PoradyKolorowe kreski i kropki na śrubach w aucie. Wiesz, po co tam...

Kolorowe kreski i kropki na śrubach w aucie. Wiesz, po co tam są?

Każdy samochód składa się z tysięcy elementów. Wiele z nich ma oznaczenia lub symbole, które w pierwszej chwili mogą sprawiać wrażenie mało istotnych.

Montaż pojazdu to skomplikowany proces. Mimo że firmy dokładają starań, by uniknąć nieprawidłowości czy ludzkich błędów, np. poprzez komputerową kontrolę poszczególnych etapów procesu montażu czy momentów dokręcania śrub, wciąż mogą one występować. Aby zminimalizować ryzyko wydania klientowi źle zmontowanego pojazdu, co może mieć wpływ na komfort lub bezpieczeństwo, koncerny motoryzacyjne opracowują różne systemy kontroli – na etapie produkcji czy bezpośrednio przed wydaniem pojazdu klientowi. Jednym ze śladów po ich przeprowadzeniu są kreski, kropki i inne symbole. Wyglądają, jak zrobione pędzlem lub markerem – najczęściej w wyraźnie widocznych kolorach (żółtym, zielonym, różowym, niebieskim, czarnym czy białym).

Zielona kreska na śrubie mocującej zacisk – z pozoru mało istotna, w rzeczywistości mogąca przesądzić o bezpieczeństwie, bo może stać za nią określone działanie serwisu lub pracowników fabryki.

Takie punkty znajdziemy m.in. na śrubach i nakrętkach, które znajdują się zarówno pod maską, na elementach zawieszenia czy w komorze silnika. Co oznaczają? Nie ma jednolitych standardów – każda marka działa na tym polu według własnych procedur. Ogólnie jednak można powiedzieć, że takie symbole oznaczają, że śruba została należycie dokręcona na etapie produkcji lub przeszła kontrolę podczas odbioru pojazdu – w fabryce lub bezpośrednio przed oddaniem klientowi. Z reguły potwierdza poprawność montażu czy ustawienia położenia lub geometrii, chociaż nie można wykluczyć, że w określonych przypadkach dany znacznik mógł wskazywać np. na konieczność poprawy dokręcenia czy regulacji drzwi lub innego elementu.

Warto zauważyć, że w wielu modelach kolorowe kreski lub punkty pojawiają się na śrubach mających bezpośredni związek z bezpieczeństwem – w tym mocowaniach pasów bezpieczeństwa, foteli i zamków czy elementów osprzętu silnika lub zawieszenia. I taka też jest ich rola. Symbole pojawiają się na etapie montażu samochodu czy już jego przedodbiorowej kontroli. Wyraźnie widoczny symbol to znak, że dana część została sprawdzona pod kątem poprawności montażu czy dokręcenia.

Przy okazji znacznik może mieć dodatkową funkcję – przemieszczenie względem siebie fragmentów kolorowego paska ze śruby i elementu oznacza, że ma miejsce proces samoodkręcania. Jeżeli farba jest nakładana w dużej ilości, to może dodatkowo pełnić rolę „plomby” – jej pęknięcie może świadczyć, że dany element był odkręcany.

Kolorowe oznaczenia w aucie
Kolorowe znaczniki często obejmują śrubę/nakrętkę, a także element, za którego mocowanie odpowiadają. Jeden z nich jest ruchomy, a drugi nie, więc barwny pasek może pełnić także rolę wskaźnika właściwego dokręcenia, jeżeli wcześniej konieczne było odkręcenie śruby.

Może się przydać także nam lub mechanikowi – jeżeli w danej chwili nie mamy możliwości sięgnięcia po klucz dynamometryczny, a musieliśmy np. wykręcić fotel, daną śrubę warto dokręcać na tyle mocno, aż kreski za śruby i elementu zrównają się ze sobą. Oczywiście gdy klucz będzie już dostępny, warto skorygować solidność połączenia.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji