10 awaryjnych wersji aut - otwierające

Dużo aut ma w gamie silnikowej „czarną owcę”, czyli nieudaną jednostkę przysparzającą właścicielom kosztownych problemów. Przedstawiamy 10 awaryjnych wersji silnikowych, na które należy uważać przed zakupem.

Rzadko się zdarza, by wszystkie wersje silnikowe danego samochodu po latach spisywały się bez zarzutu. Producenci starają się co prawda systematycznie dopracowywać swoje jednostki, ale i też montują swoje silniki w wielu modelach, co dodatkowo potęguje skalę awarii. Co ciekawe, użytkownicy przeważnie zdają sobie sprawę ze złej opinii o swoim silniku i wystawiają je taniej od wersji z niezawodną jednostką. Mimo wszystko przymierzając się do zakupu awaryjnej odmiany, warto mocno negocjować cenę albo zażądać dokumentacji z przeprowadzonych drogich napraw np. rozrządu lub nawet wymiany silnika. Doinwestowany nieudany silnik zapewni spokój chociaż na jakiś czas, jednak później trzeba się liczyć z trudnościami w odsprzedaży.

10 nieudanych wersji silnikowych popularnych aut klasy średniej i kompaktowej.

Wyjaśniamy objawy występujących usterek, podajemy szacunkowy koszt naprawy i prezentujemy inne modele z tymi silnikami.

1 BMW serii 1 (2004-2011)

Problem dotyczy: silników wysokoprężnych 2.0d z kodem N47 (wersje 116d, 118d, 120d, 318d, 320d itp.) wyprodukowanych po 2007 roku.
Silnik BMW N47
Silnik BMW N47

W tym silniku przedwcześnie wyciąga się łańcuch rozrządu. Początkowo problem próbowano rozwiązać, wymieniając tylko górny napinacz łańcucha. Ponieważ jest on wkręcony z zewnątrz w głowicę, jego wymiana nie oznaczała konieczności demontażu silnika. Niestety, winowajcą najczęściej jest napinacz łańcucha środkowego, a w jego przypadku trzeba już „zrzucać” silnik. Niezależne serwisy za całą operację inkasują 3-3,5 tys. zł (same części rozrządu 1500 zł), ASO – nawet 10 tys. zł. Do grupy ryzyka należą wszystkie dwulitrowe diesle BMW z lat 2007-2011, montowane nie tylko w serii 1.

Pod tym linkiem przewodnik po pozostałych silnikach Diesla BMW.

BMW serii 1
BMW serii 1.

2 Ford Mondeo MK3 (2000-2007)

Problem dotyczy: silników wysokoprężnych 2.0 TDCi, montowanych w całym okresie produkcji Forda Mondeo MK3.
Silnik 2.0 TDCi
Silnik 2.0 TDCi

Fatalne opinie o trzeciej generacji Mondeo to wynik m.in. ogromnej skali problemów dotykających jego dwulitrowego diesla. W tym silniku zastosowano wadliwą pompę wysokiego ciśnienia, która z czasem wytwarza opiłki dostające się bezpośrednio do układu wtryskowego, niszcząc wtryskiwacze. Pomaga dopiero wymiana pompy i czyszczenie całego układu wtryskowego wraz ze zbiornikiem paliwa. Porządnie przeprowadzona naprawa wyniesie ok. 5 tys. zł, co niejednokrotnie przekracza znikomą wartość samochodu. Problem dotyka również niektóre wersje Forda Transita i podobnego konstrukcyjnie Jaguara X-Type.

2.0 TDCi - Ford Mondeo III
Ford Mondeo MK3

3 Lexus IS 220d II (2005-2013)

Problem dotyczy: silników wysokoprężnych 2.2d
Silnik 2.2d
Silnik 2.2d

2,2-litrowa jednostka była jedynym dieslem w ofercie Lexusa IS i to właśnie ona jest głównym źródłem kłopotów. W autach Toyoty nazywana jest 2.2 D-4D. W tym silniku dochodzi do powstawania nieszczelności między blokiem silnika a głowicą. Wystąpienie usterki objawia się ubytkiem płynu chłodniczego i pojawieniem się czarnego osadu w zbiorniczku wyrównawczym. Wielu sprzedających chwilowo maskuje ten defekt, wymieniając uszczelkę pod głowicą, jednak wytrzyma ona tylko kilka miesięcy. Naprawa w zależności od stosowanej techniki waha się od 6 do 12 tys. zł. Inną opcją jest zakup nowego dołu silnika w Toyocie lub poszukanie młodszej jednostki w dobrym stanie, np. z auta powypadkowego.

Lexus IS 220d
Lexus IS II

4 Mazda 6 2.0 D (2002-2007)

Problem dotyczy: dwulitrowych silników wysokoprężnych.
Silnik 2.0 D (Mazda)
Silnik 2.0 D (Mazda)

Na porażkę tego silnika złożyło się wiele niedopracowanych elementów. Pierwszymi z nich są zużywające się podkładki pod wtryskiwaczami, sprawiające, że olej zaczyna tracić swoje właściwości. Drugą newralgiczną częścią jest pompa olejowa. Jej zębatki z czasem łuszczą się, a wytwarzające się opiłki zapychają sitko smoka olejowego, ograniczając smarowanie. Efektem jest zatarcie silnika. Koszt naprawy wraz z sugerowaną wymianą rozrządu wyniesie ok. 6 tys. zł. Na szczęście ten silnik stosowano tylko w Mazdach.

2.0 D - Mazda 6
Mazda 6 I

5 Opel Vectra C (2002-2008)

Problem dotyczy: silników wysokoprężnych 3.0 CDTI.
Silnik 3.0 CDTI
Silnik 3.0 CDTI

Topowy Diesel w Vectrze to konstrukcja Isuzu, montowana także w Saabie 9-5 i Renault Vel Satisie. Dotyka go identyczny problem jak w Lexusie IS 220d – zużywa się blok silnika. Objawia się to ubytkiem płynu chłodniczego (mimo szczelnego układu chłodzenia) i przegrzewaniem jednostki. Defekt można naprawić na kilka sposobów: wymieniając uszczelkę pod głowicą na grubszą (wypełniającą ubytki w bloku), szlifując blok silnika lub wymieniając go na inny. Koszt: ok. 7000 zł.

 

3.0 CDTI - Opel Vectra C
Opel Vectra C
Na następnej stronie:
Renault Megane, Skoda Yeti, Subaru Legacy, Volkswagen Scirocco, Volkswagen Passat
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]