Zerwanie paska rozrządu

Pęknięcie paska rozrządu oznacza wydatki liczone w tysiącach złotych. Jakie są przyczyny zrywania napędu rozrządu? Wina nie zawsze leży w samym pasku.

Kierowcy przeważnie wiedzą, jakie konsekwencje niesie ze sobą zerwanie paska rozrządu: najczęściej oznacza to, mówiąc wprost, remont głowicy jednostki napędowej. Bywa że koszt takiej operacji zaczyna przekraczać wartość rynkową samochodu, dlatego pod tym względem „pilnują się” i zlecają wymianę zestawu rozrządu zgodnie z zaleceniami producenta. W samochodzie zerwać może się także pasek osprzętu, jednak ta awaria, poza poświęceniem środków na lawetę, nie powinna pochłonąć z portfela więcej niż kilkaset złotych. Pod warunkiem, że nie dojdzie do komplikacji, np. dostania się zerwanego paska klinowego pod napęd rozrządu. Wtedy mamy tak zwane „dwie pieczenie na jednym ogniu”.

Co ile wymieniać rozrząd? Koszty i skutki zerwania paska lub łańcucha

Nawet jeśli systematycznie pilnujemy terminów wymiany paska rozrządu, nie mamy gwarancji, że napęd nie ulegnie uszkodzeniu. Pasek współpracuje z kilkoma elementami, które również się zużywają i stopniowo powodują poluzowanie, a w końcu zerwanie paska. Warto zaznaczyć, że części wchodzące w skład zestawu paska rozrządu, np. uszczelka dekla, rolka paska, napinacz lub nawet pompa wody nie kosztują wiele, zatem przy prawidłowym zdiagnozowaniu awarii zaoszczędzimy pieniądze, które później przeznaczylibyśmy na holowanie lub naprawę silnika. Szczególnie gdy większość elementów układu rozrządu na swój sposób sygnalizuje (stukami, piskami) konieczność wymiany.

Zerwanie paska rozrządu 12
Do zerwania paska rozrządu mogłoby nie dojść, gdybyśmy na bieżąco monitorowali stan jego zużycia i sprawdzali wszelkie sygnały mogące świadczyć o słabej kondycji któregoś ze współpracujących z nim elementów.

Jak zmniejszyć ryzyko zerwania paska rozrządu?

Przyczyny zrywania paska rozrządu

Jednak nie tylko sam pasek ze współpracującymi częściami może się przyczynić do kolizji zaworów z tłokami. Poznajmy najczęstsze powody awarii napędu rozrządu lub osprzętu.

1. Zużycie paska rozrząduZerwanie paska rozrządu

Wykonany z gumy pasek nie jest wieczny: guma z czasem parcieje, wyciąga się też wewnętrzny oplot. Zwlekanie z wymianą zużytego paska lub nawet brak okresowych kontroli we własnym zakresie skutkuje w końcu zerwaniem zmęczonego materiału. Nad wymianą warto pomyśleć już gdy „gołym okiem” widać ubytki albo pęknięcia na pasku.

Zerwanie paska rozrządu2. Ciało obce pod paskiem

Przez nieszczelną obudowę rozrządu (lub poprzez brak osłony silnika) do napędu przedostają się różne niepożądane elementy (plastik, kamienie, piasek). Trafiają pod ząbki lub rowki ściśle naciągniętego paska rozrządu, diametralnie obniżając jego trwałość. Czasami zdarza się, że dostaje się pod niego fragment uszkodzonego paska klinowego.

3. Usterka łożyska rolkiZerwanie paska rozrządu 03

Niezależnie od rodzaju paska (rozrządu, osprzętu), typowym objawem zużycia łożyska rolki jest charakterystyczne wycie nasilające się wraz ze zwiększeniem obrotów silnika. Absolutnie nie bagatelizujmy tych wyraźnych symptomów rychłej awarii elementu.

Polecamy także: kosztowna awaria – wytarty wałek rozrządu. Ile kosztuje naprawa?

Zerwanie paska rozrządu 08
4. Wycieki oleju

Paski są bardzo wrażliwe na olej, a ten trafia do nich poprzez nieszczelności dekla rozrządu, pokrywy zaworów lub zużyte uszczelniacze. Po zlikwidowaniu wycieków należy zatem wymienić również pasek rozrządu.

Co cieknie z samochodu? Rozpoznaj po plamie!

5. Zużycie bieżni rolkiZerwanie paska rozrządu 04

Jeśli wykonania z tworzywa sztucznego powierzchnia rolki ulegnie wytarciu, poruszający się po niej pasek w końcu ześlizgnie się z niej i zerwie. Wytartą rolkę trzeba wymienić nawet jeśli jej łożysko pozostało w pełni sprawne.

Przeczytaj również: pasek rozrządu w oleju – drogie rozwiązanie z nowych aut

Zerwanie paska rozrządu 026. Usterka pompy wody

Pojawiające się na osi pompy luzy powodują zwiększenie oporów pracy i zsuwanie się paska z koła zębatego, pogarszając jego trwałość. Jeśli pompa całkowicie się zablokuje, pasek zrywa się od razu.

7. Awaria napinacza

Zerwanie paska rozrządu 06Napinacz ma za zadanie utrzymać prawidłowy naciąg paska rozrządu lub osprzętu. Stosuje się napinacze ręczne lub automatyczne. Zepsuty napinacz zmniejsza naciąg paska, co, w zależności od jego typu, ma różne konsekwencje. Poluzowany pasek klinowy wydaje charakterystyczne piski na chwilę od uruchomienia silnika, z kolei niewłaściwie naciągnięty pasek rozrządu może przeskoczyć na kole zębaty, powodując kolizję tłoków z zaworami.

Zerwanie paska rozrządu 058. Zużycie sprzęgła alternatora

Wskutek usterki sprzęgła jednokierunkowego w kole pasowym alternatora pasek zostaje narażony na gwałtowne naprężenia skracające jego żywotność. Awarię sygnalizują stuki z okolic alternatora.

Co się najczęściej psuje w alternatorach?

9. Usterka kompresora klimatyzacjiZerwanie paska rozrządu 13

Niesprawny kompresor pracuje z dużym oporem na kole pasowym, przegrzewając pasek i prowadząc ostatecznie do szybkiego zerwania. Brak interwencji skutkuje również całkowitym zatarciem kompresora klimatyzacji.

Ciekawostki o układzie klimatyzacji w samochodzie

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Wiem, że to bardzo niekulturalne, ale tytuł artykułu mogłby brzmięć:

    Dlaczego pasek rozrządu lubi jebnąć?

    Pozdrawiam wszystkich fanów i redaktorów tego wspaniałego portalu.

    Zbyszek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here