Kompaktowe kombi cieszą się dużym zainteresowaniem na polskim rynku. Ich popularność wynika z wysokiej funkcjonalności i atrakcyjnych cen. Oto zestawienie 10 modeli za 25 tys. zł.

Pomimo trwającej ofensywy SUV-ów, kompaktowe kombi nadal dobrze sobie radzą – zarówno na rynku aut nowych, jak i używanych. Nic w tym dziwnego, w końcu samochody kombi w udany sposób łączą przestronne wnętrza i pojemne bagażniki z atrakcyjnymi cenami i niskimi kosztami eksploatacji. Widoczność z miejsca kierowcy jest oczywiście gorsza niż w SUV-ach, ale funkcjonalność – większa. Ponadto właściciele kompaktowych kombi mogą liczyć na tańszą eksploatację. Niższe nadwozie stawia mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, a niższa masa własna oznacza m.in. wolniejsze zużywanie się klocków hamulcowych. Zazwyczaj kompakty mają także mniejsze koła, a co za tym idzie – opony można kupić taniej niż do SUV-a.

Ogłoszenia z autami tego segmentu można podzielić na dwie kategorie. Jedną tworzą skromnie skonfigurowane samochody poflotowe z bazowymi dieslami pod maską, a drugą – dobrze wyposażone egzemplarze z silnikami benzynowymi lub mocnymi wysokoprężnymi, oferowane przez prywatnych właścicieli albo sprowadzane.

10

 Volvo V50 
Lata produkcji: 2003-2012
Ceny: od 7 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Volvo V50

Volvo V50 dzieli konstrukcję z Focusem drugiej generacji. Do atutów szwedzkiego auta należy zaliczyć oryginalny design oraz wysoką jakość montażu i użytych tworzyw. Rozczarowują za to przestronność wnętrza i wielkość bagażnika (415-1307 l). Jak na segment premium przystało, poszczególne egzemplarze potrafią znacznie różnić się wyposażeniem. W zakładanym budżecie dominują oferty V50 z końca produkcji (najczęściej z turbodieslem pod maską), starsze egzemplarze w tej cenie to zazwyczaj bogato wyposażone auta z mocnymi, turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi.

Biorąc pod uwagę koszty eksploatacji, polecamy dwie wersje wysokoprężne: 1.6 i 2.0 D, które są dobrze znanymi silnikami PSA. Należy jednak pamiętać, że po 2010 r. francuskiego diesla 2.0 zastąpiła 5-cylindrowa szwedzka konstrukcja o pojemności 1984 cm³ zamiast 1997 cm³. Jednostki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0 pochodzą od Forda – są dobre, ale nie najlepiej nadają się do zasilania gazem. Z myślą o montażu instalacji LPG warto poszukać wolnossącego 2.4 konstrukcji Volvo. O ile nie zadbano o regularną wymianę oleju, przy większych przebiegach problematyczna może się okazać automatyczna skrzynia biegów dostarczana przez Aisina.

Zobacz również: Opinie o używanym Volvo V50

Volvo V50

9

 Volkswagen Golf VI Variant 
Lata produkcji: 2008-2012
Ceny: od 14 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Volkswagen Golf VI Variant

Stosunkowo krótki okres produkcji tego kompaktowego przeboju Volkswagena należy tłumaczyć faktem, że to tak naprawdę gruntownie zmodernizowany Golf V. Oba auta bazują na tej samej płycie podłogowej, dlatego pod względem przestronności nie ma między nimi wyraźnych różnic. Natomiast przy okazji liftingu znacznie poprawiła się jakość użytych materiałów, solidność montażu i wyciszenie. Dostępność podstawowych części eksploatacyjnych jest wzorowa, a ceny korzystne. Jednak słono płaci się za nowoczesność – remont benzynowego silnika TSI czy dwusprzęgłowej przekładni DSG może pochłonąć kilka tysięcy złotych.

Podobnie jak w przypadku opisywanej wyżej Octavii, jeśli oczekujemy bezproblemowej eksploatacji, poszukiwania wymarzonego Golfa VI należy ograniczyć do diesli 1.6 i 2.0 TDI w wersji common rail. Jednostki TSI to zakup podwyższonego ryzyka, a sprawdzone 1.6 MPI na rynku wtórnym prawie nie występuje.

Zachęcamy do przeczytania: Używany VW Golf VI – opinie

Volkswagen Golf VI Variant

8

 Skoda Octavia II Combi 
Lata produkcji: 2004-2013
Ceny: od 9 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Skoda Octavia II Combi

Skoda Octavia to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Od lat jest hitem polskiego rynku, zarówno wśród aut nowych, jak i używanych. Nic w tym dziwnego, pod względem funkcjonalności to zdecydowany lider segmentu. Wymiarami wnętrza dorównuje samochodom klasy średniej. Bagażnik wersji kombi zmieści aż 605 l bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność rośnie do 1620 l. Wśród ofert za 25 tysięcy zł przeważają auta po liftingu. Ogłoszenia starszych egzemplarzy w tej cenie dotyczą głównie wersji RS.

Jeśli Octavia, to z dieslem, najlepiej 1.6 lub 2.0 TDI z zasilaniem common rail. Kultowa jednostka 1.9 TDI nie jest już tak bezawaryjna jak we wcześniej produkowanych modelach. W silniku o oznaczeniu BXE (montowany w Octavii II od 2005 r.) może dojść do zatarcia panewek. Dla zwolenników wersji benzynowych nie mamy dobrych wieści – kłopotów nie sprawia jedynie 8-zaworowy motor 1.6 MPI. Idealnie nadaje się do zasilania LPG, ale dla wielu kierowców jego osiągi są niewystarczające. Nowoczesne silniki TSI to wybór podwyższonego ryzyka – poprawione jednostki zadebiutowały dopiero wraz z trzecią generacją Octavii.

Warto przeczytać: Używana Skoda Octavia – opinie i typowe usterki

Skoda Octavia II Combi

7

 Peugeot 308 I SW 
Lata produkcji: 2007-2013
Ceny: od 10 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2013 

Peugeot 308 I SW

Dysponując budżetem ok. 25 tysięcy zł można swobodnie przebierać wśród ofert aut z końca produkcji. Właśnie z tego względu do naszego zestawienia wybraliśmy Peugeota 308 pierwszej, a nie drugiej generacji. Pod względem funkcjonalności to jedna z najlepszych propozycji dla rodziny. Montując fotelik docenimy szeroko otwierające się drzwi, a pakując się na wakacje – spory bagażnik (575 l). Po liftingu (a tylko takie auta rozważamy w tym przedziale cenowym) wyraźnie poprawiła się jakość wykonania i usterki elektroniki pokładowej występują znacznie rzadziej. Dodatkowym atutem 308 jest brak problemów z korozją nadwozia (rdzawy nalot znajdziemy wyłącznie na elementach zawieszenia).

Najlepszym wyborem do tego modelu są silniki wysokoprężne, to sprawdzone konstrukcje PSA – 1.6 i 2.0 HDi. Nie sprawiają większych problemów, a w razie awarii nie powinny generować dużych kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że po przekroczeniu 200 tys. km przebiegu może pojawić się konieczność regeneracji turbosprężarki czy filtra FAP. Na szczęście to popularne jednostki stosowane w wielu modelach, dobrze znane mechanikom. Natomiast z dystansem należy traktować wersje benzynowe, ponieważ mają problemy z układem rozrządu. 1.6 VTi można jeszcze warunkowo polecić, bo zapewnia wystarczające osiągi i nadaje się do zasilania gazem (wymaga zastosowania dobrej instalacji LPG), ale należy pamiętać o profilaktycznej wymianie łańcucha rozrządu wraz z napinaczem co ok. 100 tys. km. W 1.6 THP zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa (wyklucza montaż LPG), a do problemów jednostki VTi należy dodać gromadzenie się nagaru w głowicy.

Peugeot 308 I SW

6

 Chevrolet Cruze Kombi 
Lata produkcji: 2012-2016 (wersja kombi)
Ceny: od 20 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2012-2014 

Chevrolet Cruze Kombi

Chevrolet Cruze zadebiutował w Europie w 2009 roku, ale wersję kombi wprowadzono dopiero przy okazji liftingu w 2012 r. Ten wariant nadwozia mierzy 467 cm długości, dorównując tym samym niektórym autom klasy średniej. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 500 litrów. Pomimo że marka Chevrolet wycofała się już z polskiego rynku, nie należy obawiać się o dostępność części eksploatacyjnych – Cruze bazuje na podzespołach Astry IV. Z ograniczoną liczbą zamienników trzeba się za to liczyć w przypadku podzespołów występujących wyłącznie w tym modelu.

W zasadzie wszystkie wersje silnikowe są godne polecenia. Benzynowe 1.4 Turbo i wolnossące 1.8 występowały z fabryczną instalacją LPG. Należy podkreślić, że tylko te wersje mają wzmocnione gniazda zaworowe, co ogranicza negatywny wpływ zasilania gazem na silnik. Dlatego też odradzamy zakup benzyniaków z myślą o późniejszym montażu instalacji LPG – istnieje ryzyko szybszego uszkodzenia głowicy. Wszystkie turbodiesle są udane. Jednostki 1.7 D są skonstruowane przez Isuzu, a 2.0 D – przez włoski koncern VM. Osoby zainteresowane zakupem wersji 1.4 Turbo lub 1.7 D powinny zwrócić szczególną uwagę na stan skrzyni biegów – to okryta złą sławą przekładnia M32.

Zobacz również: Używany Chevrolet Cruze – opinie i typowe usterki

Chevrolet Cruze Kombi

5

 Hyundai i30 II Wagon 
Lata produkcji: 2012-2017
Ceny: od 20 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2013-2014 

Hyundai i30 II Wagon

W porównaniu z poprzednikiem, druga generacja i30 urosła i stała się autem bardziej dopracowanym. Nabywcy wersji kombi mogą liczyć na pakowny bagażnik (528-1642 l pojemności) i przestronne wnętrze, ale niektórzy mogą narzekać na krótkie siedziska foteli. Podobnie jak w przypadku Focusa, najtańsze oferty stanowią egzemplarze z flotową przeszłością, najczęściej z silnikami 1.4 (MPI lub CRDi) pod maską. Zdecydowanie większy wybór dobrze wyposażonych i zadbanych aut będziemy mieli dysponując budżetem ok. 30 tysięcy zł. Nie należy obawiać się dostępności części – łatwo je kupić i nie są przesadnie drogie.

Osobom zainteresowanym kupnem benzynowego i30 polecamy jednostki 1.4 i 1.6 MPI. Mają prostą konstrukcję, jednak uważajmy na auta z instalacją LPG. Silnik 1.6 GDI jest już wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny, co sprzyja osadzaniu się nagaru na zaworach. Warte uwagi są turbodiesle, zwłaszcza 1.6 CRDi. Jednostka 1.4 CRDi miewa problemy z szarpaniem i spadkami mocy. Przed zakupem należy sprawdzić, czy nie ma wycieków ze skrzyni biegów. To typowa usterka tego modelu, wymagająca demontażu przekładni i wymiany uszczelniacza. Nie warto tego bagatelizować – wyciekający olej przyspiesza zużycie sprzęgła.

Czytaj także: Używany Hyundai i30 – opinie i typowe usterki

Hyundai i30 II Wagon

4

 Renault Megane III Grandtour 
Lata produkcji: 2008-2015
Ceny: od 14 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2014 

Renault Megane III Grandtour

Sytuacja rynkowa Megane III prezentuje się całkiem ciekawie. W zakładanym przedziale cenowym mamy do wyboru dwa rodzaje ofert: starsze egzemplarze z silnikami benzynowymi lub nowsze z turbodieslami pod maską (najczęściej 1.5 dCi, zdarzają się auta po liftingu). Można zaryzykować stwierdzenie, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zwłaszcza, że ten model jest wart rozważenia. Tradycyjnie dla Renault, producent zadbał o odpowiedni poziom bezpieczeństwa pasażerów i zabezpieczenie przed korozją. Zastrzeżenia użytkowników są kierowane jedynie w stronę podatnego na zarysowania lakieru. Wnętrze Megane jest starannie spasowane, jednak dość szybko pojawiają się w nim oznaki zużycia (przede wszystkim na kierownicy i gałce dźwigni zmiany biegów). Znane z poprzednika usterki elektroniki należą już do rzadkości.

W szerokiej palecie jednostek napędowych montowanych w Megane III właściwie nie znajdziemy słabych punktów. Każdy silnik benzynowy jest godny polecenia, ale dwa zasługują na szczególne wyróżnienie: to proste i sprawdzone 1.6 16V oraz turbodoładowane 1.4 TCe. Obie jednostki mają pośredni wtrysk, więc nadają się do zasilania LPG. W przypadku wolnossącego 1.6 należy pamiętać o wymianie koła zmiennych faz rozrządu przy każdej wymianie rozrządu. Ideałem do tego modelu byłaby wersja 2.0 16V, ale niestety ten motor występuje tylko z bezstopniową przekładnią CVT. W przypadku diesli z ostrożnością należy podchodzić do jednostek 1.5 i 1.9 dCi. Chociaż w Megane III montowano już ich poprawione wersje, to nadal istnieje ryzyko przedwczesnego zużycia panewek. Kluczowe dla trwałości tych silników jest skrócenie interwału wymiany oleju z 30 do 15 tys. km. Szukając bezproblemowego turbodiesla, skupmy się na autach wyposażonych w motory 1.6 i 2.0 dCi.

Warto przeczytać: Opinie o używanym Renault Megane

Renault Megane III Grandtour

3

 Kia Cee’d II SW 
Lata produkcji: 2012-2018
Ceny: od 22 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2013-2015 

Kia Cee'd II SW

Cee’d drugiej generacji zaliczył ogromny skok jakościowy w porównaniu z poprzednikiem. Wnętrze tego modelu jest przestronne i bez problemu pomieści 5 pasażerów. Osoba siedząca na środku tylnej kanapy doceni niemal płaską podłogę, a tym samym – sporo miejsca na nogi. Bagażnik również jest pojemny (528-1642 l). Dodatkowym atutem Kii jest 7-letnia gwarancja (przy sprzedaży przechodzi na nowego właściciela), jednak jej warunkiem jest korzystanie wyłącznie z usług ASO. Rozważany przez nas budżet to dolna granica cenowa dla tego modelu. Wśród ofert za ok. 25 tys. zł dominują turbodiesle z dużymi przebiegami, najczęściej pochodzące z flotowych wyprzedaży. Tak jak w przypadku i30 – dokładając dodatkowe 5 tys. zł znajdziemy więcej interesujących ofert.

Wśród ogłoszeń z benzynowymi Cee’dami przeważają auta z jednostkami 1.4 MPI i 1.6 GDI. Pierwsza z nich ma pośredni wtrysk paliwa i warunkowo można polecić ją do LPG (wymaga kosztowej regulacji luzu zaworowego). Drugi silnik to nowoczesna jednostka z wtryskiem bezpośrednim, zatem przeróbka na zasilanie gazem nie jest wskazana. Poszukiwania turbodiesla należy ograniczyć do 1.6 CRDi – ma lepsze osiągi od 1.4 CRDi, a spalanie jest niewiele wyższe. Na szczęście bez względu na wybraną wersję silnikową, ten model nie boryka się z żadnymi poważnymi usterkami.

Polecamy: Używana Kia Cee’d – opinie i typowe usterki

Kia Cee'd II SW

2

 Ford Focus III Kombi 
Lata produkcji: 2010-2018
Ceny: od 16 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2015 

Ford Focus III Kombi

Spora rozpiętość roczników w zakładanym przez nas budżecie wynika z różnic w wyposażeniu i stanie poszczególnych egzemplarzy. W podobnej cenie można znaleźć zarówno bogato wyposażone Focusy z początku produkcji, jak i poliftingowe auta, ale w podstawowej specyfikacji i po użytkowniku flotowym. Popularność tego modelu wśród firm sugeruje, że to oszczędne, solidne i funkcjonalne auto. Tak jest w istocie, ale z drobnymi zastrzeżeniami. Choć bagażnik Focusa jest ustawny i pakowny, to nie zachwyca pojemnością (490 l), a w kwestii ilości miejsca na tylnej kanapie – niektórzy konkurenci oferują więcej. Pod względem kosztów serwisu i napraw nie będzie niespodzianek. Duży wybór części zamiennych zarówno z niższej, jak i wyższej półki cenowej.

Najlepszym wyborem będą silniki wysokoprężne – są oszczędne i zapewnią dobre osiągi. Przed liftingiem oferowano jednostki opracowane przez PSA (1.6 i 2.0 TDCi), które nie sprawiają większych problemów. Po liftingu mniejszego diesla zastąpił autorski motor Forda (1.5 TDCi). Do tego silnika należy podchodzić z większą ostrożnością – znane są przypadki przedwczesnego zużycia panewek (zalecamy skrócenie interwału wymiany oleju do 10 tys. km). Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, „pewniakiem” jest tylko wolnossące 1.6. Nie jest przesadnie szybka ani oszczędna, ale rekompensuje to niezawodnością. Uważajmy jedynie na wersje z LPG. Warto zainteresować się również wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1.0 EcoBoost. Z kolei mocniejsze „benzyniaki” to propozycje dla osób przedkładających osiągi ponad zużycie paliwa.

Warto przeczytać: Używany Ford Focus – opinie i typowe usterki

Ford Focus III Kombi

1

 Opel Astra IV Sports Tourer 
Lata produkcji: 2010-2016 (wersja kombi)
Ceny: od 15 tys. zł
Za 25 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2014 

Opel Astra IV Sports Tourer

Przy okazji premiery 4. generacji Astry, producent z Rüsselsheim zerwał z dotychczasowym nazewnictwem i model kombi określił mianem Sports Tourer. Jednak nie nastawiajmy się na sportowe wrażenia z jazdy – tutaj na przeszkodzie stoi spora (na tle konkurentów) masa własna. Natomiast jeśli ktoś szuka solidnego i funkcjonalnego auta, to Astra go nie rozczaruje. Bagażnik wersji kombi bazowo ma 500 l pojemności, a z tyłu bez trudu zmieszczą się 2 dorosłe osoby. Komfort podróży ucierpi, gdy zdecydujemy się na jazdę z kompletem pasażerów, ale to akurat typowe w tym segmencie. Jak przystało na Opla – wzorcowe zaopatrzenie w tanie części zamienne i niewygórowane koszty serwisu.

Szeroka gama silnikowa Astry sprawia, że na rynku wtórnym każdy znajdzie wersję odpowiadającą swoim potrzebom. Wśród jednostek benzynowych polecamy wolnossące 1.6 (to prosty i trwały motor, ale przez brak hydrauliki zaworowej nie nadaje się do zasilania gazem) oraz 1.4 Turbo (ma wtrysk pośredni i jest dobra do LPG, czasem pojawiają się oferty aut z fabryczną instalacją). Spośród turbodiesli najlepsze opinie zbiera fiatowski silnik 2.0 CDTI (odpowiednik 2.0 MultiJet we włoskich autach), jednak Astry z tym silnikiem są drogie. Dlatego optymalnym wyborem będzie 125-konne 1.7 CDTI (jednostka Isuzu). W przypadku aut po liftingu wart zainteresowania jest silnik 1.6 CDTI.

Opel Astra IV Sports Tourer

Oceny czytelników
[Głosów: 11 Średnia: 4.1]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here