Wolno się starzeje i wciąż budzi pożądanie, ale Audi A4 generacji B7 można polecić tylko w wybranych wersjach silnikowych. Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.
Patrząc na A4 B7 trudno nie oprzeć się wrażeniu, że to mocno zmodernizowane B6. I tak jest w rzeczywistości. Producent po czterech latach zdecydował się przestylizować przód i tył pojazdu, zachowując jednak ponadczasową linię nadwozia. Określenie liftingu jako nowej generacji nie wzięło się znikąd. Do auta trafiły bowiem nowe silniki TFSI i 2.0 TDI PD – ich świetnymi osiągami i, jeśli trzeba, umiarkowanym apetytem na paliwo zachwycali się wszyscy właściciele nowej generacji A4. Czas jednak pokazał, że to właśnie nowe jednostki zachwiały dobrą opinią o samochodzie. Na szczęście Audi nie wycofało jeszcze w tej generacji „starych wyjadaczy”, takich jak 1.6 8V, 2.0 20V, 1.8 T lub 1.9 TDI. I to właśnie takich silników poszukują dzisiaj chętni na używane A4 B7.


Audi A4 B7 – wnętrze
W porównaniu z poprzednikiem, najmniej zmian zaszło we wnętrzu A4. Design deski właściwie się nie zmienił, a opisywaną generację poznamy właściwie tylko po nowej kierownicy z obwódką nawiązującą do kształtu atrapy chłodnicy. Audi przyzwyczaiło już nas do świetnej jakości wykończenia swoich aut w środku, a to oznacza, że wnętrze dzielnie opiera się intensywnej eksploatacji i ciężko w nim rozpoznać nawet znaczny przebieg. Na uznanie zasługuje trwałość tapicerek i spasowanie plastików.

A4 wcale nie jest małym samochodem (ponad 4,5 metra), jednak w środku zaskakuje wyjątkową ciasnotą, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Klaustrofobiczne uczucie dodatkowo wzmaga wysoka linia okien i mocno zabudowany środek. Bagażniki: tylko przeciętne (442 i 460 litrów odpowiednio w kombi i sedanie), ale pojemność rekompensuje wykończenie przyjemnym materiałem i przemyślane rozwiązania, m.in. foremny kształt, wnęki lub użycie niewnikających do wnętrza teleskopów w sedanie.

Audi A4 B7 – silniki
Generacja B7 przyniosła do A4 erę silników TFSI, a konkretnie jednego (2.0 TFSI) w różnych wersjach mocy. To na szczęście starsza jednostka serii EA113, nie sprawiająca użytkownikom takich problemów jak jej następca z 2007 roku – 2.0 TFSI serii EA888. Szczegółowo te silniki opisaliśmy już tutaj. Większość interesujących się A4-ką poszukuje samochodów ze sprawdzonymi silnikami 1.6 8V lub 2.0 20V i nie przeszkadza w tym znacznie gorsza dynamika tych jednostek. Złotym środkiem między osiągami a awaryjnością wydaje się być znany i lubiany silnik 1.8 turbo, który w B7 oferowano już tylko w 163-konnej wersji. Odmiany V6 i V8 (S4, RS4) giną w morzu sprowadzonych diesli. Najczęściej są to, niestety, problematyczne 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, w których zawodzą m.in. pompy oleju i zawory EGR. O nich też już pisaliśmy (link). Dobrego słowa nie da się też powiedzieć o topowych dieslach V6 (zawodzi głównie rozrząd), dlatego w przypadku A4 B7 pozostaje wybór najsłabszego 1.9 TDI, najlepiej sprzed 2005 roku.

Audi A4 B7 – opinie użytkowników
Zalety
„Silnik 1.8 T jest bardzo elastyczny, dynamiczny i zużywa niewiele paliwa.”
„Siedmiobiegowy automat pracuje bardzo poprawnie i nie szarpie, a jeśli zajdzie potrzeba, daje sporo frajdy z jazdy.”
„W środku nic nie trzeszczy nawet po kilkunastu latach użytkowania.”
„Silniki turbo mają wysoki moment obrotowy i gwarantują bezpieczne wyprzedzanie w trasie bez redukcji biegów.”
Wady
„Auto nie jest idealnie wyważone – ma ciężki przód i nie prowadzi się tak dobrze jak A3 z tego samego rocznika.”
„A4 wygląda na duże auto, ale w środku jest mocno zabudowane i ma mało miejsca, zwłaszcza z tyłu.”
„Zawieszenie wielowahaczowe jest wygodne, ale drogie w naprawach. Z zewnątrz trzeba już zwracać uwagę na postępującą korozję.”
Audi A4 B7 – awaryjność i koszty eksploatacji
Audi A4 jest samochodem doskonale zabezpieczonym przed korozją, ale najstarsze egzemplarze skończyły już 14 lat i warto je oglądać również pod tym kątem. We wszystkich autach z przodu zastosowano skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe (aż 8 aluminiowych wahaczy) i w większości przypadków wymaga już ono kosztownej regeneracji. Z uwagi na niski prześwit często dochodzi do uszkodzeń aluminiowej miski olejowej. Przestrzegamy przed autami z awaryjnymi skrzyniami Multitronic: na szczęście montowano je tylko w A4 z przednim napędem (quattro mają Tiptronic). Dostępność części? Doskonała, ale trzeba się liczyć z drogimi naprawami mocniejszych diesli.

Audi A4 B7 – sytuacja rynkowa
Najtańsze są sprowadzone diesle 2.0 TDI – ich ceny startują od 11 tys. zł. A4 z silnikami benzynowymi stanowią niecałą ¼ ofert. Najdrożej wyceniane są kabriolety i auta z mocniejszymi silnikami w pakiecie S-Line (do 40 tys. zł). To wciąż jednak bardzo dużo jak na 10-letni samochód, który w dodatku nie zagwarantuje bezawaryjnej eksploatacji.

Audi A4 B7 – podsumowanie
Lifting może i nieco odświeżył wygląd A4 B6 z 2000 roku, ale pod względem trwałości silników B7 nie jest w stanie dorównać poprzednikowi. Klienci i tak poszukują aut ze starymi silnikami benzynowymi, które można w dodatku zasilać gazem. Jeśli komuś podoba się linia nadwozia A4 i koniecznie chce diesla, powinien zainteresować się Seatem Exeo. Zadebiutował on po wygaszeniu produkcji B7 w 2008 roku i technicznie stanowi dokładnie tą samą konstrukcję. W Seatach montowano już poprawione jednostki 2.0 TDI z common rail.

Audi A4 B7 – dane techniczne
Audi A4 B7 – wymiary
Dł./szer./wys. | 457-459/177-178/143-152 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | 460 l (sed), 442-1184 (kmb), 315 l (cab) |
Audi A4 B7 – silniki benzynowe
Silnik | 1.6 8V | 2.0 20V | 1.8 T | 2.0 TFSI | 3.2 V6 |
Pojemność | 1595 cm³ | 1985 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 3123 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbo benz. | turbo benz. | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 131 KM | 163 KM | 200 KM | 256 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 195 Nm | 225 Nm | 280 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 9,9 s | 8,6 s | 7,3 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 212 km/h | 228 km/h | 241 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,2 l/100 km | 7,7 l/100 km | 10,6 l/100 km |
Audi A4 B7 – silniki Diesla
Silnik | 1.9 TDI PD | 2.0 TDI PD | 2.0 TDI PD | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
Pojemność | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 140 KM | 170 KM | 180 KM | 233 KM |
Maks. moment | 285 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 380 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,7 s | 8,6 s | 8,4 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 212 km/h | 228 km/h | 230 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Audi A4 B7 – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]
Świetne auto dla rodziny 2+2 , I oczywiście 1.6 z gazem!!!