Kia Cee'd I

To już niemłody samochód, ale nadal budzący zainteresowanie na rynku wtórnym. Poznajmy opinie właścicieli używanych Kii Cee’d I (ED).

Pierwsze wcielenie Kii Cee’d zdobyło w Polsce dużą popularność i było jednym z najlepiej rozpoznawalnych samochodów na naszych drogach – rzecz jasna nie tylko dzięki dobrym wynikom sprzedaży, ale i wykorzystywaniu w polskiej policji (która trwa zresztą do dzisiaj). Służba w takiej formacji była doskonałą rekomendacją dla kompaktowej Kii. Auto może nie doganiało rywali materiałami wykończeniowymi w środku, ale okazało się całkiem solidne i, przynajmniej od strony mechanicznej, odporne na trudy intensywnej eksploatacji. Poza tym oferowało obszerną kabinę przy nieprzesadzonych rozmiarach zewnętrznych, a odmiana kombi (SW) – pakowny, 534-litrowy bagażnik. Ów postęp koreańskiej marki wynikał z faktu, że Cee’da I od początku zaprojektowano w zgodzie z potrzebami klientów europejskich. Auto otrzymało przystępne wyposażenie i wystarczającą paletę silników (może przydałaby się jeszcze wersja sportowa o mocy ok. 200 KM). Klientów miały dodatkowo przyciągnąć atrakcyjne warunki gwarancyjne – wynosiła wówczas, poza wyłączeniami, aż 7 lat, stąd Cee’dy długo regularnie jeździły na przeglądy do autoryzowanych serwisów. Owa gwarancja wyróżniała też Kię od jej technicznego „bliźniaka”, czyli Hyundaia i30 I. Pomimo wielu podobieństw konstrukcyjnych, obydwa auta umiejętnie podążają własnymi ścieżkami, nie sprawiając wrażenia identycznych samochodów ze zmienionymi karoseriami.

Kia Cee'd I
Główna różnica w Kii Cee’d I kombi to niezmieniony względem hatchbacka rozstaw osi (w Hyundaiu i30 I powiększono go w tej odmianie o 5 cm). Kia zabierze na pokład o wiele więcej, bo 534 l pakunków (Hyundai: 415 l). Auto ma też wyjątkową linię tylnego okienka (a w zasadzie okienek).

Niezłego Cee’da pierwszej generacji w chwili obecnej można mieć już za kilkanaście tysięcy złotych. Jak to auto sprawuje się po 15 latach od debiutu? W jakim stanie najprawdopodobniej będzie wnętrze używanej Kii? Przyjrzyjmy się opiniom o tym aucie i oceńmy, czy warto go kupić w trzeciej dekadzie XXI wieku.

Nowa Kia Ceed (2021) – opis wersji i cennik

Kia Pro_Cee'd I (2)
3-drzwiowa kompaktowa Kia nazywa się Pro_Cee’d. Stylizacja tylnej części to rzecz gustu, ale faktem jest, że nie łączono jej z mocniejszymi jednostkami napędowymi niż w pozostałych odmianach. Z tego powodu nie nadaje się na hot (albo przynajmniej „warm”) hatcha.

Używana Kia Cee’d I (ED) – wnętrze

Kia wyposażyła swój przełomowy model w udany, nie przekombinowany kokpit. Do tej pory nie jest szczególnie przestarzały (zwłaszcza w autach poliftowych ze zmienioną kierownicą), a przy tym uporządkowany i czytelny (bez irytującego w Hyundaiu i30 I niebieskiego podświetlenia zegarów). Ergonomia: przystępna. Niektórym z pewnością nie przypadnie do gustu długi lewarek skrzyni biegów (samą skrzynię nie cechuje zresztą wybitna precyzja). Na liście obowiązkowego wyposażenia wszystkich Cee’dów znalazło się m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, komputer pokładowy i radio z CD/MP3. Do bogatszych odmian trafiały gniazda do ładowania urządzeń, tempomat i dwustrefowa klimatyzacja.

W Cee’dzie z pewnością nie uświadczymy wymarzonych foteli samochodowych, ale i nie dają one wielu powodów do narzekań. Siedzisko okazuje się wystarczająco długie, a wyprofilowanie – optymalne w codziennych, niedalekich dojazdach np. do pracy. W drugim rzędzie również nie brakuje miejsca, nawet w dość krótkim hatchbacku (oczywiście 5-drzwiowym, bo Pro_Cee’d z tyłu jest ciasny). Kombi w tym zakresie nie ma się czym pochwalić, bo dysponuje takim samym, 265-centymetrowym rozstawem osi. Jego zalety ujawniają się dopiero po otwarciu klapy bagażnika: pokaźny otwór daje dostęp do 534-litrowej przestrzeni bagażowej z możliwością powiększenia do 1664 l. Ustawność trochę ograniczają wnikające do środka nadkola. Tego błędu nie popełniono w hatchbacku, który do głębokiego bagażnika zabierze 340 l pakunków. Odmiana 3-drzwiowa: tyle samo, ale mniej w konfiguracji 2-osobowej (1210 zamiast 1300 l).

Używana Kia Cee’d I (ED) – silniki

Benzynowe propozycje w Cee’dach I ograniczają się do wolnossących jednostek z wielopunktowym wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu (CVVT). Składają się na nie: 1.4 (90/105/109 KM), 1.6 (126 KM) i 2.0 (143 KM). Już bazowe odmiany przyzwoicie radzą sobie z napędzaniem kompaktowej Kii, racząc się umiarkowanymi ilościami paliwa. To z kolei główna wada silnika 2-litrowego – paliwożernego, a niezbyt dynamicznego. Diesle prezentują podobny rozkład mocy pomiędzy jednostkami. Gamę oparto na dwóch propozycjach w czterech wersjach. Bazowy 1.6 CRDi rozwija 90, 115 i 128 KM, topowy 2.0 CRDi zaś 140 KM. Co istotne, dwóch słabszych wariantów 1.6 CRDi nie wyposażano w dwumasowe koła zamachowe, zaś do wszystkich silników filtry DPF trafiły dopiero w 2011 roku. Wszystkie silniki, poza 2-litrowymi, wykorzystują łańcuchowe napędy rozrządu (w 2.0 CVVT/CRDi pracują paski, które podlegają regularnej wymianie). Wersje benzynowe standardowo zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, diesle zaś z 6-biegowymi (poza 1.6 CRDi/90 KM do 2008 r.). Automaty jako opcja trafiły do wersji 1.6/2.0 CVVT oraz 1.6 CRDi 115/128 KM.

Kia Cee'd I silnik
1.6 CVVT najlepiej łączy dobre osiągi z rozsądnym spalaniem, ale tak naprawdę już ponad 100-konne 1.4 wystarczająco sprawnie radzą sobie z tym samochodem.
Kia Cee'd I silnik
128-konny 1.6 CRDi pojawił się dopiero w 2010 roku, wypierając z gamy 2.0 CRDi. On już ma dwumasowe koło zamachowe (wersje 90 i 115 KM są go pozbawione).

Używana Kia Cee’d I (ED) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Na naprawy i części wydamy tyle co w autach europejskich marek. Kia nie zrujnuje portfela”

„Mimo swoich lat auto jeździ i nie chce przestać. Wymieniłem tylko końcówki drążka kierowniczego”

„Cee’d punktuje szerokością wnętrza: dzięki temu na kanapie panują świetne warunki”

„Kombi ma duży i foremny bagażnik z wieloma schowkami pod podłogą”

 Wady 

„W moim Cee’dzie 1.4 chciałoby się dłuższych przełożeń skrzyni. Czasami zahaczy przy wrzucaniu 2.”

