Kia Ceed - dynamiczne

Zwyczajnie porządny – nowy Ceed nie sili się na przełomowe rozwiązania. Kia zbudowała kompaktowy wóz w oparciu o najlepsze tradycyjne wzorce. I właśnie to jest jego siłą.

Poprzednia generacja Ceeda nie należała do liderów segmentu kompaktów w Europie – w rankingu klasowej popularności okupowała okolice 10. miejsca. Lepiej niż Civic czy Mazda 3, ale do Golfa czy Astry było daleko. Dla Kii to jednak niezmiennie ważny model – symbol jakościowej przemiany i zwrócenia się w stronę europejskich nabywców.

Kia Ceed - dynamiczne
Względem poprzednika Ceed prowadzi się dynamiczniej i mniej się przechyla. Jest przy tym wystarczająco sprężysty, by zapewniać ponadprzeciętny komfort.

Wszystko na swoim miejscu

Dlatego również nowa generacja została zaprojektowana na Starym Kontynencie (Niemcy) i tutaj jest produkowana (Czechy). Zbudowano ją na nowej platformie K2, z której korzysta już bratni Hyundai i30, a która – za sprawą wysokiego udziału wysokowytrzymałej stali – wyróżnia się dużą sztywnością. Względem poprzednika nowy Ceed jest o 2 cm szerszy (180 cm) i o tyle samo niższy (145 cm). Długość karoserii (431 cm) oraz rozstaw osi pozostały bez zmian (265 cm), jednak zastosowanie nowej platformy pozwoliło lepiej wykorzystać przestrzeń w kabinie – przybyło miejsca m.in. na głowy i na szerokość, większy jest też bagażnik (bazowo 395 l).

Kia Ceed - dynamiczne
Projektanci Kii mieli świadomość, że w klasie kompaktów liczy się dopracowanie, a nie chęć wyróżnienia się za wszelką cenę. Nawet nazwa modelu jest teraz bardziej zwyczajna – już nie cee’d, ale Ceed.

Od pierwszej chwili nowy Ceed przekonuje wyjątkową solidnością. Klamki, boczki, kierownica, dźwignia zmiany biegów, przyciski – wszystko, czego dotyka kierowca, zdaje się wykonane nad wyraz porządnie. Na drzwiach są spore połacie tapicerki, a blaszane ramy wokół szyb osłonięto plastikiem. Pod tym względem Kia przypomina stare samochody japońskie – i należy to uznać za komplement. Pozycja za kierownicą jest znakomita – tandem kolumna-fotel ma duży zakres regulacji, a siedzisko umieszczono niżej niż w poprzedniku, dzięki czemu kierowca czuje się dobrze zintegrowany z autem. Same siedzenia wyglądają niepozornie, jednak okazują się wygodne nawet na długich trasach – są obszerne i odpowiednio sprężyste. Pokrywa schowka przed pasażerem została cofnięta względem konsoli, co zapewnia mu dodatkową przestrzeń na nogi.

Kia Ceed 08
Wygodne, obszerne fotele z dużym zakresem regulacji. Dwupłaszczyznowo ustawiane zagłówki.

I wreszcie kokpit: przejrzysty i czytelny, bez eksperymentów z dotykowymi ekranami LCD. Nie zabrakło estetycznych akcentów, takich jak metalizowane przełączniki na kierownicy czy imitacje przeszyć na desce. Konsola środkowa ma wzorowy rozkład – panel wentylacji znajduje się dosłownie pod ręką, a niżej znalazły się dwie obszerne półki. Naczelne miejsce zajmuje ekran multimediów. Błyskawicznie reaguje na dotyk, nie jest angażujący w obsłudze i oferuje interfejsy Apple CarPlay oraz Android Auto. Tyle wystarczy. Oczywiście nie brakuje drobnych niedostatków: tylko przednie szyby mają funkcję „automatu”, regulacja podparcia lędźwiowego odbywa się jedynie w 2 kierunkach (przód-tył; przydałaby się też góra-dół), a oświetlenie kabiny mogłoby korzystać z LED-ów. Z kolei elektryczny hamulec postojowy, regulowany podłokietnik (standardowy jest za krótki) i środkowe nawiewy z tyłu zarezerwowano dla lepszych wersji. Lista opcji jest zresztą obfita i obejmuje np. wentylowane siedzenia czy podgrzewaną kanapę.

