NowościAnalizaAuta mamy nie tylko z Niemiec. Niektóre przyjechały z Rwandy czy Burundi!

Auta mamy nie tylko z Niemiec. Niektóre przyjechały z Rwandy czy Burundi!

Aż 60% używanych pojazdów trafia do nas z Niemiec. Zdarzają się jednak auta sprowadzone z najbardziej egzotycznych zakątków świata – na przykład Fiat z Rwandy.

Informację, skąd importujemy samochody byłoby trudno uzyskać, gdyby nie komputerowa baza danych CEPiK. Ministerstwo Infrastruktury udostępniło właśnie ciekawą porcję danych na temat jej zawartości.

Pod lupę wzięto informacje o pojazdach po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach) z ostatnich 10 lat. Celem było poznanie głównych, jak również tych najmniej oczywistych kierunków importu używanych aut. Podkreślmy, że mowa jest tu wyłącznie o zarejestrowanych samochodach. Prawdziwa skala importu, szczególnie z Wielkiej Brytanii, skąd tanie auta są często sprowadzane na części, jest wyższa.

Zakup samochodu w komisie / sztuczki handlarzy
Najwięcej używanych samochodów przywozimy z Niemiec. Nie powinno to dziwić. To największy rynek motoryzacyjny w Europie, który jest doskonale skomunikowany z Polską. Auto można na własną rękę sprowadzić w ciągu jednego dnia.

W ciągu ostatnich 10 lat zarejestrowaliśmy prawie pięć i pół miliona pojazdów z Niemiec. Na kolejnych miejscach znalazły się pojazdy z Francji (1 236 131), Belgii (751 527), Holandii (599 048) i Włoch (594 360). Wśród ponad 190 tysięcy pojazdów, przy których jako kraj ostatniej rejestracji wskazano Stany Zjednoczone, znalazły się typowo amerykańskie marki jak Dodge, Harley Davidson, Oldsmobile, czy luksusowy, produkowany od końca XIX wieku samochód Packard. 400 używanych pojazdów pochodzi z Korei Południowej – tu dominują marki Daewoo, KIA i Hyundai. We wspomnianym okresie w bazie CEPiK zapisano 781 maszyn, którym jako kraj poprzedniej rejestracji wpisano Zjednoczone Emiraty Arabskie – były to m.in. Porsche, Maserati, Ferrari oraz elektryczny  Fisker.

Samochody zarejestrowane w bazie CEPiK – kraj poprzedniej rejestracji

Lp. Kraj Samochody
1. Niemcy 5 446 174
2. Francja 1 236 131
3. Belgia 751 527
4. Holandia 599 048
5. Włochy 594 360
6. Austria 260 684
7. Dania 224 362
8. Wielka Brytania 220 628
9. Szwajcaria 219 023
10. Stany Zjednoczone 197 372
11. Szwecja 90 980
12. Czechy 45 603
13. Hiszpania 45 300
14. Luksemburg 39 264
15. Litwa 16 911
16. Słowacja 14 324
17. Kanada 12 081
18. Irlandia 12 005
19. Finlandia 11 610
20. Norwegia 10 493
Dane: Ministerstwo Cyfryzacji / CEPiK

 

W bazie CEPiK nie zabrakło też pojazdów przywiezionych z egzotycznych krajów. Ministerstwo Infrastruktury wymienia m.in.

  • Rwandę – skąd przyjechał… Fiat,
  • Sri Lankę – w bazie znajduje się tylko jedno auto z tego kraju (Kia),
  • Jemen – ktoś jeździ sprowadzonym stąd Jeepem,
  • Niger – na polskich drogach jeździ sprowadzony stąd Volkswagen,
  • Mozambik – auto marki Suzuki,
  • Burundi – z tego wschodnioafrykańskiego kraju do Polski trafiły m.in. motocykle Dniepr i Ural, w sumie – w ciągu ostatnich 10 lat – sprowadzono stąd ponad 300 pojazdów.

Redakcja poleca: Najlepsze używane samochody do LPG za 25 tys. zł

To jednak nie koniec niespodzianek. Ale to nie wszystko. W bazie CEPiK figuruje Ford sprowadzony z Georgii Południowej – brytyjskiego terytorium zamorskiego na południowym Oceanie Atlantyckim. W bazie znalazły się też ewidentne chochliki, jak Citroen sprowadzony ponoć z… Antarktydy. Skąd się biorą tak egzotyczne kraje? Część pojazdów to unikaty sprowadzane przez kolekcjonerów. Takim pojazdem jest np. sprowadzony z USA wóz strażacki z lat dwudziestych ubiegłego wieku. To także samochody, motory, skutery osób, które sprowadzają się do Polski na stałe lub wiążą się z naszym krajem na dłużej.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji