Wiele elementów pojazdu może ulec uszkodzeniu lub podlega naturalnemu zużyciu. Jeżeli decydujemy się na zastąpienie ich używanymi elementami, trzeba pamiętać o detalach, które mają niezwykle duże znaczenie. Zwłaszcza w przypadku sprężyn!
Niemal każda część samochodu ma wybity, wygrawerowany, namalowany lub odlany numer. Z jednej strony jest on ważny na etapie produkcji pojazdu i zwożenia do fabryki niezbędnych części. Z drugiej staje się istotny, gdy mechanik musi wymienić uszkodzony lub zużyty element. Znajomość marki, modelu i rocznika to nieraz zdecydowanie zbyt mało. Samochody stale ewoluują i potrafią różnić się drobnymi detalami w zależności od rocznika, silnika czy nawet wersji nadwoziowej.
Do grupy elementów, które zwykle nie są numerowane należą sprężyny zawieszenia. Takie znakowanie niepotrzebnie komplikowałoby proces produkcji, więc znaleziono prostsze rozwiązanie – sprężyny zawieszenia są znakowane kolorowymi paskami. Wpływ na ich charakterystykę ma wiele czynników – w tym grubość i parametry materiału użytego do skręcenia sprężyny czy szerokość i skok zwoju.
Redakcja poleca: Kolorowe kreski i kropki na śrubach w aucie. Wiesz, po co tam są?
Warto o tym pamiętać, jeżeli chcemy kupić do swojego auta używane sprężyny, np. z powodu pęknięcia aktualnie eksploatowanych. Na sprężynach – zarówno europejskich, jak i azjatyckich czy amerykańskich aut znajdziemy kolorowe paski w liczbie zwykle od dwóch do nawet pięciu. Przykładowe kombinacje barw do sprężyn Golfa Cabrio można znaleźć w katalogu części Volkswagena.
Z jednej strony jest to utrudnieniem, jeżeli chcemy kupić używane sprężyny – by zachować dotychczasową charakterystykę prowadzenia się i resorowania, musimy znaleźć identycznie oznaczane sprężyny. Ich montaż w pojeździe nie jest dziełem przypadku – zależy od wersji silnikowej, a więc mocy, nadwozia, masy czy rodzaju zawieszenia – standardowego lub sportowego. Z drugiej strony tak precyzyjne oznaczanie sprężyn jest ogromnym ułatwieniem, jeżeli chcielibyśmy poprawić właściwości jezdne auta, montując np. zawieszenie ze sportowej wersji.