PoradyPoradyWymiana tulei wahacza. Ile kosztuje i czy można zrobić samemu?

Wymiana tulei wahacza. Ile kosztuje i czy można zrobić samemu?

Wymiana tulei wahacza prędzej czy później czeka właścicieli aut. Jaki jest koszt wymiany tulei wahacza? Czy da się je wymienić samodzielnie?

Pośród regularnie wymienianych części w samochodach z pewnością znajdują się tuleje wahaczy. To małe i niepozorne elementy, ale odgrywające istotną rolę w aucie, a przez to narażone na szybkie zużycie. Kiedy trzeba wymienić tuleje wahacza? Jakie są objawy uszkodzonych tulei wahacza? Jaki jest koszt tej operacji i czy jest na tyle trudna, że niemożliwa do wykonania we własnym garażu? Oto wszystko na temat wymiany tulei wahacza w samochodzie.

Tuleja wahacza. Co to jest i jaką pełni rolę?

Tuleją wahacza (lub też silentblockiem) nazywamy niewielki metalowo-gumowy element, który jest przymocowany do wahacza. Łączy on wahacz z innymi częściami zawieszenia i w istotny sposób wpływa na komfort jazdy. Tuleje wahacza pochłaniają bowiem część drgań oddziałujących na jadący samochód: te pochodzą przede wszystkich z wybieranych przez koła drogowych nierówności. Te największe tłumią sprężyny z amortyzatorami, natomiast tuleje wahacza odpowiadają za pochłanianie mniej odczuwalnych drgań, ale o większej częstotliwości. Gdyby nie tuleje wahacza, podróżni nieustannie odczuwaliby rozchodzące się po całej karoserii wibracje i w zasadzie trudno byłoby pokonać samochodem dłuższą trasę bez gwarantowanego bólu głowy.

Tuleje wahacza zaliczają się do grona podzespołów, które pracują praktycznie cały czas, w dodatku w niesprzyjających warunkach. Podczas jazdy nieustannie pochłaniają energię z podłoża i przy okazji oddziałują na nie znaczne naprężenia, co z pewnością nie sprzyja wydłużeniu ich kondycji. Skrócona żywotność tych elementów wynika też z ich budowy. Jest on wykonany z metalu, ale też z gumy, która „nie jest wieczna”. Mocno szkodzi jej kontakt z drogowymi zanieczyszczeniami (piaskiem, wodą, solą), a oprócz tego sama z siebie ulega przetarciom lub pęknięciom. Z tych powodów tulei wahacza się nie naprawia ani nie regeneruje, a zawsze wymienia. Jest to możliwe pod warunkiem, że wahacz posiada wymienne tuleje – gdy stanowią one stały element wahacza, trzeba go wymienić w całości.

Wymiana tulei wahacza. Co ile to robić?

Tuleje wahacza zwykle trzeba wymieniać dosyć często, zwłaszcza gdy ktoś dużo jeździ lub użytkuje samochód po gorszych jakościowo drogach. Przeważnie wytrzymują one kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, jednak niektóre części wykazują oznaki zużycia znacznie szybciej – już po 20-30 tys. km, lub nawet po kilkunastu tys. km. Tak czy inaczej, nie ma ustalonego jednego terminu wymiany tulei wahaczy. Robi się to wtedy, gdy wykazują oznaki awarii, lub gdy oględziny auta od spodu wykażą ich uszkodzenie.

Wymiana tulei wahacza
Tuleje wahacza z reguły trzeba wymieniać dosyć często, ale na szczęście nie jest to droga operacja (fot. Extreme Ride).

Tuleje wahacza – objawy. Po czym poznać uszkodzoną tuleję wahacza?

Uszkodzone tuleje wahacza dość łatwo rozpoznać, gdyż istotnie zaburzają precyzję i obniżają komfort prowadzenia samochodu. O awarii tulei wahacza możemy mówić w przypadku następujących objawów:

  • stukania dochodzącego z przedniego zawieszenia, zwłaszcza podczas skręcania;
  • pogorszenia właściwości jezdnych auta;
  • wykrycia luzów na kierownicy;
  • odczucia zwiększonych wibracji samochodu.

