AUDI Q5 I Hybrid 2.0TFSI 245KM 8AT Tiptronic Quattro PO229TH 04-2012

Audi Q5 to nie lada gratka dla osób pragnących prestiżowego, ale niezbyt wielkiego i jednocześnie pojemnego SUV-a. Czy wysokie ceny rekompensują niewielką awaryjność? Zobaczmy, co o używanych Q5 sądzą ich właściciele.

Audi Q5 zawsze plasowało się dokładnie pośrodku uterenowionej gamy Audi. Kiedyś tworzyło ją wspólnie z Q7 i Q3, obecnie także z Q8 i Q2. Q5 nie jest małym SUV-em: mierzy ponad 4,6-metra, czyli więcej od typowych kompaktowych kombi. „Napompowane” nadwozie skrywa jednak zaledwie akceptowanie przestronne wnętrze, za to z obszernym i ustawnym bagażnikiem. Do napędu przewidziano znane z innych Audi, ale niekoniecznie lubiane jednostki TFSI/TDI, ale – ku uciesze fanów marki – standardowo (poza drobnymi wyjątkami) zestawiano je z „prawdziwym” napędem na 4 koła quattro, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen. Poza tym Audi Q5 od strony technicznej bliżej do droższego Q7 niż mniejszego Q3 czy nawet SUV-ów Volkswagena. Wszystkie silniki umieszczono bowiem wzdłużnie i zastosowano jednostki V6. Zwieńczenie gamy stanowi 354-konne Audi SQ5, oferowane także w odmianie wysokoprężnej (313 KM).

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
Zainteresowani używanym Audi Q5 najczęściej poszukują aut z pakietem S line (fot.). Wygląda ciekawiej, ale przy okazji winduje cenę.

Na ile ten spokrewniony z Porsche Macanem samochód po latach pozostaje premium? Czy warto wydać ponad 45 tysięcy złotych na przecież już 10-letnie auto? Zdania użytkowników są podzielone. Spróbujmy znaleźć najlepszą z wielu możliwych konfiguracji używanych Audi Q5.

AUDI SQ5 I FL 3.0TDI V6 313KM 8AT Tiptronic Quattro PO399VX 04-2013
Audi SQ5 występował w dwóch wersjach: benzynowej (3.0 TFSI/354 KM) oraz wysokoprężnej (3.0 TDI biturbo/313 KM). Zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie, odpowiednio: 5,4 i 5,1 s.

Używane Audi Q5 I – wnętrze

Stylistycznie Audi nie wniosło tu nic nowego – za kierownicą Q5 od razu odnajdą się osoby przesiadające się z innego modelu marki sygnowanej czterema pierścieniami. Audi oferowało na tyle szerokie możliwości konfiguracji, że znalezienie dwóch identycznie wyposażonych samochodów będzie sporym wyzwaniem. Niemniej kupujący Q5 w salonie rzadko oszczędzali na dodatkach i dość łatwo spotkać takie „niuanse” jak podgrzewane dysze spryskiwaczy, termoizolujące szyby, system multimedialny MMI i Audi drive select, pozwalający dopasowywać parametry silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia do bieżących potrzeb. Oczywiście, jak przystało na Audi, poziom użytych do wykończenia materiałów i ich montaż można uznać za niemal wzorowy.

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 12-2008
Występują dwa rodzaje kierownicy: czteroramienna i widoczna na zdjęciu trójramienna. W bazowej wersji nie przewidziano przycisków służących do obsługi multimediów i komputera pokładowego.

Jak na sporą długość i 281-centymetrowy rozstaw osi, Audi Q5 lekko rozczarowuje ilością miejsca w środku. Zastrzeżenia płyną głównie w stronę drugiego rzędu siedzeń, na którym w komfortowych warunkach pojadą tylko dwie dorosłe osoby (trzecia nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na wysoki tunel centralny). Na pocieszenie, często można liczyć na skórzaną tapicerkę bądź elektryczną regulację foteli, a także kilkustrefową klimatyzację. Ustawny, 540-litrowy bagażnik zwiększymy o ponad 1000 l, składając na płasko oparcia kanapy, uzyskując równą powierzchnię. Charakterystyczne szyby wzdłuż ścian bocznych to miejsce na ulokowanie opcjonalnej, przesuwanej listwy podtrzymującej załadunek.

Używane Audi Q5 I – silniki benzynowe

Gamę jednostek benzynowych otwiera turbodoładowany 2.0 TFSI o początkowej mocy 211, później 180 i 225 KM. W 2011 roku pojawiła się oparta na tym silniku hybrydowa odmiana generująca łącznie 245 KM i pozwalająca przejechać „na prądzie” do 3 kilometrów (z prędkością 60 km/h). Jednocześnie oferowano także jednostki V6: najpierw wolnossącego 3.2 (270 KM), po liftingu – 272-konnego 3.0 TFSI. Wszystkie wyposażono we wtrysk bezpośredni, lecz w ogłoszeniach sporadycznie pojawiają się samochody przerobione na LPG. Każde benzynowe Q5 ma napęd 4×4, ale standardowy „automat” -tylko 3.2/3.0 TFSI (2.0 TFSI rzadko, ale łączył się także z 6-biegową skrzynią manualną).

AUDI Q5 I Hybrid 2.0TFSI 245KM 8AT Tiptronic Quattro PO229TH 04-2012
Audi Q5 z hybrydowym zespołem napędowym praktycznie nie występuje na rynku wtórnym. Według producenta samochód średnio powinien spalić 7 l/100 km.

Używane Audi Q5 I – silniki Diesla

Podobna sytuacja – albo 4-cylindrowe 2.0 TDI (143-190 KM), albo 3.0 TDI V6 generujący, wraz z kolejnymi modyfikacjami od 240 do 258 KM (lub 313 KM w SQ5 TDI z dwiema turbosprężarkami). Każdy turbodiesel w Q5 wyposażono w filtr cząstek stałych i układ zasilania common rail: to ważna informacja dla osób zainteresowanych kupnem 2.0 TDI, choć i tak ten silnik nie jest wolny od wad. Uwaga na najsłabsze odmiany 143/150 KM, bowiem wyjściowo napęd przekazywany był w nich na przednią oś (quattro – opcjonalnie). Analogicznie do gamy benzynowej, 3-litrowe diesle łączyły się tylko z przekładniami automatycznymi (7-biegową, dwusprzęgłową S tronic lub 8-stopniową Tiptronic w SQ5), 2-litrowe także z ręczną o 6 przełożeniach.

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
3-litrowy diesel V6 zachwyca relacją osiągów do osiąganych wyników spalania. Do tego pięknie brzmi. Niestety, może odstraszać potencjalnymi wydatkami, które będziemy musieli ponieść po zakupie.

Używane Audi Q5 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bagażnik zabiera nawet torby na dalekie wyprawy. Plus za elektrycznie podnoszoną klapę.”

„Silnika nie słychać przy prędkości autostradowej. Przy ok. 160 km/h pojawia się szum opływającego powietrza.”

„Świetnie zestrojony układ jezdny. Do tego trwały – przejechałem 150 tys. km i nic do tej pory nie wymieniłem.”

„Wnętrze doskonale wykończone. Nie słyszę żadnych trzasków czy skrzypienia”

 Wady 

„Mam udoskonaloną wersję 2.0 TFSI, ale i tak spotkały mnie problemy z rozrządem. Musiałem regenerować głowicę.”

„Auto robi wrażenie gabarytami z zewnątrz, a w środku okazuje się zbyt ciasne.”

„Skrzynia S tronic niemal od początku szarpała. Naprawiłem mechatronikę, ale nadal nie jest idealnie.”

„Okno dachowe postukuje na nierównościach. Serwis rozkłada ręce.”

Używane Audi Q5 I – awaryjność, typowe usterki

Potencjalni klienci na używane Q5 słusznie obawiają się problemów z silnikami TFSI. Dopiero w 2011 r. rozpoczęto montaż poprawionych jednostek EA888 Gen.3: wcześniejsze nadal obarczone są problemami z nadmiernym zużywaniem oleju silnikowego. Wszystko wina źle skonstruowanych pierścieni tłokowych. Wadliwy silnik poznamy po obecności tylko jednego wariatora rozrządu (udoskonalony ma dwa). Jeśli chodzi o diesle 2.0 TDI, sytuacja wygląda korzystniej. Nie pojawiają się doniesienia o awariach rozrządu i panewek, ale trwałość napędu pompy olejowej wciąż pozostawia wiele do życzenia. Warto przed zakupem sprawdzić też stan układu wtryskowego. W 3.0 TDI teoretycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu „wytrzymuje” ok. 300 tys. km: wymiana wymaga demontażu silnika, co winduje cenę do 5-6 tys. zł. Poza tym w najstarszych autach najwyższy czas „zajrzeć” do skrzyń S tronic (volkswagenowskie DSG). Często przepalają się też paski LED w reflektorach: na szczęście za regenerację zapłacimy obecnie ok. 300-500 zł.

AUDI Q5 I 2.0TDI 170KM 7AT S-tronic Quattro PO730RU 08-2011
Przed usterkami skrzyń S tronic nie da się uciec. Przy przebiegach 200-250 tys. km najprawdopodobniej zostawimy kilka tys. zł na wymianę sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego, a także naprawę mechatroniki.

Używane Audi Q5 I – sytuacja rynkowa

Na fali popularności SUV-ów Audi Q5 niewiele traci na wartości,i to pomimo wygaszenia produkcji na rzecz nowego modelu. Na zakup trzeba przygotować minimum 45 tys. zł, ale kwoty aut z drugiej ręki szybko osiągają pułap 50 tys. zł. Zadbane egzemplarze z najstarszych roczników i pierwsze poliftowe wystawiane są za ok. 60 tys. zł. Powyżej 100 tys. zł kosztują Audi z ostatnich lat produkcji, kupione w polskim salonie. Aż 4 na 5 używanych Q5 napędza silnik wysokoprężny (głównie 2.0 TDI). Hybrydy i auta z LPG to prawdziwe rodzynki.

Audi Q5 I
Subtelny lifting Q5 objął głównie reflektory – wprowadzono diody LED biegnące wokół całego obwodu lamp. Pojawiły się także nowe silniki i odmiana hybrydowa.

Używane Audi Q5 I – podsumowanie

Nie do końca wolne od wad, drogie i ciaśniejsze niż mogłoby się wydawać. Q5 oferuje jednak sprawdzony napęd, czołową w klasie jakość wykonania oraz w większości zmodernizowane, wolne od wad silniki. Za najmniej ryzykowne można uznać samochody z roczników młodszych niż 2012. Niestety, w większości wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym wielu kupujących.

Przeczytaj także – opinie na temat innych używanych Audi:

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 12-2008

Audi Q5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie

Audi Q5 I – wymiary

audi-q5-wymiary

Audi Q5 I – silniki benzynowe

audi-q5-silniki-benzynowe

Audi Q5 I – silniki Diesla

audi-q5-silniki-diesla

Audi Q5 I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here