Kia Cee'd II 38

Używane Kie coraz częściej rozpatruje się jako realną alternatywę dla europejskich kompaktów. W przypadku Cee’dów nie ma co liczyć na niskie ceny: to efekt postępu jakościowego koreańskich aut. Oto opinie użytkowników o modelu Kia Ceed.

Dla wielu osób marka Kia kojarzy się z nieciekawymi i tandetnie wykonanymi samochodami z Korei. Pojawianie się w 2007 roku kompaktowego Cee’da zmieniło jednak postrzeganie Kii w Europie. Samochód zdobył olbrzymią popularność także w Polsce, gdzie wykorzystywano go np. jako radiowóz. W 2012 roku światło dziennie ujrzała druga generacja Kii Cee’d: ciekawsza z wyglądu, lepiej wykończona w środku, wciąż z atrakcyjnymi warunkami gwarancyjnymi. Trwa ona aż 7 lat, a to oznacza, że termin ważności upływa dopiero w najstarszych autach z 2012 roku. Kupując używanego Cee’da sprawdźmy, czy poprzedni właściciel jeździł do serwisu na okresowe przeglądy: jeśli nie, gwarancja nie przechodzi na nowego nabywcę.

Kia Cee'd II 37
3-drzwiowy hatchback nazywa się Pro_cee’d. Zabranie jednej pary drzwi pomniejszyło komfort podróżowania z tyłu, ale bagażnik mieści tyle, co w odmianie 5-drzwiowej.

Podobnie jak poprzednik, Kię Cee’d II sprzedawano jako 5-drzwiowego i 3-drzwiowego hatchbacka (Pro_cee’d) oraz kombi. Rok po oficjalnej premierze zaprezentowano 204-konną odmianę GT, a w 2015 roku samochód poddano kosmetycznej modernizacji. Niedawno w salonach pojawił się następca pod uproszczoną nazwą Ceed. Z zewnątrz aktualny kompakt Kii również „spoważniał”, co czyni drugą generację dotychczas najciekawiej stylizowaną.

Kia Cee'd II 11
Cee’d kombi (SW) umiejętnie łączy możliwości transportowe z niebanalną stylistyką. Jego długość względem hatchbacka urosła o 20 ck (do 4,5 metra).

Używana Kia Cee’d II – wnętrze

Projekt deski rozdzielczej Cee’da jest bardzo „współczesny”, a mimo tego intuicyjny i jeszcze obfity w przyciski do obsługi multimediów i innych funkcji. W bogatszych wersjach wnętrze ożywiają polakierowane na czarno błyszczące wstawki, choć w niektórych miejscach, np. na kierownicy, wydają się one całkowicie zbędne. Należy pochwalić materiały, jakich użyto do zmontowania kokpitu, oraz ich montaż: w porównaniu z pierwszą generacją to wręcz przepaść. W zależności od wersji wyposażeniowej (były cztery: S, M, L, XL) można trafić na ciekawostki w wyposażeniu, np. podgrzewaną kierownicę, odpalanie przyciskiem lub asystenta parkowania.

Kia Cee'd II 41
Beżowa tapicerka to rzadkość w kompaktowej Kii. Pełno tu przycisków (także na kierownicy), ale po głębszym rozeznaniu obsługa odbywa się intuicyjnie. W bogatszych wersjach zamiast niewielkiego wyświetlacza radia zastosowano większy, dotykowy ekran centralny.

Pomimo średniej wartości rozstawi osi (265 cm niezależnie od wersji nadwoziowej), w Cee’dzie wygospodarowano sporą jak na kompakt ilość miejsca. Przyjemnie mają zwłaszcza pasażerowie z tyłu, bowiem trzeciej osobie nie przeszkadza tunel środkowy (jest minimalny). Drobne zastrzeżenia płyną w stronę przednich foteli: u rywali są one lepiej wyprofilowane, ale standardowy Cee’d i tak nie jest samochodem nastawionym na dynamiczną jazdę, więc trudno uznać to za wielką wadę. Kia zbiera dodatkowe plusy za pojemne bagażniki obu wersji nadwoziowych (380 l w hatchbacku i 528 l w kombi).

Używana Kia Cee’d II – silniki

Klienci w salonach mieli dość skromny wybór, jeśli chodzi o silniki. Ale nie ma tego złego – właściwie wszystkie od lat uchodzą za godne polecenia. Benzynowe Cee’dy zazwyczaj mają pod maskami wolnossące jednostki o pojemności 1.4 lub 1.6. Ten drugi, poza parametrami, wyróżnia się obecnością bezpośredniego wtrysku paliwa (GDI). Ogranicza on swobodę montażu instalacji gazowej. W 1.4 CVVT teoretycznie jest to możliwe, ale wiąże się z koniecznością skomplikowanej regulacji luzu zaworowego (koszt ok. 600 zł). W 2015 roku pojawiła się nowa wersja silnika 1.4 (nieznacznie spadła pojemność, z 1396 do 1368 cm³) oraz turbodoładowany, 3-cylindrowy 1.0 T-GDI. Do napędu Cee’da GT przewidziano jednostkę 1.6 T-GDI o mocy 204 KM.

