10 sposobów na tańszą eksploatację

Kierowcy nie zdają sobie sprawy, że za wiele czynności eksploatacyjnych zwyczajnie przepłacają. Pilnując kosztów i wybierając tańsze opcje jesteśmy w stanie wypracować spore oszczędności. Oto 10 sposobów na tańszą eksploatację.

Zakup auta często oznacza początek, nie koniec wydatków związanych z posiadaniem samochodu. Bieżące opłaty, nowe opony, płyny, zużywające się części, ewentualne awarie, regularne tankowanie i mycie – to wszystko sprawia, że użytkowanie samochodu to przyjemna i użyteczna, ale również kosztowna sprawa. Powyżej wymieniliśmy zaledwie garść wydatków, jakie prędzej czy później będzie musiał ponieść właściciel samochodu. Te, niestety, nie oscylują w granicach setek, tylko tysięcy złotych. Dokładny koszt utrzymania samochodu trudno oszacować z uwagi na różnice w kwotach części zamiennych (do popularnych modeli są nawet kilka razy tańsze), wiek, intensywność/charakterystykę użytkowania oraz trwałość danego modelu. Na szczęście przy większości aut prawdopodobne wydatki jesteśmy w stanie przewidzieć, znając przebieg i mając przy sobie historię serwisową konkretnego samochodu. Jeśli np. zbliża się do 200 tys. km i wciąż ma oryginalny „dwumas”, ta część niedługo zacznie się domagać wymiany. Podobnie np. ze skrzyniami DSG w autach koncernu VW – 200/250 tys. km to znak, że musimy przygotowywać kilka tysięcy złotych na regenerację przekładni.

Na czym można zaoszczędzić?

Z oczywistych względów nie można szukać oszczędności na naprawach samochodu. Im później zaprowadzimy auto do mechanika, tym najprawdopodobniej będziemy musieli zapłacić za zlikwidowanie kolejnych dolegliwości. Wymiernych korzyści raczej nie przyniesie też wybór najtańszych zamienników, które wytrzymują o wiele krócej od części renomowanych producentów. Niemniej wystarczy zmienić kilka codziennych nawyków i poświęcić odrobinę więcej czasu, by rocznie na eksploatacji samochodu oszczędzać setki lub nawet tysiące złotych. By udowodnić, że się da, przeprowadziliśmy symulowaną kalkulację na roczne wydatki eksploatacyjne dla początkującego kierowcy bez historii ubezpieczeniowej, właściciela 14-letniego Audi A4 B7 2.0 TDI wymagającego wymiany podstawowych elementów (turbo, opon, oleju), zlikwidowania szkody parkingowej na błotniku oraz przeglądu układu klimatyzacji. Na jego przykładzie podpowiemy, gdzie można zaoszczędzić, ale nie za wszelką cenę, tj. bez narażenia siebie i pasażerów na niebezpieczeństwo podczas podróżowania.

Polisa OC

10 sposobów na tańszą eksploatację 12Oszczędność w skali roku: nawet  2370 zł 

Stopień ochrony polisy ubezpieczeniowej określają odgórne przepisy, stąd nawet najtańsze oferty ubezpieczycieli zabezpieczają kierowcę w wystarczającym stopniu. Dopłacając za rozszerzoną polisę wykupujemy m.in. ubezpieczenie NNW i wygodną opcję odholowania w razie awarii do najbliższego warsztatu. Praktyka pokazuje, że różnice między najtańszą a najdroższą stawką ubezpieczenia często oscylują w tysiące złotych, a dla osób z pełnymi zniżkami (60%) – w setki złotych. Pozwala to wypracować spore oszczędności, pod warunkiem poświęcenia czasu na poszukiwania idealnej dla siebie polisy.

Jak sprawdzić przebieg ubezpieczenia OC w bazie UFG?
Jak szybko sprawdzić OC sprawcy wypadku?

