Zamienniki i części oryginalne - ile wytrzymują?

Żadne, nawet najwyższej jakości zamienniki nie są w stanie zapewnić takiej trwałości jak części samochodowe montowane w fabryce. Ile kilometrów z reguły wytrzymują najpopularniejsze części zamienne kupione w sklepie?

Wielu użytkowników samochodów chciałoby, żeby wszelkie podzespoły w aucie sprawowały się jak najdłużej. W komfortowej sytuacji są posiadacze pojazdów nowych lub co najwyżej kilkuletnich – z reguły mają spokój z naprawami na wiele lat. Po przekroczeniu bariery 200 tys. km duża część elementów konstrukcyjnych samochodu ulega już naturalnemu zużyciu i wymaga wymiany. Niestety, nie należy wówczas oczekiwać, że kupiony w sklepie zamiennik przejedzie taki dystans jak część zamontowana fabrycznie. Nowy element pracuje w o wiele gorszych warunkach, tj. jest „skazany” na współdziałanie z innymi wyeksploatowanymi już podzespołami, na których mogły pojawić się luzy lub wycieki. Przekłada się to na zwiększenie oporów pracy i znaczne obniżenie trwałości części samochodowych. Nie pomoże nawet wybranie markowego producenta zamiennika: i tak trafi on do auta w innym stanie technicznym niż samochód zjeżdżający z taśmy montażowej.

Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej wymienianych części samochodowych i określiliśmy, ile kilometrów „przejadą” elementy na pierwszy montaż i analogiczne, tylko montowane później w serwisie. Różnice w trwałości bywają zaskakujące. Czasami zamienniki wytrzymują trzy razy mniej kilometrów od części fabrycznych, a to ważna informacja dla osób chcących długo jeździć używanym samochodem. Dzięki znajomości orientacyjnego „przebiegu” części zamiennych można orientacyjnie określić późniejsze koszty napraw i wykonać wstępny kosztorys. Opisywane podzespoły z reguły „przejeżdżają” tyle samo niezależnie od marki auta, chyba że dany model jest obarczony wadą fabryczną.

Jakie samochody mają tanie, a jakie drogie części zamienne?

AkumulatorAkumulator akumulatory

Oryginalny: 100 tys. km
Zamiennik: 60 tys. km
Różnica:  40% 

Fabryczny akumulator wytrzymuje ok. 5-6 lat, a przekładając to na typowe coroczne przebiegi większości aut jego wymiana powinna nastąpić po przekroczeniu 100 tys. km. Nowa bateria starczy już na 3-4 lata, czyli na ok. 60 tys. km. To efekt wysokich wymogów stawianych przy produkcji akumulatorów na pierwszy montaż oraz okresowego zużycia takich elementów jak rozrusznik czy wtryskiwacze.

Tuleje stabilizatoraZamienniki i części oryginalne 06

Oryginalne: 200 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  23% 

Wykonane z gumy obejmy przytwierdzające drążek stabilizatora są wrażliwe na wibracje i wycieki oleju, a te defekty przychodzą wraz z rosnącym przebiegiem. W samochodach mających już kilka/kilkanaście lat trzeba wymieniać je częściej niż elementy montowane w fabryce.

Łączniki stabilizatoraZamienniki i części oryginalne 02

Oryginalne: 200 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  25% 

Łączniki stabilizatora nie należą do drogich części eksploatacyjnych. Nawet jeśli zakupimy markowy element zamienny, będziemy musieli wymienić go szybciej niż część fabryczną. Zamiennik nie wytrzyma naprężeń będących efektem luzów na innych podzespołach zawieszenia.

Poduszki napęduPoduszki silnika

Oryginalne: 300 tys. km
Zamienniki: 200 tys. km
Różnica:  33% 

Podobnie jak opisane wcześniej tuleje stabilizatora i inne elementy metalowo-gumowe, także poduszki silnika kupione w sklepie wytrzymają krócej niż oryginalne. Niepożądane dla nich wibracje w samochodzie z dużym przebiegiem wytwarza m.in. „kończące się” koło dwumasowe lub zużyte wtryskiwacze. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia jakości produkowanych zamienników.

ŁożyskaZamienniki i części oryginalne 01

Oryginalne: 250 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  40% 

Poza niekorzystnie wpływającymi na trwałość wibracjami z kół lub półosi, mniejszy przebieg zamienników łożysk to efekt błędów popełnianych przez mechaników przy ich montażu, np. zbyt silne wprasowanie i niewyregulowanie luzów.

WahaczeWahacz

Oryginalne: 250 tys. km
Zamienniki: 180 tys. km
Różnica:  28% 

Używane samochody stopniowo „tracą” fabryczną geometrię zawieszenia. To naraża nowe wahacze i kooperujące z nimi tuleje i sworznie na przyspieszone zużycie i częstszą wymianę niż fabryczne elementy.