Kia Cee'd II 14
Kia Cee’d GT rozpędza się do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Usportowioną odmianę można było kupić również jako 5-drzwiową.

Oferta diesli ograniczała się do 90-konnego 1.4 CRDi oraz 1.6 CRDi w dwóch wersjach: 110 i 128 KM (po liftingu: 136 KM). Polecamy 1.6, bo to trwała konstrukcja na łańcuchu rozrządu, doskonale sprawdzająca się w trasie. Cee’d z tym silnikiem realnie spala 6,5 l/100 km i… rzadko się psuje. To rozchwytywana, ale i popularna specyfikacja na rynku wtórnym.

Kia Cee'd II 30
Silnik 1.6 CRDi przez cały okres produkcji łączył się z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Różne były natomiast „automaty”: do 2015 r. stosowano klasyczną, 6-biegową skrzynię automatyczną, po liftingu – 7-biegową, dwusprzęgłową (DCT).

Używana Kia Cee’d II – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Przy prawidłowym ustawieniu fotela i lusterek widoczność zaskakuje bardzo pozytywnie.”

„Nawet wysokim osobom (190 cm) z tyłu będzie wygodnie. Dużo miejsca na nogi i głowę.”

„Kierowca ma wszystko pod ręką. Plus za dwupłaszczyznową regulację kierownicy.”

„Mnóstwo schowków. Jest gdzie schować okulary, sporą butelkę i telefon.”

 Wady: 

„Kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne. Po zakupie zabezpieczyłem swoją Kię jeszcze przed zimą.”

„W moim fotelu kierowcy doskwiera brak regulacji odcinka lędźwiowego.”

„Miękki, łatwo rysujący się lakier. Na śrubkach i wkrętach, a także pod spodem pojawiają się pierwsze oznaki korozji.”

Używana Kia Cee’d II – awaryjność, typowe usterki

Do typowych, choć na szczęście niezbyt poważnych przypadłości Kii Cee’d trzeba zaliczyć szybko zużywające się elementy układu zawieszenia (łączniki stabilizatora) lub układu jezdnego – na przekładni kierowniczej pojawia się luz. Przekładnię najlepiej oddać do regeneracji (koszt: ok. 1200 zł), która powinna rozwiązać problem. Poza tym użytkownicy narzekają na niską trwałość klocków hamulcowych: receptą jest rozebranie zacisków i ich gruntowne oczyszczenie (ewentualny zestaw nowych, markowych klocków to wydatek ok. 250 zł). Poza tym niektóre elementy wyposażenia przestają działać jak powinny, np. wiesza się kamera cofania lub psują reflektory. W Kii nie uświadczymy nadzwyczajnego zabezpieczenia przed korozją. Warto wziąć do pod uwagę, jeśli chcemy ją użytkować przez długi okres.

Używana Kia Cee’d II – sytuacja rynkowa

Kię Cee’d drugiej generacji można kupić za minimum 25 tys. zł. Nawet w najniższym pułapie cenowym nie brakuje samochodów z polskich salonów i z rekomendowanym silnikiem 1.6 CRDi, choć czasami po flotach. Jeśli znajdziemy auto z przebiegiem niższym niż 150 tys. km, wciąż może na nie obowiązywać fabryczna gwarancja. Kie w atrakcyjniejszych wersjach wyceniane są na ponad 30 tys. zł, a poliftowe „podchodzą” pod 40 tys. zł. Niewielka przewaga diesli, za to znaczna hatchbacków.

Kia Cee'd II 35
Zmiany w Kii Cee’d po lifitngu (fot.) można uznać najwyżej za kosmetyczne. Większe modyfikacje miały miejsce pod maską (silnik 1.0 T-GDI i nowe wersje 1.4 i 1.6 CRDi).

Używana Kia Cee’d II – PODSUMOWANIE

Kią zdecydowanie warto się zainteresować – to trwały, solidnie zmontowany i w zasadzie bezawaryjny samochód. Używanego Cee’da w dobrym stanie o wiele łatwiej kupić niż np. Golfa lub nawet kompaktowego „francuza”. Niektóre, z minimalnymi przebiegami, wciąż stoją u dealerów i czekają na nowego nabywcę.

Używana Kia Cee’d II – dane techniczne

Używana Kia Cee’d II – wymiary

kia-ceed-ii-wymiary

Używana Kia Cee’d II – silniki benzynowe

kia-ceed-ii-dane-techniczne

Używana Kia Cee’d II – silniki Diesla

kia-ceed-ii-silniki-diesla

Używana Kia Cee’d II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 3.8]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here