Początkowo objawy sugerujące uszkodzone tuleje wahaczy mogą być ledwo odczuwalne przez kierowcę. Szybko jednak będą się nasilać, a to już ostatni dzwonek na wykonanie niezbędnej naprawy. Zużyte tuleje wahaczy z czasem zniszczą sam wahacz, a jazda z rozregulowanym zawieszeniem szybko „rozprawi się” z oponami. Użytkownik naraża się wtedy na niepotrzebne wydatki, których można było uniknąć, gdyby od razu zlecił wymianę tulei wahaczy – szczególnie, że zazwyczaj nie jest to droga operacja.

Wymiana tulei wahacza – cena. Jaki jest koszt robocizny?

Mechanicy z reguły inkasują za wymianę tulei wahacza ok. 80-120 zł. Ta kwota dotyczy jednego wahacza (a więc jednej strony zawieszenia), więc jeśli planujemy wymienić tuleje także po drugiej stronie (co jest zalecane), wydatek trzeba będzie podwoić. Ewentualny wzrost kosztów może wynikać z napotkanych po drodze trudności, np. z odkręceniem wahacza lub wyprasowaniem starej tulei i wprasowaniem nowej. Same tuleje wahacza przeważnie są bardzo tanie – kosztują nawet kilkanaście złotych za sztukę, choć bardziej trzeba się nastawić na koszty rzędu kilkudziesięciu złotych.

Wymiana tulei wahacza bez prasy. Czy to możliwe?

Do wymiany tulei wahacza często potrzebna jest prasa hydrauliczna, czyli sprzęt, którego nie uświadczymy w pierwszym lepszym garażu. Mając prasę można pokusić się o samodzielną wymianę tulei wahacza. Należy w tym celu odkręcić wahacz i wybić stare tuleje przy użyciu specjalistycznych stempli. Za ich pomocą trzeba potem wprasować nowe tuleje (przed montażem warto nasmarować je silikonem, żeby łatwiej weszły na swoje miejsce). Gdy już to się uda, trzeba całość z powrotem zamontować w aucie i udać się na ustawienie zbieżności.

Wymiana tulei wahacza
Nie wszystkie wahacze posiadają wymienne tuleje. W niektórych samochodach w razie zużycia tulei trzeba zmienić cały wahacz, co istotnie podnosi koszty naprawy.

Nawet jeśli ktoś ma u siebie prasę hydrauliczną, nie musi to oznaczać, że będzie się umiał nią posługiwać. Dlatego też niektórzy szukają innych sposobów na wymianę tulei wahacza. Jest to możliwe przy użyciu uniwersalnego ściągacza, którym zdejmiemy nie tylko tuleje wahacza, ale i np. sworznie wahaczy czy łożyska. Takie urządzenia kosztują już kilkadziesiąt złotych, więc przy odrobinie samozaparcia i umiejętności manualnych można spróbować ściągnąć nimi tuleje. Nie można jednak zagwarantować, że to się uda w naszym samochodzie.

Czy tuleje wahacza wymienia się parami?

Chociaż nie ma takiego przymusu, mechanicy zalecają wymianę tulei wahacza po obu stronach osi, czyli parami. Gdy wymienimy je po jednej stronie, po tej drugiej nadal będą tuleje z określonym „przebiegiem”, więc prędzej czy później i tak trzeba będzie je wymienić i znów odstawić samochód do warsztatu. Gdy zmienimy tuleje po obydwu stronach, łatwiej będzie ustawić prawidłową geometrię kół i będziemy mieli pewność, że wyeksploatowane tuleje, których nie wymieniliśmy, nie przyczynią się do uszkodzenia wahacza czy opony.

Redakcja poleca:

Sworzeń wahacza. Jakie są objawy usterki?

Jakie są przyczyny stukającego zawieszenia?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji