Awarie EGR po akcji serwisowej VW - otwierające

Kierowcy bardzo często zadają sobie pytanie, co należy wymienić po zakupie używanego samochodu. Jest to jak najbardziej uzasadnione, gdyż taka inwestycja jest w stanie ograniczyć późniejsze wydatki i zwiększyć trwałość auta.

Czynności niezbędne i wskazane do wykonania po zakupie samochodu są znane jako tzw. pakiet startowy. Absolutne minimum to wymiana oleju silnikowego z filtrem oraz paska rozrządu, jeżeli dany model go posiada, a dotychczasowy właściciel nie jest w stanie udokumentować terminu ostatniej wymiany.

Zerwany pasek rozrządu
Pasek rozrządu trzeba wymienić, gdy nie zna się terminu ostatniej wymiany. Niestety zrywa się bez ostrzeżenia, a oznaki starzenia materiału rzadko są wyraźne.

Co jeszcze wymienić po zakupie samochodu? Wskazane jest przynajmniej dokonanie wzrokowej kontroli, a najlepiej wymiany filtra powietrza i kabinowego. Nie warto również oszczędzać na wymianie filtra paliwa – szczególnie, gdy planowana jest dłuższa eksploatacja pojazdu.

wymiana oleju
Wymiana oleju to konieczność po zakupie auta. Dużo lepszy będzie nawet najtańszy, spełniający zalecenia producenta olej, niż jazda na środku smarnym o nieznanym wieku lub przebiegu.

Co jeszcze warto wymienić po zakupie używanego samochodu?

Zakres czynności serwisowych, jeżeli poprzedni właściciel nie wie, czy były przeprowadzane lub nie może ich udokumentować, można poszerzyć o wymianę płynu chłodzącego, płynu hamulcowego oraz oleju w skrzyni biegów i (jeżeli występuje) tylnym moście czy sprzęgle międzyosiowym dołączanego napędu 4×4.

Filtr w schowku
Ukryty pod deską rozdzielczą, za schowkiem lub w podszybiu filtr kabinowy warto wymienić po zakupie auta. Jeżeli jest zapchany, ilość powietrza tłoczonego do kabiny znacząco spadnie, a na szybach zacznie łatwiej osadzać się para wodna.

Wymiana kompletu filtrów i oleju może pochłonąć ponad 1000 zł (lub przeszło 2000 zł w samochodach z automatycznymi skrzyniami. Warto do jednak zrobić. Inwestycja zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnej awarii i wydłuża żywotność istotnych podzespołów. Wraz ze starymi płynami z układów są usuwane zanieczyszczenia czy drobiny metalu. Niezwykle istotna jest też jakość samych filtrów. Różnica między najtańszym zamiennikiem, a markowym produktem, a nawet markowym filtrem rzadko przekracza kilkadziesiąt złotych. Najtańsze filtry często są wykonywane z gorszych materiałów, a nawet mogą mieć uproszczoną konstrukcję, więc ich stosowanie na dłuższą metę nie będzie korzystne dla samochodu, a oszczędności okażą się złudne.

Świece zapłonowe
Zużyte lub zanieczyszczone osadami lub olejem świece zapłonowe ograniczają moc i podnoszą zużycie paliwa. Za komplet nowych do czterocylindrowego silnika rzadko kiedy trzeba zapłacić więcej niż 100 zł, a wymiana jest prosta – zwykle można przeprowadzić ją w ciągu kilkunastu minut. Trzeba mieć tylko klucz do świec.

W starszych samochodach kierowcy często zapominają o konieczności wymiany świec – zarówno zapłonowych, jak i żarowych w silnikach Diesla. Warto pomyśleć o ich wymianie, a przynajmniej skontrolowaniu ich stanu to zakupie auta. W przypadku diesli zadanie warto powierzyć mechanikowi. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że świeca żarowa, która nie była ruszana od lat zapiekła się. Niestety o jej zerwanie jest bardzo łatwo.

Wymiana dowodu rejestracyjnego i tablic po zakupie auta

Po zakupie auta wskazane jest też dopełnienie formalności, co wiąże się z wymianą dowodu rejestracyjnego, a nierzadko także i tablic. Prawo nakłada taki obowiązek na nowego właściciela samochodu – powinien on zostać dopełniony w ciągu 30 dni. W praktyce za nieprzerejestrowanie pojazdu nie grożą żadne konsekwencje ze strony urzędu komunikacji. W przypadku kontroli drogowej policjanci potrafili zatrzymać dowód rejestracyjny, ale odkąd nie jest wymagane wożenie go ze sobą, może być to utrudnione.

Warto jednak pamiętać, że osoba, która nie zdecyduje się na wymianę dowodu rejestracyjnego pojazdu (i tablic, jeżeli jest to konieczne) naraża się na mandat w wysokości do 500 zł lub nawet 3000 zł grzywny, jeżeli sprawa zostanie skierowana do sądu.

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 3.7]

3 KOMENTARZE

  1. Po zakupie avensis jedyne co musiałem zrobić to zatankować, poprzedni właściciel dbał do samego końca, fakt kosztowało trochę więcej ale przynajmniej pewne.

  2. Zawsze, ale to zawsze lepiej wymienić oleje i filtry a na wszelki wypadek i rozrząd bo nigdy nie wiadomo, części mechanik zamówił mi z delfi, wymienił i moja asterka śmiga, aż miło

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here