Węże chłodniczeZamienniki i części oryginalne 05

Oryginalne: 300 tys. km
Zamienniki: 100 tys. km
Różnica:  67% 

Z przewodami układu chłodniczego z reguły jest spokój na pierwsze 300 tys. km. Jeśli wymagają interwencji wcześniej, mogły się uszkodzić np. podczas dokonywania napraw powypadkowych. Nowe węże wystarczą już na ok. 100 tys. km, zatem trwałość zamienników jest wyraźnie niższa od elementów fabrycznych.

Przewody powietrznePrzewód powietrzny

Oryginalne: 300 tys. km
Zamienniki: 100 tys. km
Różnica:  67% 

Na tak istotną różnicę w trwałości przewodów zamiennych i oryginalnych wpływa m.in. pojawiających się w autach z dużymi przebiegami olej w układzie dolotowym (guma jest na niego bardzo wrażliwa). Oprócz tego wielu producentów zamienników nie przykłada większej wagi do jakości wykonania swoich produktów.

Sprężyny zawieszeniaZamienniki i części oryginalne 10

Oryginalne: 200 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  25% 

W intensywnie eksploatowanych autach sprężyny zawieszenia nie mają łatwego życia. Poza jakością dróg (bywa z nią różnie) na ich kondycję negatywnie wpływa zużycie pozostałych elementów resorujących, np. odbojów tylnych amortyzatorów lub łożyska kolumny McPhersona. W efekcie sprężyny pracują pod większym obciążeniem i wymagają częstszych wymian.

AmortyzatoryZamienniki i części oryginalne 04

Oryginalne: 250 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  40% 

Trwałość amortyzatorów jest w dużej mierze uzależniona od kondycji sprężyn zawieszenia. Jeśli są stare, mogą zmieniać zakres pracy amortyzatora, a gdy zmieniono je wcześniej, trzeba będzie liczyć się ze zmianą charakterystyki działania względem oryginalnych elementów.

Wieszaki wydechu

Zamienniki i części oryginalne 07Oryginalne: 300 tys. km
Zamienniki: 100 tys. km
Różnica:  67% 

Nawet kilkunastoletnie samochody mogą mieć jeszcze oryginalne obejmy podtrzymujące wydech. Gdy już się je wymieni, nowe na pewno tyle nie wytrzymają, a nawet trzy razy krócej. Wina leży w gorszym wykonaniu i w postępujących drganiach napędu.

Tarcze hamulcoweTarcza hamulcowa

Oryginalne: 200 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  25% 

Tarcze hamulcowe z pierwszego montażu wystarczają nawet na 200 tys. km. Później mogą pojawić się problemy z prawidłową kooperacją zamienników tarcz z wymienionymi już wcześniej klockami, np. mogą obcierać o nią podczas jazdy lub wręcz przeciwnie – nie stykać się z nią, gdy auto rzadko jeździ. To naraża tarczę hamulcową na korozję.

TurbosprężarkaTurbosprężarka

Oryginalna: 250 tys. km
Zamiennik: 100 tys. km
Różnica:  60% 

Nawet jeśli zainwestujemy w nową (nie regenerowaną) turbosprężarkę renomowanego producenta, nie wytrzyma ona tyle czasu co część oryginalna. Kondycję turbo szybko obniży np. brud pojawiający się w dolocie, pogorszone smarowanie lub zbyt wysoka temperatura spalin (efekt zużycia wtryskiwaczy).

Koło dwumasoweKoło dwumasowe

Oryginalne: 200 tys. km
Zamiennik: 180 tys. km
Różnica:  10% 

Na kondycję dwumasu wpływają m.in. wtryskiwacze, które mogą zwiększać nierównomierność pracy silnika. Większość zamiennych kół dwumasowych produkuje jednak wielu uznanych producentów, zatem można liczyć na niezłą jakość kupowanych elementów.

10 samochodów bez dwumasowego koła zamachowego

WtryskiwaczeWtryskiwacz

Oryginalne: 250 tys. km
Zamienniki: 150 tys. km
Różnica:  40% 

Wtryskiwacze, jako podzespoły o wysokiej precyzji działania, są bardzo wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia. Te z kolei mogą się pojawiać w układzie paliwowym, np. brudy ze zbiornika lub opiłki z pompy paliwowej. Narażone na takie warunki pracy wtryskiwacze szybciej będą musiały wymagać kolejnej wymiany.

Test preparatu do czyszczenia wtryskiwaczy

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 3.4]

1 KOMENTARZ

  1. 1. Zamiennik zamiennikowi nie równy. Jeśli kupujemy najtańszy chłam, to czego się spodziewać? Należy wybierać producentów, u których zaopatruje się dana marka.
    2. Producent samochodu wszystkie w/w części kupuje od firm zewnetrznych, nie produkuje ich sam. Przy odsprzedaży dorzuca tylko 200% marży, co nie ma wpływu na trwałość. Kupując np. tarcze i klocki TRW w ASO nie przejedziemy na nich więcej kilometrów, niż kupując identyczne elementy poza ASO.
    3. Brak informacji przez kogo artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here