Kia Ceed - deska rozdzielcza
Kia pozostaje wierna tradycyjnym instrumentom – z korzyścią dla ergonomii i łatwości obsługi. Wzorowe rozplanowanie i czytelność kokpitu, kompletne zegary, sporo półek, bardzo porządny montaż.

Z ambicjami

Również po ruszeniu z miejsca Kia sprawia wrażenie „porządnego” auta. Jej zawieszenie jest sprężyste, ale z domieszką sztywności. Dziury filtruje szybko i bez bujania, a przy tym pracuje cicho. Jednocześnie nie pozwala na nadmierne przechyły na łukach. Minus jest jeden: na autostradzie do kabiny przedostają się niewielkie drgania. Na tle poprzednika Ceed okazuje się bardziej zwarty i zwinniejszy – w czym również zasługa dość bezpośredniego układ kierowniczego (2,5 obrotu lewo-prawo). Komunikacja z kołami jest nieco sztuczna, ale wystarczająco precyzyjna. W obszarze granicznym daje się wyczuć subtelną podsterowność, która – typowo dla nowoczesnych kompaktów – przy zmianie obciążenia przechodzi w łatwą do korekty nadsterowność. Co istotne, ESP nie zaskakuje gwałtownymi interwencjami.

Kia Ceed
W trybie Sport silnik reaguje sprawniej, a układ kierowniczy się usztywnia.

Testowany Ceed miał benzynowy silnik 1.4 turbo (140 KM). Jednostka już przy 1500 obr./min zaczyna żwawo nabierać obrotów, zapewnia dobre osiągi i nie traci tchu nawet na autostradzie. Zużywa przy tym rozsądne ilości paliwa: od 5,6 l/100 km w trasie przez 7,8 na autostradzie i niespełna 9 w mieście. Przydałaby się tylko cichsza praca. Nieźle wypada też opcjonalna skrzynia dwusprzęgłowa: dość szybko reaguje na kickdown i ma inteligentny tryb sportowy (sama wrzuca najwyższe przełożenie). Co ważne, w przeciwieństwie do niektórych takich konstrukcji pozwala sprawnie ruszyć z miejsca.

Kia Ceed - dynamiczne
140-konny silnik zapewnia Ceedowi dobrą dynamikę przy rozsądnym zużyciu paliwa. Jest tylko nieco za głośny.

W chwili pisania testu znana była jedynie specyfikacja bazowego Ceeda 1.4 (100 KM) – 61 900 zł za wersję m.in. z klimatyzacją, układem antykolizyjnym i Bluetooth. Pozostaje mieć nadzieję, że ceny droższych odmian też będą… zwyczajne.

Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT – PODSUMOWANIE

Wszystko na swoim miejscu – Ceed to atrakcyjny, starannie wykonany i przemyślany kompakt. Chyba nadszedł czas, by inni producenci zaczęli się uczyć od Koreańczyków.

Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT – dane techniczne

Silnik benz., R4, 16V, turbo
Pojemność 1396 cm³
Średnica cylindra/skok tłoka 71,6 mm/84,0 mm
Moc maksymalna 103 kW/140 KM
Przy obrotach 6000/min.
Maksymalny moment obrotowy 242 Nm
Przy obrotach 1500-3200/min.
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa (DCT), 7-biegowa
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Model opon Michelin Green X, 225/45 R17
Hamulce przód i tył: tarczowe
Długość/rozstaw osi 431/265 cm
Szerokość/wysokość 180/145 cm
Poj. bagażnika 395-1291 l
Masa własna/ładowność 1270/580 kg

Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT – pomiary testowe

Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 (9,2)* s
Prędkość maksymalna 206 km/h
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,1 m
Średnie zużycie paliwa 7,3 (5,8)* l/100 km

* dane producenta

Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT – galeria

1 KOMENTARZ

  1. twardy, wadliwa skrzynia automatyczna (eycofywana w niektorych krajach, czytac internet!), wersja podstawowa nie ma nawet regulacji wys fotela pasazera co bylo standardem od xx lat oraz grube paski na podgrzewanej szybie przedniej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj