – opinie

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – opinie

Używane Audi TT I (1998-2006) – opinie

Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie

Używane Audi Q5 I (2008-2016) – opinie

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie

Audi Q3 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.439-441/183-184/158-161 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika460-1365 l; 356-1261 l (RS Q3)
Audi Q3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.4 TFSI1.4 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI
Pojemność1395 cm³1395 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc125 KM150 KM170 KM180 KM211 KM
Maks. moment220 Nm250 Nm280 Nm320 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s8,9 s7,8 s7,6 s6,9 s
Prędkość maks.194 km/h204 km/h212 km/h217 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa5,8 l/100 km5,8 l/100 km7,7 l/100 km6,8 l/100 km7,7 l/100 km
Audi Q3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM140 KM150 KM177 KM184 KM
Maks. moment290 Nm320 Nm340 Nm380 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s9,9 s9,6 s8,1 s7,9 s
Prędkość maks.190 km/h197 km/h204 km/h212 km/h219 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,8 l/100 km5,1 l/100 km5,5 l/100 km5,1 l/100 km
Audi A3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik2.5 TFSI (RS Q3)2.5 TFSI (RS Q3)2.5 TFSI (RS Q3 performance)
Pojemność2480 cm³2480 cm³2480 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc310 KM340 KM367 KM
Maks. moment420 Nm450 Nm465 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,5 s4,8 s4,4 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h270 km/h
Śr. zużycie paliwa8,8 l/100 km8,4 l/100 km8,6 l/100 km

Używane Audi Q3 I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here