Końcówka drążka kierowniczego

Kierowcy bardzo często odstawiają auta do mechaników z powodu zużytej końcówki drążka kierowniczego. Co to jest i dlatego tak często wymaga wymiany? Jakie są objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego?

Nie odkryjemy Ameryki, jeśli napiszemy, że nawet najmniejsza część mechaniczna ma szczególny wpływ na mobilność naszego samochodu. Konkretnie mamy tu na myśli usterkę konkretnego elementu, który może być na tyle mały, że swobodnie mieści się w dłoni. Do tego grona bez wątpienia zalicza się końcówka drążka kierowniczego – kilku lub kilkunastocentymetrowa część w układzie kierowniczym. Słyszało o niej większość kierowców, głównie dlatego, że przynajmniej raz w życiu musieli ją wymienić w swoim samochodzie. Żywotność tych elementów jest mocno ograniczona z uwagi na nieustanną pracę pod znacznymi obciążeniami. Inna sprawa, gdy mamy do czynienia z niedrogimi zamiennikami końcówek drążków kierowniczych: wtedy będziemy musieli je wymieniać dwa razy częściej, zatem nie ma mowy o wypracowaniu oszczędności (robocizna kosztuje tyle samo).

Czym jest końcówka drążka kierowniczego?

Końcówką nazywamy elastyczną część drążka kierowniczego (przegub kulowy) umieszczoną na samym jego końcu, przy styku ze zwrotnicą koła. Na tym właśnie polega rola opisywanego elementu – łączy drążek ze zwrotnicą, umożliwiając skręcanie kół zgodnie z ruchem przekładni kierowniczej. Oznacza to, że końcówki odgrywają niezwykle istotną rolę w prowadzeniu samochodu: to dzięki nim auto jedzie tam, gdzie chcemy, aby jechało. O ile same drążki kierownicze zazwyczaj mają solidną budowę i względnie rzadko wymagają interwencji, końcówki pracują pod dużymi obciążeniami i w naturalny sposób się zużywają. Częstotliwość wymiany końcówek drążków w znacznej mierze reguluje sposób jazdy kierowcy i stan dróg, po których często porusza się auto.

Jakie manewry skracają żywotność końcówek drążków kierowniczych?

Przede wszystkim na ich kondycji odbija się eksploatacja po „dziurawych” drogach, których w Polsce do tej pory nie brakuje w obszarach oddalonych od wielkich miast. Końcówki drążków bardzo „nie lubią” agresywnego ruszania ze skręconymi kołami, szczególnie jeśli podłoże nie zalicza się do szczególnie równych. W samochodach użytkowanych w mieście awarię końcówki stopniowo przyspiesza częste podjeżdżanie pod wysokie krawężniki, zwłaszcza bez właściwego wytracenia prędkości. Nie służy im również kręcenie kierownicą na postoju.

Końcówka drążka kierowniczego (4)
Zbyt szybkie najazdy na krawężnik mogą się przyczyniać do przyspieszonego zużycia końcówek drążków kierowniczych.

Objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego

Rozróżnia się trzy podstawowe symptomy mogące zwiastować rychłą wymianę końcówek drążków kierowniczych (preferuje się zmianę elementów z obydwu stron osi). Wyeksploatowany element intensywnie hałasuje – stukot wydobywa się z okolic przednich kół. Czasami słychać również piski, także jeśli samochód stoi. Uszkodzone końcówki drążków najbardziej jednak hałasują podczas powolnego przejazdu po słabej jakości drodze (np. gruntowej). Awarię zwiastuje także pogorszenie właściwości jezdnych auta (opóźniona reakcja na polecenie wydane za pośrednictwem kierownicy) połączona z pogorszonym wybieraniem nierówności. Czasami dochodzą do tego wyraźnie wyczuwalne wibracje na kierownicy.

Powyższych objawów nie należy zaliczać wyłącznie do tych wywołanych awarią końcówki drążka kierowniczego: niekiedy ich występowaniu winny jest inny element układu jezdnego, stąd nie warto zawczasu zamawiać nowych końcówek. Lepiej zlecić diagnostykę problemu mechanikowi, lub zrobić to samemu, wykonując prosty test sprawności końcówek drążków kierowniczych. Należy wykonać go na podnośniku. Polega on na poruszaniu przez jedną osobę kołem kierownicy, podczas gdy druga monitoruje pracę drążka, starając się wychwycić wszelkie luzy i postukiwania. Jeśli są słyszalne i/lub odczuwalne, element podlega wymianie.

Ile kosztuje wymiana końcówki drążka kierowniczego?

Końcówki drążków to jedne z najczęściej zużywających się (co ok. 50-60 tys. km lub częściej przy niesprzyjających warunkach), ale i najtańszych wymiennych elementów w samochodzie. Najtańsze zamienniki kosztują ok. 20-30 zł, markowe elementy – w okolicach 100-150 zł. Z doświadczenia wiemy, że nie warto na nich oszczędzać, ponieważ konieczność ponownej wymiany zajdzie szybciej, niż byśmy się spodziewali. Mechanicy za wymianę końcówki inkasują kilkadziesiąt lub ok. 100 zł. By operacja przyniosła efekty, warto zmienić także końcówkę drugiego drążka kierowniczego (zaleca się wymianę parami). Nie należy zapominać o obowiązkowej korekcie zbieżności kół, za co zapłacimy dodatkowe 100-150 zł. Dzięki temu unikniemy nieodwracalnego zniszczenia opony założonej na nieprawidłowo ustawione koło.

Końcówka drążka kierowniczego
Do najlepszych producentów końcówek drążków kierowniczych zaliczają się takie firmy jak Moog, Delphi, TRW, SWAG czy Febi Bilstein.

Przy odrobinie umiejętności i samozaparcia, końcówki drążków kierowniczych można spróbować wymienić samodzielnie. Poniżej przedstawiamy, w jaki sposób należy to zrobić.

Jak wymienić końcówki drążków kierowniczych? Fotoporadnik krok po kroku

Polecamy również:

Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na serwisowanie?

Dlaczego samochód ściąga na boki?

Jak często ustawiać zbieżność kół?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here