Audi A4 B8 należy do najbardziej pożądanych aut używanych w Polce. Co o modelu A4 B8 sądzą jego właściciele?
- Audi A4 B8 produkowane w latach 2008-2015 (4. generacja)
- Silniki benzynowe od 120 do 450 KM
- Silniki Diesla od 120 do 245 KM
- Wersja sedan, Avant czyli kombi, Allroad, S4 oraz RS4
- Lifting w 2011 roku (B8/8K)
Głównym problemem Audi A4 z lat 2000-2008 (generacje B6 i B7) był… mało przełomowy charakter. Owszem, auta nadal imponowały wyciszeniem i jakością wykonania premium, ale w wielu oczach traciły za sprawą bardzo ciasnego wnętrza i braku „tego czegoś”, co przeważy nad wyborem pomiędzy BMW serii 3 i Mercedesem klasy C. Audi mocno przyłożyło się do opracowania A4 B8. Samochód osadzono na płycie podłogowej użytej po raz pierwszy w coupe A5. Dzięki zredukowaniu wymiarów skrzyni biegów i przesunięciu przedniej osi do przodu auto zyskało zarówno na przestronności w środku, jak i na właściwościach jezdnych (poprawił się rozkład mas). Silniki, tradycyjnie dla Audi, umieszczono wzdłużnie. W B8 nastała epoka dominacji jednostek TFSI i poprawionych TDI z układem common rail. Pojawiła się także uterenowiona odmiana Allroad, obligatoryjnie łączona z napędem quattro czyli 4×4.
Czy Audi A4 wreszcie „dorosło” do miana samochodu dla rodziny? Generacja B8 udowadnia, że jakość premium nie musi oznaczać wyrzeczeń: oczywiście, jeśli odpowiednio za nią zapłacimy. W dalszej części materiału wytypujemy najlepsze wersje silnikowe używanego Audi A4 B8. Nie wszystkie można polecać w ciemno!
Używane Audi A4 B8 – wnętrze, bagażnik
Osoby jeżdżące wcześniej innym Audi poczują się jak u siebie w domu. Audi w A4 B8 zachowało „nieśmiertelny” krój kokpitu i zmontowało go z przyjemnych w dotyku, miękkich tworzyw. Obsługa zwykle rozbudowanych opcji wyposażenia nie powinna sprawić problemów. Właściciele przyznają wysokie noty za jakość tapicerek i skórzanych elementów deski rozdzielczej. W generacji B8 swój debiut w A4 miał system multimedialny MMI z kontrolerem obok dźwigni zmiany biegów: występuje on wraz z większym ekranem centralnym, widocznym na poniższym zdjęciu. Uboższe wersje w tym miejscu mają węższy wyświetlacz radia. Z kolei w każdym Audi A4 B8 znajdziemy automatyczną klimatyzację. Jak się okazuje – całkiem wydajną.
Wraz z opisywanym wcieleniem Audi A4 wreszcie przestało być postrzegane jako ciasny i mało pojemny samochód. Przesunięcie przedniej osi do przodu i zwiększenie rozstawu osi zrobiły swoje: auto zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób. Bardzo wygodne fotele zachęcają do przemierzania Audi długich dystansów. Po wnętrzu ciężko jednak poznać znaczny przebieg samochodu, bo tapicerki długo nie noszą śladów zużycia. Urosły także bagażniki generacji B8. Sedan zmieści 480 l, kombi – przyzwoite 490 l, choć to nadal przepaść w stosunku do konkurentów tańszych marek. Audi punktuje regularnością i wykończeniem przestrzeni bagażowej.
Używane Audi A4 B8 – silniki benzynowe
Debiut B8 oznaczał kres udanych jednostek napędowych poprzedniej generacji – dzielnie znoszącego LPG 1.6 8V i „pancernego” 1.8 Turbo. Zamiast nich pojawiły się silniki TFSI: 4-cylindrowe (1.8 TFSI i 2.0 TFSI) oraz V6 (3.0 TFSI). Wyróżnia je obecność bezpośredniego wtrysku paliwa i doładowania: w przypadku 1.8/2.0 TFSI za pomocą turbosprężarki, w 3.0 TFSI – sprężarki mechanicznej (kompresora). Do liftingu oferowano jedyną jednostkę wolnossącą w A4 B8, czyli 3.2 FSI. Nie mogło zabraknąć odmian S4 i RS4. Pierwsza wykorzystuje „podkręconego” do 333 KM 3.0 TFSI, druga – mocarnego 4.2 V8 (450 KM). Stały napęd 4×4 z systemem Torsen trafił do wszystkich wersji poza 1.8 TFSI/120 KM.
Używane Audi A4 B8 – silniki Diesla
Wszystkie 4-cylindrowe turbodiesle w Audi A4 B8 to 2.0 TDI z niezawodnym układem zasilania common rail. Odeszły w niepamięć kłopoty z pompowtryskiwaczami poprzedniej generacji, ale i pojawiły się nowe, m.in. z łuszczącą się pompą wtryskową (na szczęście nie na tak wielką skalę). Generalnie to udany silnik, wyleczony z największych chorób wieku dziecięcego, na dodatek dostępny w wielu wariantach mocy (od 120 do 190 KM). Do liftingu rolę diesla V6 pełnił 2.7 TDI oraz 3.0 TDI, później – już tylko 3.0 TDI. Szczególnie poszukiwany jest ten drugi, głównie za sprawą nienagannej kultury pracy i świetnych osiągów. Niestety, wielu potencjalny kupujących odstrasza wizja drogiej wymiany łańcucha rozrządu (nawet 6 tys. zł). Jeśli ktoś jest w stanie się jej ewentualnie podjąć, nie powinien żałować wyboru. Napęd quattro można było zestawić ze wszystkimi odmianami poza 2.0 TDI 120/136/163 KM i 2.7 TDI.
