PoradyPoradyWymiana amortyzatorów. Ile kosztuje? To warto wiedzieć

Wymiana amortyzatorów. Ile kosztuje? To warto wiedzieć

Wymiana amortyzatorów może się przytrafić zwłaszcza użytkownikom starszych aut. Jaka jest cena wymiany amortyzatorów? Czy awarię amortyzatorów zwiastują jakieś objawy?

Bez amortyzatorów w samochodzie moglibyśmy zapomnieć o komforcie jazdy, do jakich przyzwyczaiły nas auta. Można wręcz powiedzieć, że jest to element niezbędny, by zapewnić podróżnym wygodną i bezpieczną podróż. Ważna rola amortyzatorów idzie w parze z ogromem pracy, jaką muszą wykonać: przejmują bowiem na siebie praktycznie cały ciężar samochodu, a to nie sprzyja wydłużeniu ich trwałości. Amortyzatorów nie trzeba co prawda zmieniać tak często jak np. olej silnikowy, ale w pewnym momencie po prostu nadchodzi kres ich żywotności, co poprzedzają wyraźne objawy zużycia. Poniżej przytoczymy najważniejsze kwestie odnośnie wymiany amortyzatorów – powiemy, jak rozpoznać zużyty amortyzator, ile kosztuje wymiana oraz z czym się ona wiąże.

Amortyzatory. Po co są w samochodzie?

Amortyzatory stanowią część samochodowego zawieszenia. Jednocześnie pełnią kilka funkcji, niemniej najważniejszą i charakterystyczną dla nich jest resorowanie – amortyzatory pochłaniają część energii z pozostałych elementów zawieszenia i rozpraszają ją, powodując że auto o wiele lepiej wybiera drogowe nierówności. Oprócz tego amortyzatory mają niebagatelne znaczenie w kontekście właściwości jezdnych – korygują bowiem przechyły karoserii podczas jazdy w zakrętach (ograniczają kołysanie się auta) i nie dopuszczają do oderwania się koła od podłoża w warunkach zmniejszonej przyczepności.

Rodzaje amortyzatorów. Jakie spotykamy w autach?

W zdecydowanej większości samochodów na każde koło przypada jeden amortyzator. Zazwyczaj stosuje się amortyzatory olejowe (wymagające zalewania specjalnym środkiem smarnym), olejowo-gazowe, jednorurowe, dwururowe, a także magnetyczne, hydropneumatyczne i sprężynowe. Na przedniej osi już od wielu lat powszechnie stosuje się tzw. kolumny McPhersona, które stanowią połączenie amortyzatora ze zwrotnicą. Takie rozwiązanie okazało się niezawodne i ograniczyło częstotliwość wykonywania napraw w zawieszeniu. Znaczenie amortyzatorów oraz waga prawidłowości ich pracy jest jeszcze bardziej istotna w nowoczesnych samochodach, ponieważ w dużej mierze od nich zależy działanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Tego na pewno nie wiesz o amortyzatorach w samochodzie!

Ile wytrzymują amortyzatory w samochodzie?

Choć na amortyzatory działają duże przeciążenia i właściwie nie mają one ani chwili „odpoczynku”, w praktyce nie ma konieczności ich częstego wymieniania. Niektórzy użytkownicy aut, zwłaszcza posiadający je od nowości, wręcz nigdy nie musieli ich wymieniać. Pierwsze symptomy zużycia amortyzatorów z reguły pojawiają się po przekroczeniu 100 tys. km, ale o awarii częściej można mówić przy przebiegach 150-200 tys. km. Wobec tego nie jest nic dziwnego w tym, że nawet dość leciwe samochody (kilkunastoletnie lub ponad 20-letnie) jeszcze mają amortyzatory zamontowane w fabryce. Oczywiście nie oznacza to, że zawsze są one sprawne – wielu kierowców nie dostrzega bowiem wczesnych objawów ich zużycia i decyduje się na wymianę dopiero wtedy, gdy zepsuty amortyzator wyraźnie daje o sobie znać.

Uszkodzony amortyzator – objawy

Awarię lub zużycie amortyzatora można samodzielnie stwierdzić bez konieczności zaglądania pod spód auta. Usterkę przeważnie zwiastuje pogorszenie się właściwości jezdnych samochodu – zaczyna on „pływać” po drodze, nadmiernie się przechylać i „nurkować” podczas hamowania. Da się też zaobserwować nadmierną podatność na boczny wiatr i pogorszenie skuteczności hamowania. Uszkodzony amortyzator przyczynia się również do generowania nadmiernego hałasu z okolic zawieszenia. W dłuższej perspektywie jazda z zepsutym amortyzatorem przyspiesza zużycie opon i innych części zawieszenia, m.in. tulei metalowo-gumowych.

Wymiana amortyzatorów
Amortyzatory z reguły dają wyraźne i charakterystyczne objawy zużycia. Bagatelizowanie ich może skończyć się chociażby zniszczeniem opon.

Jak sprawdzić amortyzatory?

Bodźcem do wymiany amortyzatorów powinny być również zauważalne wycieki oleju (tzw. pocenie się amortyzatorów). By mieć pewność, że nadają się tylko do wymiany, można pojechać na stację diagnostyczną na test sprawności amortyzatorów. Tam za pomocą czujników określa się procentową wartość zużycia. W pełni sprawnych amortyzatorach zazwyczaj jest to powyżej 60%, natomiast akceptowalne są jeszcze wartości rzędu 40-60%. Ewentualną wymianę warto przemyśleć przy wynikach ok. 20-30%, a przy sprawności poniżej 20% trzeba obligatoryjnie wymienić amortyzator. Należy pamiętać, by zawsze wymieniać je parami na jednej osi. Warto zdawać sobie jednak sprawę, że nie trzeba traktować testów sprawności amortyzatorów jako „wyroczni”, ponieważ można je łatwo zafałszować np. zbyt wielkimi oponami lub niewłaściwym poziomem ciśnienia w ogumieniu.

Jak wydłużyć życie amortyzatorów?

Wymiana amortyzatora – jak przebiega?

Wymiana amortyzatora nie stanowi typowej czynności „zdjąć i wymienić”. Przed samą wymianą trzeba poświęcić trochę czasu na zdemontowanie elementów dających dostęp do amortyzatora lub będących z nim połączonych. Niewykluczone, że przydadzą się do tego specjalistyczne narzędzia i nieco umiejętności manualnych, dlatego osobom nie mających doświadczenia odradzamy podejmowanie się wymiany amortyzatora na własną rękę. W sprawnym przeprowadzeniu wymiany nie pomaga też fakt, że długo „nie ruszane” śruby mogły się zapiec i istnieje poważne ryzyko ich oberwania i narobienia sobie dodatkowej pracy.

Pokrótce, wymiana amortyzatora przebiega w następujących krokach:

  1. Postawienie auta na podnośniku i zdjęcie koła obok uszkodzonego amortyzatora;
  2. Zdemontowanie łącznika stabilizatora;
  3. Odkręcenie amortyzatora od zwrotnicy oraz jego górnego mocowania;
  4. Ściągnięcie sprężyny zawieszenia (specjalnymi „ściskami”);
  5. Zdjęcie amortyzatora;
  6. Włożenie nowego amortyzatora i wykonanie powyższych czynności w odwrotnej kolejności.

Przy okazji wymiany amortyzatora warto zmienić także odboje, poduszki, osłony i łożyska amortyzatora. Jest to też dobry pretekst do sprawdzenia sprawności wahaczy i elementów metalowo—gumowych, a także sprężyn zawieszenia.

Wymiana amortyzatorów – cena. Ile kosztuje wymiana amortyzatorów (przód i tył) u mechanika?

Mechanicy zazwyczaj inkasują ok. 50-250 zł za wymianę jednego amortyzatora, a to oznacza, że za wymianę wszystkich zapłacimy od 200 do nawet 1000 zł. Cena usługi rośnie w przypadku komplikacji przy demontażu starego i montażu nowego amortyzatora. Drożej wychodzi wymiana amortyzatorów w autach o zaawansowanej konstrukcji lub posiadających nietypowe amortyzatory. Na nieco niższe koszty można liczyć w przypadku wymiany amortyzatorów tylnych (zazwyczaj jest to nich lepszy dostęp).

Jeszcze większy rozstrzał panuje w przypadku kosztów zakupu samych amortyzatorów. Najtańsze zamienniki do prostych konstrukcyjnie, wiekowych aut potrafią kosztować nawet kilkadziesiąt złotych za sztukę, natomiast ceny markowych amortyzatorów lub produktów specjalistycznych podchodzą nawet do kilku tysięcy złotych za sztukę. Amortyzatory tylne z reguły kosztują mniej od przednich – niezależnie czy mamy do czynienia z produktami markowymi czy tanimi zamiennikami.

Wymiana amortyzatorów
Biorąc pod uwagę, że amortyzatory wymienia się parami, koszt ich wymiany może niemiło zaskoczyć użytkownika samochodu.

Czy po wymianie amortyzatorów trzeba robić zbieżność?

Zbieżność ustawia się w przypadku ingerencji w układ kierowniczy pojazdu. Wymiana amortyzatorów się do nich nie zalicza, ale i tak po każdej wymianie amortyzatorów zaleca się ustawienie zbieżności. Ta operacja może bowiem wpłynąć na późniejsze prowadzenie się samochodu i szybkość zużywania opon, dlatego warto poświęcić dodatkowe środki na skorygowanie zbieżności.

Polecamy również:

Więcej na temat ustawienia zbieżności w samochodzie

Ile kosztuje regeneracja aktywnych amortyzatorów?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji