Hyundai i30 II - dynamiczne

Poprawny i pojemny kompakt, ale raczej nie dla osób oczekujących od samochodu czegoś więcej niż jazda z punktu A do punktu B. Oto opinie o Hyundaiu i30 II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Hyundai i30 II (GD), podobnie jak poprzednik (i30 FD), zdobył w Polsce szerokie grono odbiorców. Po raz pierwszy w historii tego modelu producent zdecydował się na prezentację wariantu 3-drzwiowego (i30 Coupe, od 2014 r.). Rozstaw osi w i30 II nie zmienił się, ale auto urosło o kilka centymetrów i stało się znacznie przestronniejsze i pakowniejsze. Trzy lata przed premierą obecnie oferowanego następcy (w 2014 r.) samochód przeszedł lifting, który objął jedynie przestylizowanie przedniej atrapy chodnicy i wprowadzenie nowych silników, w tym 186-konnej wersji Turbo. Patrząc z perspektywy czasu na ten samochód wydaje się on być już dosyć niedzisiejszy i bez żadnego polotu, jednak odbiorcom aut z drugiej ręki ani trochę to nie przeszkadza. Hyundai już dawno przestał być postrzegany jako egzotyczna marka i trwałością stoi na coraz wyższym poziomie. Jak kształtuje się awaryjność drugiej generacji i30? O tym poniższym materiale.

Hyundai i30 II - dynamiczne
Wersja Coupe wygląda zadziornie, ale na rynku bardzo trudno ją trafić. Widoczność do tyłu – mocno ograniczona, ale z tyłu w miarę wygodnie pojadą dwie dorosłe osoby.

Używany Hyundai i30 II – wnętrze

Futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nie zmieniała się przez cały okres produkcji i30 II. Śmiałe kreski do dzisiaj robią nowoczesne wrażenie i nie zakłócają ergonomii kokpitu. Niestety, Hyundai jeszcze nie dogonił europejskich konkurentów w dziedzinie jakości wykonania, bo z plastików coraz częściej słychać stuki, a najczęściej chwytane elementy (kierownica, gałka biegów) wycierają się. Producent zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa: już pierwsza z sześciu wersji wyposażeniowych miała komplet poduszek powietrznych z kurtynami, w bogatszych można liczyć na nawigację, skórzaną tapicerkę i komfortowe fotele z płynną regulacją na wysokość i w lędźwiach. Pod względem przestrzeni w środku trzeba przyznać, że Hyundai się popisał – z łatwością przewiezie cztery wysokie (190 cm) osoby, całkiem komfortowo jest nawet w agresywniej stylizowanym 3-drzwiowym Coupe. Bagażnik w kombi standardowo mieści aż 528 l i można go powiększyć do 1642 l, uzyskując całkowicie płaską podłogę.

Hyundai i30 II - deska rozdzielcza
Można trafić na i30 z dwukolorowym wnętrzem i takimi brakami w wyposażeniu jak np. brak elektrycznego uchylania tylnych szyb. Centralny ekran rzadko jest kolorowy.
Hyundai i30 II - bagażnik kombi
Za wyborem kombi zdecydowanie przemawiają możliwości transportowe – aż 1642 l maksymalnej objętości bagażnika, płaska podłoga, łatwy dostęp i funkcjonalny system schowków pod podłogą, w tym dedykowany na roletę.

Używany Hyundai i30 II – silniki

Gama silnikowa Hyundaia i30 (GD) obejmuje dwie wolnossące jednostki benzynowe – 1.4 i 1.6. Ta druga występuje w trzech wersjach: z wtryskiem wielopunktowym (120 KM) i bezpośrednim (135 KM), a także z turbodoładowaniem o mocy 186 KM (i30 Turbo). Z kolei 1.4 sprzed modernizacji do silnik z rodziny Gamma, po modernizacji – Kappa. Oba rozwijają 100 KM i zapewniają niemal identyczne osiągi, z lekką przewagą nowszego. Chętni na diesla mają do wyboru 90-konnego 1.4 CRDi (wykorzystywanego często w autach flotowych) oraz 1.6 CRDi 110, 128 oraz 136 KM, także z 7-biegową przekładnią DCT. Wszystkie diesle wyposażono w filtr cząstek stałych – na szczęście jest on bezproblemowy, z tym że procedura wypalania odbywa się dosyć często, bo nawet co kilkaset kilometrów. Całkowicie zrezygnowano z zastosowania dwumasowego koła zamachowego.

Hyundai i30 II - silnik 1.4 MPI
Silnik 1.4 MPI po modernizacji (z rodziny Kappa) jest lżejszy i szybciej rozwija moc, dzięki czemu jeździ zauważalnie lepiej od 1.4 (Gamma) o takiej samej mocy (fot.)

Używany Hyundai i30 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Filtr DPF wypala się co kilkaset kilometrów, ale łatwo dostrzec moment wypalania – nie wolno wtedy gasić auta.”

„Duży plus za wąską konsolę środkową – z przodu można wygodnie ułożyć nogi.”

„Fotele mają szeroki zakres regulacji i nieźle podpierają w zakrętach.”

„Duży podłokietnik centralny. W i30 przewidziano miejsce na okulary, kubki lub nawet większą butelkę.”

 Wady 

„Mimo zawieszenia wielowahaczowego auto ma tendencję do zarzucania tyłem, czy to na prostej, czy w zakrętach.”

„Od spodu słychać każdy kamyk – Hyundai nie popisał się, wyciszając i30.”

„Auto ma długie zwisy i delikatne zaczepy zderzaków, a przy tył dość niski prześwit – łatwo wobec tego urwać coś przy wjeździe na krawężnik.”

Używany Hyundai i30 II – awaryjność, typowe usterki

To dość trwały samochód o przewidywalnych kosztach eksploatacji. Najpoważniejsze awarie w i30 dotyczą złego uszczelnienia skrzyni biegów w silnikach 1.6 GDI – olej potrafi przedostawać się do komory sprzęgła, powodując jego ślizganie. W tym modelu producent przeprowadzał akcję naprawczą elektrycznego wspomagania kierownicy: warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz się do niej kwalifikuje lub czy miał ją już przeprowadzoną. Do trzaskających w środku plastików i parujących reflektorów trzeba przywyknąć, podobnie jak do pojawiających się na tylnej klapie pierwszych ognisk korozji i ogólnej niskiej trwałości lakieru. Na i30 Hyundai nakładał pięcioletnią gwarancję bez limitu kilometrów – nie obowiązuje już tylko w najstarszych autach. Koszty przeglądów i części? Na normalnym poziomie.

Hyundai i30 II - multimedia
Sterowanie w kierownicy jest wygodne, ale sam system multimedialny ma tendencję do wieszania się, a fabryczne radio czasami przestaje działać.

Używany Hyundai i30 II – sytuacja rynkowa

Około 2/3 wystawionych używanych i30 II stanowią auta z silnikami wysokoprężnymi. I właśnie taki rodzaj napędu spotkamy w najtańszych egzemplarzach – startują one od ok. 25-26 tys. zł i zwykle mają za sobą flotową przeszłość, a zatem mało atrakcyjny kolor nadwozia i uproszczone wyposażenie. Wersje kombi i z benzynowymi silnikami kosztują minimum 30 tys. zł, a jeśli dopłacimy kolejne 10, możemy się cieszyć użytkowaniem egzemplarza po liftingu. Roczne auta z minimalnymi przebiegami wystawiane są nawet za mniej niż 50 tys. zł. To o wiele taniej niż za zupełnie nowego i30, a przypominamy, że na te egzemplarze obowiązują jeszcze 4 lata gwarancji.

Używany Hyundai i30 II – podsumowanie

Nudny charakter tego auta rekompensują przewidywalne koszty eksploatacji i przyzwoita trwałość. Niedawny debiut nowej generacji spowodował spadek cen używanych i30 II i wzrost popytu na niego. Polecamy wersję kombi z mocniejszym 1.6 CRDi, także z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. 

Hyundai i30 II Turbo
Hyundai i30 II Turbo przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund. W środku wyróżnia się kolorowymi przeszyciami i zegarami ze wskazówkami startującymi z pionowej pozycji.

Hyundai i30 II – dane techniczne

Hyundai i30 II – wymiary
Dł./szer./wys. 430-448/178/147 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika htb 378-1316 l, kmb 528-1642 l
Hyundai i30 II – silniki benzynowe
Silnik 1.4 MPI 1.6 MPI 1.6 GDI 1.6 T-GDI
Pojemność 1396 cm³ 1591 cm³ 1591 ccm³ 1591 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbo benz.
Maks. moc 99 KM 120 KM 135 KM 186 KM
Maks. moment 137 Nm 156 Nm 164 Nm 265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s 10,9 s 9,9 s 8,0 s
Prędkość maks. 182 km/h 192 km/h 195 km/h 219 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 6,4 l/100 km 5,7 l/100 km 7,3 l/100 km
Hyundai i30 II – silniki Diesla
Silnik 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi DCT
Pojemność 1396 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 110 KM 128 KM 136 KM
Maks. moment 220 Nm 260 Nm 260 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 11,0 s 10,9 s 10,5 s
Prędkość maks. 170 km/h 185 km/h 197 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,0 l/100 km 4,1 l/100 km 4,2 l/100 km

Hyundai i30 II – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Hyundai i30 II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here