PoradyPoradyUszkodzony drążek kierowniczy – objawy. Po tym poznasz awarię

Uszkodzony drążek kierowniczy – objawy. Po tym poznasz awarię

W samochodach dość często „padają” drążki kierownicze. Oto najczęstsze objawy uszkodzonego drążka kierowniczego.

Eksploatacja samochodu najmocniej odbija się na kondycji jego zawieszenia i układu kierowniczego. Wchodzące w ich skład elementy pracują pod nieustannymi obciążeniami, co już samo w sobie nie wróży dobrze ich trwałości. Jeśli dodamy do tego zaniedbania serwisowe lub agresywny styl jazdy, o poważną awarię naprawdę nietrudno. Jedną z najczęstszych usterek układu kierowniczego jest uszkodzenie drążka kierowniczego. Bywa ona naprawdę kłopotliwa, gdyż potrafi skutecznie pogorszyć właściwości jezdne auta i stworzyć kłopoty w diagnostyce problemu. Jakie objawy daje uszkodzony drążek kierowniczy? Co warto wiedzieć na temat wymiany drążka kierowniczego w samochodzie?

Drążek kierowniczy – co to takiego?

Drążek kierowniczy jest podłużnym elementem układu kierowniczego, który odpowiada za połączenie mechanizmu kierowniczego z kołem, a konkretnie ze zwrotnicą koła. Do niej nie jest jednak przymocowany sam drążek, a końcówka drążka kierowniczego z przegubem kulowym umożliwiającym wprawienie w ruch zwrotnicy po odebraniu „sygnału” płynącego z przekładni kierowniczej. W samochodowych układach kierowniczych wyróżniamy dwa rodzaje drążków – drążki kierownicze podłużne (odpowiadające za przenoszenie siły z przekładni na zwrotnicę koła) oraz drążki kierownicze poprzeczne, które przenoszą siły między samymi zwrotnicami kół.

Końcówka drążka kierowniczego. Dlaczego psuje się częściej od samego drążka?

Wielu kierowców częściej, od awarii drążka kierowniczego, słyszało o uszkodzeniu końcówki drążka kierowniczego. Mało tego – niektórzy sami musieli wymienić w aucie końcówki drążków kierowniczych, podczas gdy do samych drążków nierzadko w ogóle nie „zaglądali”. Faktem jest, że w samochodach powszechniej występują awarie końcówek drążków kierowniczych. Z kilku powodów. Przede wszystkim są to o wiele mniejsze i „delikatniejsze” elementy, a także pracujące pod znacznymi obciążeniami (końcówki drążków są bezpośrednio połączone ze zwrotnicami kół). Jeśli dodamy do tego słabą jakość tych elementów w formie zamienników, mogą one wymagać wymiany nawet co 30-40 tys. km, co w przypadku niektórych kierowców następuje nawet co rok/dwa lata.

Więcej na temat końcówki drążka kierowniczego (objawy, koszty napraw)

Awaria drążka kierowniczego. Nie można jej bagatelizować

Bez drążka kierowniczego samochód nie byłby w stanie pojechać tam, gdzie życzyłby sobie tego kierowca. Odgrywa niebagatelną rolę w aucie i jakiekolwiek nieprawidłowości w jego pracy istotnie przekładają się na manewrowanie samochodem czy precyzję prowadzenia (włącznie z obieraniem właściwego kierunku jazdy). Dlatego nigdy nie można lekceważyć objawów mogących sugerować awarię drążka kierowniczego. Inna sprawa, że gdy przybierze ona na sile, zwyczajnie trudno dalej bagatelizować sprawę. Drastycznie obniża się wtedy komfort jazdy i realnie wzrasta ryzyko doprowadzenia do niebezpiecznego zdarzenia drogowego. To z pewnością zbyt poważne konsekwencje, zwłaszcza gdy porównamy je do kosztów, jakimi można było wymienić drążek kierowniczy.

Drążek kierowniczy objawy 01
Końcówki drążków kierowniczych przeważnie wymagają wymiany częściej od samych drążków.

Uszkodzony drążek kierowniczy – objawy

Usterkę drążka kierowniczego dość łatwo rozpoznać po towarzyszących jej objawach. Nie należy ich jednak utożsamiać wyłącznie z awarią drążka – równie dobrze mogą dotyczyć uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego lub innego elementu układu. Tak czy inaczej, do objawów uszkodzonego drążka kierowniczego można zaliczyć:

  • postukiwania (lub inne dźwięki) dobywające z okolic przednich kół (szczególnie gdy auto porusza się z małą prędkością po drodze pełnej dziur);
  • pogorszona reakcja układu kierowniczego na ruch kierownicą (zwłaszcza gdy ruszamy nią w małym zakresie);
  • drżenie lub wibracje oddziałujące na kierownicę;
  • większe odczuwanie drogowych nierówności.

Początkowo przytoczone objawy mogą mieć wymiar ledwo odczuwalny, tj. nie wpływający jeszcze w znacznym stopniu na charakterystykę jazdy samochodu. Problem sam się jednak nie rozwiąże, a będzie tylko narastał. Przed podjęciem decyzji o wymianie drążka kierowniczego warto jednak zlecić dokładną diagnostykę problemu, ponieważ równie dobrze może on dotyczyć np. znacznie tańszej w zakupie końcówki drążka kierowniczego. Przytoczone powyżej symptomy czasami też występują wskutek uszkodzenia koła, opony lub któregoś z podzespołów zawieszenia.

Drążek kierowniczy. Jak często występują objawy awarii?

Drążki kierownicze z reguły odznaczają się lepszą trwałością od końcówek drążków, ale ich wymiana także może następować dosyć często. Najdłużej, rzecz jasna, wytrzymują fabryczne drążki kierownicze w autach – potrafią „przejechać” nawet 200 tys. km., choć zazwyczaj ma to miejsce w samochodach eksploatowanych na równych drogach szybkiego ruchu. Jeżdżenie po gorszych jakościowo drogach (np. na wsi) niemal na pewno doprowadzi do szybszej usterki drążka kierowniczego (jeszcze przed przekroczeniem 100 tys. km.). Po pierwszej wymianie nie ma co liczyć na równie długi dystans, jaki pokona drążek kierowniczy. Nowe elementy w formie zamienników „wytrzymują” ok. 50-60 tys. km, a przy łagodnym stylu jazdy i użytkowaniu auta na dobrych jakościowo drogach – ok. 100 tys. km.

Innymi słowy, trudno wskazać ogólny resurs samochodowych drążków kierowniczych. Ta część jest wybitnie podatna na stan dróg i charakterystykę jazdy kierowcy, stąd nie można wykluczać nawet względnie częstej wymiany drążków kierowniczych.

Drążek kierowniczy objawy 01
Drążki kierownicze zaliczają się do grona elementów eksploatacyjnych, które prędzej czy później trzeba będzie wymienić (jak np. klocki i tarcze hamulcowe).

Wymiana drążka kierowniczego – cena

Usługa wymiany drążka kierowniczego w warsztacie nie powinna zbytnio nadwyrężyć portfela – trzeba się nastawić na kwoty od 50 do 150 zł za wymianę jednego drążka. Same części również nie kosztują dużo. Najtańsze drążki w formie zamienników (do prostych, starszych aut) wyceniane są nawet na 20-40 zł, jednakże częściej kosztują one w granicach 50-100 zł za sztukę. Droższe drążki muszą kupować głównie użytkownicy samochodów terenowych: w ich przypadku mowa nawet o cenie powyżej 1000 zł za sztukę.

Polecamy również:

Jak wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Jakie są objawy uszkodzonych łączników stabilizatora?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji