Dla niektórych pojęcie „bezawaryjnego koreańskiego auta” wciąż może wydawać się abstrakcyjne. Tymczasem Hyundai i30 okazuje się zaskakująco trwałym, nowoczesnym kompaktem. Oto opinie o Hyundaiu i30 I (FD).
Kompaktowy Hyundai i30 odmienił postrzeganie koreańskiej marki na Starym Kontynencie. Samochód zaprojektowano „po europejsku”, czyli bez zbytnich udziwnień, w dodatku jego sylwetka przyciągała oko. Dzisiaj zdążyła się nieco opatrzeć, lecz nie powinno to przeszkadzać większości osób zainteresowanych kupnem używanego Hyundaia i30. Auto cenione jest za przewidywalne koszty eksploatacji i więcej niż przyzwoitą trwałość, z szczególnym wyróżnieniem części mechanicznej. Samochód punktuje obecnością wersji kombi i uproszczonych (jednocześnie nowoczesnych) silników o oszczędnym charakterze. Koreańczycy nie wystrzegli się drobnych wpadek jakościowych, przez które najprawdopodobniej zrażą do siebie kierowców wcześniej jeżdżących autami europejskich marek. Co ciekawe, Hyundai i30 I poza Koreą powstawał także w Czechach. Mało tego, egzemplarze wyjeżdżające od naszych sąsiadów uchodzą za lepsze jakościowo.
Jakie „drobne wpadki” mamy na myśli w przypadku Hyundaia i30 z drugiej ręki? Czy są na tyle poważne, by skreślać ten model? W dalszej części materiału opiszemy je dokładniej i przedstawimy zalety tego niemłodego już kompaktowego auta.
Używany Hyundai i30 I (FD) – wnętrze
Kokpit Hyundaia docenią kierowcy nastawieni na intuicyjność obsługi. Estetów odepchną nie najwyżej jakości materiały, choć one zależą w sporym stopniu od wersji wyposażeniowej. W podstawowej (Classic) dominuje czerń i twarde plastiki, w Comfort/Style/Premium można liczyć na więcej miękkich tworzyw i żywszą kolorystykę, głównie dzięki srebrnym wstawkom w okolicach konsoli środkowej i na kierownicy. Przy odrobinie szczęście można upolować i30 z ciekawym wyposażeniem: tempomatem, automatyczną klimatyzacją, podgrzewanymi fotelami.
Fotele Hyundaia i30 nie odstają w niczym od konkurentów. Zadbano o wystarczające podparcie boczne i długość siedziska, z kolei regulacja ustawień niemal zawsze odbywa się w sposób ręczny. Kierowcy rzadko kierują zastrzeżenia co do widoczności w przód i na boki. Dodatkowe 5 cm rozstawu osi korzystnie wpłynęło na przestrzeń w tylnym rzędzie wersji kombi. Jeśli chodzi o bagażniki, pozytywnie wyróżnia się… hatchback z niezłymi 340 l pojemności. Do sporo dłuższego i30 SW „wchodzi” zaledwie 75 l więcej. W krótszej odmianie trzeba zaakceptować niewielki otwór załadunkowy bagażnika, a w kombi – niezbyt regularny kształt.
Używany Hyundai i30 I (FD) – silniki benzynowe
Hyundai zaproponował użytkownikom w zupełności wystarczającą gamę silnikową, pozbawioną jednak „drapieżnych” odmian o mocy ok. 200 KM (nadrobił to w drugiej generacji modelu). Paletę jednostek benzynowych stanowią dwa silniki ze zmiennymi fazami zaworów i rozrządem napędzanym łańcuchem – 1.4 CVVT (109 KM) i 1.6 CVVT (122/126 KM). Zakup pierwszego mija się z celem, bowiem pali mniej więcej tyle co 1.6, a jest od niego zauważalnie słabszy. Niestety, oba przeciętnie współpracują z LPG, ponieważ nie zastosowano w nich systemu hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Prawdziwą rzadkość stanowi najmocniejszy wariant benzynowy, czyli 143-konny 2.0 16V. Oferowano go tylko do 2010 r.. Na gamę diesli składa się z kolei koreański 1.6 CRDi (90 i 116 KM) oraz 2.0 CRDi (140 KM) skonstruowany przez włoską firmę VW Motori. Najsłabszy wariant 1.6 CRDi został maksymalnie uproszczony. Próżno szukać w nim chociażby dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki o zmiennej geometrii (te elementy trafiły do odmiany 116-konnej), a do 2010 r. – nawet filtra cząstek stałych. Do napędu rozrządu zastosowano trwały łańcuch. Pasek trafił tylko do 2.0 CRDi, który na rynku wtórnym jest równie rzadki jak benzynowy 2.0. Wszystkie turbodiesle i30 zasługują na rekomendację. Wybór zależy od naszych preferencji: czy oczekujemy mocy (2.0 CRDi), czy możliwie najniższego spalania (1.6 CRDi). Silniki w i30 I łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (te drugie spotykane tylko w dieslach). Do odmian 1.6/126 KM, 2.0 16V i 1.6 CRDi/116 KM istniała możliwość dokupienia 4-biegowego „automatu”.
Używany Hyundai i30 I (FD) – opinie użytkowników
Zalety
„Po latach jeżdżenia od nowości z pewnością mogę potwierdzić niezawodność Hyundaia. Auto poprawne i bardzo trwałe”
„Duże szyby i lusterka, tylna szyba niemal pionowa. Hyundaia bardzo łatwo wyczuć na parkingu”
„Fotel z regulacją oparcia, siedziska, odcinka lędźwiowego i zagłówka. Więcej do szczęścia nie potrzeba”
„W środku na wszystko znajdzie się miejsce. Jest gdzie przewieźć klucze czy telefon”
Wady
„Nie polecam silnika 1.4 – słaby, paliwożerny i głośny na trasie. Akceptowalnie sprawuje się tylko w mieście”
„Pojawia się coraz więcej ognisk korozji. Już nie tylko na tylnej klapie”
„Zaskakująco niski prześwit jak na samochód kompaktowy. Trzeba uważać na krawężnikach”
„Wyciszenie nie umywa się do poziomu w europejskich modelach. Szum powietrza dokucza przy wysokich prędkościach”
Używany Hyundai i30 I (FD) – awaryjność, typowe usterki
Plusem kompaktowego Hyundaia jest… brak silników z typowymi, powtarzającymi się awariami. Mogą się one przydarzyć jedynie przy zaniedbaniach serwisowych, np. z zakresu wymiany oleju (kłopoty z łańcuchami rozrządu czy turbosprężarkami w dieslach). W niektórych autach istniała potrzeba przedwczesnej wymiany sprzęgła. Użytkownicy bardziej narzekają na drobnostki, które może i nie unieruchamiają auta, ale psują przyjemność codziennej jazdy. Mowa m.in. o wyłączającym się radiu lub migającym ekranie centralnym i często przepalających się żarówkach przednich reflektorów. W ramach akcji serwisowej wymieniano inny felerny element, mianowicie szybko zużywające się odbojniki amortyzatorów. Przeciętną trwałość prezentują przekładnie kierownicze (słychać z niej stuki) i powłoka lakiernicza, włącznie z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Rdza pojawia się na co raz to nowych elementach nadwozia i30.
Używany Hyundai i30 I (FD) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN spotkamy w trzech częściach Hyundaia i30. Został wytłoczony na wzmocnieniu nad przednim prawym kołem, w okolicach umiejscowienia pręta przytrzymującego maskę (fot.). Tabliczkę z numerem VIN znajdziemy na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony oraz na słupku środkowym lewym w formie naklejki.
Używany Hyundai i30 I (FD) – sytuacja rynkowa, ceny
Nieciekawe i30 (kolorystycznie i wyposażeniowo) wystawiane są już za 11 tys. zł. Na mocniejszy silnik niż 1.4/1.6 CRDi 90 KM musimy dołożyć jeszcze kilka tys. zł, z reguły można też liczyć na lepszy stan ogólny. Budżet 15-20 tys. zł pozwala rozejrzeć się za krajowymi autami, także po liftingu. Najdroższe egzemplarze podchodzą pod 25-30 tys. zł. Kombi stanowi 1/3 ofert, samochody z silnikami wysokoprężnymi – ok. 1/4. Chętni na 2.0, niezależnie od rodzaju paliwa, muszą uzbroić się w cierpliwość podczas poszukiwań.
Używany Hyundai i30 I (FD) – podsumowanie
Niesłusznie niedoceniany kompakt, zwłaszcza na tle obarczonych ryzykiem kosztownych awarii samochodów marek niemieckich czy francuskich z tego okresu produkcji (silniki TSI czy THP). Hyundaia i30 proponujemy kierowcom oczekujących od samochodu niezawodności i oszczędnego charakteru, przede wszystkim potrzebujących auta do dojazdów z punktu A do punktu B. Dla pasjonatów motoryzacji poszukujących samochodu do codziennej jazdy może się okazać… zbyt nudny i przewidywalny.
Redakcja poleca artykuły o innych używanych Hyundaiach:
Używany Hyundai i30 I (FD) i Hyundai i30 II (GD) – którą generację wybrać?
Używany Hyundai i30 II (GD; 2012-2017) – opinie użytkowników
Używany Hyundai i20 I (2008-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 424-447/177/148 cm |
Rozstaw osi | 265-270 cm |
Pojemność bagażnika | htb 345-1250 l, kmb 415-1395 l |
Silnik | 1.4 CVVT | 1.6 CVVT | 1.6 CVVT | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1591 cm³ | 1975 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 109 KM | 122 KM | 126 KM | 143 KM |
Maks. moment | 137 Nm | 154 Nm | 157 Nm | 186 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,1 s | 11,0 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 192 km/h | 192 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1582 cm³ | 1582 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 116 KM | 140 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 255 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,0 s | 11,6 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 188 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km |