PoradyPoradyTajemnicze kreski na sprężynach zawieszenia. Wiesz co oznaczają?

Tajemnicze kreski na sprężynach zawieszenia. Wiesz co oznaczają?

Wiele elementów pojazdu może ulec uszkodzeniu lub podlega naturalnemu zużyciu. Jeżeli decydujemy się na zastąpienie ich używanymi elementami, trzeba pamiętać o detalach, które mają niezwykle duże znaczenie. Zwłaszcza w przypadku sprężyn!

Niemal każda część samochodu ma wybity, wygrawerowany, namalowany lub odlany numer. Z jednej strony jest on ważny na etapie produkcji pojazdu i zwożenia do fabryki niezbędnych części. Z drugiej staje się istotny, gdy mechanik musi wymienić uszkodzony lub zużyty element. Znajomość marki, modelu i rocznika to nieraz zdecydowanie zbyt mało. Samochody stale ewoluują i potrafią różnić się drobnymi detalami w zależności od rocznika, silnika czy nawet wersji nadwoziowej.

Kreski na sprezynach zawieszenia
Dzięki jaskrawym kolorom nawet w używanych pojazdach kreski używane do oznaczania sprężyn pozostają czytelne.

Do grupy elementów, które zwykle nie są numerowane należą sprężyny zawieszenia. Takie znakowanie niepotrzebnie komplikowałoby proces produkcji, więc znaleziono prostsze rozwiązanie – sprężyny zawieszenia są znakowane kolorowymi paskami. Wpływ na ich charakterystykę ma wiele czynników – w tym grubość i parametry materiału użytego do skręcenia sprężyny czy szerokość i skok zwoju.

Redakcja poleca: Kolorowe kreski i kropki na śrubach w aucie. Wiesz, po co tam są?

Warto o tym pamiętać, jeżeli chcemy kupić do swojego auta używane sprężyny, np. z powodu pęknięcia aktualnie eksploatowanych. Na sprężynach – zarówno europejskich, jak i azjatyckich czy amerykańskich aut znajdziemy kolorowe paski w liczbie zwykle od dwóch do nawet pięciu. Przykładowe kombinacje barw do sprężyn Golfa Cabrio można znaleźć w katalogu części Volkswagena.

Oznaczenia na sprezynach
Przykładowe oznaczenia sprężyn zawieszenia Golfa VI Cabriolet (fot. volkswagen.7zap.com).

Z jednej strony jest to utrudnieniem, jeżeli chcemy kupić używane sprężyny – by zachować dotychczasową charakterystykę prowadzenia się i resorowania, musimy znaleźć identycznie oznaczane sprężyny. Ich montaż w pojeździe nie jest dziełem przypadku – zależy od wersji silnikowej, a więc mocy, nadwozia, masy czy rodzaju zawieszenia – standardowego lub sportowego. Z drugiej strony tak precyzyjne oznaczanie sprężyn jest ogromnym ułatwieniem, jeżeli chcielibyśmy poprawić właściwości jezdne auta, montując np. zawieszenie ze sportowej wersji.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji