Lakierowanie auta

Kierowcy nie zawsze zdają sobie sprawę, dlaczego prace lakiernicze przy aucie są tak drogie. Ile kosztuje malowanie całego samochodu lub usunięcie drobnych wgnieceń/rys/korozji?

Wizja oddania samochodu do lakiernika spędza sen z powiek wielu kierowców, bo niemal zawsze oznacza niemałe wydatki. Równie często wynika ona z braku alternatywy w działaniu: samochód, zwłaszcza przed sprzedażą, powinien się właściwie prezentować, a podejmowanie samodzielnych napraw lakierniczych, w przeciwieństwie do mechanicznych, rzadko kończy się powodzeniem i tylko pogarsza sprawę. Wysokie rachunki za prace związane z malowaniem auta sprawiają, że właściciele pojazdów uciekają się do nich w ostateczności, gdy liczne zarysowania, ogniska korozji lub odchodzący lakier już z daleka szpecą samochód.

Dlaczego lakierowanie auta jest tak drogie?

Koszty napraw lakierniczych wynikają z ogromu prac, jakie trzeba wykonać w całym procesie malowania. Samo nakładanie lakieru to zaledwie garstka podejmowanych działań, wręcz ich wykończenie. Przed nałożeniem nowej warstwy element blacharski trzeba odpowiednio przygotować: oczyścić z rdzy, wyprostować/zaszpachlować ubytek lub wgniotkę, oszlifować i odtłuścić. Następnie pokrywa się go pokładem i warstwą wierzchnią (po wcześniejszym dodaniu w odpowiedniej proporcji rozcieńczalników i utwardzaczy), ponownie matuje, odtłuszcza i dopiero wtedy kładzie właściwe warstwy lakieru. Cały proces wymaga przede wszystkim czasu, którego „nie przeskoczymy”, jeśli chcemy mieć prawidłowo pomalowany element.

Oczywiście na koszty lakierowania samochodu składają się przede wszystkim umiejętności lakiernika oraz wykorzystanie dostępnego w warsztacie sprzętu. Bez niego, jak i bez doświadczenia w malowaniu, nigdy nie osiągniemy spodziewanego efektu prac lakierniczych. Jeśli dojdą do tego błędy podczas przygotowania elementu do położenia lakieru, sami będziemy się wstydzić własnej naprawy blacharsko-lakierniczej. A wtedy przyznamy rację osobom pracującym w branży i zgodzimy się z faktem, że profesjonalne malowanie samochodu musi swoje kosztować.

Przeczytaj więcej na temat lakierowania samochodu w fabrycznej lakierni

Ile kosztuje malowanie samochodu i inne prace lakiernicze?

Postanowiliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat tego, ile przyjdzie nam zapłacić za wszelką ingerencję lakiernika w nasz samochód. Poniżej przedstawiamy orientacyjne koszty malowania całego samochodu lub pojedynczego elementu, a także prac na mniejszą skalę – ograniczających się do usuwania pojedynczych rys, wgnieceń lub ognisk korozji. Sprawdźmy zatem, ile nasz „skasuje” lakiernik za swoją pracę.

Zaprawka lakiernicza

Koszt: ok. 50 zł

Najprostsza i najmniej inwazyjna operacja z dziedziny lakierowania, mianowicie naniesienie drobnych zaprawek na punktowe uszkodzenia powłoki, na tyle niewielkie, że malowanie całego elementu jest zbyteczne. Od biedy można ją wykonać we własnym zakresie, kupując odpowiedni zestaw w sklepie motoryzacyjnym. Należy pamiętać o właściwym doborze lakieru (po kodzie, nie „na oko”) i prawidłowym przygotowaniu powierzchni – oczyszczeniu jej i odtłuszczeniu. Po nałożeniu jednej/dwóch warstw lakier należy wysuszyć i pokryć bezbarwnym odpowiednikiem, ewentualnie później wypolerować.

Lakierowanie rys na środku elementu

Lakierowanie auta Koszt: ok. 450 zł

Im defekt w postaci rysy znajduje się dalej od sąsiadujących części nadwozia, tym lepiej – idealnie jest zatem, gdy musimy poprawić środkową część elementu karoserii. Najpierw trzeba zeszlifować zarysowaną powierzchnię aż do podkładu i odtłuścić ją. Następnie trzeba pamiętać o zabezpieczeniu reszty samochodu przed osiadaniem pyłu lakierniczego. Tutaj ważny jest przede wszystkim właściwy wybór koloru, by uzyskać płynne przejście barwy w miarę dostępnej przestrzeni. Inaczej trzeba będzie ponieść dodatkowe koszty cieniowania sąsiednich elementów nadwozia.

Naprawa płytkiego zarysowania

Koszt: ok. 150 zł

W przypadku drobnych skaz występującym wyłącznie na lakierze bezbarwnym nie trzeba podejmować działań ingerujących w warstwę właściwego lakieru. Za pomocą odpowiedniego papieru ściernego szlifuje się naleciałości, a następnie poleruje maszyną polerską przy użyciu pasty. Przy samodzielnym podejmowaniu takiej operacji trzeba przede wszystkim uważać, by nie pogłębić problemu, naruszając strukturę lakieru bazowego.

Lakierowanie rys na granicy elementów

Koszt: ok. 700 zł

Lakierowanie autaW tym przypadku jesteśmy niemal „skazani” na cieniowanie przylegających paneli, bowiem lakierowanie „do kantu” uwydatni różnice w barwach. Szlifowaniu, oczyszczaniu i malowaniu poddaje się zatem część uszkodzoną oraz elementy z nią sąsiadujące (kontrolując siłę natrysku lakieru w miarę oddalania się od defektu w celu uzyskania płynnego przejścia kolorów). Zwieńczenie prac stanowi nałożenie powłoki specjalnej żywicy, mającej zniwelować ewentualną różnicę odcieni.