Koncentrat płynu do spryskiwaczyKoncentrat płynu do spryskiwaczy

Oszczędność w skali roku: nawet  145 zł 

Pieniądze możemy zaoszczędzić zmieniając miejsce zakupu płynu do spryskiwaczy. Najdroższe są na stacjach benzynowych (ok. 20 zł za butelkę), a w hipermarketach nierzadko kosztują dwa razy mniej za identyczną objętość. Jeszcze większe oszczędności przyniesie zakup koncentratu płynu do spryskiwaczy. Wg testów GTU rozcieńczony z wodą preparat skutecznie usuwa drogowe zabrudzenia z szyby, zwłaszcza podczas eksploatacji miejskiej. Jedno opakowanie koncentratu za 15 zł powinno wystarczyć na ok. 8 butelek płynu do spryskiwaczy.

Olej

10 sposobów na tańszą eksploatację 02Oszczędność w skali roku:  60 zł 

Wymagania producentów samochodów co do stosowania olejów określonych koncernów często wynikają z podpisanych pomiędzy nimi umów. Tak naprawdę o tym, czy olej może być zalany do silnika naszego samochodu, decydują normy ACEA (dotyczące m.in. zawartości popiołu), klasa lepkościowa oraz aprobata danej marki. Jeśli tańszy olej spełnia te wymagania, jak najbardziej można go zastosować. Pamiętajmy, by nie wydłużać w nadmiernym stopniu terminu wymiany (optimum to co 15-20 tys. km). Interesujący nas olej spróbujmy kupić w internecie. Przykładowy „syntetyk” 5W30 znaleźliśmy tam o 60 zł taniej niż identyczny olej na półce sklepowej.

Co ile wymieniać olej silnikowy?
Jaki olej silnikowy wybrać?

Paliwo z taniej stacji

TEST Paliwa - 95 vs 98Oszczędność w skali roku: nawet  216 zł 

Niezależnie od miejsca dystrybucji paliwa samochodowego (stacje dużych koncernów, prywatne, mniejsze placówki lub obiekty przymarketowe), zarówno benzyna, jak i olej napędowy pochodzą z kilkudziesięciu baz paliwowych. Wg badań UOKiK wszystkie spełniają założone wymagania i nadają się do stosowania w silnikach samochodowych. Dlatego nie należy się obawiać tańszego o 5-25 groszy paliwa ze stacji przy sklepach wielkopowierzchniowych. Zakładając, że Audi A4 2.0 TDI przez miesiąc wypali dwa 60-litrowe zbiorniki, w ciągu roku odłożymy pieniądze na ok. 3/4 baku. Minus: zwykle słaby asortyment spożywczy tanich stacji i brak zlokalizowanej obok myjni/odkurzacza/kompresora.

Czy na superpaliwie z BP przejedziemy więcej kilometrów na zbiorniku? Zobacz!

Energooszczędne opony

Energooszczędne oponyOszczędność w skali roku:  150 zł 

Według testów tzw. energooszczędne opony rzeczywiście zmniejszają zużycie paliwa, mało tego – korzystnie wpływają na prowadzenie i zwyciężyły ze zwykłymi oponami w większości kategorii. Przykład: energooszczędne ogumienie Pirelli Cinturato P7 Blue redukuje spalanie o ok. 0,3 l na każde 100 kilometrów. Względem tradycyjnych opon Pirelli Cinturato P7 trzeba za nie dopłacić, w zależności od źródła, ok. 60-200 zł. Biorąc pod uwagę średnie spalanie Audi A4 (8 l/100 km), przez rok (czyli ok. 10 tys. km) w portfelu zostanie ok. 150 zł.

Jakie opony wybrać: używane, bieżnikowane czy budżetowe?

Przegląd klimatyzacji

Przegląd klimatyzacjiOszczędność w skali roku:  110 zł 

Klimatyzację warto poddać kompleksowemu przeglądowi szczególnie w świeżo zakupionym aucie. W wielu nieautoryzowanych placówkach, a nawet w ASO, można trafić na liczne promocje na tego typu usługi. Czasami za podstawowy przegląd układu, obejmujący kontrolę szczelności, usunięcie wody, wymianę oleju i ozonowanie zapłacimy o 30-50% mniej (bazowy koszt: ok. 200 zł, w promocji – ok. 110 zł). Za czynnik klimatyzacji musimy już zapłacić osobno. Z rabatów warto korzystać, ale przypominamy że często są ograniczone w czasie.

Tego na pewno nie wiesz o klimatyzacji w samochodzie!

Zamienniki i porównywanie cen

Oszczędność w skali roku:  140 zł 

10 sposobów na tańszą eksploatację 03Części do samochodów produkują niezależni poddostawcy. Wykonują je na potrzeby koncernów, jak i oferują pod własnym logotypem z zachowaniem jakości wykonania. Przy poświęceniu czasu na poszukanie markowych zamienników jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić, ale uważajmy na sprzedawane tanio podróbki. Pamiętajmy też, że nie wszystkie części kupimy jako zamienniki. Podana kwota obrazuje, ile może zostać w kieszeni po wyszukaniu identycznego pakietu części (komplet filtrów, tarcz i klocków hamulcowych na obie osie) do Audi w niższej cenie.

Czy do nieistniejących marek dostaniemy jeszcze części zamienne?

Używane elementy blacharki

Wstawianie błotnikaOszczędność w skali roku:  200 zł 

Gdy przytrafi nam się stłuczka, nie musimy być skazani na zakup nowych elementów blacharskich do samochodu. Te zresztą bywają bardzo niedokładnie wykonane i nie pasują do reszty auta, w dodatku słabo zabezpieczono je przed korozją i przeważnie wymagają pomalowania. Korzystną opcją wydaje się zakup używanej części blacharskiej w dobrym stanie, a tym bardziej pod kolor nadwozia. Niestety, im starsze auto, tym mniejsza szansa na dostanie wymaganego elementu w akceptowalnym stanie. Istnieje również ryzyko pozyskania ich z kradzionego samochodu.

Regenerowane części

10 sposobów na tańszą eksploatację 01Oszczędność w skali roku:  800 zł 

Niektóre z drogich części zamiennych, zamiast kupować nowe, można oddać do regeneracji lub kupić już zregenerowany element. Operacja przywraca im fabryczną sprawność i „wychodzi” taniej od nieużywanego podzespołu. Zregenerować można m.in. turbosprężarki, wtryskiwacze (poza piezoelektrycznymi), alternatory, rozruszniki, belki skrętne, a także zawieszenie, wymieniając sworznie, tuleje lub łożyska kół (o ile jest to możliwe). Deklarowane 800 zł podaliśmy na podstawie porównania ceny nowej i zregenerowanej turbosprężarki do Audi A4 B7 (2100 zł względem 1300 zł).

Samodzielny serwis

10 sposobów na tańszą eksploatację 08Oszczędność w skali roku:  100 zł 

Nie mówimy tu o poważnych ingerencjach w mechanikę, ale z wymianą filtrów pokładowych (paliwa, powietrza, kabinowego), świec lub nawet klocków hamulcowych poradzą sobie osoby mające w sobie choć odrobinę smykałki do prac przy samochodzie. Mając czytnik OBD i aplikację w smartfonie jesteśmy też w stanie samodzielnie zdiagnozować usterkę auta i wykasować błąd (w serwisie kosztuje to 50-100 zł). Oszczędności trudno oszacować (nie wszystkie części wymienia się co 12 miesięcy), ale w skali doku powinno się uzbierać ok. 100 zł.

Gdzie jest gniazdo OBD w samochodzie? Jak wykasować błędy?

Zaoszczędzisz ponad 4000 zł!

Powyższe uzyskane oszczędności zsumowaliśmy i utworzyła się z nich pokaźna kwota 4291 zł! Co prawda nie zostanie nam aż tyle w portfelu przy każdym użytkowanym samochodzie, ale zmiana kilku nawyków i poświęcenie czasu na poszukiwania tańszych (i nie gorszych) części pozwolą odłożyć niemałą kwotę na inne wydatki.

oszczednosci-w-eksploatacji

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here