Łącznik stabilizatora 03

Wymianę łączników stabilizatora część kierowców „przerabiała” w aktualnym lub wcześniej użytkowanym aucie. Co to są łączniki stabilizatora, jaką rolę pełnią w samochodzie i ile kosztuje ich wymiana?

Kierowcy, zwłaszcza użytkujący samochody młode (najwyżej kilkuletnie), przez długi czas w ogóle nie muszą „zaglądać” do zawieszenia swoich pojazdów. Takie elementy układu jak wahacze i amortyzatory zazwyczaj wytrzymują bardzo duże przebiegi, lecz oczywiście jest to uzależnione od stylu jazdy czy dróg, po jakich na co dzień się poruszamy. Znacznie szybciej przyjdzie jednak dokonać naprawy stabilizatora w samochodzie, a konkretnie wymiany jego łączników. Co to za części i jaką pełnią rolę w aucie?

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach? Które jest najtańsze w naprawach?

Stabilizator to metalowy drążek stanowiący połączenie obydwu wahaczy lub innych części w zawieszeniu samochodu. Kontakt może się odbywać bezpośrednio na drodze stabilizator-wahacz, częściej jednak „pośrednikami” w tym połączeniu są łączniki stabilizatora, czyli znacznie mniejsze (i cieńsze) drążki zakończone przegubami kulowymi i elementami gumowymi. Każdy stabilizator posiada dwa łączniki, po jednym na każdy wahacz czy też inną część, z którą się łączy (np. kolumną MacPhersona). Zazwyczaj stosuje się je w przedniej części zawieszenia, ale można je uświadczyć również w tylnej części samochodu.

Łącznik stabilizatora 03
Łącznik stabilizatora to nieskomplikowana część, ale i narażona na duże naprężenia, stąd dosyć często wymaga wymiany w samochodzie. Na szczęście jest ona względnie prosta i niedroga.

Po co stabilizator i łączniki w samochodzie?

Stabilizator z łącznikami pełni konkretną funkcję – ma zapobiegać nadmiernym przechyłom karoserii podczas jazdy w zakręcie. Dzięki wzajemnemu połączeniu obydwu kół zmniejsza się ryzyko „poderwania” do góry koła wewnętrznego, co jest naturalnym następstwem nadmiernego obciążenia koła zewnętrznego (oddziaływania na niego siły odśrodkowej). Stabilizator zachowuje zatem przyczepność obydwu kół podczas pokonywania drogowego łuku, istotnie zwiększając tym samym bezpieczeństwo podróżowania autem.

Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na serwisowanie?

Stabilizator, jak i jego łączniki, pracują wobec tego pod ogromnymi obciążeniami, co nie wróży im długotrwałej żywotności. Cienkie, niekiedy wykonane z tworzywa łączniki stabilizatora (te zazwyczaj są metalowe) wytrzymują zazwyczaj kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (ok. 60-80), lecz dystans ten skraca porywczy styl jazdy kierowcy, eksploatacja po marnych jakościowo drogach i jakość zamontowanego zamiennika. Przy nadmiernym oszczędzaniu na częściach łączniki będziemy musieli wymieniać nawet co 20-30 tys. km, które zazwyczaj pokonuje się w 1-2 lata. Nie radzimy zatem kupować tanich łączników, ponieważ nawet markowe kosztują w granicach 50-100 zł za sztukę. Pamiętajmy, by wymieniać je parami, także w przypadku zużycia jednego z łączników.

Po czym poznać awarię łączników stabilizatora?

Łącznik stabilizatora 06
Optymalny dostęp do łącznika stabilizatora uzyskamy dopiero po zdjęciu koła.

Z doświadczenia wielu mechaników da się stwierdzić, że szybciej „poddają” się prawe łączniki stabilizatora, które narażone są na częstsze oddziaływania drogowych nierówności np. z pobocza. Podejrzeń co do wątpliwej kondycji łączników należy nabrać, jeśli stopniowo zauważamy pogarszającą się precyzję prowadzenia samochodu – nie tylko w zakrętach, ale i na prostej drodze (auto zaczyna „myszkować” i ciężko utrzymać nim prawidłowy tor jazdy). Poza tym z zawieszenia zaczynają dobiegać donośne postukiwania, przeważnie jeśli wjedziemy na drogę gruntową lub gorszej jakości asfalt. Rychłą wymianę łączników stabilizatora da się zawczasu przewidzieć poprzez kontrolę luzu w elementach metalowo-gumowych, kondycję gumy lub stopień zaawansowania korozji.

Ile kosztuje wymiana łączników stabilizatora?

Sama operacja nie jest przesadnie skomplikowana, z związku z czym mechanicy nie liczą za nią dużych pieniędzy – ok. 30-60 zł za wymianę jednego łącznika (przypominamy, że robi się to parami). Przy kupnie markowych części ze wszystkim powinniśmy się „zmieścić” w okolicach 200-300 zł. Koszty robocizny najprawdopodobniej wzrosną przy napotkaniu trudności z demontażem starego, skorodowanego łącznika.

Jakie są objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here