Naprawa wgniecenia

Koszt: ok. 1000 zł

Lakierowanie auta Wgniecenie narusza nie tylko strukturę elementu blacharskiego, ale i jego powłokę lakierniczą. Wgniotkę należy najpierw wyprostować (zazwyczaj trzeba zdemontować i „rozbroić” daną część, czyli np. zdjąć boczki i mechanizmy w drzwiach), a dopiero potem zaszpachlować ubytki i, z zachowaniem wszelkich procedur, nałożyć nowy lakier. Cenę zlikwidowania wgniecenia najczęściej winduje konieczność demontażu niektórych elementów, co zajmuje sporo czasu.

Usuwanie ogniska korozji

Koszt: ok. 450-800 zł

Lakierowanie auta Wiele zależy od tego, w jakim stopniu na danym elemencie zdążyła rozwinąć się korozja. Jeśli jest tylko punktowa (bez perforacji całej części) wystarczy oczyścić skorodowane miejsca (papierem ściernym, lub najlepiej obrotową szczotką drucianą) do całkowitego zlikwidowania rdzy, zeszlifować je, przedmuchać sprężonym powietrzem, odtłuścić zmywaczem i nałożyć poszczególne warstwy lakieru. Gdy mamy do czynienia z zaawansowaną korozją, np. dziurą na wylot, trzeba ratować się wspawaniem reperaturki (kawałka blachy w miejsce „spożytkowane” przez rdzę). Wtedy trzeba dodatkowo zeszlifować miejsca łączeń reperaturki z resztą elementu i wypełnić ubytki szpachlą, odtwarzając właściwy profil elementu. Dalej – wg standardowych procedur, czyli podkład, lakier bazowy i bezbarwny, ewentualnie cieniowanie sąsiednich paneli.

Naprawa lakieru bezbarwnego

Lakierowanie auta 09Koszt: ok. 900 zł

Lakier bezbarwny ma zabezpieczyć warstwę bazową i nadać jej połysk. Gdy zaczyna schodzić, szpeci samochód i przestaje chronić kolorową powłokę. Naprawa polega na całkowitym zeszlifowaniu uszkodzonego elementu, odtłuszczeniu go i pomalowaniu od podstaw: najpierw podkładem, potem lakierem bazowym (kolorem) i na końcu bezbarwnym. Jednocześnie dokonuje się cieniowania sąsiednich elementów, by nie widać było różnic w barwie.

Lakierowanie nowej części blacharskiej

Koszt: ok. 700 zł

Kupując fabrycznie nowy element karoserii (nie pokryty żadną warstwą lakierniczą), trzeba wykonać wszystkie wypisane w powyższych przypadkach czynności: od zmatowienia papierem ściernym, przez oczyszczenie z kurzu i brudu, po malowanie pokładem i właściwymi warstwami lakieru. Należy pamiętać o robieniu przerw na wyparowanie chemikaliów i odpowiednie wyschnięcie farby.

Lakierowanie drobnych elementów

Koszt: ok. 150 zł

Lakierowanie auta 03Najczęściej chodzi tutaj o części galanterii samochodowej (listwy, osłony) lub inne elementy wykonane z plastiku (lusterka). Sposób naprawy zależy od rodzaju tworzywa, ale zazwyczaj i tak obejmuje podstawowe czynności, czyli umycie, odtłuszczenie, zmatowienie, zaszpachlowanie i wyszlifowanie elementu oraz nałożenie podkładu i, dalej, lakieru bazowego z bezbarwnym lub akrylowego.

Zmiana koloru elementu nadwozia

Koszt: ok. 800 zł

Nie chcąc narażać się na ewentualne koszty korygowania barw (cieniowania) na elementach sąsiadujących ze świeżo pomalowanym, niektórzy kierowcy decydują się na polakierowanie wymienionej części na zupełnie inny kolor. By ograniczyć koszty, warto wybrać odcień pokładu podobny do tego, na który chcemy pomalować daną część blacharską (nie trzeba zużywać dużej ilości lakieru bazowego, by pokryć całą powierzchnię).

Zmiana koloru całego auta

Koszt: ok. 8000 zł

Lakierowanie auta 07Ostateczny krok podejmowany zazwyczaj, gdy właściciel chce kompleksowo odrestaurować swój pojazd. Operacja polakierowania całego samochodu opiera się na wszystkich krokach opisanych w powyższych punktach, z tym że tyczą się one każdego elementu blacharskiego samochodu. Najwięcej czasu zajmuje przygotowanie ich do lakierowania i… odczekanie, aż odpowiednio wyschną. Przy okazji kompletnej renowacji zazwyczaj zachodzi także konieczność zlikwidowania wgnieceń lub ognisk korozji, co dodatkowo winduje koszty. Tak czy inaczej, to już koszty liczone w tysiącach złotych.

Zobacz również:

Jak niewielkim kosztem usunąć rysy z lakieru auta?

Ile kosztuje naprawa samochodu po stłuczce?

Czy da się pomalować auto myjką ciśnieniową?

Oceny czytelników
[Głosów: 36 Średnia: 3]

6 KOMENTARZE

  1. Może jakieś źródło tych cen . I jakaś lokalizacja. Bo zapewne co kraj to obyczaj. Odemnie lakiernik u którego na wizytę czeka się do pół roku za lakierowanie całego auta osobowego wołał 2000 plus materiały . To skąd 8000.???

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here