Test amortyzatorow

Amortyzatory podlegają zużyciu, ale umiejętnie eksploatując pojazd można istotnie wydłużyć czas ich pracy, co nieraz może przełożyć się na pokaźne oszczędności.

Jednym z najważniejszych elementów zawieszenia są amortyzatory. Ich rolą jest stabilizowanie nadwozia oraz niwelowanie drgań, które w wyniku przetłaczania oleju przez system zaworów i kanałów, są zamieniane na energię cieplną. Amortyzator może ulec różnym awariom. Z reguły są one skorelowane – utrata szczelności może być spowodowana zarysowaniem lub korozją na tłoczysku, których powstaniu może sprzyjać uszkodzenie osłon przeciwkurzowych.

Prostymi sposobami można jednak zwiększyć trwałość amortyzatorów. Czy warto? W najlepszym przypadku montaż nowego kompletu amortyzatorów wraz z regulacją geometrii pochłonie kilkaset złotych. W przypadku adaptacyjnych amortyzatorów koszty mogą być liczone w tysiącach złotych – nawet, gdy zdecydujemy się na ich regenerację.

Jak wydłużyć życie amortyzatorów?

Obciazony samochod

Nie przeładowuj samochodu

W dowodzie rejestracyjnym każdego auta znajdziemy informację o dopuszczalnej masie całkowitej auta. Różnica między nią, a masą rzeczywistą to ładowność pojazdu. Nigdy nie należy jej przekraczać – w krytycznej sytuacji przeciążony samochód może zachować się w trudny do przewidzenia sposób, poza tym narażamy się na mandat. Przeciążeniu zazwyczaj towarzyszy nadmierne obciążenie tyłu nadwozia – drugiego rzędu siedzeń wraz z bagażnikiem (w autach z przestrzenią ładunkową z tyłu trudno przeciążyć przednią oś). Nadmierna i nierównomiernie rozłożona masa daje się we znaki tylnemu zawieszeniu – sprężyny są ponad miarę ugięte (ich cienkie i nierzadko skorodowane końce są narażone na pękanie), więc amortyzator nie pracuje w przewidzianym przez konstruktorów zakresie, nierzadko uderzając w ograniczniki ugięcia. Nawet jeżeli nie zniszczymy amortyzatorów, może dojść do uszkodzenia gumowych „bałwanków”. Ich wymiana oznacza konieczność demontażu amortyzatorów. Warto pamiętać, że jeżeli montujemy sprężyny obniżające prześwit o więcej niż 20-30 mm, zalecane jest zamontowanie także sportowych amortyzatorów. Seryjne w takich warunkach przestaną dobrze pracować.

Ogranicz prędkość podczas jazdy po wybojach czy podjeżdżania pod krawężniki

Dla amortyzatora pokonanie każdej nierówności to konieczność wykonania pracy. Im ruch zawieszenia jest większy, tym zakres pracy amortyzatora większy. Towarzyszy mu wzrost ciśnień oddziałujących na zawory i uszczelniacze – im szybciej pokonujemy dużą nierówność, tym w krótszym czasie amortyzator musi zmniejszyć swoją swoją długość. Jeżeli zależy nam na trwałości amortyzatorów, większe nierówności należy „atakować” z możliwie niską prędkością, co korzystnie wpłynie także na stan pozostałych elementów zawieszenia, opon i felg.

Podjezdzanie pod kraweznik

Unikaj wyboistych dróg

Podczas jazdy po wyboistej drodze amortyzator jest stale ciskany i rozciągany. Zwiększenie liczby cykli pracy oczywiście przyspiesza zużycie amortyzatorów – prędzej wytrą się np. ich uszczelnienia niż w aucie jeżdżącym po równych drogach. Jeżeli np. regularnie pokonujemy wyboisty skrót, warto zastanowić się, czy nie lepiej nadłożyć kilometr i pojechać równiejszym asfaltem. Korzystnie wpłynie to także na trwałość innych elementów podwozia, jak również nadwozia, które w mniejszym stopniu będzie pracowało, dzięki czemu nie straci fabrycznej sztywności (zmęczona trudnymi warunkami eksploatacji karoseria może się łatwiej skręcać, co może powodować np. skrzypienie elementów wykończeniowych).

Nie wjeżdżaj w błoto, gdy nie jest to niezbędne

Przypominająca pastę ścierną mieszanina wody i piasku jest zabójcza do wszystkich ruchomych elementów samochodów. Oczywiście nie jest obojętna także wobec amortyzatorów. Co prawda mają one opony przeciwkurzowe, ale nie są one hermetyczne, a w wielu autach mają mniej lub bardziej poważne uszkodzenia. Błoto trafiające na tłoczysko amortyzatora może doprowadzić do jego zarysowania, a także spowodować rozwój korozji, która może również atakować korpus amortyzatora. Po jeździe w błocie warto umyć podwozie, a w miarę możliwości, nim błoto nie zaschło, przejechać przez kilka kałuż, co spowoduje zmycie osadów.

Redakcja poleca: Jak wydłużyć życie opon? 10 sprawdzonych sposobów

Kontroluj ciśnienie powietrza w oponach

Wielu kierowców zapomina o konieczności sprawdzania ciśnienia powietrza w kołach. Zarówno zbyt małe, jak i zbyt duże ciśnienie nie jest korzystne, ponieważ elementy zawieszenia przestają optymalnie wybierać nierówności – wszystkie współpracujące ze sobą elementy mają określoną charakterystykę, która jest do siebie wzajemnie dopasowana. Jeżeli chcemy jak najdłużej cieszyć się fabrycznymi amortyzatorami, pilnujmy, by ciśnienie odpowiadało zaleceniom producenta (niektórzy mechanicy sugerują obniżenie go o 0,2 atmosfery – podnosi to komfort jazdy, redukuje obciążenia zawieszenia, a w ograniczony sposób wpływa na prowadzenie czy zużycie paliwa).

Przemyśl dobór felg i opon

Felgi o dużej średnicy i niskoprofilowe opony wyglądają atrakcyjnie, ale gorzej pochłaniają wstrząsy. W efekcie amortyzatory mają więcej pracy. Jeżeli chcemy wydłużyć ich żywotność, nie przesadzajmy z rozmiarem kół, a na pewno nie wykraczajmy poza przewidziane przez producenta rozmiary felg i opon.

Felgi

Kontroluj stan elementów zawieszenia

Elementy zawieszenia przypominają system naczyń połączonych. Jeżeli jeden z nich ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, automatycznie rośnie obciążenie innego. Przykładem mogą być łączniki stabilizatorów – jeżeli są wyrobione lub zerwane, amortyzatory i sprężyny będą miały więcej pracy, a więc wcześniej się zużyją. W niektórych modelach dość podatne na uszkodzenia są sprężyny zawieszenia – ich końcówki pękają, co skutkuje zmianą osiadaniem wybranych kół i mniej korzystnymi warunkami pracy dla danego amortyzatora.

Gdy jest to możliwe, sprawdź osłony przeciwkurzowe

Kiedy samochód jest podniesiony, np. podczas wymiany kół, warto rzucić okiem na stan osłon amortyzatorów. Jeżeli są rozerwane, popękane lub zdeformowane, warto pomyśleć o ich wymianie. Koszt nie będzie wysoki, a może wydłużyć trwałość amortyzatorów.

Amortyzator

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here