Z okolic przedniego zawieszenia słychać stuki? Najprawdopodobniej wymiany domagają się końcówki drążków kierowniczych. Wyjaśniamy, jak je samodzielnie zmienić.
Końcówki drążków kierowniczych należą do jednych z najszybciej zużywających się części samochodu. Przeciętny stan niektórych polskich dróg i intensywna eksploatacja sprawiają, że na elementach odpowiedzialnych za skręcanie kół pojawiają się luzy. Zaburza to precyzję prowadzenia auta i w nieodwracalny sposób niszczy opony. Gdy zużycie końcówek drążków jest już znaczne, samochód zaczyna ściągać podczas jazdy na wprost i nerwowo reaguje na każdy ruch kierownicą. Bagatelizowanie tych objawów prowadzi w konsekwencji do zerwania końcówki, czyli praktycznie do oderwania koła od auta. To już sytuacja skrajnie niebezpieczna, wręcz zagrażająca życiu.
Objawy zużycia końcówki drążka kierowniczego
Pogorszenie właściwości jezdnych to nie jedyny symptom tej awarii. Wyeksploatowanie elementów drążka kierowniczego sygnalizują stuki z okolic przednich kół, pojawiające się przy gwałtownych ruchach kierownicą. Luzy na przegubach końcówek wyczujemy również szarpiąc kołem na boki. Same części nie są drogie (kosztują ok. 50 zł), podobnie jak wymiana w warsztacie (ok. 100 zł), dlatego warto ją zlecić przy okazji oddania auta na inne naprawy. Jeśli poza końcówkami drążków wszystko w samochodzie działa prawidłowo, wymiany warto podjąć się samemu. Niedoświadczonej osobie powinna zająć ok. godzinę, pod warunkiem niezakłóconego przebiegu prac. Czas operacji może się wydłużyć np. podczas napotkania trudności z odkręceniem zapieczonych śrub mocujących. Wtedy nie ryzykujmy i zlećmy naprawę mechanikowi.
Wymiana końcówki drążka kierowniczego – jakie trzeba mieć narzędzia?
Do samodzielnej wymiany końcówek drążków kierowniczych będziemy potrzebowali standardowych kluczy płasko-oczkowych, nasadowych i ampulowych. Przy okazji zaopatrzmy się w odrdzewiacz, preparat miedziowy i szczotkę drucianą.
1. Sprawdzenie luzów na końcówce
Zanim przystąpimy do prac, oceńmy, czy zużyciu rzeczywiście uległa końcówka drążka. W tym celu ustawmy samochód na podnośniku i poruszajmy kołem na boki. Wyczuwalny luz na przegubie (fot.) potwierdzi wyeksploatowanie elementu.
2. Oczyszczenie gwintu z korozji
Przed próbą odkręcenia końcówki jej okolice warto dokładnie oczyścić z rdzy. Najlepiej posłużyć się szczotką drucianą lub szczotką montowaną na wiertarce. Następnie spryskajmy wszelkie połączenia gwintowane preparatem odrdzewiającym i dajmy mu „popracować” przez kilka minut.
Zobacz także: kiedy rdza dyskwalifikuje używane auto?
3. Odkręcenie nakrętki
Demontaż końcówki rozpoczynamy od poluzowania nakrętki kontrującej znajdującej się na drążku, za końcówką. Będziemy potrzebowali do tego klucza płaskiego.
4. Odkręcenie końcówki
Kluczem nasadowym luzujemy nakrętkę trzymającą końcówkę w zwrotnicy. Gdy gwint zacznie się obracać razem z nakrętką, odkręcamy ją kluczem oczkowym: gwint trzymamy wtedy kluczem ampulowym lub płaskim (w niektórych typach końcówek).
5. Wybicie końcówki
Stary element można wybić ze zwrotnicy specjalnym ściągaczem lub zwykłym młotkiem. By nie uszkodzić gwintu, przed uderzeniem umieśćmy w niej nakrętkę.
6. Demontaż końcówki
Po wyjęciu końcówki ze zwrotnicy wykręcamy ją, jednocześnie licząc obroty. Wtedy będziemy mieli pewność, że nowa część zostanie wkręcona na podobną głębokość.
7. Kontrola kondycji drążka kierowniczego
Wymiana końcówki to doskonała okazja do sprawdzenia stanu samego drążka. Przy energicznym pociąganiu za niego nie powinny się pojawić żadne luzy. Jeśli są, do wymiany kwalifikuje się drążek lub przekładnia kierownicza.
8. Właściwy dobór końcówki
Kupując końcówki na obie strony sprawdźmy, która jest na którą. Nierzadko obie końcówki różnią się kształtem i nie da się ich założyć na niededykowaną stronę. R oznacza końcówkę prawą, L – lewą.
9. Zabezpieczenie przed korozją
Co prawda gwintów końcówek i drążków nie trzeba zabezpieczać smarem, niemniej warto je spryskać preparatem miedziowym lub ceramicznym. Środek zabezpieczy je przed zapiekaniem i umożliwi sprawniejszą wymianę w przyszłości.
10. Montaż końcówki
Właściwą końcówkę wkręcamy o tyle obrotów o ile wykręcaliśmy starą. Gdy przełożymy gwint przez otwór w zwrotnicy, nakręcamy nakrętkę. Jeśli gwint zacznie się obracać, podeprzyjmy czymś końcówkę od dołu.
11. Przykręcenie końcówki
Wkręcając nakrętkę jednocześnie przytrzymujemy gwintowaną część końcówki kluczem ampulowym lub oczkowym (zależy od rodzaju końcówki).
12. Ustawienie geometrii kół
Po skończeniu prac nie można zapominać o ustawieniu zbieżności. Warsztat dysponujący odpowiednim sprzętem ustawi koła względem siebie we właściwy sposób, dokonując regulacji na gwintach łączących drążki i końcówki. Usługa kosztuje 70-100 zł i da gwarancję, że samochód będzie jechał prosto i nie „zetrze” opon.
Jak często ustawiać zbieżność? Koszty skorygowania geometrii kół