Kierowcy z Polski uwielbiają używane auta. Każdego roku sprowadzamy z zachodu milion samochodów, a właścicieli znajdują przecież także auta będące już w kraju. Które są najpopularniejsze?
Odpowiedzi na to pytanie postanowił udzielić serwis ogłoszeniowy Otomoto.pl, który na podstawie wyszukiwań stworzył raport na temat sytuacji na krajowym rynku wtórnym, który udziela też odpowiedzi na temat preferencji zakupowych kierowców.
Jak podaje Otomoto.pl, Polska jest szóstym co co wielkości rynkiem motoryzacyjnym w Europie. Okazuje się jednak, że jesteśmy też rynkiem starych lub… bardzo starych samochodów. Najczęściej wyszukiwane są ogłoszenia dotyczące sprzedaży aut z lat 2006-2009. W ubiegłym roku polscy kierowcy najczęściej wyszukiwali pojazdów z przebiegami 180000-200000 km. Z roku na rok rośnie zainteresowanie dieslami. W krajach zachodniej Europy od kilku lat są one na cenzurowanym, co sprzyja spadkom cen, a więc nakręca sprowadzanie takich pojazdów do Polski.
Rodzaj napędu | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Diesel | 29,4% | 32,6% | 42,9% | 42,6% | 42,4% |
Benzyna | 45,0% | 47,8% | 47,0% | 48,2% | 48,8% |
Benzyna + LPG | 19,4% | 17,8% | 9,4% | 8,3% | 8,0% |
Raport Otomoto pokazuje także gasnące zainteresowanie samochodami z instalacjami LPG. To wypadkowa dwóch czynników – na rynku wtórnym nie brakuje coraz bardziej oszczędnych modeli z silnikami benzynowymi i Diesla. Rośnie liczba wyszukiwań aut produkowanych po 2006 r. To okres, w którym kolejne marki rozpoczynały downsizing, a przynajmniej zaczynały wprowadzanie silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który utrudnia montaż instalacji gazowej.
Jak podaje Otomoto, używane samochody elektryczne i hybrydowe nadal stanowią poniżej 1% zarówno wystawień, jak i wyszukań. W przypadku aut nowych w wystawieniach to 1,4% (auta elektryczne i hybrydowe razem). Za to w wyszukaniach nowych aut osobowych te elektryczne stanowią 0,9%, a hybrydowe aż 2,6%.
Marka | Model | Procent wyszukiwań |
---|---|---|
Toyota | Prius | 12,7% |
Toyota | Auris | 12,0% |
Toyota | RAV4 | 6,4% |
Toyota | C-HR | 5,5% |
Toyota | Yaris | 5,5% |
Zmianom ulegają także kraje pochodzenia najczęściej wyszukiwanych aut. Najwięcej z nich sprowadzono oczywiście z Niemiec. Szybko rośnie jednak zainteresowanie „używkami” z USA. W latach 2015-2016 stanowiły one zaledwie 3% wyszukiwanych używanych samochodów osobowych. W 2017 r. było to 4,6% wyszukań, w 2018 – 6%, natomiast w 2019 – prawie 15%!
Marka | Model | Procent wyszukiwań |
---|---|---|
Tesla | Model S | 19,8% |
Nissan | Leaf | 11,3% |
Tesla | Model 3 | 9,9% |
BMW | i3 | 9,7% |
Fiat | 500 | 5,1% |
Mocno wzrosła liczba wyszukań używanych aut osobowych pochodzenia francuskiego, belgijskiego czy szwajcarskiego. W 2018 r. dane dla Francji pokazywały 8,6%, dla Belgii – 5,9%, a Szwajcarii – 4,7%. W 2019 r. wyniki dla każdego z tych trzech krajów przekraczają 10%! Powoli spada natomiast udział aut z zadeklarowanym pochodzeniem niemieckim. W 2017 r. wynosił on 61,2%, aktualnie to 58,6%.
Zmianie nie ulegają natomiast preferencje polskich kierowców dotyczące używanych modeli. W 2019 r. najczęściej wyszukiwane były ogłoszenia sprzedaży Audi, BMW, Volkswagenów, Opli i Skód. Na pierwsze miejsce najczęściej wyszukiwanych modeli używanych aut osobowych w Otomoto powróciło Audi A4. Model zwyciężał w latach 2015-2016, by w kolejnych dwóch edycjach raportu ustąpić miejsca BMW serii 3. Warto dodać, że na podium od 9 lat utrzymuje się Volkswagen Golf.
Marka | Model | Procent wyszukiwań |
---|---|---|
Audi | A4 | 3,5% |
BMW | Seria 3 | 3,3% |
Volkswagen | Golf | 2,4% |
BMW | Seria 5 | 2,3% |
Audi | A6 | 2,2% |
Opel | Astra | 2,1% |
Volkswagen | Passat | 2,0% |
Audi | A3 | 1,7% |
Ford | Focus | 1,6% |
Skoda | Octavia | 1,6% |
Polacy najczęściej szukali czarnego Audi A4 (34,9% wyszukań) z przebiegiem 190-200 tys. km (6,93% wyszukań). W 2019 r. na Otomoto można było znaleźć aż 52 918 ogłoszeń używanych Audi A4.
W kategorii najczęściej wyszukiwanych marek Audi z wynikiem 11,08% wyprzedziło BMW (9,54%), Volkswagena (9,11%) i Forda (6,80%). Warto zaznaczyć, że notowania BMW rosną z roku na rok. Koncern z Monachium na przestrzeni ostatnich czterech lat zanotował awans z czwartej na drugą pozycję, w 2019 r. wyprzedzając Volkswagena. Co ciekawe, do zestawienia TOP 10 ponownie nie wdarła się żadna nowa marka.