„Rdzewieje w coraz to nowych miejscach, głównie na drzwiach i klapie bagażnika”

„Nie spodziewałem się po Kii cudów, ale tworzywa kokpitu są po prostu budżetowe”

„Szeroki ostatni słupek w kombi utrudnia manewrowanie”

Używana Kia Cee’d I (ED) – awaryjność, typowe usterki

Żaden z oferowanych w Kii silników nie zyskał miana jednostki podwyższonego ryzyka. Drobne awarie cewek zapłonowych i silniczków krokowych nie powinny ich skreślać, choć niektórzy użytkownicy skarżyli się na krótką żywotność łańcucha rozrządu (wymagał wymiany już po 100 tys. km). Podobne dolegliwości zgłaszali użytkownicy wersji 1.6 CRDi, ponadto narzekając na kondycję turbosprężarek (regenerowana kosztuje 600-700 złotych) i sprzęgieł: to również nieduży wydatek (300-400 zł), bo w odmianach 90/115 KM nie ma „dwumasu”. Cee’dy z pierwszych lat produkcji już po kilku latach trapiła korozja, w efekcie czego lakierowano na gwarancji niektóre elementy nadwozia (ślady malowania nie świadczą wtedy o wypadkowej przeszłości). Rdza wychodzi przeważnie na końcówkach progów, pod uszczelkami drzwi i na mocowaniach foteli. Nie najlepiej prezentuje się jakość fabrycznej powłoki lakierniczej, z której odchodzi lakier bezbarwny. Kompleksowych napraw mogą wymagać przekładnie kierownicze i układ zawieszenia (drążki kierownicze, łączniki stabilizatora, wymienne elementy tylnej konstrukcji wielowahaczowej). Ponadto dość szybko „poddają się” tylne sprężyny w kombi (auto nadmiernie osiada przy pełnym załadunku) i siłowniki klap bagażnika (tu w każdej wersji).

Kia Cee'd I - siłowniki
Nowe siłowniki klapy do Kii Cee’d I kosztują ok. 60-80 zł.

Używana Kia Cee’d I (ED) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy) oraz w oszklonej wnęce w desce rozdzielczej (przed zestawem wskaźników; widok z zewnątrz).

Kia Cee'd I numer VIN

Używana Kia Cee’d I (ED) – sytuacja rynkowa

Budżet na bezwypadkowego Cee’da I otwiera kwota 10 tys. zł: za tyle można kupić diesla z pierwszych roczników z przebiegami przekraczającymi 300 tys. km. Mając 15 tys. zł istnieje większe prawdopodobieństwo trafienia auta benzynowego albo nawet poliftowego. Najdroższe Kie już bardzo rzadko przekraczają pułap 25 tys. zł. Najłatwiej o benzynowego Cee’da (czasami z LPG), głównie 1.4 CVVT. Co trzeci samochód posiada nadwozie kombi.

Używana Kia Cee’d I (ED) – podsumowanie

Kia modelem Cee’d I przełamała dotychczas obowiązujące stereotypy o samochodach koreańskich. Choć to już dość leciwy i mało porywający samochód, dla kierowców stawiających za priorytet niedrogą eksploatację będzie optymalnym wyborem. Szczególnie w odmianie kombi z mocniejszym silnikiem (ponad 120 KM), która doskonale odnajdzie się w roli auta rodzinnego.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?

Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie

Używana Kia Sportage III (2010-2016) – opinie

Kia Cee'd I

Kia Cee’d I (ED) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.425-449/179/145-152 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 340-1210 l, htb 5d 340-1300 l, kmb 534-1664 l
Kia Cee’d I (ED) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 CVVT1.4 CVVT1.6 CVVT2.0 CVVT
Pojemność1396 cm³1396 cm³1591 cm³1975 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc90 KM109 KM126 KM143 KM
Maks. moment136 Nm137 Nm154 Nm186 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s11,6 s10,8 s10,3 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h192 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,3 l/100 km7,0 l/100 km7,7 l/100 km
Kia Cee’d I (ED) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi2.0 CRDi
Pojemność1582 cm³1582 cm³1582 cm³1991 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM115 KM128 KM140 KM
Maks. moment235 Nm260 Nm260 Nm305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s11,4 s11,0 s9,7 s
Prędkość maks.172 km/h188 km/h197 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km6,1 l/100 km5,8 l/100 km5,8 l/100 km

Używana Kia Cee’d I (ED) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here