PoradyPoradyWymiana paska rozrządu. Co ile to robić? Ile to kosztuje?

Wymiana paska rozrządu. Co ile to robić? Ile to kosztuje?

Wymiana paska rozrządu to bardzo ważna czynność eksploatacyjna. Co ile trzeba zmieniać pasek rozrządu? Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Obsługa serwisowa silnika samochodowego nie ogranicza się jedynie do wymian płynów eksploatacyjnych (oleju silnikowego, płynu chłodniczego, płynu hamulcowego itp.) czy elementów układu zapłonowego (np. świec zapłonowych). Niezwykle ważną sprawą jest również terminowa wymiana paska rozrządu. Nie musi być to bardzo droga czynność, a zaniedbania w tej kwestii prowadzą do poważnych awarii, z kompletnym uszkodzeniem silnika włącznie. Co ile trzeba wymieniać pasek rozrządu? Za co w ogóle odpowiada ten element? Ile kosztuje wymiana paska rozrządu? W dalszej części wyjaśnimy najważniejsze kwestie związane z paskiem rozrządu.

Czym jest pasek rozrządu i jaką rolę pełni w silniku?

Pasek rozrządu stanowi jedną z części układu rozrządu w silniku spalinowym czterosuwowym. Rozrząd odpowiada w nim za zarządzanie pracą zaworów dolotowych i wylotowych, umożliwiając prawidłowy proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i późniejszego odprowadzania spalin z komory. Zadaniem paska rozrządu jest połączenie wału korbowego jednostki napędowej z wałkiem (lub wałkami) rozrządu, który za pośrednictwem popychaczy steruje zaworami. Cały proces wymaga wyśrubowanej precyzji, bowiem już niewielkie odchylenia od normy skutkują nieprawidłowościami w pracy silnika (np. trudnościami z utrzymaniem właściwych obrotów). Bagatelizowanie symptomów mogących zwiastować zużycie rozrządu w końcu prowadzi do najgorszego, czyli kolizji zaworów z tłokami. W najlepszym wypadku kończy się to gruntownym remontem silnika, ale przy bardziej rozległych uszkodzeniach nie pozostaje nic innego jak jego wymiana.

Jakie są objawy uszkodzonego rozrządu? Warto je znać, by zapobiec tragedii

Warto zdawać sobie sprawę, że za napęd rozrządu nie musi odpowiadać pasek. To wręcz jeden z nowszych typów napędu rozrządu, ponieważ w starszych samochodach częściej spotykało się łańcuchy rozrządu, a jeszcze wcześniej – koła zębate. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Skupiając się na paskach, po stronie ich zalet warto wpisać niskie opory pracy (sprzyjające obniżaniu zużycia paliwa przez silnik) i prostszą budowę, a co za tym idzie – niższą cenę. Paski rozrządu nie tylko są tańsze od łańcuchów w zakupie, ale i w wymianie, dlatego użytkownikom aut z reguły nie przeszkadza konieczność ich okresowej wymiany. Teoretycznie nie powinno to mieć miejsca z łańcuchami rozrządu, ale w praktyce i one potrafią się rozciągać i wymagać wymiany.

Wymiana paska rozrządu 03
Z wymianą paska rozrządu zdecydowanie nie warto czekać aż do nastania objawów jego zużycia. To jedna z czynności serwisowych, które wykonuje się profilaktycznie.

Wymiana paska rozrządu. Co ile wymieniać pasek rozrządu?

Z paskiem rozrządu sprawa jest jasna: trzeba go wymieniać i już. Dlaczego? Jest to element pracujący pod ogromnymi naprężeniami i odpowiedzialny za napęd także innych części silnika (np. pompy wody, pompy olejowej), a to wybitnie nie sprzyja jego żywotności. Poza tym nadal jest to podzespół wykonany z gumy: co prawda wzmocnionej innymi materiałami (np. kauczukiem, kordem z włókna szklanego, teflonem), ale jednak. Nie można wobec tego mówić o nieograniczonej trwałości, chociaż żywotność pasków rozrządu w nowszych autach jest o wiele dłuższa niż np. w samochodach z lat 90.

Dlaczego pasek rozrządu się zrywa? Najczęstsze przyczyny

Różne technologie wytwarzania pasków rozrządu, jak i budowy układu rozrządu sprawiają, że trudno wskazać odgórny termin wymiany paska rozrządu dla wszystkich samochodów. Kwestia czasu wymiany zależy jeszcze od stylu jazdy kierowcy, warunków w jakich jeździ auto (czy po wzniesieniach, czy „po płaskim”) oraz od przejeżdżanych odległości. Odpowiedzi na pytanie, co ile wymieniać pasek rozrządu, należy przede wszystkim szukać w instrukcji obsługi auta, gdzie powinny się znaleźć terminy wymiany elementów eksploatacyjnych. We wciąż popularnych samochodach z lat 90. i wczesnych dwutysięcznych paski rozrządu trzeba było nawet zmieniać co 60-80 tys. km, jednak w nowszych modelach często są to przebiegi rzędu 100 tys. km. U „rekordzistów” spokój z paskiem rozrządu można mieć nawet co 180-240 tys. km, jednak przejeżdżanie tak znaczących dystansów na jednym pasku powinno przynajmniej iść w parze z regularną kontrolą tego elementu.

Najlepiej mimo wszystko nie „ufać” w ciemno producentom aut i zdecydować się na częstszą wymianę paska rozrządu, np. skracając dystans o ok. 20 tys. km względem zalecanego. Jeśli autem robimy symboliczne odległości, warto brać pod uwagę terminy wymiany paska rozrządu liczone w latach. Najlepiej zmieniać go co 3-5 lat.

Pasek rozrządu – cena. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Na początku warto wspomnieć, że nie zaleca się wymiany samego paska rozrządu, tylko całego zestawu paska, obejmującego jeszcze rolki prowadzące, rolkę napinającą, uszczelniacze, napinacz paska i pompę wody. Wynika to z tego, że zużycie paska rozrządu może być następstwem awarii któregoś z tych elementów, dlatego sama wymiana paska pomogłaby jedynie na chwilę. Wymieniając wszystko mamy pewność, że układ będzie prawidłowo pracował przez kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów.

Wymiana paska rozrządu 03
Wymiana całego zestawu paska rozrządu jest kluczem do utrzymania układu rozrządu w należytej kondycji.

Ceny zestawów paska rozrządu potrafią być naprawdę zróżnicowane. Najtańsze elementy, przeznaczone do niewielkich, prostych silników, kosztują ok. 100-500 zł, natomiast w większych i skomplikowanych jednostkach napędowych przyjdzie za nie zapłacić nawet 1500-2000 zł. Podobnie w kwestii robocizny u mechanika. Jeśli napęd rozrządu jest „na wierchu”, naprawa będzie krótka i niedroga, bo kosztująca ok. 200-400 zł. Cena wymiany paska rozrządu w ciasno zabudowanym silniku może z kolei wynieść nawet kolejne 1500-2000 zł. Łącząc to w całość: wymiana rozrządu zazwyczaj „zamyka się” w kwocie kilkuset złotych (do ok. tysiąca złotych), jednak w drogich autach cena tej operacji może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Polecamy również:

Jak zmniejszyć ryzyko zerwania paska rozrządu?

Za co odpowiada rozrząd? Jakie są rodzaje napędu rozrządu?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji