AUDI Q7 I 3.0TDI V6 233KM 6AT Tiptronic Quattro PO2896X 04-2006

Minęło 15 lat od debiutu Audi Q7, a to wciąż samochód bardzo drogi w zakupie i utrzymaniu. Jakie są opinie właścicieli używanych Audi Q7 I?

Audi rozpoczęło swoją przygodę z uterenowionymi autami od zaprezentowania potężnego, ponad 5-metrowego SUV-a Q7. Później przyszedł czas na coraz mniejsze modele Q5, Q3 i miejskiego crossovera Q2. Opisywany samochód do dzisiaj robi wrażenie na ulicy swoją muskularną sylwetką z wyraźnie naznaczonymi nadkolami. Kokpit urządzono z typowym dla Audi uporządkowaniem instrumentów, wnętrze zaś nie robi takiego wrażenia jak rozstaw osi, wynoszący równe 3 metry. Wybrane egzemplarze wyposażono w dodatkowe miejsca w bagażniku, wszystkie z kolei dysponują stałym napędem na 4 koła, rozdzielanym w proporcji 40 na przód i 60 na tył. Nad całością prac poszczególnych podzespołów Audi Q7 czuwa na tyle rozbudowana elektronika, że nawet w stanie spoczynku dość szybko „rozprawia się” z niemałym akumulatorem. Jak przystało na SUV-a z najwyższej półki, producent wyposażał Q7 we wszystko, co najlepsze miał pod ręką, a klienci chętnie z tego korzystali. Po kilkunastu latach od debiutu sytuacja się odwraca: odbiorcy poszukują aut rozsądnie, ale nie topowo wyposażonych, by nie narazić się na horrendalne koszty utrzymania. W przypadku tego auta odbiorcy w salonach raczej nie szczędzili na „dorzucaniu” kolejnych opcji.

Audi Q7 I 10
„TDI clean diesel” oznacza obecność układu redukcji tlenków azotu. Co to oznacza dla użytkowników? Trzeba pamiętać o dolewaniu płynu AdBlue.

Czy tak skomplikowanym i jednocześnie dość wiekowym samochodem da się bez obaw jeździć na co dzień? Na co zwrócić uwagę przy kupnie używanego Audi Q7? Kiedy lepiej odpuścić zakup i poszukać lepszego egzemplarza? Na te pytania odpowiemy w dalszej części po przeanalizowaniu opinii właścicieli tych, bądź co bądź, samochodów marzeń.

AUDI Q7 I 3.0TDI V6 233KM 6AT Tiptronic Quattro PO2896X 04-2006
Maskę, błotniki i tylną klapę Audi Q7 wykonano z aluminium, co utrudnia diagnostykę lakieru najtańszymi miernikami. Z jego „rozpracowaniem” poradzą sobie wykwalifikowane warsztaty lakiernicze.

Używane Audi Q7 I – wnętrze

Kokpit Q7 niemal do złudzenia przypomina deskę z Audi A6 (C6). Wykończono ją jeszcze bardziej pieczołowicie: niemal na całej powierzchni dominują miękkie, przyjemne w dotyku tworzywa, wzbogacone wizualnie o efektowne szwy. Obsługa odbywa się intuicyjnie poza jedną ciekawostką, mianowicie hamulcem pomocniczym uruchamianym lewą nogą (jak w Mercedesach). Na poziom wyposażenia nikt nie ma prawa narzekać, ale w wizualizacjach na ekranie multimediów widać już wiek tego systemu. Trzeba również przywyknąć do obsługi kontrolerem MMI. Bywa, że niektóre opcje w Q7 po prostu nie działają, a jest ich tak wiele, że sprawdzenie wszystkiego graniczy z cudem.

Audi Q7 I 01
Na kokpicie „dużo się dzieje”, ale jest on wzorowo uporządkowany. Zwolennicy skrzyń ręcznych muszą obejść się smakiem: do Q7 montowano tylko „automaty”.

Do wnętrza Q7 prowadzą przepastne drzwi. Siedzi się w nim naprawdę wysoko, a na ilość miejsca z przodu nie powinni narzekać nawet koszykarze. W drugim rzędzie oczekiwało by się wyrównanej podłogi, by komfortowo przewieźć trzech pasażerów. Tymczasem osoba pośrodku ma pomiędzy nogami tunel centralny i siedzi na zwężonym siedzisku. Przestrzeń można regulować, przesuwając każdy z foteli lub ustawiając inny kąt pochylenia oparcia. Trzeciego rzędu nie należy traktować jako pełnowymiarowego, choć jest tam przestronniej niż w kompaktowych minivanach. Według zapewnień producenta, przy 5 osobach do bagażnika wejdzie aż 775 l. Trudno uwierzyć w ten rezultat, gdyż bagażnik jest bardzo płytki. Przy rozłożonym 3. rzędzie pojemność kurczy się do 330 l, a gdy autem jadą dwie osoby, zabiorą na pokład aż 2035 l.

Używane Audi Q7 I – silniki

Dla formalności warto odnotować, że Audi Q7 można było kupić w wersjach benzynowych. Najpierw montowano jednostki 3.6 V6 (280 KM) i 4.2 V8 (350 KM), obie z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trafił on również do nowego silnika 3.0 TFSI, który dzięki kompresorowi generuje 272 KM lub nawet 333 KM. Większość odbiorców decydowała się jednak na odmiany wysokoprężne – równie szybkie, a zauważalnie oszczędniejsze. Prym wiedzie popularna i w pozostałych Audi jednostka 3.0 V6 TDI (204-245 KM). Najłatwiej do niej o części zamienne, ale trwałością nie dogania odmiany 4.2 V8 TDI (340 KM). Najprawdopodobniej nie każdy da radę podołać finansowo ich utrzymaniu: za niemal każdą czynność mechanicy liczą tysiące złotych. Na szczycie gamy znalazł się prawdziwy rodzynek – 12-cylindrowy 6.0 TDI o imponujących parametrach (500 KM, 1000 Nm). W przeciwieństwie do bliźniaczego konstrukcyjnie Volkswagena Touarega I, do Q7 nie przewidziano ręcznych skrzyń biegów, tylko automatyczne Tiptronic (6/8 biegów).

Audi Q7 I 05
Popularność wśród innych Audi działa na korzyść jednostki 3.0 TDI. Nie oznacza to jednak umiarkowanych kosztów utrzymania, ale przynajmniej da się przyoszczędzić na spalaniu.
Audi Q7 I 23
Co ok. 4 Audi Q7 z silnikiem Diesla ma pod maską 8-cylindrowe 4.2 TDI. To propozycja trwalsza od 3.0 TDI, ale znacznie bardziej paliwożerna.

Używane Audi Q7 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Pneumatyczne zawieszenie automatycznie zmienia prześwit w zależności od prędkości”

„Świetna 4-strefowa klimatyzacja z oddzielną regulacją dla 2. rzędu i nawiewami dla ostatniego”

„Za kierownicą siedzi się wysoko, a wielkie lusterka dają poczucie kontroli nad tym ogromnym SUV-em”

„Nawet jadąc autostradą w środku panuje niczym nie zmącona cisza”

 Wady 

„Akumulator nie daje rady na bieżąco zasilać elektroniki Audi. Wymaga częstej wymiany i jest drogi”

„Do systemu MMI trzeba się przyzwyczaić. Trudno się go obsługuje podczas kierowania”

„Stosunkowo szybko zużywają się opony. Co jakiś czas trzeba sprawdzać poziom ciśnienia w ogumieniu”

„Auto drogie w zakupie i utrzymaniu. W dodatku sporo traci na wartości”

Używane Audi Q7 I – awaryjność, typowe usterki

Żaden silnik Q7 nie zasługuje na pełną rekomendację. Benzynowe spisują się nieźle, pod warunkiem że nie zamontowano do nich LPG, a to niestety miało często miejsce z uwagi na ich paliwożerny charakter. Instalacje do bezpośredniego wtrysku są drogie i nie każdy potrafi je prawidłowo zamontować, a jakiekolwiek komplikacje powodują, że samochody od razu idą „pod młotek”. Z kolei turbodiesle 3.0 i 4.2 nie grzeszą trwałością łańcucha rozrządu. Koszt wymiany kompletnego zestawu (8-10 tys. zł) wynika z niefortunnego umiejscowienia rozrządu od strony skrzyni biegów, co wymusza demontaż jednostki napędowej. Łańcuchy przeważnie „poddają się” przy przebiegach 200-250 tys. km. Kolejne koszty generuje opcjonalne zawieszenie pneumatyczne. Zazwyczaj trzeba wymienić któryś z miechów (zamiennik ok. 1000 zł), a skrajnych przypadkach także kompresor „pneumatyki” (nowy 2,5 tys. zł lub dwa razy mniej za zamiennik). Dodatkowo warto mieć na względzie kupno nowych wahaczy (nie mają wymiennych sworzni). Akumulator do Q7 kosztuje ok. 600 zł i dość często trzeba go wymieniać z uwagi na „pożerającą” prąd elektronikę. Sporadycznie szwankuje elektryczne podnoszenie tylnej klapy i regulacja fotela przedniego.

AUDI Q7 I 3.0TDI V6 233KM 6AT Tiptronic Quattro PO2896X 04-2006
W Audi Q7 montowano tyle odbiorników prądu, że systematycznie rozładowują akumulator na postoju. Samochody nie są w stanie odpalić już po kilkunastu dniach bezruchu.

Używane Audi Q7 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z naklejki w słupku przy fotelu pasażera. Znajdziemy go również na podłodze bagażnika.

Audi Q7 I 25

Używane Audi Q7 I – sytuacja rynkowa

Od jakiegoś czasu minimalny budżet na używane Q7 oscyluje w granicach 30 tys. zł. Dokładając kolejne 10 być może uda się znaleźć auta z roczników 2007-2008, lecz na polifta trzeba przygotować minimum 50 tys. zł. Od tych kwot przeważają doinwestowane Audi, niekiedy w ciekawych wersjach silnikowych (4.2 TDI). Górną granicę ustalono na ok. 90-100 tys. zł. Droższe są już tylko nieliczne 6.0 TDI lub młode samochody z pakietami stylistycznymi S Line. Spośród ok. 120 egzemplarz tylko 5 napędzał silnik benzynowy. Spośród turbodiesli tylko co czwarte ogłoszenie dotyczyło Q7 4.2 TDI.

Używane Audi Q7 I – podsumowanie

Mało który SUV oferuje taki komfort jazdy jak Audi Q7, mało który również posiada tak skomplikowaną i generującą problemy elektronikę. Ale ktoś kupujący ponad 5-metrowego, 2,5-tonowego kolosa raczej nie będzie szczędził pieniędzy na jego utrzymanie. Od strony technicznej to solidny samochód, który ma swoje lata i w końcu musi wymagać inwestycji. W przypadku najtańszych aut „pakiet startowy” może wynieść nawet 10-20 tys. zł.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:

Używane Audi A1 I (2010-2018) – opinie

Używane Audi A3 II (2003-2012) – opinie

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie

Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – opinie

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie

Używane Audi TT I (1998-2006) – opinie

Używane Audi Q3 I (2011-2018) – opinie

Używane Audi Q5 I (2008-2016) – opinie

Audi Q7 I 26

Audi Q7 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 509/198/174 cm
Rozstaw osi 300 cm
Pojemność bagażnika 330-775-2035 l
Audi Q7 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.0 V6 TFSI 3.0 V6 TFSI 3.6 V6 FSI 4.2 V8 FSI
Pojemność 2995 cm³ 2995 cm³ 3597 cm³ 4163 cm³
Paliwo benz., kompr. benz., kompr. benz. benz.
Maks. moc 272 KM 333 KM 280 KM 350 Nm
Maks. moment 400 Nm 440 Nm 360 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 6,9 s 8,5 s 7,4 s
Prędkość maks. 222 km/h 243 km/h 225 km/h 244 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,7 l/100 km 10,7 l/100 km 12,9 l/100 km 13,6 l/100 km
Audi Q7 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI 4.2 V8 TDI 4.2 V8 TDI 6.0 V12 TDI
Pojemność 2967 cm³ 2967 cm³ 4134 cm³ 4134 cm³ 5934 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 233 KM 245 KM 326 KM 340 KM 500 KM
Maks. moment 500 Nm 550 Nm 760 Nm 800 Nm 1000 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 8,0 s 6,4 s 6,4 s 5,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 216 km/h 236 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,5 l/100 km 7,4 l/100 km 11,1 l/100 km 9,9 l/100 km 11,3 l/100 km

Używane Audi Q7 I – galeria

Oceń ten wpis
[Głosów: 6 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here