PoradyPoradyIle wytrzymują tarcze i klocki hamulcowe?

Ile wytrzymują tarcze i klocki hamulcowe?

Wymiana kompletu tarcz i klocków może pochłonąć nawet kilkanaście tysięcy złotych. Warto więc wiedzieć, ile wytrzymują elementy układu hamulcowego.

Do podstawowych czynności eksploatacyjnych w samochodach i motocyklach należy wymiana tarcz i klocków hamulcowych. W zdecydowanej większości modeli to prosta i tania operacja. Dostęp do elementów układu hamulcowego nie jest skomplikowany, a markowe zamienniki są łatwo dostępne.

Istnieją jednak wyjątki od reguły. Czasami hamulce są umieszczane przy skrzyni biegów, a nietypowe elementy cierne nie doczekały się zamienników. Wymiana staje się wówczas problematyczna i kosztowana – może pochłonąć nawet kilkanaście tysięcy złotych. Lub więcej, jeżeli w grę wchodzą hamulce ceramiczne.

Ile wytrzymuja hamulceZwłaszcza przy zakupie używanego auta warto zwrócić uwagę na stan hamulców, bo ich stan może oznaczać konieczność natychmiastowego sięgnięcia do kieszeni. Sygnałem ostrzegawczym są m.in. wysokie progi na zewnętrznej krawędzi tarcz, korozja, ślady nierównomiernego zużycia, spękanie czy mocne wytarcie okładzin klocków hamulcowych.

Trwałość elementów układu hamulcowego zależy od jakości – markowe tarcze i klocki wytrzymują zwykle dużo więcej od tanich zamienników. Istotna jest też kondycja układu – zapieczony zacisk istotnie przyspiesza zużycie elementów ciernych. Kluczowe są jednak styl i warunki jazdy. W aucie spokojnie użytkowanym na autostradach czy w mieście hamulce wytrzymają znacznie dłużej niż w samochodzie holującym w górach ciężką przyczepę czy regularnie używanego na torze.

Redakcja poleca: Jak wydłużyć życie hamulców w aucie? 8 prostych sposobów

Ogólnie można przyjąć, że w optymalnie używanym aucie przednie tarcze wytrzymają ok. 80 tys. km, a tylne – 160 tys. km. Żywotność klocków jest o połowę mniejsza, co oznacza konieczność ich wymiany co 40/80 tys. km. Podkreślmy, że mowa o aucie, którego nikt nie forsuje, płynnie jeździ i umiejętnie stosuje technikę hamowania silnikiem. Gdy te czynniki nie występują, elementy układu hamulcowego mogą wymagać wymiany już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Nie zawsze z powodu zużycia – niszczące jest przegrzanie, które może spowodować zwichrowanie tarcz.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji