Audi A4 B7 i Audi A4 B8 07-tile

Nie bez powodu używane Audi A4 budzi takie pożądanie wśród polskich kierowców. Którą generację wybrać: ciasną, coraz tańszą B7 czy obszerniejszą, ale wciąż drogą B8?

Audi A4 zostało najczęściej wyszukiwanym samochodem używanym w 2019 r. w serwisie ogłoszeniowym OtoMoto.pl. Dlaczego ten poniekąd leciwy już model wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem? Kierowcy chcą na własnej skórze poczuć jakość wykonania Audi i korzystać z nienagannych właściwości jezdnych, jakie producent zaszczepił w swój samochód klasy średniej.

Obecnie najbardziej rozchwytywane są generacje B7 i B8. Obie są już kilkanaście lat na rynku i na pierwszy rzut oka mają wiele ze sobą wspólnego. Owszem, silniki w obydwu modelach umieszczono wzdłużnie, a samochody osadzono na wielowahaczowym zawieszeniu obu osi, jednak Audi A4 B8 skonstruowano na zupełnie odmiennej płycie podłogowej, powiązanej ze sportowym Audi A5. Tymczasem A4 B7 to nic innego jak głęboki lifting wcielenia B6, co zresztą widać po niemal niezmienionej linii bocznej nadwozia. Przejął wobec tego główny zarzut stawiany poprzednikowi, czyli wyjątkową ciasnotę we wnętrzu. W B8 sytuacja diametralnie uległa poprawie, choć nadal ciężko stawiać go w gronie najprzestronniejszych samochodów w segmencie.

Audi A4 B7
Poza liftingiem przodu i tyłu karoserii, Audi A4 B7 otrzymało pierwszy silnik TFSI (2.0) oraz jednostki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. To też ostatnia generacja modelu produkowana jako kabriolet.

Obie generacje na dobre zdążyły się rozgościć w gronie używanych, kilkunastoletnich samochodów i nawet młodszy model ma już za sobą najwyższy spadek cen. Jak na swój wiek oba wcielenia A4 zaskakująco dobrze trzymają wartość. B7 i B8 „spotykają się” we wspólnym przedziale kwot oscylującym w granicach 25-30 tys. zł. Oczywiście nie mówimy w tym przypadku o rządzących się swoimi prawami Audi S4 i RS4, których ceny określa bardziej stan techniczny lub kaprys właściciela aniżeli rocznik czy przebieg. Niemniej przed zakupem Audi A4 za 25-30 tys. zł warto poznać wady i zalety obu najpopularniejszych dzisiaj generacji. Porównajmy zatem Audi A4 B7 z Audi A4 B8.

Audi A4 B8
Dzięki wydłużeniu aż o 16 cm rozstawu osi w Audi A4 B8 wreszcie zmieściły się (w miarę swobodnie) cztery dorosłe osoby. Inżynierom udało się też wygospodarować większe bagażniki w każdej wersji nadwoziowej.

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – deska rozdzielcza

Niezależnie od wybranej przez nas generacji, w każdym Audi A4 znajdziemy wzorowy pod względem ergonomii kokpit, wykonany i solidnie zmontowany z materiałów wysokiej jakości. Odporność wnętrza A4 na zużycie często wykorzystują nieuczciwi sprzedający dla uwiarygodnienia niskiego, wpisanego w ogłoszeniu przebiegu (który zazwyczaj i tak jest sporo „cofnięty”). Potencjalni użytkownicy często „polują” na pakiety S line, obejmujące zazwyczaj srebrne wykończenie niektórych elementów kokpitu i trójramienną kierownicę.

Audi A4 B7
Deska Audi A4 B7 niewiele się różni od tej z generacji B6, która debiutowała w 2000 roku. Klasyczny, niewyszukany krój kokpitu i „przyciskowa” obsługa w dzisiejszych czasach nabierają coraz większego znaczenia.
Audi A4 B8
W A4 B8 pojawił się m.in. duży wyświetlacz z nawigacją i multimediami obsługiwanymi kontrolerem MMI umieszczonym pod dźwignią zmiany biegów.

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – przestrzeń w środku

Audi A4 nigdy nie błyszczało w tej kategorii. W starszym modelu możemy liczyć co najwyżej na warunki podobne do reprezentantów klasy kompaktowej. Przynajmniej z tyłu, bo fotele pierwszego rzędu okazują się przyzwoicie wyprofilowane i nie zawodzą nawet podczas dalekich tras. Warunki na kanapie uzależnione są od generacji i wersji nadwoziowej. W sedanach nieco brakuje miejsca na głowy, we wszystkich – przestrzeni dla pasażera pośrodku, któremu przeszkadza tunel środkowy. A4 B8 stanowi jednak krok naprzód pod względem ilości miejsca na nogi: w końcu przybyło mu kilkanaście centymetrów na długość, a rozstawowi osi – aż 16 cm.

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – bagażniki

Jeśli chodzi o bagażniki, Audi kierowało się innymi priorytetami niż konkurenci. Może nie są one pojemne, ale za to bardzo regularne i świetnie wykończone, w dodatku ze sporymi ilościami przydatnych wnęk i rozwiązań, np. szyn do przesuwania przegródki podtrzymującej bagaż. Nawet kombi w żadnym wcieleniu A4 nie udało się przekroczyć 500 l, ale uzyskiwane po złożeniu kanapy 1430 l w B8 zasługuje już na uwagę. Sedany zmieszczą 442 l (B7) lub 480 l (B8).

Audi A4 B7
Niektóre kompaktowe kombi są o wiele pakowniejsze: A4 B7 Avant zmieści od 442 do 1184 l. Nikt nie ma natomiast zastrzeżeń do obicia bagażnika przyjemnymi materiałami oraz jego foremności.
Audi A4 B8
W A4 B8 Avant do uzyskania 500-litrowej przestrzeni bagażowej zabrakło już tylko 10 l.

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – silniki

Audi w A4 B7 montowało jeszcze takich „starych wyjadaczy” jak 1.6 8V, 1.8 Turbo, 2.0 20V czy 1.9 TDI. Nowością w tym modelu była pierwsza jednostka TFSI (2.0) oraz turbodiesle 2.0 TDI, będące niewątpliwą przyczyną zachwiania dobrej opinii o tym modelu. W generacji B8 zastąpiono je zmodernizowanymi odmianami z wtryskiem common rail zamiast pompowtryskiwaczy, a ofertę jednostek benzynowych na dobre zdominowały silniki TFSI (1.8, 2.0, 3.0), choć pozostawiono wolnossącego 3.2 FSI. Stałym punktem w A4 były również widlaste, 6-cylindrowe turbodiesle. W obu modelach montowano silniki 2.7 TDI i 3.0 TDI, a w B7 przez krótki czas także 2.5 TDI. Dla topowych odmian w B7 (S4 i RS4) przewidziano jedynego V8 w ofercie: 4.2 o mocy 344 lub 420 KM. Trafił on również pod maskę następcy, ale tylko w RS4 B8 (450 KM): S4 wykorzystywał doładowanego kompresorem 3.0 TFSI (333 KM).

Audi A4 B7
Pomimo nie najlepszej opinii o 2.0 TDI montowanych w A4 B7 te silniki przeważają w ogłoszeniach dotyczących samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Warto wobec tego rozejrzeć się za autami z udokumentowaną naprawą głowicy bądź pompowtryskiwaczy.
Audi A4 B8
Początkowe partie silników TFSI (do 2012 r.) masowo „brały” olej ze względu na niedopracowaną konstrukcję pierścieni tłokowych. Wolne od tego problemu są tylko jednostki 3.0 TFSI z B8 oraz 2.0 TFSI z B7 (rodzina EA113).

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – co się w nich psuje?

Najlepiej zapamiętać prostą zasadę: A4 B7 posiada lepsze silniki benzynowe, A4 B8 – wysokoprężne. W starszym modelu rozchwytywane są tolerujące LPG 1.6 8V/1.8 Turbo, a nawet pozbawiony problemu zużywania oleju 2.0 TFSI. Niestety, są już nim obarczone jednostki TFSI z rodziny EA888 montowane w B8, ale skalę problemu ograniczyło wprowadzenie w 2012 r. nowych wersji tych jednostek. Jeśli chodzi o popularne 2.0 TDI, liczne problemy z pękaniem głowic i pompowtryskiwaczami załagodziło dopiero wprowadzenie, wraz z generacją B8, jednostek z układem zasilania common rail. Ale uwaga, i one nie są bezawaryjne, np. łuszcząca się pompa wtryskowa w silnikach o kodzie CAGA (143 KM). Pod względem niezawodności pozytywnie zaskakują wysokoprężne jednostki V6, ale i tak potrafią spustoszyć portfel, np. gdy zajdzie konieczność wymiany łańcucha rozrządu (nawet 5-6 tys. zł). Przestrzegamy też przed montowanymi w obu modelach bezstopniowymi skrzyniami Multitronic i dwusprzęgłowymi S tronic, a także możliwością kosztownego remontu wielowahaczowego zawieszenia (kolejne kilka tys. zł).

Audi S4 B7
Topowe wersje generacji B7 (w tym widoczne na zdjęciu Audi S4) otrzymały wolnossącego 4.2 V8 o mocy 344 (S4) lub 420 KM (RS4). W następcy 4.2 V8 trafiło tylko pod maskę RS4 B8 (450 KM), a do S4 B8 – 3.0 V6 TFSI (333 KM).

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – za ile można go kupić?

Za 25-30 tys. zł użytkownicy wystawiają najlepsze egzemplarze A4 B7 z polecanymi silnikami 1.6/2.0/1.8 Turbo, a nawet z widlastymi turbodieslami. Pojawiają się także kabriolety. W przypadku generacji B8 za takie pieniądze jesteśmy raczej skazani na 1.8/2.0 TFSI, ale trafia się też sporo 2.0 TDI. Nie da się nie zauważyć wyższych przebiegów, często już w ogłoszeniach zbliżających się do 300 tys. km.

Audi A4 B8 Allroad
Uterenowione Audi A4 Allroad (tylko B8) ma podwyższony prześwit i zawsze łączyło się z napędem quattro opartym na mechanizmie Torsen. Ten skuteczny i bezawaryjny układ opcjonalnie trafiał również do „zwykłych” A4 we wszystkich wersjach silnikowych poza 1.8 TFSI/120 KM, 2.7 TDI i 2.0 TDI 120/136/163 KM).

Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – którą generację wybrać?

Choć założony budżet oznacza wertowanie ogłoszeń z najtańszymi używanymi Audi A4 B8, polecamy nowszy model z uwagi na zauważalnie lepszą przestronność, ogólne dopracowanie konstrukcyjne i poprawione silniki 2.0 TDI, dla których nawet spory przebieg nie stanowi wyzwania. Przed wydaniem niemal 30 tys. zł na kilkunastoletnie A4 B7 warto pamiętać, że to nieco już przestarzały i ciasnawy samochód. Dysponując takim budżetem można już powoli myśleć o S4 albo dobrze utrzymanym kabriolecie z topowym dieslem.

Używane Audi A4 B7 – plusy i minusy

 +  dobre zabezpieczenie antykorozyjne, skuteczny napęd quattro, niedrogie serwisowanie

 –  nieudane turbodiesle 2.0 TDI PD, ciasne wnętrze, wciąż aktualny proceder kręcenia liczników

Audi A4 B7

Używane Audi A4 B8 – plusy i minusy

 +  funkcjonalne bagażniki, świetne wykończenie wnętrza, doskonałe prowadzenie

 –  brak „pewnego” silnika benzynowego, droższe niż w przypadku poprzednika koszty napraw, większe ryzyko awarii elektroniki pokładowej

Audi A4 B8

Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – podstawowe dane techniczne
Audi A4 B7Audi A4 B8
Lata produkcji2004-20082008-2015
Dł./szer./wys.457-459/177-178/143-152 cm470/183/143 cm
Rozstaw osi265 cm281 cm
Pojemność bagażnikased 460 l, kmb 442-1184 l, cab 315 lsed 480 l, kmb 490-1430 l
Silniki benzynowe1.6-4.2 (102-420 KM)1.8-4.2 (120-450 KM)
Silniki Diesla1.9-3.0 (115-233 KM)2.0-3.0 (120-245 KM)
Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik2.0 20V1.8 T2.0 TFSI1.9 TDI PD2.0 TDI PD
Pojemność1985 cm³1781 cm³1984 cm³1896 cm³1968 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc131 KM163 KM200 KM116 KM140 KM
Maks. moment195 Nm225 Nm280 Nm285 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s8,6 s7,3 s11,2 s9,7 s
Prędkość maks.212 km/h228 km/h241 km/h201 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa8,0 l/100 km8,2 l/100 km7,7 l/100 km5,6 l/100 km5,7 l/100 km
Audi A4 B8 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TDI2.0 TDI3.0 TDI
Pojemność1798 cm³1984 cm³1968 cm³1968 cm³2967 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc160 KM211 KM143 KM170 KM204 KM
Maks. moment250 Nm350 Nm320 Nm350 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s6,9 s9,4 s8,4 s7,1 s
Prędkość maks.225 km/h250 km/h215 km/h230 km/h244 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km7,6 l/100 km5,1 l/100 km5,2 l/100 km5,2 l/100 km
Zachęcamy do zapoznania się z obszerniejszymi materiałami na temat używanego Audi A4:

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 27 Średnia: 3.4]

4 KOMENTARZE

  1. Miałem kupić b7 Ale z uwagi na słabe wyposażenie i wysoką cenę audi wybrałem seata exeo. Auto dużo mlodsze, pasuje do niego 90% części z audi

  2. Szkoda ze porównujac wnetrze b7 jest w podstawowej wersj ze zwykla kierownica bez navi ze zwyklymi fotelami, a b8 jest po lifcie chyba w max wersji…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here