UżywaneUżywany Hyundai i30 I (FD) i Hyundai i30 II (GD) - którą...

Używany Hyundai i30 I (FD) i Hyundai i30 II (GD) – którą generację wybrać?

Hyundai i30 na dobre zadomowił się w segmencie aut kompaktowych. Którą generacją warto zainteresować się z drugiej ręki – pierwszą (FD) czy drugą (GD)?

Dzięki modelowi i30 Hyundai miał wypłynąć na szerokie wody europejskiego rynku samochodów. Ta sztuka powiodła się, mało tego – dobra passa zdaje się nie odchodzić. Obecnie na rynku producent sprzedaje trzecią generację Hyundaia i30, a dwie poprzednie licznie stawiły się na polskich ulicach, zyskując popularność m.in. jako radiowozy (z bliźniaczymi konstrukcyjnie Kiami Cee’d). Wybór Hyundaia jako samochodu do pracy to dla niego doskonała rekomendacja, bowiem od początku był on autem przemyślanym, dopracowanym i całkiem przestronnym. Typowo dla dalekowschodnich marek na drugim planie należy postawić jakość wykończenia kokpitu, niemniej na rynku używanych samochodów ta kwestia schodzi na drugi lub dalszy plan.

HYUNDAI i30 I 1.6 DOHC 16V 122KM 5MT WN77136 10-2007
265-centymetrowy rozstaw osi Hyundaia i30 robi wrażenie w klasie aut kompaktowych. W i30 I kombi (CW) wydłużono go jeszcze o 5 cm, natomiast w nowszym modelu pozostał on nietknięty.

Pierwszego i30 oferowano tylko jako 5-drzwiowego hatchbacka i średnio pojemne kombi (bagażnik o pojemności tylko 415 l). Gamę wersji nadwoziowych i30 II uzupełniono o odmianę 3-drzwiową (określaną przez Hyundaia mianem Coupe) oraz zaprezentowano wariant aspirujący do grona kompaktowych hot hatchy – i30 Turbo o mocy 186 KM. W nowszym modelu przyłożono więcej wagi do poziomu wyciszenia wnętrza i właściwości jezdnych: stały się bardziej „europejskie”, ale nadal nie idealne. Czym wyróżnia się używany Hyundai i30 na tle konkurentów? Czy w trzeciej dekadzie XXI wieku warto jeszcze rozważać kilkunastoletnią pierwszą generację? Porównajmy je i wybierzmy lepszą.

Nowy Hyundai i30 (2021) – opis wersji i cennik

Hyundai i30 II (2)
Hyundaiowi i30 II w każdym zakresie wymiarów przybyło kilka centymetrów, dzięki czemu stał się obszerniejszy od poprzednika. Jego sylwetka, mimo odważnych akcentów stylistycznych, sprawia wrażenie nieco ociężałej.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – deska rozdzielcza

Kokpity wyglądają na wzięte z zupełnie różnych samochodów, lecz w praktyce odzwierciedlają wzorce stylistyczne karoserii konkretnego i30. W starszym wcieleniu mamy zatem uporządkowaną i nieprzesadzoną konsolę środkową, proste wskaźniki i kierownicę z niezbyt estetycznymi zaślepkami w miejscach, gdzie w bogatszych odmianach znajdziemy dodatkowe przyciski. Deskę i30 II wyróżniają umieszczone w tubusach zegary, częściowo „wisząca” środkowa część i bez wątpienia ciekawsza stylizacja, wcale nie zakłócająca ergonomii. Podobnie jak np. w Volkswagenach, także w Hyundaiach dobór materiałów wykończeniowych zależny jest od specyfikacji wyposażeniowej, a co za tym idzie – wartości w cenniku auta. W bogatszych znajdziemy więcej miękkich tworzyw, srebrnych akcentów i wariantów kolorystycznych dolnej części kokpitu (wraz z tapicerkami foteli). i30 I może się pochwalić lepszym przeszkleniem karoserii, z tym że widoczność do tyłu w obydwu autach pozostaje przeciętna.

