Audi A4 B7 - otwierające

Wolno się starzeje i wciąż budzi pożądanie, ale Audi A4 generacji B7 można polecić tylko w wybranych wersjach silnikowych. Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Patrząc na A4 B7 trudno nie oprzeć się wrażeniu, że to mocno zmodernizowane B6. I tak jest w rzeczywistości. Producent po czterech latach zdecydował się przestylizować przód i tył pojazdu, zachowując jednak ponadczasową linię nadwozia. Określenie liftingu jako nowej generacji nie wzięło się znikąd. Do auta trafiły bowiem nowe silniki TFSI i 2.0 TDI PD – ich świetnymi osiągami i, jeśli trzeba, umiarkowanym apetytem na paliwo zachwycali się wszyscy właściciele nowej generacji A4. Czas jednak pokazał, że to właśnie nowe jednostki zachwiały dobrą opinią o samochodzie. Na szczęście Audi nie wycofało jeszcze w tej generacji „starych wyjadaczy”, takich jak 1.6 8V, 2.0 20V, 1.8 T lub 1.9 TDI. I to właśnie takich silników poszukują dzisiaj chętni na używane A4 B7.

Audi A4 B7 - dynamiczne
A4 B7 otrzymało zmienione reflektory i nowy, trapezowy kształt atrapy chłodnicy.
Audi A4 B7 - dynamiczne
Kombi są częściej poszukiwane od sedanów – lepiej spełniają wymagania stawiane samochodom rodzinnym.

Audi A4 B7 – wnętrze

W porównaniu z poprzednikiem, najmniej zmian zaszło we wnętrzu A4. Design deski właściwie się nie zmienił, a opisywaną generację poznamy właściwie tylko po nowej kierownicy z obwódką nawiązującą do kształtu atrapy chłodnicy. Audi przyzwyczaiło już nas do świetnej jakości wykończenia swoich aut w środku, a to oznacza, że wnętrze dzielnie opiera się intensywnej eksploatacji i ciężko w nim rozpoznać nawet znaczny przebieg. Na uznanie zasługuje trwałość tapicerek i spasowanie plastików.

Audi A4 B7 - deska rozdzielcza
Klasycznie zaprojektowana deska rozdzielcza wciąż może się podobać. Od B6 różni się głównie nową kierownicą.

A4 wcale nie jest małym samochodem (ponad 4,5 metra), jednak w środku zaskakuje wyjątkową ciasnotą, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Klaustrofobiczne uczucie dodatkowo wzmaga wysoka linia okien i mocno zabudowany środek. Bagażniki: tylko przeciętne (442 i 460 litrów odpowiednio w kombi i sedanie), ale pojemność rekompensuje wykończenie przyjemnym materiałem i przemyślane rozwiązania, m.in. foremny kształt, wnęki lub użycie niewnikających do wnętrza teleskopów w sedanie.

Audi A4 B7 - bagażnik
Bagażnik sedana ma niewielką pojemność i otwór załadunkowy, ale przynajmniej zawiasy nie wnikają w nim do środka.

Audi A4 B7 – silniki

Generacja B7 przyniosła do A4 erę silników TFSI, a konkretnie jednego (2.0 TFSI) w różnych wersjach mocy. To na szczęście starsza jednostka serii EA113, nie sprawiająca użytkownikom takich problemów jak jej następca z 2007 roku – 2.0 TFSI serii EA888. Szczegółowo te silniki opisaliśmy już tutaj. Większość interesujących się A4-ką poszukuje samochodów ze sprawdzonymi silnikami 1.6 8V lub 2.0 20V i nie przeszkadza w tym znacznie gorsza dynamika tych jednostek. Złotym środkiem między osiągami a awaryjnością wydaje się być znany i lubiany silnik 1.8 turbo, który w B7 oferowano już tylko w 163-konnej wersji. Odmiany V6 i V8 (S4, RS4) giną w morzu sprowadzonych diesli. Najczęściej są to, niestety, problematyczne 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, w których zawodzą m.in. pompy oleju i zawory EGR. O nich też już pisaliśmy (link). Dobrego słowa nie da się też powiedzieć o topowych dieslach V6 (zawodzi głównie rozrząd), dlatego w przypadku A4 B7 pozostaje wybór najsłabszego 1.9 TDI, najlepiej sprzed 2005 roku.

Audi A4 B7 - silnik
1.9 TDI to najlepszy diesel w A4 B7, ale w silnikach po 2005 roku zdarzają się już przypadki zacierania panewek.

Audi A4 B7 – opinie użytkowników

 Zalety

„Silnik 1.8 T jest bardzo elastyczny, dynamiczny i zużywa niewiele paliwa.”

„Siedmiobiegowy automat pracuje bardzo poprawnie i nie szarpie, a jeśli zajdzie potrzeba, daje sporo frajdy z jazdy.”

„W środku nic nie trzeszczy nawet po kilkunastu latach użytkowania.”

„Silniki turbo mają wysoki moment obrotowy i gwarantują bezpieczne wyprzedzanie w trasie bez redukcji biegów.”

 Wady

„Auto nie jest idealnie wyważone – ma ciężki przód i nie prowadzi się tak dobrze jak A3 z tego samego rocznika.”

„A4 wygląda na duże auto, ale w środku jest mocno zabudowane i ma mało miejsca, zwłaszcza z tyłu.”

„Zawieszenie wielowahaczowe jest wygodne, ale drogie w naprawach. Z zewnątrz trzeba już zwracać uwagę na postępującą korozję.”

Audi A4 B7 – awaryjność i koszty eksploatacji

Audi A4 jest samochodem doskonale zabezpieczonym przed korozją, ale najstarsze egzemplarze skończyły już 14 lat i warto je oglądać również pod tym kątem. We wszystkich autach z przodu zastosowano skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe (aż 8 aluminiowych wahaczy) i w większości przypadków wymaga już ono kosztownej regeneracji. Z uwagi na niski prześwit często dochodzi do uszkodzeń aluminiowej miski olejowej. Przestrzegamy przed autami z awaryjnymi skrzyniami Multitronic: na szczęście montowano je tylko w A4 z przednim napędem (quattro mają Tiptronic). Dostępność części? Doskonała, ale trzeba się liczyć z drogimi naprawami mocniejszych diesli.

Audi A4 B7 - zawieszenie
Poprzedni właściciele Audi z uwagi na wysokie koszty często odkładali w czasie regenerację zawieszenia wielowahaczowego.

Audi A4 B7 – sytuacja rynkowa

Najtańsze są sprowadzone diesle 2.0 TDI – ich ceny startują od 11 tys. zł. A4 z silnikami benzynowymi stanowią niecałą ¼ ofert. Najdrożej wyceniane są kabriolety i auta z mocniejszymi silnikami w pakiecie S-Line (do 40 tys. zł). To wciąż jednak bardzo dużo jak na 10-letni samochód, który w dodatku nie zagwarantuje bezawaryjnej eksploatacji.

Audi A4 B7 Cabrio
Kabriolet to droga i rzadka wersja, ale warta swoich pieniędzy – na tle konkurentów Audi ze zdejmowanym dachem jest naprawdę solidnie zmontowane.

Audi A4 B7 – podsumowanie

Lifting może i nieco odświeżył wygląd A4 B6 z 2000 roku, ale pod względem trwałości silników B7 nie jest w stanie dorównać poprzednikowi. Klienci i tak poszukują aut ze starymi silnikami benzynowymi, które można w dodatku zasilać gazem. Jeśli komuś podoba się linia nadwozia A4 i koniecznie chce diesla, powinien zainteresować się Seatem Exeo. Zadebiutował on po wygaszeniu produkcji B7 w 2008 roku i technicznie stanowi dokładnie tą samą konstrukcję. W Seatach montowano już poprawione jednostki 2.0 TDI z common rail.

Seat Exeo
Poprawione silniki, młody wiek i niższe ceny przemawiają za wyborem Seata Exeo. Jest on jednak znacznie rzadszy od swojego pierwowzoru.

Audi A4 B7 – dane techniczne

Audi A4 B7 – wymiary

Dł./szer./wys.457-459/177-178/143-152 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnika460 l (sed), 442-1184 (kmb), 315 l (cab)

Audi A4 B7 – silniki benzynowe

Silnik1.6 8V2.0 20V1.8 T2.0 TFSI3.2 V6
Pojemność1595 cm³1985 cm³1781 cm³1984 cm³3123 cm³
Paliwobenz.benz.turbo benz.turbo benz.benz.
Maks. moc102 KM131 KM163 KM200 KM256 KM
Maks. moment148 Nm195 Nm225 Nm280 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s9,9 s8,6 s7,3 s6,4 s
Prędkość maks.190 km/h212 km/h228 km/h241 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,0 l/100 km8,2 l/100 km7,7 l/100 km10,6 l/100 km

Audi A4 B7 – silniki Diesla

Silnik1.9 TDI PD2.0 TDI PD2.0 TDI PD2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI
Pojemność1896 cm³1968 cm³1968 cm³2698 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM140 KM170 KM180 KM233 KM
Maks. moment285 Nm320 Nm350 Nm380 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s9,7 s8,6 s8,4 s6,8 s
Prędkość maks.201 km/h212 km/h228 km/h230 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,7 l/100 km5,8 l/100 km6,7 l/100 km7,6 l/100 km

Audi A4 B7 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here