Używane Audi A4 B8 – który silnik wybrać?
Używane Audi A4 B8 – opinie użytkowników
Zalety
„Posiadam model ze skrzynią Multitronic. Uchodzi za nietrwałą, ale u mnie nie sprawia problemów. Silnik: 1.8 TFSI”
„Autem naprawdę wygodnie manewruje się po mieście. To zasługa elektromechanicznego wspomagania kierownicy”
„Przyjemne materiały. Skóra i altancara na fotelach wygląda jak nowa. Z Audi nie chce się wysiadać”
„Kupiłem A4 2.0 TDI i nie żałuję. Usuwanie bieżących dolegliwości nie rujnuje portfela, a silnik jest bardzo oszczędny”
Wady
„Odczuwalna turbodziura w dieslu. Szkoda, bo mocno odbiera to przyjemność z jazdy”
„Samochód stworzony pod kierowcę. Pasażerowie nie czują się do końca swobodnie, zwłaszcza na kanapie”
„Moje bezwypadkowe Audi koroduje na dole przednich błotników. Nie takiej jakości premium oczekiwałem”
„Warto pamiętać, że A4 jest niskim autem: wysokie osoby mogą uderzać głowami o dach przy wsiadaniu i wysiadaniu”
Używane Audi A4 B8 – wersje nadwoziowe i specjalne
Używane Audi A4 B8 – jaki silnik, awaryjność, typowe usterki
Lepiej z rezerwą podchodzić do silników 1.8 TFSI i 2.0 TFSI z lat 2008-2012: z powodu nadmiernego zużywania oleju nieświadomi użytkownicy doprowadzali nawet do ich zatarcia. W 2012 roku Audi poprawiło główną bolączkę, mianowicie tłoki z cienkimi pierścieniami. W starszych jednostkach tłoki trzeba przerobić albo wymienić silnik na zmodernizowany. Awaryjność 2.0 TDI ogranicza się w zasadzie do jednostek o kodzie CAGA (143 KM): zastosowana w nich pompa wtryskowa zaciera się, a do układu paliwowego dostają się opiłki metalu. Niefortunne umieszczenie rozrządu w 3.0 V6 TDI mocno winduje koszty wymiany łańcucha. Przy przebiegach typowych dla Audi A4 B8 trzeba już zwracać uwagę na kondycję wielowahaczowego zawieszenia obu osi, a także na powoli pojawiającą się korozję (na błotnikach i klapie bagażnika). Warto wiedzieć, że w tym samochodzie montowano aż trzy rodzaje skrzyń automatycznych: Multitronic (bezstopniowa), Tiptronic (klasyczny automat) i S tronic (skrzynia dwusprzęgłowa). Odradzamy pierwszą z nich, w przypadku dwóch pozostałych sprawdźmy historię serwisowania, w tym wymian oleju.
Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – którego wybrać?
Używane Audi A4 B8 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN każdego egzemplarza Audi A4 B8 odczytamy z naklejki umieszczonej na wzmocnieniu bocznym prawym, w okolicach gniazda osadzenia prawego amortyzatora.
Używane Audi A4 B8 – ceny, sytuacja rynkowa
Samochody z deklarowaną bezwypadkową przeszłością dotarły do poziomu 20 tys. zł. Kwoty szybko jednak rosną do 25 tys. zł, a na swobodny wybór pomiędzy przedliftowymi autami można liczyć przy 27-33 tys. zł. Tyle powinno też wystarczyć na Audi po modernizacji. Młodsze roczniki (od 2013 r.) swobodnie przekraczają 40 tys. zł, a auta z końca produkcji wystawiane są nawet za 60-70 tys. zł. Zaskakuje ogromna popularność wersji kombi (3/4 ogłoszeń), podobnie rozkłada się udział silników wysokoprężnych i benzynowych, na korzyść tych pierwszych. Rozczarowuje niewielka liczba wersji quattro.
Używane Audi A4 B8 – podsumowanie
Audi A4 generacją B8 rozszerzyło listę zalet o przystępniejsze na co dzień wnętrze przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych, zyskało także wydajniejsze (i trwalsze) silniki Diesla. Auto dzielnie opiera się upływającemu czasu, kusząc wciąż atrakcyjnym wzornictwem. Aby się nie zawieść, trzeba poświęcić sporo czasu na poszukiwania godnego zainteresowania egzemplarza. O taki nieco trudniej niż w przypadku konkurentów marek popularnych.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników
Używane Audi A5 8T (2007-2016) – opinie użytkowników
Wszystkie nasze artykuły o używanych Audi
Dł./szer./wys. | 470-476/183-185/141-150 cm |
Rozstaw osi | 281 cm |
Pojemność bagażnika | sed 480 l, kmb 490-1430 l |
Silnik | 1.8 TFSI | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 120 KM | 160 KM | 180 KM | 211 KM | 225 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,6 s | 7,7 s | 6,9 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 225 km/h | 236 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,9 l/100 k | 7,6 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 TFSI | 3.0 V6 TFSI (S4) | 3.2 V6 FSI | 4.2 V8 FSI (RS4) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 2995 cm³ | 3197 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 272 KM | 333 KM | 265 KM | 450 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 440 Nm | 330 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s | 5,0 s | 6,5 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 10,2 l/100 km | 10,0 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 120 KM | 143 KM | 163 KM | 177 KM | 190 KM |
Maks. moment | 290 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 380 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,4 s | 8,3 s | 7,8 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 215 km/h | 225 km/h | 230 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Silnik | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 190 KM | 204 KM | 240 KM | 245 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 7,1 s | 6,1 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 239 km/h | 244 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Używane Audi A4 B8 – galeria