Hyundai i30 I deska rozdzielcza
Prosty kokpit i30 I ma charakterystyczne, niebieskie podświetlenie zegarów (także w nowszym modelu).
Hyundai i30 II deska rozdzielcza
Na desce i30 II „dużo się dzieje”, ale nie wymaga ona długiego przyzwyczajania. Czuć poprawę jakości materiałów wykończeniowych od stosunku do i30 I.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – przestrzeń w środku

Hyundai wyposażył i30 w przyzwoicie wyprofilowane fotele z optymalnym zakresem regulacji. Wysokim osobom może dawać się we znaki niezbyt długie siedzisko, ale to wada zauważalna tylko podczas dalekich wyjazdów. Wypada pochwalić przestronność w drugim rzędzie siedzeń – nie brakuje miejsca na nogi, i to nawet w krótszych hatchbackach (one już mają pokaźny, 265-centymetrowy rozstaw osi). Jeszcze lepiej wypada starszy i30 kombi (tam odległość od kół wynosi 270 cm; w i30 II CW powrócono do 265 cm). Dłuższe warianty, z uwagi na dalej poprowadzoną linię dachu, lepiej polecić osobom zwracającym uwagę na ilość miejsca w obrębie głów.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – bagażniki

W zakresie bagażników nie imponuje tylko Hyundai i30 I kombi – zmieści tylko 415 l, co jak na niemal 4,5-metrowe auto nie jest szczególnym wynikiem. W nowszym modelu producent się zrehabilitował, ponieważ zmieści już bardzo dobre 528 l. W hatchbackach nie ma powodów do narzekań: i30 I zabierze na pokład 345 l, nowszy model – 378 l. Przestrzenie bagażowe wyróżnia dosyć regularny kształt i wystarczająco szeroki otwór załadunkowy (poza i30 I w wersji hatchback). Szkoda, że zabrakło przydatnych na co dzień gadżetów, takich jak gniazda do ładowania urządzeń albo przegródki na drobiazgi (ale haczyki na torby na szczęście są).

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – silniki

Gamy obydwu i30 oparto na benzynowych jednostkach 1.4 i 1.6 bez turbodoładowania, ale za to ze zmiennymi fazami rozrządu (CVVT). W i30 I słabszy rozwija 109 KM, w nowszym – 99 lub 100 KM, w zależności od lat produkcji (mocniejszy w autach poliftowych; pojemność 1368 cm³). Odmiany 1.6 to z kolei wersje 122/126-konne (i30 I) lub 120-konne w nowszym modelu. W nim do oferty dołączył 1.6 wykorzystujący bezpośredni wtrysk paliwa (GDI; 135 KM) i dodatkowo wspomagany turbosprężarką (T-GDI; 186 KM). Topową odmianę benzynową w poprzedniku stanowił 143-konny 2.0 CVVT, jako jedyny wykorzystujący pasek rozrządu (pozostałe mają łańcuch). Tak samo z dieslami – pasek uświadczymy tylko w 2.0 CRDi (140 KM) montowanym w Hyundaiu i30 I. Większość palety turbodiesli oparto na popularnym 1.6 CRDi generującym 90/116/128 KM w starszym wcieleniu oraz 110/128/136 KM w nowszym. Co ciekawe, tylko w odmianach 128- i 136-konnych montowano dwumasowe koło zamachowe, a 90-konne wykorzystują turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek. Rola bazowego turbodiesla w i30 II przypadła jednostce 1.4 CRDi (na szczęście 4-cylindrowej; 90 KM).

HYUNDAI i30 I 1.6 DOHC 16V 122KM 5MT WN77136 09-2007
Benzynowe 1.6 wystarczają do sprawnego rozpędzania Hyundaia i30. Dopóki mowa o odmianach CVVT/MPI, można pokusić się o założenie do nich gazu (ale trzeba pamiętać o regulowaniu luzów zaworowych).
Hyundai i30 II silnik
Jedyną wadą silników 1.6 CRDi jest dość głośna praca. Niezawodnością i poziomem spalania mieszczą się w czołówce współczesnych jednostek wysokoprężnych.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – co się w nich psuje?

Lista typowych przypadłości koreańskich silników nie obfituje w wiele pozycji. Mieszczą się na niej nietrwałe sprzęgła odmian 1.6 CRDi (kosztują 300-400 złotych, a wszystkie poza 128/136 KM nie współpracują z dwumasowym kołem zamachowym), słabe uszczelnienie obudowy skrzyni biegów w 1.6 GDI i długo wypalające się filtry cząstek stałych (w autach wyprodukowanych po 2011 roku). Starsze wcielenia i30 zmagały się ze stukającymi przekładniami kierowniczymi i wadliwym systemem elektrycznego wspomagania kierownicy, w nowszych łatwo „przekręcić” gwint na delikatnych szpilkach kół. Obydwa zaczynają korodować. Rzecz jasna, bardziej i30 I, głównie pod uszczelkami drzwi i na klapie bagażnika. Użytkownicy zwracają uwagę na mało stabilną elektronikę pokładową (migają wyświetlacze, nie działa radio itp.). Nie brakuje usterek wynikających z przeciętnej jakości wykonania kompaktowych Hyundaiów, czyli parujących reflektorów lub klekoczącego kokpitu.

HYUNDAI i30 I CW 1.6CRDi 116KM 5MT WN85746 05-2008
Hyundaia i30 I CW warto rozpatrzeć bardziej w kategorii przestronniejszego wnętrza niż większego bagażnika: 415 l względem 345 l hatchbacka nie robi kolosalnej różnicy.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – za ile można go kupić?

Budżet na starszy model otwiera kwota 12 tys. zł, natomiast za 15-18 tys. zł mamy szeroki wybór pośród samochodów w lepszych wersjach wyposażeniowych, z niemal każdym silnikiem, a także poliftowych. Ostatnie roczniki i30 I z przebiegami ok. 100 tys. km oznaczają wydatek przekraczający 20 tys. zł, czyli tyle, ile trzeba uiścić za i30 II. Będzie to raczej hatchback z wyeksploatowanym turbodieslem. Na lepiej rokujące auto lub kombi należy przygotować ok. 30-35 tys. zł.

Hyundai i30 II 1.6 T-GDI
Hyundai i30 II Turbo nie jest w stanie rywalizować z najmocniejszymi kompaktowymi hot hatchami, ale 186 KM i 8 sekund do 100 km/h potrafi już dać sporo wrażeń z jazdy.

Używany Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – którą generację wybrać?

Drugie wcielenie i30 to nadal „świeżo” prezentujący się samochód z przyzwoicie zmontowanym i nieźle wyciszonym wnętrzem oraz niezawodnymi silnikami. Jest bez wątpienia lepszy od poprzednika, co też ma odzwierciedlenie w cenach (kosztuje znacznie więcej). Naszym zdaniem warto do niego dołożyć, bo i30 I może już wymagać drobnych interwencji blacharskich. Ale w swoim przedziale cenowym (15-20 tys. zł) pozostaje bardzo interesującą propozycją.

Hyundai i30 I – plusy i minusy

 +  sporo miejsca dla 4 dorosłych osób, paleta obejmująca udane diesle i silniki do LPG, niewielkie koszty serwisowania
 –  przeciętne materiały wykończeniowe, niewielki bagażnik wersji kombi, słabe własności jezdne

Hyundai i30 I

Hyundai i30 II – plusy i minusy

 +  atrakcyjna stylizacja nadwozia i kokpitu, duży udział aut z polskich salonów, niska awaryjność ogólna
 –  zaledwie akceptowalne osiągi (poza T-GDI), przeciętna widoczność, budżetowe wyciszenie nadkoli

Hyundai i30 II

Hyundai i30 I i Hyundai i30 II – podstawowe dane techniczne
Hyundai i30 I (FD) Hyundai i30 II (GD)
Lata produkcji 2007-2012 2012-2017
Dł./szer./wys. 424-447/177/148 cm 430-448/178/147 cm
Rozstaw osi 265-270 cm 265 cm
Pojemność bagażnika htb 345-1250 l, kmb 415-1395 l htb 378-1316 l, kmb 528-1642 l
Silniki benzynowe 1.4-2.0 (109-143 KM) 1.4-1.6 (99-186 KM)
Silniki Diesla 1.6-2.0 (90-140 KM) 1.4-1.6 (90-136 KM)
Hyundai i30 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 CVVT 1.6 CVVT 2.0 CVVT 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1396 cm³ 1591 cm³ 1975 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1991 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 126 KM 143 KM 90 KM 116 KM 140 KM
Maks. moment 137 Nm 157 Nm 186 Nm 240 Nm 255 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 11,0 s 10,0 s 14,0 s 11,6 s 10,3 s
Prędkość maks. 187 km/h 192 km/h 205 km/h 172 km/h 188 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km 7,1 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km
Hyundai i30 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 MPI 1.6 MPI 1.6 GDI 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1368 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 120 KM 135 KM 90 KM 110 KM 136 KM
Maks. moment 134 Nm 156 Nm 164 Nm 220 Nm 260 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 10,9 s 9,9 s 13,5 s 11,0 s 10,2 s
Prędkość maks. 183 km/h 192 km/h 195 km/h 170 km/h 185 km/h 197 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 6,4 l/100 km 5,7 l/100 km 4,1 l/100 km 4,0 l/100 km 3,8 l/100 km
Po więcej informacji na temat używanych Hyundaiów i30 odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Hyundai i30 I (FD; 2007-2012) – opinie użytkowników

Używany Hyundai i30 II (GD; 2012-2017) – opinie użytkowników

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji