Audi A1 - otwierające

Najmniejsze Audi stanowi swego rodzaju wstęp do klasy premium: wyposażeniem i wykończeniem „dogania” większe modele marki, a przy tym jest od nich o wiele zgrabniejsze. Co sądzą o małym Audi jego użytkownicy?

Po wycofaniu z produkcji kontrowersyjnego modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie samochodu klasyfikowanego niżej od A3. Zmieniło się to w 2010 roku wraz z premierą Audi A1. Opracowano go na płycie podłogowej powiązanej z innymi miejskimi autami koncernu Volkswagena (Polo, Fabia, Ibiza). Początkowo klienci mieli do wyboru wyłącznie wersję trzydrzwiową. Dodatkową parę drzwi A1 otrzymało dopiero pod koniec 2011 roku (Sportback), a trzy lata później przeprowadzono niewielki lifting wizualny połączony z istotnymi zmianami w gamie silnikowej. Najmniejszy model Audi spełnia wszystkie wymagania stawiane producentowi z Ingolstadt: jest świetnie wykończony, doskonale się prowadzi i ma ponadczasowy design. Od głównego konkurenta – Mini – ustępował co prawda możliwościami personalizacji, niemniej na portalach aukcyjnych można trafić auta w ciekawych wersjach kolorystycznych. Czy zalety małego Audi rzeczywiście znajdują uzasadnienie w wysokich cenach używanych egzemplarzy?

Audi A1 - dynamiczne
Pięciodrzwiowe Audi A1 nazywa się Sportback. Dodatkowa para drzwi nie czyni z niego samochodu rodzinnego – z tyłu i tak jest ciasno. Ale przynajmniej łatwiej się tam dostać.
Audi A1 - dynamiczne
Modernizacja Audi A1 objęła przede wszystkim przednią część nadwozia, której nadano ostrzejsze rysy. Wprowadzono też nowe 3-cylindrowe jednostki 1.0 TFSI i 1.4 TDI.

 

Używane Audi A1 – wnętrze

Projekt deski rozdzielczej A1 lekko nawiązuje do sportowej „TT-tki” za sprawą m.in. okrągłych nawiewów. Kokpit wykonano z jakością godną Audi, choć czuć minimalną różnicę w porównaniu do większych modeli marki. Również pozycja za kierownicą zdradza sportowe aspiracje A1: kierowca wpada i nisko siedzi w dobrze wyprofilowanych fotelach oraz ma wygodny dostęp do wszelkich przełączników na desce rozdzielczej, których zresztą nie ma zbyt dużo. Audi A1 doskonale sprawdzi się dla singla lub pary, bo z tyłu nawet w Sportbacku jest ciasno w okolicach nóg i głowy. Niektóre auta zmieszczą 5 osób, niektóre 4 (inaczej wyprofilowana kanapa z otworami na napoje pośrodku). 270-litrowy bagażnik można powiększyć do 920 l, składając na płasko dzieloną kanapę. Ciekawostkę stanowi unoszona wraz ze światłami tylna klapa.

Audi A1 - deska rozdzielcza
Lifting nie zmienił wyglądu deski rozdzielczej, ale przyniósł nową generację systemu multimedialnego MMI i ciekawe opcje, m.in. funkcję pokładowego Wi-Fi. Ekran u góry deski wysuwa się po naciśnięciu palcem.
Audi A1 - bagażnik
Dobre wykończenie, przyzwoita pojemność (z napędem quattro – 210 l), mały otwór załadunkowy. Światełka po bokach zapalają się po podniesieniu klapy.

Używane Audi A1 – silniki

Żadne Audi A1 nie ma pod maską silnika wolnossącego. Gamę otwiera 86-konny 1.2 TFSI, zastąpiony po liftingu nowym 1.0 TFSI. Dalej montowano 1.4 TFSI w różnych wersjach mocy: 122 (po liftingu 125) KM, 140 (później 150) KM oraz 185 KM, wyparty w 2014 r. przez 192-konnego 1.8 TFSI. Audi, na wzór pozostałych modeli, zaproponowało użytkownikom topową odmianę S1 rozwijającą 231 lub 256 KM (limitowana seria A1 quattro). Dla oszczędnych przewidziano turbodiesla 1.6 TDI (90, 105, 115 KM) oraz 2.0 TDI. Po liftingu rolę bazowego diesla przejął 90-konny 1.4 TDI. Napęd w A1 jest przekazywany za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej manualnej skrzyni lub 7-biegowej S tronic. To tak naprawdę volkswagenowska przekładnia DSG, zatem trzeba się liczyć z tym, że po przekroczeniu ok. 150 tys. kilometrów zacznie sprawiać typowe dla niej usterki. Naprawy mechatroniki, sprzęgieł czy „dwumasu” pójdą nawet w tysiące złotych.

Audi S1
Wszystkie Audi S1 mają napęd quattro i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Samochód osiąga pierwsze 100 km/h w mniej niż 6 sekund!

Używane Audi A1 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo precyzyjne w prowadzeniu auto. Niezbyt mocne wspomaganie i twarde zestrojenie zawieszenia daje poczucie pełnej kontroli. Do tego szerokie opony – bajka.”

„Mam 180 cm i z przodu czuję się jak w domu. Kubełkowy fotel świetnie podpiera ciało, wszystko mam w zasięgu ręki. Dzięki sporej możliwości regulacji odnajdzie się tu także niska osoba.”

„Moje A1 ze 105-konnym 1.6 TDI średnio spala w codziennej jeździe 5,4 l/100 km. Stację benzynową odwiedzam sporadycznie.”

„Esteta znajdzie na zewnątrz i w środku wiele smaczków stylistycznych z aut wyższych klas.”

 Wady 

„Silnik S1 (2.0 TFSI/231 KM) brzmi bardzo słabo, zupełnie jak nie ze sportowego samochodu. Wielka szkoda, bo osiągi ma więcej niż zadowalające.”

„Tragiczna nawigacja – działa wolno, jest brzydka i archaiczna. W porównaniu ze współczesnymi nawigacjami w telefonach to przepaść.”

„Do tyłu słabo widać. Za małe lusterko wsteczne i przednia szyba: trzeba się schylać, gdy stoi się pod samym sygnalizatorem.”

„Bardzo mało miejsca na kanapie i symboliczny bagażnik. To właściwie autko dwuosobowe + zakupy.”

Używane Audi A1 – typowe usterki, awaryjność

Niestety, nie mamy dobrych wieści. W Audi A1 z początków produkcji montowano bowiem niepolecaną jednostkę 1.4 TFSI Twincharger: zasłynęła ona licznymi przypadkami zużywania oleju silnikowego (zła konstrukcja pierścieni tłokowych) oraz szybko wyciągającego się łańcucha rozrządu. W 185-konnej odmianie dochodzą do tego kłopoty z niezałączającym się kompresorem (współpracuje on z turbosprężarką). Ryzykiem obarczone są A1 wyprodukowane przed 2012 rokiem, jednak wymiana rozrządu kosztuje obecnie ok. 1500 zł, stąd warto „dla świętego spokoju” wykonać ją profilaktycznie. Młode jednostki 1.0 TFSI jak na razie sprawują się nieźle, podobnie jak turbodiesle 1.6 TDI. Pozytywnie należy ocenić trwałość zawieszenia. Standardowo stanowi one kolumny McPhersona z przodu oraz belkę skrętną z tyłu: tylko w S1 zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Powiązanie małego Audi z innymi miejskimi modelami obniża typowe koszty serwisowania, bo można liczyć na szerokie zaplecze niedrogich części zamiennych.

Audi A1 - skrzynia S tronic
Do automatycznych skrzyń S tronic lepiej podchodzić z dystansem, chyba że mają już za sobą generalny remont.

Używane Audi A1 – sytuacja rynkowa

Jak na auto miejskie, ceny używanych A1 są mocno zaporowe: auta z pierwszych lat produkcji wyceniane są na 25-30 tys. zł, a na poliftowy samochód trzeba przeznaczyć powyżej 40 tys. zł. Znaczna przewaga silników benzynowych. Dealerzy obecnie wyprzedają zalegające na placach ostatnie fabrycznie nowe sztuki pierwszej generacji A1. Premiera nowego modelu prawdopodobnie pociągnie za sobą spadek cen używanych aut.

Używane Audi A1 – PODSUMOWANIE

Ciasne, drogie i wcale nie bezawaryjne: ciężko znaleźć rozsądne uzasadnienie zakupu używanego Audi A1, bo większość tańszych konkurentów jest trwalsza i przestronniejsza w środku. Ale żadne miejskie auto nie dorównuje Audi jakością wykonania, osiągami i właściwościami jezdnymi (może oprócz Mini). Szukajmy samochodów z udokumentowanymi naprawami silników TFSI i skrzyń S tronic.

Audi A1 – dane techniczne

Audi A1 – wymiary
Dł./szer./wys. 396-398/174/142 cm
Rozstaw osi 247 cm
Pojemność bagażnika 210-270/920 l
Audi A1 – silniki benzynowe
Silnik 1.0 TFSI 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.4 TFSI 2.0 TFSI
Pojemność 999 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³ 1948 cm³
Paliwo turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 95 KM 86 KM 122 KM 185 KM 231 KM
Maks. moment 160 Nm 160 Nm 200 Nm 250 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s 11,7 s 8,9 s 6,9 s 5,8 s
Prędkość maks. 186 km/h 180 km/h 203 km/h 227 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 5,2 l/100 km 5,9 l/100 km 7,0 l/100 km
Audi A1 – silniki Diesla
Silnik 1.4 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 90 KM 105 KM 143 KM
Maks. moment 230 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 11,4 s 10,5 s 8,3 s
Prędkość maks. 182 km/h 182 km/h 190 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,4 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km

Audi A1 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Audi A1 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here