Zbieżność kół

Jeżdżąc autem z rozregulowaną zbieżnością kół w moment zużyjemy opony. Jaka jest cena ustawienia zbieżności? Czym jest geometria kół?

Ustawienie zbieżności jest jedną z wielu czynności, jakie powinno się co jakiś czas przeprowadzać w samochodzie. Wielu kierowców całkowicie o tym zapomina. Tymczasem jazda z rozregulowanym zawieszeniem auta naraża nas nie tylko na nowe koszty, ale i źle wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Warto wobec tego raz na jakiś czas zlecić mechanikowi ustawienie zbieżności kół.

Geometria kół i zbieżność kół – czym się różnią?

Geometrią kół nazywamy zespół parametrów warunkujących prawidłowe ustawienie kół w aucie. Podstawowe wartości dotyczące geometrii kół, tj. zbieżność kół, kąt ich pochylenia względem podłoża, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy są ustalane, rzecz jasna, przez producentów samochodów w taki sposób, by uzyskać kompromis pomiędzy bezpieczeństwem jazdy na wprost/w zakrętach, komfortem jazdy i zużyciem paliwa.

Zbieżność kół jest zatem składową geometrii kół, określającą położenie kół danej osi względem siebie, biorąc pod uwagę widok od góry. Co istotne, koła na jednej osi wcale nie muszą być umieszczone idealnie równolegle obok siebie: czasami praktykuje się ich delikatne pochylenie do wewnątrz lub na zewnątrz (by m.in. uzyskać kompromis między optymalną przyczepnością, spalaniem czy zużywaniem ogumienia). Dlatego ważne jest, by przy ustawianiu zbieżności brać pod uwagę zalecenia producenta.

Zbieżność kół
Urządzenia pomiarowe pokazują poszczególne parametry dla wszystkich kół i wskazują, które nie mieszczą się w zadanej tolerancji.

Geometria kół może zostać naruszona podczas typowej, codziennej eksploatacji samochodu, niemniej za odchylenia od norm w dużej mierze odpowiadają zużyte elementy zawieszenia, np. silentblocki i sworznie wahaczy czy drążki kierownicze. Z tego też powodu zanim podejmiemy decyzję o wysłaniu samochodu na ustawienie zbieżności, upewnijmy się, że w zawieszeniu nie ma luzów, ewentualnie przedtem dokonajmy wymian zużytych części.

Ustawienie zbieżności – kiedy jest wymagane?

Symptomy nieprawidłowej geometrii kół na ogół są dobrze odczuwalne (lub nawet słyszalne) przez kierowców, stąd nie powinno być problemów z rozpoznaniem usterki. Przede wszystkim samochód ma problem z utrzymaniem toru jazdy, ściąga na bok i z opóźnieniem reaguje na polecenia kierowcy. Pokonywaniu zakrętów towarzyszy popiskiwanie opon, podobnie dzieje się podczas manewrowania na zadaszonych parkingach o gładkiej powierzchni. Zdarza się też, że po najechaniu na krawężnik lub w dziurę kierownica pozostaje skręcona.

Jakie są skutki jazdy z nieprawidłową geometrią kół?

Nieprawidłowo przylegające do jezdni opony nie zapewniają wymaganego bezpieczeństwa, stąd w pogorszonych warunkach atmosferycznych istnieje większe ryzyko poślizgu i/lub wypadku. Poza tym wystarczy już kilkaset kilometrów, by w ten sposób nieodwracalnie zniszczyć nawet dopiero co założone opony. Ich bieżnik zużyje się bowiem w nierównomiernym stopniu, po jednej stronie, np. wewnętrznej lub zewnętrznej.

Geometria kół
Niewłaściwa geometria kół powoduje pogorszenie właściwości jezdnych auta i zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Ustawienie zbieżności – cena

Operację ustawienia zbieżności kół przeprowadza się ręcznie, ale przy wsparciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych zakładanych na każde koło samochodu (lub tylko na przednie w modelach do tego przystosowanych). Ma je na wyposażeniu większość warsztatów oraz wszystkie stacje diagnostyczne. Pokazują one bieżące wyniki uzyskiwane podczas ręcznej regulacji zbieżności za pomocą np. zmiany długości drążków kierowniczych (z przodu), drążków zbieżności (z tyłu) albo korekt śrubami mocującymi wahacz. Usługa, w zależności od stopnia przeprowadzanych prac, kosztuje ok. 50-200 zł i trwa około godziny. Najmniej (ok. 50 zł) zapłacimy za samą kontrolę geometrii kół, natomiast ustawienie zbieżności powinno się zamknąć w kwocie 100-200 zł.

Kiedy sprawdzić geometrię kół?

Kontrolę geometrii kół warto zlecić w następujących przypadkach:

  • gdy zauważymy nierównomierne zużywanie się opon;
  • gdy wjedziemy w dużą dziurę lub ze zbyt dużą prędkością w krawężnik;
  • gdy zauważymy, że samochód ściąga podczas jazdy;
  • gdy przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona;
  • gdy występują trudności w prowadzeniu auta;
  • gdy w aucie wymienimy elementy zawieszenia/układu kierowniczego lub same opony.

Ustawianie zbieżności – co ile to robić?

Zbieżność kół warto ustawiać profilaktycznie raz na 2 lata lub co 30 tys. km. Rekomenduje się także sprawdzanie geometrii kół przed zakupem używanego samochodu. Zwykle nie da się ustawić zbieżności w samochodach, które brały udział w poważnym wypadku: przez odkształcenia karoserii osiągnięcie dopuszczalnych wartości geometrii kół jest niemal niemożliwe.

Zbieżność kół

Polecamy również:

Dlaczego samochód ściąga na boki?

Końcówka drążka kierowniczego – objawy awarii i koszty napraw

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj