PoradyPoradyRegeneracja aktywnych amortyzatorów: ile kosztuje naprawa amortyzatorów pneumatycznych?

Regeneracja aktywnych amortyzatorów: ile kosztuje naprawa amortyzatorów pneumatycznych?

Zwykłych amortyzatorów nie opłaca się naprawiać, jednak regenerując skomplikowane aktywne amortyzatory można zmniejszyć koszty nawet o połowę. Jak przebiega regeneracja nietypowych amortyzatorów i ile kosztuje?

W czasach gdy właściciele samochodów mieli ograniczony dostęp do zakupu części zamiennych, częstą praktyką była naprawa zużytych podzespołów auta, a ich wymiana następowała dopiero w ostateczności. Była to idealna sytuacja dla firm zajmujących się m.in. regeneracją amortyzatorów. Klienci korzystali z ich usług z uwagi na ograniczoną dystrybucję nowych elementów, dużą rolę grały też koszty. Wraz z upowszechnieniem Internetu dostęp do części, nawet nietypowych, znacznie się poprawił i wiele firm regenerujących podzespoły ogłosiło swoją upadłość. Niektórzy z przymusu musieli się przebranżowić na naprawę bardziej skomplikowanych elementów, np. aktywnych amortyzatorów. Z uwagi na wysokie ceny wyjściowe ich regeneracja nadal jest opłacalna, w przeciwieństwie do naprawy tradycyjnych amortyzatorów, które obecnie kosztują ok. 100-300 zł za sztukę.

Przeczytaj także: co wymienić po zakupie używanego auta?

Rodzaje aktywnych amortyzatorów

Nietypowe rodzaje amortyzatorów, tj. ze zmienną charakterystyką działania, zwiększają komfort jazdy i umożliwiają dopasowanie charakterystyki samochodu do aktualnych preferencji kierowcy. Wystarczy np. włączyć tryb sportowy, by układ zwiększył siłę tłumienia amortyzatorów i poprawił właściwości jezdne auta, albo komfortowy, jeśli zależy nam na mało odczuwalnym pokonywaniu nierówności. Obecnie to rozwiązanie stosuje wielu producentów, niekoniecznie tylko w drogich, luksusowych modelach. Przykład? Topowe wersje Opla Astry H wyposażono w aktywne amortyzatory IDS+ z regulowaną siłą tłumienia, z kolei niektóre starsze kombi (Mercedes W124, BMW serii 5 E34) wykorzystywały amortyzatory z funkcją samopoziomowania tylnej osi, tzw. NIVO.

Aktywne amortyzatory można podzielić następująco:

1. Amortyzatory sterowane elektronicznie

Elektronika zarządza pracą zaworów, które regulują przepływ oleju. Zwiększając lub zmniejszając jego cyrkulację, uzyskuje się wyższą lub niższą siłę tłumienia. Tego typu amortyzatory spotkamy w m.in. w BMW (EDC), Oplach (IDS+), Fordach (IVDC) i Volvo (Four-C).

Występowanie: BMW serii 3, BMW serii 5, BMW serii 7, BMW X3, BMW X5, Opel Astra H, Opel Vectra C, Opel Signum, Opel Insignia.

2. Amortyzatory zawieszeń pneumatycznych

Składają się one z hydraulicznego amortyzatora i poduszki powietrznej, zwanej miechem. Można zregenerować jedną część, drugą, albo całość. ASO zwykle proponuje kosztowną wymianę całej kolumny (nawet 7 tys. zł).

Występowanie: Audi A8, Audi Q7, BMW serii 7, Mercedes klasy E, Mercedes klasy S, Mercedes ML, Volkswagen Touareg, Volkswagen Phaeton.

3. Amortyzatory NIVO

Są to amortyzatory samopoziomujące tylną oś auta. Spotykane głównie w starszych autach: nowsze z reguły mają zawieszenie pneumatyczne. Amortyzatory NIVO łączone są z akumulatorami ciśnienia, tzw. gruszkami.

Występowanie: BMW serii 3 E30, BMW serii 5 E34, BMW serii 7 E32, Mercedes W124, Mercedes klasy C W202, Mercedes klasy E W210, Mercedes W140.

4. Amortyzatory magnetyczne

W nich za zmianę siły tłumienia odpowiada płyn magnetoreologiczny z zawieszonymi cząstkami magnetycznymi. Płyn gęstnieje pod wpływem działania pola magnetycznego. To najdroższy typ amortyzatora: nowy kosztuje nawet 8000 zł.

Występowanie: Audi R8, Audi TT, Cadillac CTS-V, Chevrolet Corvette, Ferrari 458, Lamborghini Huracan.

Jak regeneruje się amortyzatory?

Pierwszym krokiem jest wymycie korpusu amortyzatora pod wysokim ciśnieniem. Ocenia się zasadność regeneracji amortyzatora (kondycję korpusu) i stan części elektrycznej (cewek, okablowania, wtyczek). Jeśli jest sprawna, rozbiera się amortyzator i wymienia zużyte elementy. Niektóre firmy, np. Nagengast, zajmują się nawet regeneracją tłoczyska amortyzatora: jest ono toczone, polerowane i pokrywane warstwą chromu technicznego. Przy okazji uzupełniony zostaje poziom oleju i gazu (jeśli występuje).

Redakcja poleca: ile kosztują wzmocnione sprężyny tylnego zawieszenia?

Następnie maluje się obudowę amortyzatora: albo na mokro (po oczyszczeniu z rdzy), albo proszkowo na czarno lub z kolorze wybranym przez klienta (z palety RAL, po wcześniejszym piaskowaniu elementu). Po złożeniu amortyzatora w całość sprawdza się jego pracę na elektronicznym testerze. Kontroli podlega działanie amortyzatora pod wpływem napięcia elektrycznego i sprawność elektrozaworów.

Regeneracja aktywnych amortyzatorów 06
Korpus amortyzatora jest myty w kabinowej myjni ciśnieniowej. Od jego stanu zależy opłacalność regeneracji amortyzatora.

Regeneracja aktywnych amortyzatorów – cena

Najtańsze w zakupie i regeneracji będą amortyzatory z elektronicznym sterowaniem: nowy zamiennik kosztuje minimum 1000 zł, regeneracja starego – ok. 600 zł. Kompletny amortyzator pneumatyczny oznacza wydatek rzędu 1600 zł, naprawa powinna „zmieścić” się w 1000 zł. Im droższy element, tym koszt jego regeneracji bardziej się opłaca. W przypadku amortyzatorów NIVO można liczyć na oszczędności rzędu 60%, a magnetycznych – do 80%.

Nowy RegenerowanyOszczędność
Amortyzator sterowany elektronicznieOd 1100 zł/szt. (zamiennik)590 zł/szt.46%
Amortyzator zawieszenia pneumatycznegoOd 1600 zł/szt. (zamiennik)950 zł/szt.40%
Amortyzator NIVOOd 2000 zł/szt. (oryginał)800 zł/szt.60%
Amortyzator magnetyczny8000 zł/szt. (oryginał)1950 zł/szt.76%

Co z amortyzatorami motocyklowymi i przeznaczonymi do klasycznych samochodów?

Regeneracja aktywnych amortyzatorów 05
Przykładowy amortyzator gwintowany

Amortyzatorów do aut zabytkowych i youngtimerów często po prostu nie ma w sprzedaży albo kosztują kilka tysięcy złotych za sztukę. W jeszcze gorszej sytuacji są właściciele starszych samochodów w rzadkich wersjach lub z nietypowymi rozwiązaniami technicznymi, np. amortyzatory hydropneumatyczne w Rolls-Royce’ach. Na szczęście zużyte elementy zwykle nadają się do regeneracji, podobnie jak amortyzatory gwintowane (stosowane w motorsporcie) i centralne motocyklowe.

Czy amortyzatory warto regenerować?

Tak, ponieważ prawidłowo przeprowadzona operacja wróci im dawną sprawność bez zrujnowania budżetu. Profesjonalne warsztaty na zregenerowane elementy udzielają nawet gwarancji. Im wcześniej oddamy amortyzatory do naprawy, tym większa szansa na jej powodzenie. Najlepiej zrobić to przy zauważeniu pierwszych wycieków oleju. Pamiętajmy o sprawdzeniu warsztatu, do którego chcemy oddać nasze amortyzatory. Brak wiedzy i odpowiedniego sprzętu przyniesie jeszcze więcej szkód niż pożytku.

Regeneracja amortyzatorów krok po kroku (video)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji