rozrzad, pasek rozrzadu, urwany rozrzad

Pasek rozrządu to jeden z najwrażliwszych na zużycie elementów silnika samochodu. Poświęcając kilka chwil na kontrolę jego stanu technicznego wyeliminujemy ryzyko jego przedwczesnego zerwania. Oto kilka prostych i skutecznych porad na wydłużenie życia paska rozrządu.

Pasek rozrządu jest elementem synchronizującym wałki rozrządu z wałem napędowym silnika. Owa koordynacja odbywa się przeważnie na dwa sposoby – przy użyciu łańcucha lub paska rozrządu. Pierwszy z nich uznaje się za bardziej żywotny, choć obecnie stosowane łańcuchy niskiej jakości mogą już wymagać interwencji przy przebiegach rzędu 100 tys. km (np. we francuskich silnikach benzynowych THP). Z kolei wykonany z gumy pasek trzeba systematycznie wymieniać, lecz już niekoniecznie co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – niektórzy producenci udoskonalili je do tego stopnia, że wytrzymują nawet 200 tys. km i więcej.

Co ile wymieniać rozrząd? Koszt, skutki zerwania paska lub łańcucha rozrządu

Zaniedbanie kontroli stanu technicznego paska rozrządu niesie za sobą poważne konsekwencje. Już drobne odchylenia w pracy napędu rozrządu powodują nierówną pracę jednostki napędowej, a skrajnie wyeksploatowany pasek w końcu pęknie, czego skutkiem jest najczęściej zderzenie zaworów z tłokami. Stanie się tak w zdecydowanej większości współczesnych silników z tzw. kolizyjnym rozrządem. Paski rozrządu uznanych producentów zazwyczaj nie zrywają się bez przyczyny: nierzadko następuje ono w wyniku uszkodzenia któregoś z elementów współpracujących albo usterek części znajdujących się w pobliżu. Czasami przyspieszone zerwanie paska jest następstwem zastosowania w zestawie rozrządu części z różnej półki cenowej.

Niemniej to, ile wytrzyma pasek rozrządu w samochodzie, zależy w dużym stopniu od właściciela pojazdu. Wystarczy poświęcić co jakiś czas kilka minut na sprawdzenie poziomu zużycia paska i trzymać się kilku podstawowych zasad. Wyjaśniamy je poniżej. Warto się z nimi zapoznać, zanim dopuścimy do zerwania paska i drogiego remontu silnika.

1. Zawsze wymieniaj kompletny rozrząd

Zerwanie paska rozrządu rzadko jest następstwem wady samego paska. Czasami winne są rolki, zacierająca się pompa wody albo uszkodzony napinacz paska. Dlatego kluczem do prawidłowej pracy układu rozrządu jest wymiana kompletnego zestawu.

Zestaw paska rozrządu
Zestaw paska rozrządu obejmuje sam pasek oraz napinacz paska (u góry, z lewej), rolkę prowadzącą (u góry, pośrodku), rolkę zwrotną (u góry, z prawej) oraz pompę wody (u dołu).

2. Wymień pasek rozrządu po zakupie używanego auta

Nigdy nie wiadomo, czy wpisy w książeczce serwisowej dokumentujące wymianę rozrządu nie zostały sfałszowane. Nawet jeśli to prawda, nie zawsze wiemy, czy wykorzystano markowy zestaw rozrządu. By mieć pewność i spokój na kilka lat, warto samodzielnie zlecić wymianę paska.

Co jeszcze wymienić po zakupie używanego samochodu?

3. Nie toleruj wycieków oleju

Olej błyskawicznie skraca żywotność gumy, z której został wykonany pasek rozrządu. Gdy zauważymy wycieki z okolic układu – nawet zaraz po wymianie zestawu – zlećmy ich usunięcie. Nie powinno to mocno wpłynąć na koszty.

4. Pilnuj szczelności obudowy paska

Obudowa nie zawsze zapewni wystarczającą ochronę paska rozrządu przed ciałami obcymi. Nawet drobny kamyk potrafi sporo „namieszać” i przyczynić się do szybkiego zerwania paska.

5. Nie zakładaj używanego paska

Podczas niektórych napraw konieczny może być demontaż paska rozrządu. Później trudno uzyskać właściwe naprężenie używanego elementu, istnieje też ryzyko pomylenia kierunku jego pracy. Dla bezpieczeństwa warto założyć nowy pasek.

Pasek rozrządu 01
Oszczędności w postaci zakładania starego paska przyniosą więcej szkód niż są w stanie zrekompensować zaoszczędzone w ten sposób pieniądze.

6. Kontroluj pasek osprzętu

W niektórych silnikach (np. w Volvo) zerwany pasek osprzętu potrafi dostać się pod obudowę paska rozrządu, co w większości przypadków ma katastrofalne skutki. Nie bagatelizujmy kontroli naprężenia paska osprzętu.

7. Nie przekładaj terminu wymiany

Producenci określają terminy pomiędzy wymianami nawet do 200 tys. km, lecz dla zmniejszenia ryzyka lepiej ten okres skrócić. Przyjmuje się, że pasek rozrządu w większości silników należy wymieniać nie rzadziej niż 100 tys. km lub co maksymalnie 7 lat. Jeśli użytkujemy samochód w mieście – wartości skróćmy o dodatkowe 30%.

Pasek rozrządu Contitech
Contitech to jedna z uznanych firm produkujących zestawy paska rozrządu.

8. Kupuj markowe produkty

Trudno z wyglądu ocenić, czy zestaw rozrządu wytrzyma deklarowany przebieg, dlatego trzeba zaufać renomowanym firmom i wybierać ich produkty. Należą do nich: Bosch, Contitech, Gates, HEPU, INA, Ruville, SKF. Uwaga: niektóre sklepy internetowe sprzedają zestawy rozrządów skompletowane z komponentów różnych producentów (mniej i bardziej zaufanych). Miejmy to na względzie i unikajmy okazji.

9. Unikaj rozruchu na lince lub „na pych”

Konsekwencją awaryjnego uruchamiania silnika może być przeskoczenie paska rozrządu o kilka zębów. Jeśli jesteśmy zmuszeni do metody odpalenia auta „na pych”, róbmy to unikając gwałtownych szarpnięć, możliwie na jak najwyższych biegach.

10. Nie kontroluj stanu paska tylko „na oko”

Ludzkie oko wychwyci dopiero skrajne zużycie paska rozrządu. To, czy pasek nie jest zbyt wyciągnięty lub narażony na działanie oleju, raczej nie jesteśmy w stanie zobaczyć.

Naprawa silnika po zerwaniu paska rozrządu

Jeśli mimo wszystko dopuścimy do tego, że pasek rozrządu pęknie, musimy się nastawić na koszty liczone w tysiącach złotych. W starszych autach może to zaważyć o jego dalszych losach: naprawa może się zwyczajnie nie opłacać. Poniżej przedstawiamy kosztorys remontu silnika po zerwaniu paska rozrządu.

Nowe zawory 300 zł
Nowe śruby mocowania głowicy 150 zł
Komplet uszczelek do głowicy 200 zł
Nowe popychacze 400 zł
Regeneracja głowicy 350 zł
Montaż i demontaż głowicy 800 zł
Nowy kompletny rozrząd 600 zł
Razem 2 800 zł
Oceny czytelników
[Głosów: 58 Średnia: 3.1]

3 KOMENTARZE

  1. Nowe paski rozrządu nie mają już kierunków większości napinaczy jest na sprężynie i da się uzyskać dane naprężenie według wskaźnika Więc teoria z nie zakladaniem ponownie paska jest do bani. Kiedyś tak było bo do ustawienia paska trzeba było mieć specjalny przyrząd do pomiaru napięcia i paski też były inaczej wykonane. Teraz prędzej padnie rolka pompa wody i uszkodzi pasek niż pasek pęknie .

    • Krotko mowiac bzdury klepiesz panie znaffco. Cos slyszales ale nie wiesz dokladnie co i jak a klepiesz. Jeszcze ktos przeczyta co sie nie zna i narobi sobie bidy – zwrócisz mu wtedy koszty twych błędnych teorii ?

  2. THP tak francuski co i niemiecki. Silnik opracowany na zlecenie PSA i BMW w niemieckim biurze konstrukcyjnym. Łańcuchy VAG-ów jeszcze mniej wytrzymywały. 1.2Tsi potrafił się poddać przy 50kkm.
    Ale mówić i tym nie przystoi bo przecież Polak kocha niemieckie fury więc po co ich uświadamiać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here