Zbieżność kół

Jeżdżąc autem z rozregulowanym zawieszeniem w moment zużyjemy dopiero co kupione opony. Jak często ustawiać zbieżność kół? Ile to kosztuje?

Skorygowanie geometrii kół jest jedną z wielu czynności, jakie powinno się co jakiś czas przeprowadzać w samochodzie. Wielu kierowców całkowicie o tym zapomina. Tymczasem jazda z rozregulowanym zawieszeniem auta naraża nas nie tylko na nowe koszty, ale i źle wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Warto wobec tego raz na jakiś czas zlecić mechanikowi ustawienie zbieżności zawieszenia.

Zbieżność kół
Urządzenia pomiarowe pokazują poszczególne parametry dla wszystkich kół i wskazują, które nie mieszczą się w zadanej tolerancji.

Podstawowe wartości dotyczące zawieszenia samochodu, tj. zbieżność kół, kąt ich pochylenia i kąt wyprzedzenia zwrotnicy, są ustalane, rzecz jasna, przez producentów samochodów w taki sposób, by uzyskać kompromis pomiędzy bezpieczeństwem jazdy na wprost/w zakrętach, komfortem jazdy i zużyciem paliwa. Zbieżność kół może zostać naruszona podczas typowej, codziennej eksploatacji samochodu, niemniej za odchylenia od norm w dużej mierze odpowiadają zużyte elementy zawieszenia, np. silentblocki i sworznie wahaczy czy drążki kierownicze. Z tego też powodu zanim podejmiemy decyzję o wysłaniu samochodu na ustawienie geometrii, upewnijmy się, że w zawieszeniu nie ma luzów, ewentualnie przedtem dokonajmy wymian zużytych części.

Objawy nieprawidłowej zbieżności kół

Symptomy nieprawidłowej geometrii zawieszenia na ogół są dobrze odczuwalne (lub nawet słyszalne) przez kierowców, stąd nie powinno być problemów z rozpoznaniem usterki. Przede wszystkim samochód ma problem z utrzymaniem toru jazdy, ściąga na bok i z opóźnieniem reaguje na polecenia kierowcy. Pokonywaniu zakrętów towarzyszy popiskiwanie opon, podobnie dzieje się podczas manewrowania na zadaszonych parkingach o gładkiej powierzchni. Zdarza się też, że po najechaniu na krawężnik lub w dziurę kierownica pozostaje skręcona.

Jakie są skutki jazdy z rozregulowanymi kołami?

Nieprawidłowo przylegające do jezdni opony nie zapewniają wymaganego bezpieczeństwa, stąd w pogorszonych warunkach atmosferycznych istnieje większe ryzyko poślizgu i/lub wypadku. Poza tym wystarczy już kilkaset kilometrów, by w ten sposób nieodwracalnie zniszczyć nawet dopiero co założone opony. Ich bieżnik zużyje się bowiem w nierównomiernym stopniu, po jednej stronie, np. wewnętrznej lub zewnętrznej.

CITROEN C3 II 1.6VTi 120KM 5MT W1NEWC3 02-2010
Zła zbieżność kół powoduje pogorszenie właściwości jezdnych auta i zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Jak się ustawia geometrię kół?

Operację ustawienia geometrii przeprowadza się ręcznie, ale przy wsparciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych zakładanych na każde koło samochodu (lub tylko na przednie w modelach do tego przystosowanych). Ma je na wyposażeniu większość warsztatów oraz wszystkie stacje diagnostyczne. Pokazują one bieżące wyniki uzyskiwane podczas ręcznej regulacji zbieżności za pomocą np. zmiany długości drążków kierowniczych (z przodu), drążków zbieżności (z tyłu) albo korekt śrubami mocującymi wahacz. Usługa, w zależności od stopnia przeprowadzanych prac, kosztuje ok. 50-200 zł i trwa około godziny. Poniżej zamieszczamy dokładniejszy cennik ustawienia zbieżności w samochodzie.

ustawienie-zbieznosci-cennik

Kiedy przyjechać na zbieżność?

Kontrolę zbieżności warto zlecić w następujących przypadkach:

  • gdy zauważymy nierównomierne zużywanie się opon;
  • gdy wjedziemy w dużą dziurę lub ze zbyt dużą prędkością w krawężnik;
  • gdy zauważymy, że samochód ściąga podczas jazdy;
  • gdy przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona;
  • gdy występują trudności w prowadzeniu auta;
  • gdy w aucie wymienimy elementy zawieszenia/układu kierowniczego lub same opony.

Poza tym operację warto przeprowadzać profilaktycznie raz na 2 lata lub co 30 tys. km., a kontrolę – przed zakupem używanego samochodu. Zwykle nie da się ustawić geometrii w samochodach, które brały udział w poważnym wypadku: przez odkształcenia karoserii osiągnięcie dopuszczalnych wartości zbieżności jest niemal niemożliwe.

Zbieżność kół

Polecamy również – testy opon zimowych:
Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here